Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon) Review

JeroenH 20 oktober 2016, laatste update op 20 oktober 2016, 174 views

Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon)

Deze lens is een mooie lichtsterke (ultra-)groothoeklens voor APS-S camera's. Nikon maakt in dit bereik niet iets vergelijkbaars betaalbaars, en deze lens is een prima alternatief. Ik heb de lens op moment van schrijven ongeveer twee maanden in bezit en ik ben er erg tevreden over.

Pluspunten

• Lichtsterk over het gehele zoombereik
  • Scherp
  • Vervorming valt mee
  • Autofocus is OK
  • Bouwkwaliteit lijkt prima

Minpunten

• Switchen AF/MF is wennen
  • Lensflare (maar stoort mij niet)
  • Redelijk zwaar
  • Niet geschikt voor FF

AF-snelheid Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Mijn achtergrond
Ik ben een amateurfotograaf die heel lang toe kon met zijn kitlens. Recent een 35mm f/1.8 prime gekocht, en dat smaakte naar meer; vooral naar een wijder beeldveld. Omdat Nikon niet echt iets betaalbaars vergelijkbaars maakt (vooal niet voor DX), uiteindelijk bij deze lens uitgekomen. De lens zit op een Nikon D5300.

Ik heb de lens twee maanden geleden gebruikt aangeschaft incl. B+W UV-filter voor ¤ 400.
Pluspunten
Ik ben zeer tevreden over de lens. De scherpte op f/2.8 is prima (ik druk zelden groter af dan 13x18cm en kijk het meeste op een beeldscherm) en vanaf ongeveer f/4 is het allemaal gewoon scherp.

De lichtsterkte van f/2.8 is super bij het maken van foto's bij lage lichtniveau's. Een snelle sluitertijd kan gebruikt worden zonder de ISO idioot hoog te zetten, dat vermijdt dus ruis.

De autofocus is prima. Het is niet de snelste of beste AF, maar het voldoet prima. Bij een ultragroothoek is het toch allemaal niet zo kritisch.

De lens is vrij fors en zwaar (t.o.v. de lenzen die ik heb), maar volgens mij niet meer of minder dan andere groothoeklenzen. De bouwkwaliteit is na een korte tijd gebruiken niet precies in te schatten, maar het voelt aan alsof het tegen een stootje kan.
Minpunten
Veel negatieve aspecten kan ik niet bedenken. Het schakelen tussen AF/MF gaat een beetje typisch door de focusring te verschuiven, maar zo vaak wissel ik niet, en op zich werkt het prima.

Lens flare komt vaker voor dan bij mijn andere twee lenzen als de zon of een andere felle lichtbron in beeld is. Daar was ik me van bewust toen ik de lens kocht, en ik kan er niet zo mee zitten. Ik vind het vaak wel wat hebben. JJ Abrams strooit er ten slotte ook mee in zijn films ;) Maar houd er rekening mee als je weet dat het je gaat storen.

Naar mijn idee had deze lens ook goed geweest als 11mm prime. Hij had dan misschien nog wel wat lichtsterker, kleiner/lichter en/of goedkoper kunnen zijn. Ik zoom niet vaak richting de 16mm.

De lens is absoluut niet bruikbaar op full frame. Ik heb hem even op een FF camera van een kennis gehad en het is alsof je door een wc-rol fotografeert. Deze lens is echt puur voor cropped sensoren.

Flits gebruik ik zelden tot nooit, maar de meeste reviews melden dat de lens een schaduw onderin beeld werpt. Iets om rekening mee te houden als je de interne flits regelmatig gebrukt.
Prijs vind ik een lastige om wat over te zeggen. De nieuwprijs van rond de ¤ 600 vind ik pittig, vooral omdat ik hem op een body van ¤ 500 schroef - en ook omdat ik nou niet op een heel hoog niveau fotografeer. Maar het is een goede lens en mooi glas kost nu eenmaal wat. Ik heb hem dus voor ¤ 400 gebruikt kunnen krijgen, en ik vind hem dat geld meer dan waard.
Naar mijn mening is dit gewoon een goede (ultra-)groothoeklens, één van de weinige betaalbare opties voor Nikon DX.

Heb jij ook een Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon)?