Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International Review

djwice 16 oktober 2016, laatste update op 6 november 2016, 263 views

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

De repeater is fors, er past niet iets anders in het stopcontact. Nu ik een WIFI-AC device heb, is de meerwaarde kraak helder; 10x meer snelheid dan WIFI-N. Alleen jammer dat bij de laatste update de energie bespaar functie zorgd er voor zorgt dat 2.4GHz devices verbindingen laten vallen.

Pluspunten

• Snel
  • 5Ghz wifi
  • WIFI AC
  • Bereik top op zolder

Minpunten

• 2.4GHz disconnecting
  • Guest modes werkt niet zonder Fritz! Router

Beheerbaarheid Score: 5
Er staat al een goede review voor deze repeater op Tweakers, dus waarom schrijf ik deze review dan nog?

Dat heeft te maken met de laatste software update en het gemis van de guest feature als je geen Fritz!Box hebt. Daarover straks meer.

Aanleiding aankoop

Ik heb deze repeater gekocht omdat de router van mijn internet leverancier geen 5Ghz en geen WIFI AC heeft. En bovendient moeite had om, tussen de 27 WIFI hotspots van buren op 2,4GHz, de printer op zolder te voorzien van WIFI.
Daarnaast had ik de behoefte om de IoT devices op een apart WLAN te zetten, zodat ze niet bij andere niet IoT devices kunnen, anders dan via intetnet, firewall etc.
Guest feature
Het bereik is goed, de snelheid is goed, maar helaas werkt de guest feature niet samen met de ZyXEL router van mijn internet provider. Ik had gehoopt daarvan de WIFI uit te kunnen zetten om zo meer ruimte te hebben op de kanalen, omdat ik al 27 buren op 2.4Ghz heb zitten en omdat het wat energie spaart.

Dus de ZyXEL WIFI staat nu ook nog aan voor het seperate WLAN.
Een 2e Fritz!Box speciaal alleen daarvoor aanschaffen vond ik iets te gortig :-)
Software update
Alles werkte top, totdat ik de niet critieke software update uit liet voeren. Roll back was niet beschikbaar, helaas. Nu valt de hi-fi set regelmatig weg op het moment dat de wifi energie gaat besparen. Liefst heb ik beide; stabiele verbinding en een laag energie gebruik. Helaas lukt dat nu niet, de repeater leert er helaas ook niet van; het uitval gedrag blijft. Ik had gehoopt dat als hij merkt dat bepaalde devices uitvallen en reconnecten na een energie aanpassing onder een bepaald niveau, dat dat dan de bodem wordt wanneer die devices verbonden zijn.
Wie weet dat een volgende update dit zal verhelpen, anders wordt het kabels trekken (15meter).
Responsive GUI
Fritz! Blijft hard werken aan zijn producten. Ook is deze reapeater al 2 jaar op de markt, de hele user interface is aangepakt, en is nu helemaal responsive. Je kunt hem nu dus ook makkelijk instellen vanaf je mobiel. Bijvoorbeeld handig als je de QR code wilt delen met een nieuw device van een vriend, of als je ff een device wilt toevoegen of verwijderen.
Opstelling
Bij mij wordt de repeater via kabel voorzien van internet om zo een zo snel mogelijk signaal bij de reapeter te krijgen. De router in de meterkast komt anders met moeite door het staal en beton tot in de woonkamer waar de repeater hangt.
Al met al een fijne repeater met goed bereik en duidelijk GUI die met zijn tijd mee blijft gaan. Voor WIFI AC devices is dit echt een aanrader!

Let wel dat guest mode alleen gescheiden is van de rest van het netwerk, als je ook een Fritz!Box router hebt.

De hi-fi set valt helaas regelmatig weg door een WIFI energie aanpassing (no wifi connection, reconnecting...), dat kwam na een software update van de repeater, ik hoop dat dit verholpen wordt in een volgende update.

Heb jij ook een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International?

dat disconnect-en is wel een issue

maar je hebt een repeater gekocht je praat in je eerste zin over een router en je stelt hem in als een ap ??
misschien ff aanpassen :)
voor de rest ben ik het helemaal met je eens top ding
Thanks voor de tip!
Ik heb de tekst aangepast, en ik hoop dus ook iets duidelijker :)

Ik heb het issue inmiddels gemeld via de interface van de repeater aan de leverancier, dus ik hoop dat het snel gefixt kan worden.

Ze hebben bij elk device een knop om dit soort dingen te melden, gaaf toch?

[Reactie gewijzigd door djwice op 6 november 2016 12:13]

enige wat ik wel minder vind is de uitgave van de internationale firmware's voor de 7490 die zijn erg traag(de release's) de duitse versie komt uiteraard een stuk sneller op de markt maar daar is nu ook al weer een beta voor en als ik bel of mail met wanneer komt deze dan zeggen de tja weet ik niet
maar ook dit apparaat is een top ding