Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) Review

MrBigfield 8 februari 2010, 21.775 views

Club 3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)

Pluspunten

• 40nm
  • DIrectX 11
  • Energieverbruik
  • Eyefinity
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Verkrijgbaarheid
  • Eyefinity met 3 schermen vereist 1 scherm met displayport

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Het is zo ver. De 5000 serie van ATI is op de markt gekomen. Na een lange en vooral saaie tijd in de wereld van videokaarten is er eindelijk weer eens wat vernieuwing! Ati is bij deze de eerste fabrikant die een DirectX 11 kaart tot leven heeft gebracht.

DirectX 11 kent ten opzichte van DirectX 10 tientallen vernieuwingen en verbeteringen. De meeste zijn relatief klein, maar een aantal grote zaken springt eruit. De komst van tesselation zorgt ervoor dat game developers eenvoudig zeer gedetailleerde 3D-omgevingen kunnen maken, de nieuwe zogenaamde compute shaders maken videokaarten eenvoudiger geschikt voor andere taken dan 3D-games, nieuwe texture compressietechnieken zorgen voor betere beeldkwaliteit en lagere belasting van het geheugen en als klap op de vuurpijl is DirectX 11 ook nog eens de eerste versie van de API die volledig Multi/threaded is. Bron: HWI

Ik had op zich nog geen behoefte aan een nieuwe videokaart aangezien mijn GTX260 BE van XFX nog prima mee kwam in de meeste spellen, maar het is natuurlijk gewoon leuk om eens in de zoveel tijd een nieuw speeltje in je bezit te hebben. De HD5000 serie van ATI is het videospektakel van 2009, dus daar moet ik ook maar eens wat van proeven. Toen de 8800GT 2 jaar geleden uit kwam en ik die gelijk in mijn bezit had was ik erg blij met de performance voor de prijs die ik ervoor moest betalen en ik hoop dat de HD5850 dat ook doet.

Aangezien de nieuwe ATI reeks nog maar mondjesmaat naar de consument komt en ik er gelukkig al een heb, wil ik graag een bijlage leveren aan de rest van het forum door mijn ervaringen over de HD5850 te delen.

Keyfeatures van de HD5850
• 40nm process technology

• Compliant with DirectX® 11 and earlier revisions

• ATI Eyefinity technology with support for up to three displays

• ATI Stream technology

• Supports OpenGL 3.1

• ATI CrossFireX™ multi-GPU support for highly scalable performance

• ATI Avivo™ HD video and display technology

• Dynamic power management with ATI PowerPlay™ technology

• HDCP-Capable

What’s in the box
Aangezien ik de HD5850 van Club 3d heb is mijn accessoires pakket niet erg uitgebreid. Dit zijn we gewend van Club 3d, daarom zijn ze vaak ook een van de goedkoopste, dus dit verbaasde mij niets.
In de doos zitten volgende onderdelen.
- De HD5850 zelf
- Crossfire bridge
- Een DVI => VGA Connector
- CD met drivers
Installatieguide

De kaart zelf
Bij deze even een paar geschoten plaatjes van de Club 3D HD 5850. De andere videokaart is nog een oude 2900GT welke tijdelijk in mijn systeem zat toen min XFX GTX260BE verkocht was.

De Zijkant: Waar je goed kan zien dat de twee 6-pins power connectors zijn weggewerkt.

De Backplate waar je goed de chips kan zien. Daarnaast heb je een idee hoe groot de kaart ongeveer is ten opzichte van een regulier toetsenbord.

Beide ATI kaarten zijn even lang zoals je kunt zien. Een groot verschil zit hem in de aansluitingen. De 2900GT bevat 2 DVI connectors en een S-Video uitgang. De 5850 heeft ook twee DVI-uitgangen, maar in plaats van een S-Video uitgang een HDMI uitgang EN een Displayport-uitgang.

Wat ik begrepen heb is dat je dmv ATI’s Eyefinity op 1 kaart wel drie schermen kan aansluiten. Daarvoor moet trouwens wel 1 scherm op het displayport poort worden aangesloten.

