TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L) Review

Mynheer007 20 oktober 2016, laatste update op 11 april 2017, 1.960 views

TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L)

Als fanatiek sporter (hardlopen en mountainbiken) trackte ik al mijn km tot voor kort via mijn telefoon. Met de Spark 3 Cardio heb ik hiervoor een veel beter product gevonden en de Spark 3 cardio is wat mij betreft een must-have voor een beetje fanatieke sporter.

Pluspunten

• Vele trainingsopties
  • Data op scherm aanpassen aan eigen wens
  • Complete, accurate en inzichtelijke data

Minpunten

• Verzenden van data via Bluetooth gaat niet optimaal

Als fanatiek sporter (hardlopen en mountainbiken) trackte ik al mijn km tot voor kort via mijn telefoon. Hoewel dat op zich goed ging was ik altijd nog op zoek naar iets beters want ik miste namelijk data over mijn hartslag en had ook geen inzicht in mijn prestaties tijdens het sporten (of je moet de hele tijd je telefoon in je hand houden en op het scherm kijken wat niet fijn is).

Na het lezen van de review op http://www.wareable.com/g...tch/tomtom-spark-3-review en na advies van een familielid die al in het bezit was van een Spark, besloot ik de Spark 3 Cardio te kopen.

Zonder twijfel is dit één van de beste aankopen die ik in de afgelopen jaren heb gedaan; soms heb je zo'n moment waarop je je af gaat vragen hoe je ooit zonder een bepaalde aankoop gekund hebt...en dat had ik dus ook met deze aankoop.

Nadat je het toestel ingesteld hebt kun je aan de slag. Je hebt een groot aantal opties die je kunt kiezen voordat je gaat lopen (of fietsen). Als je bijvoorbeeld gaat lopen kun je instellen dat je 10km wilt lopen en dan zie je op je pols het percentage oplopen, tevens gaat bij elke verstreken kilometer je horloge kort even trillen en oplichten. Als je een interval training wilt doen kun je ook kiezen hoe je deze wil indelen en hoe lang elke zone moet zijn en hoe vaak je dit wilt herhalen. Vervolgens wordt er aangegeven welke hartslag je moet lopen....en dit wordt ook voor de warming up en cooling down gedaan.

Groot voordeel is ook dat je de data die op het scherm staat kunt afstellen op je behoeftes; wil je bijvoorbeeld weten hoelang je onder weg bent, hoeveel km je afgelegd hebt, wat je hartslag is, wat je tempo is.....je kunt het allemaal weer laten geven.

Het aantal opties is zo groot dat er denk ik voor iedere sporter wel een optie op zit waarmee hij meer plezier en resultaat uit zijn trainingen en wedstrijden kan halen.

De bediening met de knoppen is erg eenvoudig en voorkomt gepriegel op een klein schermpje. Qua uiterlijk is het uiteraard niet geschikt voor naar je werk maar bij je sport-outfit vind ik hem er mooi uitzien. De accu is meer dan voldoende.

Enige nadeel is dat het soms wat moeite kost om de data van je horloge naar je telefoon te verzenden via bluetooth. Maar als je de data eenmaal overgezet hebt, heb je wel gelijk data over zowel snelheden als hartslagen waardoor je echt kunt zien dat je progressie maakt. En deze data wordt automatisch gesynchroniseerd met je sport-app naar keuze (in mijn geval strava).

Dit alles voor de aanschafprijs van maar ¤199,- is voor de beetje fanatieke sporter een must-have.

Edit 11 april 2017: Ik had al een tijdje het vermoeden dat de afstandsregistratie niet helemaal klopt en na deelname aan de kwart marathon in Rotterdam weet ik het zeker. De horloge geeft een te korte afstand aan. Op de finish bleek ik slechts 10,4km gelopen te hebben terwijl een kwart marathon 10,55km is. Degene die heel de wedstrijd naast mij liep had strava aanstaan op zijn telefoon en die kwam op 10,7 uit.

De afwijking is niet enorm, maar ik vind het toch een minpunt. Maar hij kan beter iets te weinig dan te veel aangeven, want dat maakt het mogelijk om in een officiele race makkelijker je trainings PR te verbreken.

Heb jij ook een TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L)?

Bedankt voor de review. Kun je aangeven waarom je specifiek voor de Cardio versie bent gegaan ipv één van de goedkopere uitvoeringen?

En kan het apparaat ook een snelheid (km/u) laten zien, bij het fietsen bijvoorbeeld? Werkt dit goed in het bos, ivm gps ontvangst e.d.?
Misschien wat laat om te antwoorden, je hebt op die maand tijd waarschijnlijk al wel een keuze gemaakt, maar ik wou hier toch even op inspringen. Ik heb net mijn Spark 3 Music + Cardio ontvangen en er nog geen activiteit mee gedaan, dus kan je niet zeggen hoe ontvangst van de gps is, maar wat betreft het weergeven van snelheid (km/u) of tempo (min/km) heb je bij de meeste sporten, behalve zwemmen, wel de optie om één van beide of beide weer te geven. Voor lopen vind ik zelf tempo relevanter, voor fietsen inderdaad snelheid. Met mijn handen op het stuur, kan ik het scherm wel niet goed lezen, zou dus één hand moeten loslaten om te lezen. Als je de snelheid constant wilt zien, bestaat er een stuurhouder om de Spark 3 op te bevestigen, maar dan werkt de hartslagsensor niet meer natuurlijk.

Als je een hartslagband draagt, heeft die hartslagsensor niet zoveel zin, maar hoewel ik al langer loop, deed ik dat tot nu toe nooit op hartslag en ook nooit met intervaltrainingen, en hiermee wil ik dat wel gaan doen. Ik denk dat voor mij nu zo'n optische hartslagmeter volstaat, dat is dan de reden dat ik voor de Cardio variant gekozen heb, de optie Music nam ik omdat dat voor mij één van de zaken is waarmee de Spark 3 zich onderscheidt van de concurrentie, ik sport niet vaak met muziek maar vind de optie wel leuk (heb deze al gebruikt bij het gras af rijden :P ).
Bedankt voor je review, helpt nogal bij de keuze!
pushed die ook naar runkeeper? heb daar nogal een bak data staan en wil daar mee verder. Zoek nl goede vervanger voor mijn stukke ms band 2. die kennelijk ook al deze opties had :)
Ik denk het wel: De watch upload de data naar de tomtom mysports app die vervolgens de data automatisch 'doorpusht' naar Strava en andere apps. Op de site van runkeeper wordt ook verwezen naar tomtom mysports dus ik denk dat dat voor runkeeper ook het geval is:
dank, heb inmiddels de TT aangeschaft (adventurer) en werkt ook push naar Runkeeper..
Kan je de tomtom ook door twee personen laten gebruiken?