Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 1, PC (Windows) Review

Sneek 24 oktober 2016, laatste update op 24 oktober 2016, 3.505 views

Battlefield 1, PC (Windows)

#ONLYINBATTLEFIELD. Komt deze term in je op tijdens het spelen? Dan heb je met een echte Battlefield titel te maken! De vraag is nog wel of je de variant bedoelt waar de server crasht en je dood gaat achter cover of de variant waarin je de vetste momenten mee maakt.

Pluspunten

• Graphics
  • Geluid
  • Grafische interface
  • Gamemodes
  • Geweldige Multiplayer
  • Unieke Singleplayer

Minpunten

• Singleplayer kort
  • Hoge prijs (persoonlijk)

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
*Er staan geen referral links in deze review.* Screenshots via @Berduu (flickr)

Battlefield 1 - de vijftiende titel van Battlefield met voor de eerste keer een WW1 setting. De releasedatum was 21 oktober en je mag zo'n §50 neerleggen voor deze game. Koop je de deluxe edition welke met een paar battlepacks en een aantal toffe skins komt dan zit je al op §80. Wil je de ultimate edition met premium dan zit je op §130.

Ik begin de review met dat §130 voor een volle game veel is. Ik adviseer je, als je niet zeker bent of dit de game voor jou is om een abonnement op Origin Access te nemen voor §4 per maand welke je direct na aankoop hier kan annuleren. Met Origin Access heb je de mogelijkheid om 10 uur Battlefield 1 te spelen voordat je de beslissing moet nemen of je 'm wel of niet koopt. Mocht je hem willen kopen dan krijg je op Origin 10% korting op de aankoop van de game wat de prijzen brengt naar §117 voor de ultimate edition en §72 voor de deluxe edition (de standaard editie kan je nog steeds beter buiten origin om kopen).

Als je deze review aangeklikt hebt was wellicht de review van Tweakers niet voldoende. Tweakers geeft Battlefield 1 een 9/10 en hier zijn een aantal andere websites met bijhorende ratings:

EGM, 8/10 (XB1), GameSpot 9/10 (PC/XB1), God is a Geek 10/10 (XB1), Polygon 9/10 en IGN een 9/10.

Deze review is redelijk down to earth en gaat niet de verdieping opzoeken. Zoals in de inleiding beschreven trek ik een vergelijking met andere titels welke men wellicht gespeeld heeft.

Ik ga in op Gameplay, Balans, Gamemodes en Graphics.

Gameplay

De zowel singelplayer als multiplayer gameplay voelt enorm soepel aan. De Singleplayer is een factor 10 mooier, vetter en meeslepender dan die van BF3 en BF4 samen - helaas in dit geval wel kort. Aimen is zoals je het gewend bent en movement is zowel met keyboard en muis soepel als met een controller. Tanks rondrijden, vliegtuigen vliegen en paardrijden heb je snel onder de knie en kan een echte ervaring met zich meebrengen. In de multiplayer doe je snel mee in de actie en is - zeker voor voertuigen - de learning curve lager dan ooit. Voor infantry gameplay gaat Nolan's Law op:

"All the best games are easy to learn and difficult to master. They should reward the first quarter and the hundredth."

De overall gameplay voelt naar mijn mening veel beter, vloeiender en vanzelfsprekender aan dan zowel BF3, BF4 als BFH. Gunplay is hoe het hoort te zijn en movement is soepeler en aangenamer.

Balans

Balans laat aan de wensen over. Het ene voertuig laat je met gemak een score halen van 30/0 als je weet wat je doet en een combinatie van het oppakken van een elite class en een duif garandeert je ůf de overwinning of 20 kills. De recon class is te aantrekkelijk met als gevolg dat je elk potje wel een frusterende death-on-spawn hebt. Teamplay wordt door de huidige balans niet voldoende aangemoedigd en nieuwe spelers krijgen onvoldoende incentive om een wapenkeus te maken die niet door ieders favoriete YouTuber aangeprezen wordt.

Mag je Battlefield 1 laten liggen omdat er elk potje net iets teveel mortars en snipers gebruikt worden? Absoluut niet! Voor elke frustrerende dood ga je tien keer in een prachtig vuurgevecht dood of heb je op de zolder van een woning net drie enemies afgemaakt en slaat de vierde je met een schep in je schedel tijdens het reloaden.

"#ONLYINBATTLEFIELD" komt in de meest positieve zin voor. Je gaat niet dood als je achter cover bent en de servers draaien, weliswaar overuren.

Gamemodes

Conquest is niet helemaal zoals je 'm kent, bijkomend is dat als een team te ver achterstaat ze nog een kans krijgen d.m.v. een Behemoth (een trein, zeppelin of schip). In tegenstelling tot de review van Tweakers ben ik van mening dat alle drie de Behemoth's niet overpowered zijn maar wel, afhankelijk van het team kunnen bijdragen aan een overwinning. Er is slechts een gemotiveerde squad voor nodig om een van de drie te kunnen opblazen.

