Alcatel PIXI 4 (4) Dual Sim Zwart Review

Ger 25 oktober 2016, laatste update op 5 december 2016, 1.824 views

Alcatel PIXI 4 (4) Dual Sim Zwart

Leuke telefoon voor als je weinig eisen stelt. Voor deze prijs zit je natuurlijk in de allerlaagste prijsklasse, dus verwacht geen topprestaties. Als je met dat idee deze telefoon koopt, dan voldoet hij prima. Prima accuduur ook. De minpunten zijn overigens te verantwoorden vanwege de prijs.

Pluspunten

• Vlot voor het doel
  • Handzaam
  • Accuduur
  • Meeste bloat te verwijderen

Minpunten

• Beperkt in mogelijkheiden
  • Camera
  • Scherm
  • Accupercentage onjuist

Mijn vrouw wil vanwege haar werk een mobiel telefoonnummer op haar website communiceren. Maar dan wel één waarbij ze buiten werktijd zelf kan beslissen of ze bereikbaar is of niet. De telefoon hoeft weinig te kunnen: bellen, SMS-en en WhatsAppen, eventueel een leuk kiekje maken. Belangrijkste eis is dat ze bereikbaar moest zijn op voornoemde 3 kanalen.

Aangezien haar "standaard" telefoon geen dual sim ondersteund, moest er dus een tweede telefoon komen. Dat is de Alcatel Pixi geworden. Afgelopen zaterdag gekocht en nu dus 3 dagen ervaring mee. Wellicht dat ik deze review op een later moment aanvul.
Verwachtingen
Zoals ik reeds schreef zijn de eisen van mijn vrouw beperkt voor deze telefoon. Vandaar dat ze ook simpelweg heeft gezocht naar de goedkoopste smartphone die ten minste Android 6 ondersteund of Windows. De Alcatel Pixi kwam naar boven in de Pricewatch, dus die eens in het echt bekeken. In de winkel reageerde de interface verrassend vlot, er waren eigenlijk geen haperingen te bekennen.

In deze prijscategorie moet je natuurlijk niet verwachten dat je er zware spellen op kunt spelen, perfecte foto's mee kunt maken of geweldig geluid uit de speaker gaat komen. Je betaalt ¤ 50,- (oktober 2016), dus moet je het niet gaan vergelijken met telefoons die het 10- of zelfs 15-voudige (of nog meer!) kosten.
Met dat in het achterhoofd schrijft ik deze review.
Eerste indruk
Het toestel ligt eigenlijk heel prettig in de hand. Met 4 inch en een prettig afgewerkte achterkant en tevens een laag gewicht zul je deze telefoon niet snel beu zijn.
De interface werkt heel soepel. Acer heeft zich zo te zien redelijk ingehouden. Ik heb in het verleden met Samsung toestellen gewerkt, daar is deze interface een verademing bij. Anderzijds ben ik al wel jaren gewend aan "kale" Nexus toestellen en daarvoor CyanogenMOD, dus er staat wel meer op dan ik zou willen.
Hoe dan ook: het is allemaal soepel te bedienen. Vooralsnog geen haperingen te ontdekken.
Na een paar dagen
Vooralsnog is mijn vrouw heel tevreden. Zaterdag eerst laten opladen naar 100% en vervolgens de boel ingesteld. D.w.z. het eerste installatiemenu doorlopen (heel vlotjes en eenvoudig), WhatsApp geïnstalleerd, wat beltestjes, dat soort dingen. Werkt als een trein.

Na die eerste keer opladen afgelopen zaterdag staat de accu nu (dinsdag) nog steeds op 73%. De Doze-functie van Android doet goed zijn werk zo te zien: het toestel ligt veelal stil en dan wordt de sluimerstand geactiveerd. Volgens de voorspelling zou de accu het nog een week moeten volhouden. Ik ben benieuwd, de laatste keer dat ik een telefoon had die het zo lang volhield, kon ik die nog opvouwen en was het display maar 2 inch groot. :)
Na een paar weken
De prima eerste indruk en de prima accuduur staan nog steeds als een paal boven water. Alleen zijn we tot de conclusie gekomen dat de accuduur die geprojecteerd wordt niet klopt. De telefoon is nu 2x uitgevallen met ± 70% acculading resterend. Dat is natuurlijk niet handig, want je weet niet waar je op kunt rekenen. Wel is het zo dat de accu het 5 volle dagen heeft volgehouden, wat natuurlijk een hele goede score is.
Wellicht kan ik ergens vinden hoe ik dat percentage beter kan laten weergeven zodat duidelijk is wanneer de telefoon aan de prik moet.
Update 5 december
Inmiddels zijn we een week of 6 verder. Voor het doel van mijn vrouw blijkt de telefoon prima te voldoen. Wel heb ik de accu een keer gekalibreerd; d.w.z.:
  • Helemaal leeg laten gaan totdat hij uitvalt, proberen aanzetten en wederom laten uitvallen
  • Volledig opladen terwijl hij uit staat.
  • Lader uitpluggen, aanzetten en lader inpluggen voor een paar extra minuten zonder verder te gebruiken
  • Telefoon wederom gebruiken totdat hij uitvalt
  • Lader inpluggen en laten opladen tot 100%
  • Lader uitpluggen en vervolgens als normaal aanzetten en gebruiken
Dat lijkt nu goed te gaan; vanmorgen de telefoon aan de lading gehangen omdat hij aangaf nog maar 8% sap te hebben. Voor de goede orde: dat is dus sinds 30 november, oftewel 5 dagen.
Dat is exact even lang als ik eerder merkte waarbij de telefoon ook uitviel na 5 dagen maar de indicator aangaf nog ± 70% acculading te hebben. Het kalibreren lijkt dus te hebben geholpen.

