Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) Review

thechip 21 oktober 2016, laatste update op 22 oktober 2016, 814 views

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)

Goede koptelefoon maar maakt de hoge verwachtingen helaas niet waar!

Pluspunten

• Gebruikte materialen
  • Meegeleverde accesoires
  • Batterijduur

Minpunten

• Noise cancelling
  • niet modulair
  • harde hoofdband
  • drukpunt bij de kaak

Na jarenlang allerlei reviews te hebben gelezen heb ik besloten om wat terug te doen voor de community dus hierbij mijn eerste review.

Voor het werk zit ik veel in de trein. Ik was (ben) op zoek naar een goede koptelefoon met noise cancelling. Na vele reviews te hebben gelezen en bekeken ben ik voor de Momentum 2.0 gegaan. Inmiddels heb ik de koptelefoon terug gestuurd omdat hij mij tegenviel.

Verpakking
De koptelefoon komt in een stevige doos. Dit mag je ook wel verwachten voor 400+euro. De koptelefoon is netjes verpakt in een pouche, deze zit dan weer in een semi harde case. Gewoon een nette stevige zwarte case. Hier zitten ook de rest van de spullen in zoals de kabels en vliegtuig adapter.

Wat zit er allemaal in in de doos:
  • Koptelefoon zelf
  • usb kabel hiermee kun je de koptelefoon opladen en tegelijk muziek luisteren
  • 3.5mm audio kabel.
  • vliegtuig adapter
  • pouche
  • semi harde case
Gebruiksgemak
De koptelefoon is top afgewerkt. Er is alleen maar gebruik gemaakt van premium materialen en dat voel je aan alles. Nergens heb ik plastic kunnen ontdekken en dat had ik ook niet verwacht bij deze prijs. Het fijne van de koptelefoon vind ik dat er geen snoer meer langs, onder of achter je bungelt. Heerlijk wat een vrijheid.

De koptelefoon zelf vind ik redelijk zwaar. Daarnaast kreeg ik op mijn linkerkaak last van een wat drukkend gevoel nadat ik de koptelefoon meer dan een uur op had. verder viel mij de hoofdband erg tegen. Deze werd in de vele reviews juist geroemd. Misschien kwam dat omdat alle reviewers voorzien waren van een flinke bos haar :) Mijn gladde schedel vond de hoofdband in ieder geval erg hard en onplezierig.

De oorschelpen zelfs zijn erg zacht en voelen erg prettig aan. De schelpen zijn voorzien van memory foam. Op het drukkende gevoel op mijn kaak na zitten ze erg prettig om je oren.

Wat ik verder een gemis vind is dat de schelpen niet te draaien zijn zodat je de koptelefoon gemakkelijk om je nek kunt laten rusten. Ze zijn wel op te vouwen waardoor je ze makkelijk mee kunt nemen in een tas. Let wel op de case is van een redelijk formaat dus als je gebruik maakt van een laptoptas dan krijg je hier mogelijk problemen mee.

Een pluspunt is dat er maar weinig knoppen op de koptelefoon zitten. Hier raak je erg snel aan gewend. De knoppen bevinden zich allemaal op de rechter oorschelp. Er zitten 3 knoppen op de koptelefoon. Hiermee kun je het apparaat aan en uitzetten. daarnaast een handig geplaatst button voor de volume control. Met dezelfde knoppen kun je muziek pauzeren, vooruitspoelen, nummers skippen etc.

Wat ik ook jammer vind is dat je de onderdelen niet kunt vervangen. Dat wist ik van te voren maar toch vind ik dit jammer. Zeker in deze prijscategorie. Zeker als je kijkt naar een B&W P7 waar je bijna elk onderdeel kunt vervangen.

Al met al ben ik dus niet erg tevreden over het gebruikersgemak. Een paar punten wist ik natuurlijk al op voorhand desalniettemin neem ik deze toch mee in de beoordeling.

