Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009) Review

Geronnimo87 17 oktober 2009, 2.500 views

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • beeldscherm
  • Mac OS X
  • accuduur

Minpunten

• warmteproductie in Vista
  • Plaatsing van USB-poorten

Na ongeveer 10 jaar als trouwe PC-fanaat en windowsgebruiker, heb ik enkele maanden geleden voorgoed vaarwel gezegd tegen die donkere tijden. Redenen genoeg, maar daar gaat de review van mijn nieuwe macbook pro 13' niet over. Het gaat in deze review vooral over de gebruikerservaring, waarbij ik vergelijkingen probeer op te stellen die zinvol zijn, doch niet met harde meetresultaten kunnen waargemaakt worden. Toch heb ik voor de aankoop van de macbook pro vooral aan "gebruikerservaringsreview" veel waarde kunnen hechten. Immers zijn er veel andere websites om de harde cijfers qua prestaties te beoordelen.

Algemene beoordeling

De algemene beoordeling is uitermate positief. De macbook pro (voortaan MBP) is compact, handig transporteerbaar, uitermate mobiel door zijn lange accuduur en de bijgeleverde software Mac OS X snow leopard werkt als een zonnetje. Reken daarbij nog het gevoel dat je niet met een broos plastic ding onderweg bent, maar met een dijk van een aluminiumcasted designobject...
Ik moet je niet vertellen dat ik persoonlijk weg ben van dit ding.

Featureset
de gebruikte componenten in het systeem zijn niet heet van de naald, en ze zullen ook geen snelheidsrecords breken. Toch is de Intel Core 2 duo van 2,26Ghz niet bepaald traag te noemen voor dagelijks gebruik. De in-slot dvd-writer is niet erg snel, maar blinkt uit in ergonomie en trillingsvrije, stille werking. Iets dat me mateloos irriteerde bij voorgaande pc-modellen was namelijk dat wanneer je een installatiedvd in je portable propte, het leek alsof er een F16 op je bureau probeerde op te starten. Geheugenlatten zijn van DDR3 1066Mhz makelij. De geleverde wirelesstoestanden zijn bluetooth en 802.11n wi-fi. ik geloof nog wel dat dit draft-specificaties zijn maar ze doen hun werk. Verder een ingebouwde grafische kaart van GPUboer Nvidia type 9400m, waar ik eigenlijk enkel maar lof over heb. Voor videobewerking en grafisch geweld zal deze gpu maar kouwe pap zijn, maar voor de dagdagelijkse verwerking + games die niet té veeleisend zijn is de MBP een goede gezel.

