Specificaties Verlichting (niet-slim) - Bekijk alle specificaties

Philips Wake-up Light (HF3500) Review

Pieter van Ras 21 oktober 2016, laatste update op 21 oktober 2016, 1.036 views

Philips Wake-up Light (HF3500)

Dit is de goedkoopste en simpelste variant van de Wake-Up Lights van Philips en doet precies wat het moet doen: geluid maken en het licht aandoen. Verder zitten er niet zo veel toeters en bellen op. Prima product, maar wel een redelijk hoge prijs.

Pluspunten

• Mooi design
  • Het licht is prima

Minpunten

• Lichtsterkte wekker/nachtlamp niet apart in te stellen

Laatst deze Wake-Up Light aangeschaft omdat ik op zoek was naar een nieuwe wekker, het idee van een langzaam feller wordende lamp mij wel beviel en ik deze voor een relatief lage prijs (35) aan kon schaffen.

Dit is in vergelijking met andere versies de meest simpele variant, dus weinig opties en instellingen maar gewoon simpel wat hij moet doen: Geluid maken en het licht aandoen op de ingestelde tijd.

In de doos zit een netstroomadapter en wat boekjes. Je hebt hem snel aan de gang want er zitten niet al te veel toeters en bellen aan dus je hebt hem zo ingesteld.

Op de voorkant zitten 4 knoppen: Licht, +, - en Alarm. Hiermee kan de alarmtijd en de lichtfelheid ingesteld worden dmv de plus/min knoppen. Op de voetsteun zitten nog 2 knoppen: eentje om de tijd in te stellen en eentje om de felheid van het display te regelen.

Er zijn verder geen opties voor verschillende alarmgeluiden of verschillende geluidssterkten. Ook een FM-radio ontbreekt. Wat mij betreft is dat geen probleem aangezien ik de wekker alleen gebruik om wakker te worden en daarna geen radio oid ga luisteren. Verder zijn er voldoende mogelijkheden met je smartphone om geluiden/radio etc te gebruiken als wekker mocht je dat graag willen. Ik kocht hem vooral voor het licht en dat is uitstekend.

Het licht is in 10 verschillende standen in te stellen. Op 10 is hij behoorlijk fel waardoor je zeker wakker wordt als deze in je gezicht staat te schijnen in een donkere kamer. Het licht van de display (de tijd dus) kan je in 4 verschillende standen zetten, waardoor je hem 's nachts minder fel kan zetten. Het licht van de tijd is ook oranje wat naar mijn mening wat prettiger is dan dat fel rood wat veel digitale wekkers hebben.

Je kan de wekker 10 minuten snoozen door op de bovenkant te tikken. Het licht blijft dan wel gewoon aan, waardoor je normaliter niet zo snel in slaap valt.

Op dit moment heb ik nog niet echt kunnen merken dat ik prettiger wakker wordt met licht, maar ik heb hem pas een week in gebruik en ben afgelopen week flink verkouden geweest dus ik kan daar nog geen goed oordeel over vellen.

Pluspunten:
- Prima design, het is een mooi ding om te zien (zeker in vergelijking met 'standaard' digitale wekkers).

- Het licht is uitstekend, fel genoeg en ook aan te zetten zonder dat je de wekker gebruikt. Zo kan je hem op een wat lagere stand aanzetten als je 's avonds nog wat met je telefoon aan het spelen bent wat prettiger is aan je ogen. Ook hoef je je bed niet uit om het licht aan/uit te doen.

Minpunten:
- Het knopje om de felheid van de tijd in te stellen had wel aan de voorkant mogen zitten. Deze gebruik ik ongeveer elke dag (s avonds zwak, overdag fel).

- Voor de wekker wordt de lichtsterkte gebruikt die je het laatst gebruikt hebt, je kan dus geen verschillende lichtsterkten gebruiken. Als je 's avonds een zwak lichtje aan hebt (stand 2-3 ofzo) en voor de wekker een fel licht wil (stand 9-10) moet je dus vlak voor het slapen gaan eerst dat licht op fel zetten voordat je het licht uitschakelt.

- De prijs. Ik kan me voorstellen dat veel mensen 60 euro veel geld vinden voor een wekker met relatief weinig opties. Je moet hem echt puur voor het licht kopen want de wekker kan niets meer dan een goedkope wekker of een smartphone app.

Conclusie: Deze wake-up light doet precies wat het moet doen: een wekker combineren met een langzaam feller wordende lamp. Verder zitten er niet al te veel toeters en bellen op en wat mij betreft is dat geen probleem.

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3500)?