De HD 5850 in zijn habitat

Prestaties

Ik moet nog echt actief benchmarks gaan draaien, maar ik heb al even snel 3dMark06 gedraaid om te kijken wat hij doet. De HD5850 haalt icm een i7 920 op 4.1Ghz (HToff) toch bijna 24K, en dat is toch een stuk meer dan mijn GTX260, welke zo’s 21K haalde.

Ik ga hier verder nog aan werken, door scores van 3dMark06 te plaatsen en deze dan ook weer te vergelijken met mijn eerder behaalde resultaten icm de GXT260 en de HD2900GT die ik nog had liggen. In onderstaande grafiek zie je goed de prestatieverschillen tussen de drie kaarten. De HD5850 springt er natuurlijk wel bovenuit;)

Ik heb zojuist 3dMark06 gedraaid en daar de leuke score van 24K kunnen bereiken. Hiervoor moest ik overigens wel mijn i7 920 op 4.2 Ghz zetten (HT off)

Modern Warfare 2
De nieuwe Call Of Duty is weer uit. Modern Warfare is een game waar al tijden naar uitgekeken werd en sinds 10 november 2009 is hij uit. Ik heb hem al in huis en heb d.m.v. het proframma FRAPS verschillende in game benchmarks gedraaid. 8 stuks om precies te zijn. De gemiddelde van al deze zes de benchmarks heb ik samengevoegd in een tabel. Dus het minimale aantal framerates bedraagt het gemiddelde van de 8 door mij uitgevoerde benchmarks!

Bij deze even een toevoeging met betrekking tot MW:2.
Ik heb vaak dat als ik online aan het spelen ben dat het spel vastloopt. Windows draait nog steeds (win 7 RC 32 bti), maar MW2 loopt dan vast, dit gebeurd altijd bij het laden van een level. Niet altijd hetzelfde lever (random dus), maar het is wel erg vervelend. Ik denk dat dit aan mijn windows versie of aan de ATI drivers ligt, heeft iemand dit misschien ook?

Overclockbaarheid
Ik heb van MSI de GPU overclocktool Afterburnet gedownload. Deze heb ik geļnstalleerd en ben begonnen met spelen. Echter viel dit mij tot nu toe nog wel tegen. Het kan zijn dat ik het programmatje nog niet helemaal door heb, maar daar ga ik zometeen vanzelf achter komen als ik met EVGA`s precision tweaker ga spelen. Mijn results tot nu toe zijn niet echt om over naar huis te schrijven.

Standaard clocks = 725 Mhz Core en 1000Mhz Mem
OC 1 = 775Mhz Core en 1125Mhz Mem

Ik heb de verhouding van deze twee kloksnelheden in onderstaand grafiekje verwerkt.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is in mijn ogen gewoon prima. Ik heb een Dell 2407WFP scherm welke staat voor goede beeldkwaliteit en ik ben van mening dat een goed scherm tegenwoordig meer beeldkwaliteitverschil te weeg brengt dan een driver van NV of ATI. Kortom, ik zie het verschil niet tussen een NV of ATI kaart op mijn scherm.

Misschien dat de directX 11 ondersteuning in windows 7 mij ervan gaat overtuigen dat het beeld daadwerkelijk beter is, maar dit kan ik pas beantwoorden op het moment dat ik Windows 7 ga draaien.

Warmte en Geluid
Omdat ik deze review nog uit moet breidden ga ik later ook verder in op de warmte en geluidsproductie. Mijn eerste gevoel bij deze kaart is dat hij weinig geluid maakt en dat vind ik erg prettig. In idle gebruik hoor ik hem helemaal niet en tijdens een 3dMark run kwam ik erachter dat de fan daadwerkelijk wel draaide. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik het geluidsniveau nog zeker acceptabel vind!

Ik ben nu verschillende benchmarks aan het draaien en moet zeggen dat ik gigantisch verrast wordt door de warmte en geluidsproductie van die schattige kaartje! De kaart voelt amper warm (wel jammer, want ik had koude handen:P). De Core op de HD5850 werd zelf tijdens de 3dMark06 benchmark niet warmer dan 64 graden celsius.
Daarnaast produceert deze kaart heel erg weinig geluid. Ik hoor de fan op mijn corsair H50 een stuk harden dan de fan in de HD5850. Hulde voor ATI dus!
Ik ben zojuist begonnen met het overclocken van de HD5850. Ik heb ook wat met de fanspeeds gespeeld en merkte dat de fan standaard op 21% draait. Dan is deze kaart echt zo goed als onhoorbaar. Op 50% van zijn vermogen is de kaart al goed hoorbaar en op 100% bedacht ik me pas waarom ze MSI`s programma Afterburner noemden...... op 100% is je kaart net een vliegtuig!!!

