Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-453A (4GB ram) Review

Nonkel pleuris 24 oktober 2016, 1.267 views

QNAP TS-453A (4GB ram)

Snelle NAS voor een goede prijs. Ben er zelf nog niet aan uit of een NAS nu beter of slechter is met een HDMI....

Pluspunten

• Trekt moeiteloos de netwerkkabel vol
  • QNAP besturingssysteem
  • Best wel zuinig
  • voldoende apps beschikbaar

Minpunten

• Heeft een NAS nood aan HDMI?

Kwaliteit voeding Score: 5
Reden van aanschaf

Omdat mijn TS-412 nogal vol begon te geraken was ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe. De oude heeft nooit problemen gegeven, ik was er vertrouwd mee dus heb bij qnap gezocht naar een opvolger.

Keuze en ingebruikname

Deze zag er op papier wel goed uit, plaats voor 4 schijven moet voldoende zijn en ook de prijs van rond de 500 viel binnen het budget. Dus een paar weken geleden de knoop doorgehakt en deze met 4 WD RED 6TB schijven besteld bij mymediacenter.nl

Het inbouwen van de schijven is een fluitje van een cent. 4 schroefjes per schijf en het inschuiven. Voedingskabel, netwerkwerkkabel(s) en een HDMI kabel en opstarten maar.

De nas dient bij mij vooral voor fims, tv series en back-ups van mijn computers op te slaan. Omdat ik maandelijks de data via een sharkoon SATA adapter kopieer gebruik ik geen RAID, maar single disks. De eerste keer had ik per ongeluk voor JBOD gekozen, maar dan krijg 1 kanjer van een partitie. Dus is herbegonnen en het voor mij goed ingesteld, dus single disk en dan 4 keer. Zoals steeds, als je weet is het simpel.

Gebruik

Bij de eerste tests viel me de snelheid op. De oude haalde met veel geluk een schrijfsnelheid van 25MB/s, en een leessnelheid van 60MB/s. Deze trekt zonder problemen de netwerkkabel toe zonder dat de CPU wordt belast. Ook het benaderen van de NAS gaan super snel.

Ik heb dit toestel gekozen omdat het met wel handig leek om deze NAS aan mijn computerscherm te hangen. Dat is een Dell 4k scherm. Technisch is dat geen enkel probleem en heel soms is het leuk. Maar...

Een nas maakt geluid. Er zitten 4 HD's in en een ventilator. Geen van die zaken maken veel lawaai, maar als het stil is hoor je ze. Zoals je kan zien heb ik de NAS nu naast mijn computerscherm gezet.

De afstandsbediening is simpel, maar voor heel wat zaken komt ze te kort. Maar voor basistaken kan je ze gebruiken.

De marketing van Qnap zegt dat het als een echte computer kan gebruikt worden. Dat is op zich geen leugen, maar als je het scherm instelt op 4k is alles echt klein, de linux heeft geen scaling. Dus de NAS dan gebruiken om te surfen gaat niet echt handig. Zeker als je computers met SSD schijven gewoon bent dan is het wel een trage bedoening. De Qremote werkt super. Zo maak je van je tablet of telefoon een muis/toetsenbord. Mijn logitech K400 werd probleemloos gevonden en ondersteund, maar die hangt normaal aan mijn NUC.

Er zijn veel apps, dus deze nas kan voor ongeveer alles wat ik wil gebruikt worden. De archos internetradio kan dus weg, Het downloaden van NZB's gaat aan volledige internetsnelheid en de plex maakt van de NAS een handig toestel om media af te spelen op het aangesloten computerscherm.

Energie

Ook heb ik er mijn energiemeter is aangehangen. Het verbruik zit tussen de 30 en 42W, wat goed meevalt. De oude met 4 3TB schijven zat rond de 30. Dus veel sneller met maar iets meer energieverbruik is leuk. Wel ben ik er nog niet in geslaagd om de schijven in slaapstand te laten gaan, ook al zoeken twonky en plex niet om de zoveel tijd naar nieuwe bestanden. Het is ook handig dat het kan instellen dat het bv tussen middernacht en 7u in slaapstand gaat.

Een goede nas is als een butler. Het moet er zijn als je het nodig hebt, maar voor de rest moet het vooral op de achtergrond er zijn. Deze nas doet dat. De nieuwe traagste schakel is niet meer het toestel, maar de snelheid van de netwerkkabel. Echter voor 99% van de tijd wordt het netwerk niet ten volle benut.

De QNAP TS-453a kan meer dan alleen maar NAS taken, maar of de combinatie NAS/mediaspeler/computer nodig is weet ik nog steeds niet. Het toestel is te luidruchtig om aan je TV te hangen, Als DLNA server is het perfect geschikt, maar dan is een HDMI poort niet nodig.

Zelf ben ik er tevreden over en dat is voor mij althans het belangrijkst.

Heb je vragen of opmerkingen stel ze maar

Heb jij ook een QNAP TS-453A (4GB ram)?

Was leuk om te lezen!
Dank voor je review!

Ik heb nog een vraag: wat is de maximale opslagcapaciteit bij dit apparaat: 24 TB of 32 TB? Ik krijg op internet geen eenduidig antwoord, dus ik hoop dat jij als eigenaar van dit product mij kunt helpen.
Dank!
Tsja, bij mij is er 24TB aan opslag, maar ik zie geen reden waarom het niet zou gaan met 8TB schijven. Neem contact op met een verkoper.
Ik heb deze NAS zelf ook, en kan je vertellen dat de maximale opslagcapaciteit maar liefst 40TB is :)

4 van deze jongens moet kunnen pricewatch: Seagate IronWolf, 10TB

@Nonkel pleuris
"Heeft een NAS nood aan HDMI?"
Ja zeker wel, staat bij mij in de TV meubel, en hangt met een goede kabel aan de 4kTV plex en kodi tevoorschijn te toveren. Rete snel, de Raspberry PI wordt niet meer gebruikt :)
Een nas is in feite geen mediaspeler. Deze is beide. Maar zoals ik opmerkte maakt een nas een beetje geluid en dat wil ik zo veel mogelijk vermijden rond mijn TV.

Als je zoals jij een mediaspeler kan vervangen en geen last hebt van het beetje geluid een NAS maakt dan is het in elk geval een goede vervanger.