Prestaties

De prestaties die dit systeem uitspuwt dienen eigenlijk opgedeeld te worden in 2 categorieën: de Mac OS 10.6 en de Windows Vista prestaties.
- Binnen OS 10.6 loopt alles eigenlijk zeer vlotjes. Er kunnen zeer veel applicaties tegelijk draaien, de opstarttijd is kort, de veeleisendere applicaties waar ik mee werk zijn dan vooral in het audiolandschap te vinden , maar deze presteren goed tot zeer goed.
- Tijdens het draaien van Windows Vista kan je een merkbare vertraging zien en ervaren t.o.v. OS10.6. Hoewel ook in Vista alles vlot draait, gaat het toch (en dit kan een subjectieve veronderstelling zijn) iets trager. Ondersteuning en drivers in Vista zijn goed, hoewel de geluidskwaliteit dramatisch achteruit gaat. Meerdere schermen gebruiken, en de prestaties die ik ervaar tijdens uitgebreide muziek- en audiobewerking zijn goed te noemen. Onder Vista draai ik ook geregeld niet-recente spellen zoals Battlefield 2, LOTR, MOH Airborne, en deze draaien soepel.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm van de MBP is een prachtexemplaar. Het is uitzonderlijk helder t.o.v. mijn voorganger, geeft prachtige kleuren weer en de gekozen resolutie van 1280 bij 800 pixels is ruim voldoende voor een scherm van slechts 13,3 inch. Vooral het rijke zwart valt me op binnen het kleurengamma. De bergen kritiek die men her en der spuyt over de glazen toplaag lijkt me zwaar overdreven. Feit is dat het soms hinderlijk kan zijn, maar ik heb er nog niet al te veel last van gehad.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Dit is echt de dada van de MBP. De bouwkwaliteit van dit product is uitmuntend. Ik heb nog geen enkele laptop gezien die dit gevoel van soliditeit kan evenaren. Alles wat je ziet is van stevig aluminium of glas, uitgezonderd de toplaag van het schermscharnierpunt. Naar verluid heeft men dit gedaan om de wireless performance te verbeteren. Het toetsenbord is een genot om op te typen, stil, snel en er kruipt geen tot zeer weinig vuil tussen. De bouw van de uitbreidingsslots kon naar mijn mening wel beter. De usb-poorten staan voor mij aan de verkeerde kant. Nu staan de 2 aan de linkerkant, en wanneer je rechtshandig je muis bedient, loopt je al zo korte muisdraadje achter de MBP door, wat je erg beperkte bewegingsruimte gunt. Een oplossing hiervoor zou een draadloze muis zijn, uiteraard.
Het trackpad hoort bij mij ook bij de bouwkwaliteit. En wat voor een trackpad is het!
Het trackpad werkt uitermate soepel, de multitouch features werken zeer aangenaam, en sommige werken ook onder Windows (bv. die voor scrollen) De klik die je kan maken in het trackpad is echter wat te zwaar naar mijn mening. Maar tappen werkt evengoed bij activatie en is accuraat.

Ergonomie
Bij een kleine laptop is de ergonomie vaak maar zus-en-zo, maar naar mijn mening is dat niet zo bij de MBP. hoewel het een kleine laptop is, kan ik zonder problemen alle toetsen van het toetsenbord bedienen. Ik geloof dat het een full-sized toetsenbord is, dus geen problemen hierbij. Zoals al gemeld is het trackpad goed, en kan je ook het scherm voldoende buigen om een aangename kijkhoek te verzekeren. Dit is ook de eerste laptop die ik volgens volledige ergonomische regels qua schermafstand kan opstellen, zonder een extern toetsenbord te gebruiken. De randjes van de MBP zijn weliswaar scherp, maar hebben mij nog niet gehinderd. Evenwel heb ik geen kolenschoppen als handen :) ...

Geluids- en warmteproductie

Ook hierbij een onderscheid tussen Mac OS X snow leopard en Windows Vista.
- Mac OS X: je hoort nauwelijks dat je laptop opstaat, zo stil is hij. Ook onder veeleisende programma's blijft hij fluisterstil. Veel warmte produceert hij niet, hoewel je best voelt aan de plaats waar de magsafe-adapter aangesloten wordt, dat hij warmer wordt wanneer de accu wordt opgeladen. doch blijft dit alles binnen zéér aanvaardbare proporties.
- Vista: Ikzelf hoor aan de MBP in welk operating system hij draait, want onmiddellijk maakt de MBP meer geluid dan hij maakt in OSX. Ook wordt hij gevoelig warmer, zelfs bij een simpele video-playback. Soms wordt hij echt té heet, en moet ik hem van mijn schoot nemen.

Mobiliteit en accuduur
Heb ik al gezegd dat de nieuwe MBP hierin echt uitblinkt? ja?
Dan zeg ik het nog eens: hij blinkt echt uit in mobiliteit en accuduur. De mbp gaat zo'n 7 uur mee op 1 batterijlading, en dat is geen moeilijk haalbaar cijfer. Ik gebruik de MBP vaak de hele dag op verplaatsing, waarbij ik voornamelijk typ en mijn agenda beheer. Met de helderheid op minimum haal je snel 7 uur, en als je bereid bent de draadloze voorzieningen uit te zetten, knijp je nog een extra 30 minuten uit de accu. Al bij al prestaties om U tegen te zeggen!
Ook is de MBP 13' zeer mobiel. Hij is even groot als een A4tje, en is dus makkelijk weg te stoppen in je rugzak of tas. Investeer wel in een goed hoesje, zo blijft de MBP krasvrij en waterproof. En met een gewicht van 2 kg kan je hem moeilijk een zwaargewicht noemen...