Waterkoeling
Nu de 5000 serie van ATI een paar weekjes op de markt is zijn er natuurlijk ook alweer waterblocks gemaakt voor de HD5850. Deze waterblocks zijn zo'n ¤80,- en bieden natuurlijk een vergrootte koelcapaciteit waardoor de HD5850 verder overgeclockt kan worden.

Voorbeeldje Full Cover waterblock

Drivers
Voordat de HD5850 fatsoenlijk gebruikt kon worden moest ik mijn maand oude Ati driver vernieuwen. Door op guru3d de juiste, en laatste driver te downloaden kreeg ik mijn oude vertrouwde resolutie terug en kan ik fatsoenlijk gaan werken. In de loop van de tijd zullen de drivers nog wel verbeterd worden waardoor we weer prestatiewinst krijgen in verschillende games, maar dat is gebruikelijk bij een recent geļntroduceerde grafische kaart.

Ati’s strategie welke eerder al bleek te werken om goede prestaties voor een lage(re prijs dan NV) te leveren lijkt alweer te werken. In de algemene benchmarks komt de kaart beter dan de GTX275 naar voren en vaak zit de kaart in de lijn van de GTX285, welke toch een stukje duurder is. Daarnaast heeft de HD5000 serie van ATI de nieuwe DirectX 11 ondersteuning al, en verbruiken ze minder dan de NV kaarten.

Ik heb voor deze kaart ¤206,- moeten betalen en ik vind het het geld tot nu toe zeker waard. Ik ben er ten opzichte van mijn eerdere GTX260BE een aardig stukje op vooruit gegaan en deze kaart is nieuw maar een paar tientjes duurder. De HD5850 is verder voor zo'n ¤200,- te koop en ik vind dit een nette prijs!
De HD5850 biedt overigens volgens hardware.info verreweg de meeste 3dmark punten/euro waardoor dit zeker weer een bang 4 buck kaart is geworden.

Edits
15-10, 15:20 - Foto`s toegevoegd van de HD5850 in mijn kast
15-10, 16:50 - Benchmark 3dM06 toegevoegd en stukje bij warmte en geluidproductie!
15-10, 20:00 - Benchmarks toegevoegd en geluidsproductie, warmte en overclockbaarheid bijgewerkt
18-10, 11:25 - Stukje waterkoeling toegevoegd.
21-11, 17:05 - Benchmark Call of Duty; Modern Warfare 2
08-02, 14:30 - Stukje over vastlopen in MW2

Heb jij ook een Club 3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)?

Blijkbaar niemand de afgelopen 2 maanden willen reageren op dit topic??
Vorige week na ruim 'n maand wachten de videokaart ontvangen. Behalve wat boven genoemd is zat er ook een activeringscode in voor Colin Mc Rae Dirt 2 with Steam een racegame dat waasrchijnlijk gebruik maakt van MS DirectX 11. Dit spel is te downloaden van dirt2game.com

Ik wil de potentiele kopers van deze videokaart mijn lotgevallen vertellen om niet te lichtvaardig tot de aanschaf over te gaan.
Het plaatsen van de kaart lukte namelijk niet omdat hij door zijn formaat over de Sata-connectoren kwam zodat de HD's niet aangesloten konden worden.
Omdat de ruimte in de huidige behuizing (1jaar oud) wat krap was heb ik naast een nieuw moederbord ook een nieuwe behuizing moeten aanschaffen waarbij ik gekozen heb voor de Coolermaster Sniper een grote kast met grote fans.Omdat de QuadCore processor met cooler die ik overplaatste een bevestiging met schroeven had moest ook het oude moederbord uit de behuizing. Echter in de oude kast zat de behuizing vast met veel popnagels die ik eerst moest uitboren voordat ik het moederbord en de 2 HD's kon verwijderen. Deze behuizing kon vervolgens op de schroothoop.
Conclusie: aankoop van deze prima videokaart vereiste voor mij naast veel gedoe ook de extra aanschaf van Moederbord, Behuizing en niet te vergeten een nieuwe voeding van 620 Wat omdat het advies voor deze videokaart 500 W of meer is.
Bij deze kaart zit geen CMR Dirt 2 meegeleverd!
Heb je een bron of wat meer info waarom voor 3 schermen aansluiten de Displayport-aansluiting gebruiken vereist is? Is DVI+DVI+HDMI niet mogelijk?