Audio kwaliteit en ANC?
De audio kwaliteit dan. Laat ik beginnen met de vermelding dat ik geen audiofiel ben. Ik luister naar een zeer breed spectrum en heb geen favoriete stijl. Heb alle stijlen dan ook beluisterd met de koptelefoon. Wat mij opviel is hoe slecht eigenlijk de kwaliteit van de Spotify streams zijn. Nu pas hoorde ik voor het eerst wat hier de kwaliteit van is, dit zegt wel wat over de speakers. Erg zuiver en heel erg neutraal. Nergens vond ik de bass overheersen. ik vond de hoge tonen enigszins achterblijven bij het laag en midden segment, maar zoals ik al zei ik ben geen audio expert dus misschien ervaren anderen dit anders. Voor het vergelijk heb ik een aantal nummers beluisterd via Apple Music en ik vond dit toch wel echt een stuk beter klinken dan Spotify. ( kan het mij hebben verbeeld) Ik merkte weinig verschil met het luisteren via de kabel of draadloos.

ANC
De actieve noise cancelling. Sennheiser heeft een eigen term noiseguard volgens mij. ik dacht eerst dat mijn koptelefoon bij aankomst al stuk was maar wat een tegenvaller is dit zeg. Welke noise cancelling kun je beter bedoelen. Ik las in vele reviews dat de Momentum 2.0 niet veel onderdoet voor een Bose maar dit is absoluut niet waar. In de Mediamarkt heb ik de QC25 opgehad en wat een groot verschil zeg. Hierin faalt de Sennheiser keihard.

Dan de Bluetooth verbinding deze was erg stabiel behalve met mijn Macbook Pro. deze viel geregeld weg en stotterde. Kan ook aan mijn Macbook liggen. Met mijn iPhone 6S geen enkel probleem gehad.

Een prima afgewerkte koptelefoon maar die hier en daar toch behoorlijk tekort schiet. Zeker als je bedenkt wat je er voor betaald. De prijs is absoluut niet te rechtvaardigen. De harde beugel en de tegenvallende noise cancellation waren voor mij redenen om de sennheiser terug te sturen.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)?

Bedankt voor je review, zelf heb ik de Bose QC35 omdat daar de NC beter van zou zijn, maar vind het leuk te zien hoe de anderen het doen die ik overwogen heb. Aangaande je Spotify opmerking, je kan aangeven in welke kwaliteit je wilt streamen: Auto / Normaal / Hoog / Extreem. Heb je zelf ook al een vervanger gevonden en welke is/wordt dat?
Ik weet het eerlijk gezegd nog niet. De kwaliteit van de Spotify streams heb ik op extreem staan.
Als je goede streamingskwaliteit wilt is Spotify niet echt the place to be. Als je de beste streamingskwaliteit wilt moet je eens naar Deezer kijken, dat is echt hoge kwaliteit streaming.
Ik ben afgestapt van de over ears. Vind ze simpelweg te zwaar. Op het moment van schrijven heb ik de Bang&Olufsen H8 wireless binnen. Een On-ear met ANC. Review volgt over een paar dagen. Bouwkwaliteit is echt extreem hoog. Luxe materialen en top noch afwerking!

In de Mediamarkt in Eindhoven ook even de kans gepakt om de Bowers & Wilkins P5 Wireless op te zetten. Dat ding leek wel voor mij gemaakt zeg. En het geluid vond ik echt subliem. Ook zonder actieve NC werd ik redelijk afgesloten van de buitenwereld. Maar het geluid bizar lekker! Helaas was de sessie erg kort. Ga dus heel kritisch kijken naar deze 150 euro meer kostende H8. Als deze mij niet kan overtuigen dan ga ik 100% voor de B&W ook al heb ik dan geen NC

[Reactie gewijzigd door thechip op 25 oktober 2016 15:45]

Heb zelf net deze koptelefoon gekocht, dus vandaar mijn late reactie :)

Je kan bepaalde onderdelen van deze koptelefoon wel vervangen.

NC valt inderdaad wat tegen, maar vind ik goed genoeg.

Waar het uiteindelijk om gaat is de geluidskwaliteit en dat is bij deze koptelefoon het beste t.o.v. de diverse concurrenten.