prijs
De basisprijs van ¤1149 is zeker niet te veel. Reken daarbij dat als je in een onderwijsinstelling werkt, je kan genieten van de onderwijskortingen. Ikzelf heb, alles korting eraf getrokken en een verzekering voor 3 jaar accidentele schade (NIET applecare) een kleine 1200 euro betaalt. Een koopje, vond ik zelf.
Als je ziet wat je er tegenover krijgt, is de basisprijs echt wel te rechtvaardigen: je koopt tenslotte een laptop mét OS, een aantal suites die je gratis krijgt (het pakket iLife 09) en een uitmuntende bouwkwaliteit.

eindconclusie
Of je nu student, werknemer, huismoeder of bejaarde bent: ik geloof dat de Macbook Pro 13' een goede keuze is. Door de vooropgenoemde features, maar ook door het besturingssysteem. Hoewel ik hierin misschien een beetje off-topic ga, wil ik hierover enkele woorden kwijt. Mac OS X werkt uitermate intuitief, je bent het zelfs als doorgewinterde Windowsgebruiker na enkele weken al gewoon. Het werkt snel, laadtijden zijn kort, synchronisatie met meerdere agenda's, emails, je mobiele telefoon: één woord: GENIAAL. De ingebouwde programma's hebben geen extra flair, tirlantijntjes of grafische specialiteitjes: ze doen wat ze moeten doen: snel, eenvoudig en efficient. iSync, het synchronisatieprogramma voor zowat alles werkt heel snel, handig, en met een enkele patch werkt hij ook voor jouw mobiele telefoon. iCal is een mooie, sobere agenda-applicatie, en dan heb ik het nog niet gehad over de naadloze integratie van exposé met het trackpad. De wijze waarop je met een beperkt beeldscherm zo'n handigheden kan combineren :o echt mooi om te zien, en nog handiger om mee te werken. Ik moet zeggen, wanneer je office for mac aanschaft kom je van een kale reis terug. Voor 109 euro krijg je slechts Word, Excel, Powerpoint en Entourage. Echter zijn er andere, freeware oplossingen voor de simpele tekstverwerking, maar wegens professionele doeleinden heb ik me office aangeschaft.

Ik hoop dat een mogelijke koper uit deze review voldoende inspiratie kan putten. Vragen of comments zijn zeer welkom! :)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)?

Mooie review, ik sluit mij er bijna volledig bij aan, ik heb dezelfde. Alleen zeg jij dat de 7 uur accuduur makkelijk te halen is; dat is bij mij niet het geval. Ik heb zeker niets te klagen, maar bij normaal gebruik, met wifi, zonder bluetooth, met zo nu en dan een MP3'tje afspelen, een programmatje compilen of een filmpje afspelen kom ik toch echt niet over de 5 uur heen voordat ik met waarschuwingen om de oren gegooid wordt dat de accu binnen tien minuten leeg is en hij uit veiligheidsoverwegingen het systeem zal afsluiten.

De plaatsing van de USB-poorten ben ik het wel mee eens; ik had graag aan beide kanten een USB-poort gehad.

Nog een (voor mij) positief punt: ik kwam er na 3 weken het ding in bezit te hebben achter dat de audio poort niet alleen voor je koptelefoon gebruikt kan worden maar ook een Optical Out heeft waarmee ik (surround) sound van een filmpje ofzo rechtstreeks naar mijn surround decoder kan sturen; komt de kwaliteit zeker ten goede.
wij hebben deze macbook pro 13 inch die jij beschrijft nu sinds juli in gebruik.

misschien nog een tip: geheugen van 2 naar 4 gig upgraden is nu nog goedkoop. In Amerika bestel je 2 sticks van 2 gig nu incl verzendkosten rond de 65 euro.
Hoe langer je wacht hoe duurder het geheugen wordt.

Wij zitten er aan te denken om ook applecare te kopen na de kerst. Dit kost via ebay rond de 70 euro.