Domination, Team Deathmatch en Rush zijn zoals je 'm kent. Rush is weer een echte Battlefield gamemode en speelt veel beter dan in BF3 en BF4. Zelfs beter dan Damavand Peak in BF3 of Harvest Day in BC2. Helaas geen basejumps in BF1.

War Pigeons en Operations moet je ervaren. Over War Pigeons is naar mijn mening door de huidige, eerdergenoemde balans niet heel aantrekkelijk om langdurig te spelen. Voor Operations moet je even de tijd maken aangezien deze gamemode over een verloop van meerdere maps gaat. Beiden gamemodes zijn nieuw en passen echt in de Battlefield ervaring.

Graphics

Battlefield 1 is het mooiste oorlogsspel dat tot op heden gemaakt is. Grafisch staat het bovenaan in de lijst van best uitziende games. Het is niet zelden dat je een speler - of jij zelf - even stil ziet staan om de prachtige omgeving, gebouwen, voertuigen of stationary wapens ziet bewonderen.

Ik heb de game ruim honderd uur op PC gespeeld in zowel de pre-alpha, alpha, beta als release. Het meerendeel van mijn gameplay was op PC maar ik heb ook flink wat uren ingame op de XBOX en PS4. Ik ben een 'DICE Friend' en onderdeel van het EA Gamechanger programma en heb zelf niet voor de game hoeven te betalen. Mij is niet gevraagd een review te schrijven of om mij lovend over de game uit te laten. Ik heb nooit compensatie van EA ontvangen en ben kritisch over de prijs die ze voor de volle game vragen en de manier waarop ze riskeren de community op te splitsen als ze geld blijven vragen voor DLC.

Vragen beantwoord ik graag in de comments. Als ik aanvullingen of correcties heb gemaakt zal ik deze hier zetten

Heb jij ook een Battlefield 1, PC (Windows)?

Meer advertenties

Leuke review en kan me er wel in vinden.
Thanks :)

Heb m'n best gedaan om niet alleen neer te zetten wat ik persoonlijk vind maar ook vooral wat ik van m'n medespelers hoor zodat een potentiŽle koper het hele plaatje heeft.
Ik ben zelf voornamelijk single player en vind dan EUR 50,- ook gauw te duur, maar als je zegt er honderd uur in te hebben zitten, dan is EUR 50,- toch geen geld?
Hi Jeroen,

Je hebt helemaal gelijk en daarom gaf ik ook aan dat prijs altijd een persoonlijk punt is. Als je alleen de singleplayer wil spelen haal dan even Origin Access zoals in het artikel beschreven (dan ben je voor §4 klaar!).

§50 voor 100 uur online gameplay is inderdaad geen slechte deal, als je §130 moet neerleggen voor het spel+premium vind ik het wel aan de hoge kant. Het risico van niet premium halen is dat je wellicht niet met vrienden kan gaan gamen die op (toekomstige) DLC spelen (of servers die alleen al DLC in de maprotatie hebben!).

Ik snap het verdienmodel en alles is beter dan troep als advertenties of microtransacties. De huidige situatie (een deels opgesplitste playerbase) is helaas het gevolg van dit verdienmodel.

Je kan Origin Access hier (geen referral) halen en hier weer annuleren.

Hans
Bedankt voor de links, toelichting en review, een welverdiende +2 :)
Hoi Hans

Wat bedoel je met 10u gratis speeltijd? 10u effectief in de game of 10u in de echte wereld, snap je wat ik bedoel?

Thx,
Kevin
Hey Kevin!

Ik snap de vraagstelling niet helemaal.

Stel je koopt op dinsdag Origin Access dan kan je dinsdag twee uurtjes spelen, vrijdag nog twee en in het weekend nog de volle zes.

Hans
Dat is duidelijk. Ik dacht dat als je bijvoorbeeld om 11u00 Origin Access koopt, de speeltijd verloopt om 21u, ongeacht het aantal effectieve speeluren.
Top! Je kan zelf bepalen wanneer je welk uur (of welke minuut) je ingame gaat! Probeer niet uren in het menu te hangen want volgens mij telt dat wel mee. Als je Origin Access afloopt kan je niet meer de game in (ook niet als je pas 8 uur ingame bent geweest).
Heldere nette review. Ik ben het volledig eens met je kritiek op de hoge prijs. Ik heb zelf de deluxe edition gehaald en zal in de loop van de tijd de premium ook nog wel halen, maar 130 euro in 1x aftikken werd mij iets te gortig. Ben nu level 26 met 35 uur gametime en ik moet zeggen, het is de investering meer dan waard. Deze battlefield is alles wat ik had gehoopt. Met het spelen van de beta ging er een vuurtje vol verwachting branden! (In de beta uiteindelijk rank 20 gehaald).
Het medal systeem is een welkome toevoeging om jezelf te belonen :)

Game on! Mensen die interesse hebben om te teamen: origin naam: Vr4nckuh
Hi Timmuh!

Thanks voor je reactie. Ben het helemaal eens met je conclusie omtrent prijs en het medal systeem.

Als ik weer in Nederland ben zal ik je toevoegen op Origin.