Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw Review

blanka 19 oktober 2016, laatste update op 2 juli 2017, 1.256 views

Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw (Product gekocht)

Dit is zo'n telefoon waarbij je je afvraagt waarom iemand uberhaupt een iPhone Plus of een Google Pixel zou kopen. Voor 120€ is dit toestel in alles vergelijkbaar, enkel de GPU is wellicht minder, maar dat scheelt ook weer een hoop batterij.

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Dual sim functionaliteit
  • Browser
  • Privacyinstellingen Windows Phone
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Camera
  • Navigatie

Minpunten

• Laag vermogen oplader
  • Geen headset meegeleverd

Bouwkwaliteit en Design
Als je de telefoon net uit de doos pakt lijkt het speelgoed, maar dan zit de accu er nog niet in. Stop je die er in dan voelt alles ineens perfect.
Ik ben groot fan van de Industrial Design werkplaats van Microsoft. Hier zit nog een flinke portie Nokia erfenis in, en dat is prima. Vrolijke kleuren en toch serieus strakke bouwkwaliteit. De achterkanten kosten op Ebay nagenoeg niks meer, dus ik kocht meteen een originele oranje en witte achterkant voor 15€ totaal extra.
Dit is echt een fantastisch toestel als je niet te veel waarde aan apps hecht. Het toestel voelt net zo premium aan als een iPhone 6plus, voor een fractie van het geld. Nokia/MS hebben een geweldig stuk hardware geleverd. Windows Phone werkt voor mij uitstekend. Scherm is fenomenaal, prachtige kleuren, uistekend contrast, en glimp is heel handig (lage helderheid voor notificaties en tijdweergave in stand-by). Dit toestel is ook een stuk beter dan de nieuwere 650 waar helaas geen XL versie van is.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 XL Dual Sim 4G Blauw?

Het verbaast me dat je 8.1 draait en de browser "uitstekend" noemt. Ik vond vooral dat hij heel veel sites foutief rendert en degelijke html5 support gewoon ontbreekt. Vooral mobiele sites geeft hij veel foutief weer, tot het punt dat sommige websites ronduit onbruikbaar zijn.
Ik zie totaal geen renderfouten. Wellicht is explorer inmiddels geüpdatet. Browser werkt beter dan die op de S5

[Reactie gewijzigd door blanka op 20 oktober 2016 20:10]

Eens. Heb een tijdje een 640 gebruikt, browsen op W10 (Edge) is veel fijner dan op 8.1.

De kaarten app van Microsoft is ook prima, dus ik zou gewoon updaten.
Wat ik wel merk is dat je ontzettend vaak enorm wordt benadeeld door de toenemende mobile-first benadering. Dat verschrikkelijke responsive design is op zo'n telefoon gewoon blasfemie. Responsive is onbedoeld toch vaak gericht op oude iPhones en 320x480 resoluties e.d. Je voelt je echt in het ootje genomen met zo'n 5,7 inch scherm. Voorkeur voor desktopversie helpt maar bij enkele sites, de meeste sturen je gewoon in het responsivebos. Hierdoor zijn veel sites amper beter dan oude m.domein sites, hooguit met wat geliktere looks en WWOF icoontjes. Ik zoek nog een manier om echt desktoprenderen te forceren, maar helaas zijn er niet veel alternatieve browsers voor Windows Phone.

Het wordt tijd dat webdesigners PHABLET FIRST gaan denken.

[Reactie gewijzigd door blanka op 1 november 2016 09:02]

Je draait nu nog met WP81 op het toestel? Hoe ga jij met de update naar W10M overweg nu deze er ook voor dit toestel is? Je gaat bij een upgrade de Here apps opgeven (hoewel deze de ondersteuning voor updates ook op WP81 gaan kwijtraken op termijn).
Ik heb daar niks van gezien, er is geen melding dat Win 10 beschikbaar is. Wat zou een reden zijn om te updaten?
Via de windows insider app kan je updaten naar windows 10.

Wel meteen de opmerking dan een 640 met windows 10 voor mij de reden was om de telefoon terug van de hand te doen: Windows 8.1 heeft een hopeloos verouderde store en windows 10 draait eenvoudigweg niet vlot genoeg naar mijn mening,
Dat is niet de juiste weg volgens mij. Je dient het te doen middels de Upgrade Assistant; https://www.microsoft.com...de-assistent/9nblggh0f5g4
Je wilt tenslotte beginnen met een redelijk stabiele W10 versie op je toestel en niet meteen als tester aan de slag verwacht ik?
Of er werkelijk een reden is om het te doen kan ik je niet zeggen, ben geen eigenaar van dit type toestel. Mocht je er meer over willen weten en tevens de ervaringen met de upgrade naar W10, dan ben je in het volgende topic meer op je plek misschien; [Lumia 640 en 640XL] Ervaringen en discussie

Om terug te komen op Here Drive, hoewel deze wel blijft werken onder WP81 worden er volgens onderstaande info geen up to date kaarten meer voor beschikbaar gesteld, als die informatie ook juist is. Bij de upgrade naar W10M ben je de Here apps meteen kwijt. Dus mocht je daar op willen blijven rekenen dan is de upgrade sowieso af te raden. nieuws: Here Maps stopt ondersteuning Windows 10 Mobile
"Dit toestel is ook een stuk beter dan de nieuwere 650 waar helaas geen XL versie van is."
Wat bedoel je hiermee precies? Vind je de 650 minder omdat er geen XL versie van is, of zijn er meerdere aspecten minder in jouw opzicht?
Verder een fijne review, dank hiervoor ! :)
De camera van de 650 is beter,
De accu is groter (3000mah ipv 2000mah)
Het scherm is trueblack IPS ipv OLED en tikje groter
Camera 13mp F2.0 ipv 8MP F2.2 met grotere sensor
Selfiecamera ondersteunt FullHD ipv 720P
Meer kleuren behuizing.
Ik heb zelf de 640 zonder XL en kan je verhaal alleen maar beamen.
Nog even wat foto's toegevoegd.