Ik kan me niet vinden in het nadeel van de usb poorten aan 1 kant. Daar zitten ze nu eenmaal dus doen we het er mee.

Hij is extreem portable en dat is lekker als je hem een keer op vakantie of op je werk moet gebruiken.

Wij kochten hem trouwens met leopard, maar voor onder een tientje konden we upgraden naar snow leopard

[Reactie gewijzigd door jatmoos op 17 oktober 2009 11:41]

Je weet dat AppleCare je alleen extra garantie geeft die in Nederland toch al verplicht is en je dus feitelijk niets extras krijgt? Behalve hoogstens wat minder gezeur als er toch iets mis gaat met de laptop en je hier aanspraak op wilt maken?

Zelf ben ik voor een laptopverzekering gegaan die niet heel veel duurder is dan die 70 euro maar nu krijg ik tenminste wel vergoeding mocht ik de laptop in de gracht laten vallen oid. En stukken goedkoper dan de prijzen die Apple zelf voor AppleCare rekent.
dus jij zegt in feite dat applecare niet nodig is, ik dacht juist dat je dan 2 jaar extra garantie erbij kocht ?
Wat MadEgg bedoeld is dat je volgens de europese richtlijnen mag aannemen dat een product als een laptop toch zeker 3 jaar mee zal gaan. Mocht hij eerder stuk gaan, dan kan je claimen dat de fabrikant geen degelijke laptop heeft geleverd. Dit is echter de theorie, ik betwijfel of je als consument makkelijk garantie kan eisen op deze manier.
Okay duidelijk uitgelegd, bedankt.

Ik denk dat je na 2,5 jaar toch niet zo heel sterk in je schoenen staat.
We nemen voor die 7 tientjes toch maar het zekere voor het onzekere

het blijft tenslotte toch maar een stukje techniek en een flinke portie geluk komt er ook bij kijken.
de producent gaat meestal proberen je af te bluffen. Wettelijk gezien moet een fabrikant garantie geven voor de duur waarbinnen het aannemelijk is dat het apparaat zou moeten functioneren zoals het bedoeld is. Accu valt hierbuiten (tenzij je accu natuurlijk echt een technisch defect vertoont en niet wat minder is geworden door normaal gebruik).

Normaal gezien als je voet bij stuk houd krijg je je gelijk. On a personal note: apple care is je reinste onzin. Je koopt er garantie mee waar je toch al recht op hebt. Vind het een nogal nare kant van het bedrijf Apple.

@reviewer: heb je hem ook geprobeerd met een beeldscherm eraan ? Indien ja: hoe zijn de prestaties dan van je grafische kaart en bij welke resolutie ? Ben daar persoonlijk wel erg benieuwd naar (ben aan het overwegen mijn mac mini en huidige flaptop in te ruilen voor een macbook of macbookpro, vandaar ;) ).
Graag onderbouwing van wat je aangeeft, dit is namelijk geen sinds waar zoals jij het beschrijft.

Als consument heb je recht op een werkend apparaat, zoals de fabrikant aangeeft of de verwachte levensduur van een apparaat in zijn algemeenheid. Binnen het gestelde termijn van "garantie" zal een fabrikant alle kosten zijn rekening nemen, is dit termijn minder lang dan de verwachte levensduur van een apparaat (op laptops 2 jaar, met uitzondering van batterijen!) dan zal de fabrikant deze alsnog moeten herstellen, wanneer de schuld bij de fabrikant ligt! Het is echter niet meer de verantwoordelijkheid van de fabrikant/reparateur/winkelier om dat aan te tonen, maar die van de consument!

Je kan het inderdaad spelen op twee jaar levensduur bij DE WINKEL WAAR DEZE IS AANGESCHAFT, maar dan ligt de bewijslast bij jou. Vaak kan je het gooien op het betalen van de onderzoekskosten, waarnaar bij aantonen van een defect (door schuld van fabrikant) de overige kosten worden betaald door de fabrikant.