Heb jij ook een Alcatel PIXI 4 (4) Dual Sim Zwart?

Heb een week met de Pixi 4 gespeeld en was zeker niet ontevreden gezien de prijs. Heb het toestel toch teruggestuurd want ik het lukte mij niet om een steeds terugkerende notificatie van de booster app permanent te verwijderen.

Is deze notificatie jou niet opgevallen, of heb jij die wél kunnen verwijderen?
Ja, die booster app blijft wel continu actief inderdaad. Ik krijg hem helaas niet verwijderd.

Had jij ook last van de rare weergave van het accu percentage zoals ik dat beschrijf?
Dank je wel voor je antwoord en sorry voor mijn late reactie. Had een email notificatie verwacht...

Het was mij opgevallen dat het accu-percentage in no-time rond de 70% stond terwijl ik maar weinig resources gebruikte (geen telefonie, geen Wifi, geen GPS etc). Ik lette er echter niet veel op omdat ik enkel bezig was met het verwijderen van bloatware.

Heb jij de permanente notificatie van de booster app kunnen laten verdwijnen? Dat er permanent een melding in mijn notificatie lijst stond vond ik het meest irritante en was uiteindelijk de showstopper.
dat is ik mijn schuld. Ik reageerde niet specifiek op jou per ongeluk.

Ik stop de app nu eigenlijk eenmalig na het opstarten, dan ben ik er vanaf. Niet ideaal, maar daar is de prijs ook naar denk ik.
Misschien toch nog een keer een overweging maken.

Bedankt voor je review en antwoorden.
Heb de GSM 2 dagen geleden bij Kijkshop gekocht
Er stond daar dat er een backcover konworden besteld bij ALCATEL.

Voor deze actie moest ik echter een IMEI nummer invoeren.
Hoewel ik dit nummer zelf meermalen heb gecontroleerd en ook anderen dit hebben gedaan werd deze door de site geweigerd.

Toen maar een mail naar actie@alcatelpromotions.com gestuurd maar heb na 2 dagen nog geen reactie nog een ontvangst bevestiging mogen ontvangen.

Hoop dat de telefoon beter is dan de aktie
Ik zit eraan te denken om dit toestel aan te schaffen naast mijn Motorola G4+ met 5,5" beeldscherm.
Ik wil hem hoofdzakelijk gaan gebruiken tijdens het hardlopen, bijv. in een sportarmband om mijn bovenarm.
Mijn Motorola vind ik daar eigenlijk veel te groot voor en ik vind het zonde als daar iets mee gebeurt door bijv. regen, zweet of andere onvoorziene omstandigheden...

Belangrijkste vraag is dus of de GPS een beetje naar behoren werkt zodat ik dit met een app voor hardloopschema's in combinatie een bluetooth headset prima kan gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van GPS?

Alvast bedankt.
GPS an sich zal wel aardig zijn, maar of de bijbehorende apps ook naar behoren draaien betwijfel ik.

Het primaire toestel van mijn vrouw is kapot waardoor ze nu ff deze gebruikt. Maar behalve whatsapp en mail heeft ze geen app meer geïnstalleerd vanwege ruimtegebrek enerzijds en anderzijds omdat alles gewoon traag is. Hoe goed Strava bijvoorbeeld zal draaien durf ik niet te zeggen.
Bedankt voor je snelle reactie Ger.

O ik zie eerlijk gezegd nu pas dat het slechts 512 MB geheugen heeft, wat stom. Ik was gefixeerd op die 4 GB, maar dat is alleen opslag natuurlijk.

Ja, dat is inderdaad een groot nadeel. Ik heb tot vorig jaar enkele jaren gebruik gemaakt van een Alcatel 991D en die had slechts 125 MB geheugen. Hoe ik het daar al die jaren mee heb volgehouden kan ik nu niet meer begrijpen :-) Maar dat was ook een drama; had er dan ook vrijwel geen enkele app op. Dan is 512 net een beetje meer, maar zal ook snel vollopen.Dan kan ik net zo goed mijn oude Alcatelletje een keer proberen te rooten, maar daar heb ik ook weer geen kaas genoeg van gegeten.

Toch maar even zoeken naar een beter alternatief dan.

Groet, Marjan