/edit: Hmm, niet zo handig. Ik wil gaan werken met 3 monitors en deze videokaart, maar er zijn geen montors met Displayport naar mijn smaak, voor zover ik kan zien. Sterker nog, in de T.net Pricewatch kan je bij Monitors niet eens filteren op "Displayport".

Ik weet niet of zoiets zou werken? http://azerty.nl/producte...playport-dvi-d-20-cm.html

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 15 oktober 2009 21:06]

Dat is inderdaad niet mogelijk. Het staat op de Site van Club 3d, achter op de doos en ik las het op meerdere fora!

Als ik het goed begrepen heb moet je een actieve adapter hebben dus bijvoorbeeld deze
http://kabeltje.com/accel...aca2feae3628a8401f67818e1 (powered via usb)

Van Anandtech:
As a reminder, the DisplayPort can be used to drive a 3rd TMDS display, but only with an active (powered) adapter, which right now still run at over $100.

Bij deze goedkope wordt wel beweerd dat hij actief is (lijkt me niet correct):

Mooie review trouwens, hulde!

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 15 oktober 2009 23:29]

Het kan ook met een DP naar VGA kabel ;)
Dit is toch wat je zoekt in de tweakers pricewatch:
Monitoren met alleen DP

de filter functie staat er gewoon bij hoor ;o
Heb je de videokaart in een Mac gepropt? (zie mac toetsenbord)
nee, in een hackintosh. Foto`s daarvan volgen nog;)

Edit: Foto`s geplaatst.

Voor mac zijn de kaarten altijd anders dan voor windows. Waar het verschil precies in zit weet ik niet, maar wat ik gehoord heb is dat je niet zomaar een kaart in een mac kan stoppen. Deze waarschijnlijk zowieso niet omdat Mac nog geen DX11 ondersteund in de door haar gebruikte kaarten tot nu toe!

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 15 oktober 2009 15:23]

Mac maakt ook helemaal geen gebruik van DX11, maar van OpenGL ;). Het klopt idd dat mac niet zo maar de kaart ondersteund, vanwege het ontbreken van drivers ervoor.

Verder leuke review, volgens jouw vallen zelfs de temperaturen mee waardoor voor mij een overstap van HD4870 naar HD5850 interessant wordt..

[Reactie gewijzigd door sm1ley op 14 november 2009 11:20]

Heb je 5850 met hardware QE / CL aan de praat dan in OSX ?

volgens netkas kandat helemaal niet ...
Aangezien je een Hackintosh hebt en deze kaart (wat ik ook wil) vraag ik me af hoe je QE / CL aan de praat hebt gekregen en met welke versie van Mac OSX (10.6.2?)
zie het, een Mac G5 behuizing?
Mac Pro: :) In een G5 behuizing kan je je voeding niet bovenin kwijt;)

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 15 oktober 2009 19:14]

Over de beperkte overklokbaarheid, dat komt gewoon omdat het kaartje te weinig stroom krijgt. Ga wat spelen met het volatge en je zou met gemak rond de 1ghz moeten komen. ;)
Ik heb nog eens gekeken met Afterburner en ook met Rivatuner. Maar ook al zet ik het voltage van 1.1V naar 1.3V, ik kan er niet eens een Mhz bij krijgen:S Dat moet toch wel haalbaar zijn vind ik, maarja... MSI denkt daar anders over.

Rivatuner is ook voor mij niet meer als dat het was want het enige wat het doet is mijn kaart herkennen, maar ik kan geen eens kloksnelheden aanpassen (ik heb de nieuwste versie!)...