Wat houdt Apple Care in: Drie jaar lang wereldwijde ondersteuning op software en hardware problemen. Reparaties zullen zonder onderzoekskosten, arbeidskosten en onderdeel kosten worden uitgevoerd (uiteraard wanneer er een probleem wordt geconstateerd, en niet bij het inzenden van software problemen naar een reparateur).

Voor alle software problemen, vragen en uitleg kan je telefonisch apple bereiken! Dit is ten opzichte van windows echt voor veel mensen interessant, omdat ze bij PC's geen professioneel aanspreekpunt hebben, buiten de buurjongen of een kennis, die in hun ogen wat magische trucjes op het scherm uitvoert en waarna het weer (halfbakken) werkt.

Al met al is Apple care zeker wel te rechtvaardigen, qua garantie en qua ondersteuning!
wat is niet waar ? je zegt momenteel, iets uitgediepter, precies hetzelfde als mij. Na 6 maanden krijg je eigen bewijslast idd., die naar persoonlijke ervaring niet zoveel voorstelt, vooral niet met laptops die je netjes verzorgd hebt.
Nette review. Ik zou graag nog wat plaatjes zien puur omdat het zo'n mooi apparaat is. Je geeft dat ook meerdere keren aan dus plaatjes kunnen wat je bedoelt daar extra kracht bij zetten.

Wel vraag ik me af hoe jij vista draait op je MBP. Doe je dit dmv parallels, bootcamp, VMware? Bij virtualisatie is standaard enige vertraging aanwezig. Als je native draait zou het gewoon goed moeten lopen. Kun je daar nog wat over zeggen?

Ook snap ik de sterren die je geeft niet helemaal als ik ze vergelijk met wat je in je tekst schrijft. Is de MBP nu wel of niet te duur? Mis je bepaalde features?

Laatste puntje: Ik had na het lezen van je totale review verwacht meer te lezen over de verschillen/gelijkenissen t.o.v. een windows laptop. Weet niet goed hoe ik dat omschrijven moet verder.

Nogmaals goede review! ik vind het een goede keuze dat je niet voor de tech-specs gaat. Die kan iedereen wel vinden. De zaken die je hier beschrijft zijn typisch de Apple-zaken die zorgen voor de goede 'feel'.
@ verzekering: applecare is inderdaad de extentie voor 2 jaar extra verzekering tegen fabricagefouten etc. De Europese wetgeving is hierrond veranderd, maar er is nog geen enkele case beschikbaar die beroep doet op de wet. Het is immers na 2 jaar moeilijk te bewijzen dat een mankement een fabricagefout is, dan wel een foutief gebruik van de eindgebruiker of "normale slijtage" is. Moeilijk te bepalen dus.

@ elmoxx, zou ik nu eens weten hoe er plaatjes bij te zetten ;)
Hij draait onder bootcamp. En daar vallen de prestaties goed mee, maar het power management is slechter onder Vista: loopt warmer aan, maakt meer lawaai, batterijduur is ook flink beperkt. De sterren zijn gegeven in functie van de totale markt. Daarom is hij misschien wat te duur t.o.v. substituten, maar ik vind hem, voor wat je krijgt, voldoende. Net zoals voor de features:) En de vergelijkingen met de windows-laptop heb ik niet zo hard doorgedreven omdat mijn oude laptop niet echt meer vergelijkingsmateriaal is. Een dual core 1,5 Ghz met geheugen dat maar op 667 Mhz loopt. Da's appelen met peren vergelijken denk ik:)

Maar alleszinds bedankt voor de positieve reacties!
@ master instinct:
Ikzelf gebruik dual monitors vrij vaak, en is echt wel positief te noemen. Ik gebruik de MBP op native, en een extern lcd op 1680/1050 wat prima aan te sturen is. Geen merkbare vertraging, noch onder OSX, noch onder Vista. De duals worden wel enkel gebruikt om op native mapbrowsing te doen, en op de externe monitor Traktor Pro te draaien = niet echt grafisch veeleisend...
recent heb ik mijn geheugen geüpgraded van 2 naar 4 Gb. Een aanrader voor de snelheid! 't Gaat allemaal net dat tikje vlotter wat de werkervaring nog aangenamer maakt.