Canon EOS D30 (3.1MP) Review

Grrrrrene 19 oktober 2005, 668 views

Canon EOS D30 (3.1MP)

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • 16 bit RAW
  • Degelijke bouw
  • Grote sensor
  • Weinig ruis tot ISO 400
  • Accurate AF
  • 2e hands prijs +/- 300 euro

Minpunten

• Inmiddels toch niet zo ruisvrij meer als moderne DSLR's
  • Focus in het donker niet geweldig
  • Door cropfactor kleine viewfinder, dus MF is lastig
  • 20D en 350D zijn flink lichter (en kleiner)
  • Kan niet met EF-S objectieven overweg

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik kocht mijn Canon EOS D30 via eBay op hemelvaartsdag 2003 in Antwerpen. Ik had daarvoor een Fuji s602 Zoom die overigens ook prima beviel, maar toch wat miste.

Ik kocht een 2e hands D30 met grip voor 1100 euro, destijds een goede deal gezien de staat waarin hij verkeerde. Alles was nog compleet: de afdekdopjes voor de externe flitser en de remote control waren nog aanwezig, net als het batterijklepje van de body.

Een D30 is geen lichte camera, met 855 gram excl. grip en excl. batterijen is hij bijna 100g zwaarder dan de EOS 20D. Tel daarbij op dat ik doorgaans niet de lichtste objectieven gebruik (mijn EF 80-200/2.8L is iets van 1200g ofzo) en je weet dat het nogal een overstap was van de Fuji s602 Zoom: die woog maar 590g inclusief batterijen.

Maar dan heb je ook een geweldige camera. 3MP op zo'n grote sensor betekent lekker ruisvrije platen. Tenminste, vergeleken met de stand van de techniek destijds. Tot ISO 400 krijg je er ook nog best toonbare platen uit, zeker als je gaat printen op 10x15 formaat, dan kun je gerust de ISO 800 's gebruiken. Op ISO 1600 komt er echter toch een nogal ruisige plaat uit.

De D30 is een camera met ongeveer dezelfde bediening als de EOS 20D momenteel: 2 wieltjes, een op de achterkant naast je LCD scherm en een voor bij de ontspanner. Ohja, nu we het er toch over hebben: dat LCD scherm heb je niet erg veel aan. Het is niet te vergelijken met de LCD schermpjes van nu: hij is vrij donker en contrastloos en heeft een groene kleurzweem (hoewel dat ook ouderdom kan zijn).

AF is redelijk snel, hoewel wederom niet te vergelijken met een EOS 20D. In het donker krijgt hij het moeilijk en moet je wel op contrastrijke dingen richten. Helaas is pas vanaf de EOS D60 ingevoerd dat de AF punten verlicht zijn, dus je hebt in het donker ook nog 's geen idee waar je je AF punt op richt :D

Met de grip eronder kun je makkelijk een hele dag schieten. De opstarttijd van de camera is zo'n 4 seconden (niet getimed), dus redelijk lang vergeleken met moderne DSLR's, maar als je hem continu aanlaat heb je hem zo weer klaar voor actie.

Met de grote sensor (1,6x crop, zelfs wat groter dan de EOS 20D) kun je lekker met je DOF spelen, wat met compacts gewoon niet mogelijk is. Het gevolg is wel dat de viewfinder ook 1,6x zo klein is als een fullframe viewfinder, waardoor handmatig focussen lastig is.

Ik ben mij bewust dat dit een 5 jaar oude camera is, maar des te knapper vind ik het dat hij nog altijd kan concurreren met de compacts van nu. Ik schrijf deze review dan ook vooral voor mensen die met een beperkt budget toch een DSLR willen hebben. Als je het niet erg vindt om met een paar kg aan cameraspul rond te gaan lopen, is zo'n D30 helemaal geen gekke keus als alternatief voor een Canon A-serie camera ofzo.

Voor zo'n 400 euro moet je met gemak een D30 kunnen kopen nu, misschien wel voor 300 euro. Het is zeker geen miskoop, als je maar oplet hoeveel foto's hij heeft gemaakt. Na zo'n 40.000 foto's houdt de D30 ermee op en moet de sluiter gerepareerd worden, iets wat duurder is dan een nieuwe D30. Kortom: dat zijn ze niet meer waard. Ik weet iig voor mezelf dat als ik binnen nu en een jaar een 20D o.i.d. koop, deze niet de deur uit gaat. Ik houd hem als backup body voor als m'n 20D onverhoopt zou vallen ofzo.

Heb jij ook een Canon EOS D30 (3.1MP)?