Zometeen maar eens naar EVGA's Precision tooltje kijken.... Laten we hopen dat we iig die 850Mhz kunnen halen...
Rivatuner werkt nog niet met de HD5850.
Afterburner schijnt wel te werken en zo ook AMD GPU Clock Tool, maar zo te zien werkt het voltage verhogen niet bij jouw, want anders had je wel een GPU snelheid van 1GHz gehaald. :D

Wat betreft EVGA's Precision tooltje ik weet niet wat je daar mee wilt doen, maar EVGA maakt altijd nog nVidia kaarten hoor. :p

Goede review, mis alleen nog wat game benchmarks. ;)

En in Het ATi HD5XXX serie ervaringen topic vind je vast wel hoe je wel de videokaart kunt overvolten via software. :)
Dat van die precision tool was ik ff vergeten haha. Heb meestal nv kaarten, dus kan het dan wel genruiken:)

nu is het wachten op de tweede 5850!
Mooie review tot nu toe, duidelijke foto's toegevoegd, buiten wat benches die komen genoeg info. Missch handig om de key-futures bovenaan te plaatsen?

Heb m 2 weken geleden besteld, geannuleerd omdat hij niet op voorraad was en helaas nog geen geld terug ontvangen :(
ik had eerst een Sapphire 5870 besteld alleen is er nog geen exacte leverdatum (tegen een redelijke prijs). dus heb ik die geannuleerd en heb ik een 5850 besteld,
ik verwacht hem deze week. het geld van de 5870 heb ik ook nog niet terug gekregen :/
Leuke review, wat is de lengte van de kaart?

(Ben bang dat hij net niet in m'n kast gaat passen. Ik heb max. 10.5" ruimte dus de kaart mag denk ik max. 10" zijn ivm stroomconnectors aan de achterkant)
Ik heb even met liniaal gemeten hoeveel ruimte bij mij de kaart inneemt en ik kom tot de conclusie dat je minimaal 26.5cm moet overhouden. Dan heb je precies genoeg ruimte om de kaart (als je de connectors van te voren al hebt aangesloten) in je systeem te plaatsen.
Ik zou overigens 27cm aanraden om je 6-pins kabels niet te veel te verbuigen (kans op schade/kabelbreukjes)
mooie scherpe foto's, zo wist ik ook niet dat de voeding aan de achterzijde zat, dacht dat het net als bij de 5870 aan de zijkant zou zitten.

Zal tzt ook mijn pc een keer mogen betreden.
Leuke review!
Ik kan niet wachten tot ik mijn twee (sapphire) HD5850's binnen heb, ben erg benieuwd :) Goede review, veel info en degelijk beeldmateriaal!
Als je de overklok nog echt goed wilt testen is het misschien handig om het geheugen wat minder ver op te schroeven om twee redenen:
- Bij te hoge overklok op het geheugen gaat 'ie fouten maken, normaal worden dat artifacts maar bij de 5000-serie verbetert de kaart zichzelf door het opnieuw te berekenen. Dat kost natuurlijk prestaties, en dat zie je ook terug in die benchmarks: vanaf een bepaalde kloksnelheid zakken je prestaties juist in.
- T.net heeft met de 5870 een 3Dmark-record gehaald terwijl het geheugen nauwelijks overgeklokt was, dus de bottleneck ligt eerder bij de kloksnelheid van de cores.

Dus misschien dat je met wat aanprutsen toch een stuk meer performance uit deze kaart kan persen ;)
Zeer nette en uitgebreide review O-)
Zelf ben ik ook een beetje aan het rondkijken en deze kaart trekt wel mijn aandacht. Ik heb alleen een beetje het gevoel dat iedereen zegt; het is een goede kaart, voor dat geld, het is een goede kaart als je kijkt naar het verbruik.
Dit bedoel ik dus ;)... Een GTX kost nu 166,- en het verschil in de benchmarks is niet zoo groot. Het verbruik maakt mij niks uit, ik wil gewoon het meeste snelheid voor mijn geld :o .

De 5850 heeft wel DirectX 11 erbij, dat is dan wel weer leuk :)