Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International Review

djwice 16 oktober 2016, laatste update op 7 december 2017, 365 views

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International (Product gekocht)

De repeater is fors, er past niet iets anders in het stopcontact. Nu ik een WIFI-AC device heb, is de meerwaarde kraak helder; 10x meer snelheid dan WIFI-N. Alleen jammer dat bij de laatste update de energie bespaar functie zorgd er voor zorgt dat 2.4GHz devices verbindingen laten vallen.

Pluspunten

• Snel
  • 5Ghz wifi
  • WIFI AC
  • Bereik top op zolder

Minpunten

• 2.4GHz disconnecting
  • Guest modes werkt niet zonder Fritz! Router
  • Neemt twee stekkergaten in beslag

Beheerbaarheid Score: 5
Er staat al een goede review voor deze repeater op Tweakers, dus waarom schrijf ik deze review dan nog?

Dat heeft te maken met de laatste software update en het gemis van de guest feature als je geen Fritz!Box hebt. Daarover straks meer.

Aanleiding aankoop

Ik heb deze repeater gekocht omdat de router van mijn internet leverancier geen 5Ghz en geen WIFI AC heeft. En bovendient moeite had om, tussen de 27 WIFI hotspots van buren op 2,4GHz, de printer op zolder te voorzien van WIFI.
Daarnaast had ik de behoefte om de IoT devices op een apart WLAN te zetten, zodat ze niet bij andere niet IoT devices kunnen, anders dan via intetnet, firewall etc.
Guest feature
Het bereik is goed, de snelheid is goed, maar helaas werkt de guest feature niet samen met de ZyXEL router van mijn internet provider. Ik had gehoopt daarvan de WIFI uit te kunnen zetten om zo meer ruimte te hebben op de kanalen, omdat ik al 27 buren op 2.4Ghz heb zitten en omdat het wat energie spaart.

Dus de ZyXEL WIFI staat nu ook nog aan voor het seperate WLAN.
Een 2e Fritz!Box speciaal alleen daarvoor aanschaffen vond ik iets te gortig :-)
Software update
Alles werkte top, totdat ik de niet critieke software update uit liet voeren. Roll back was niet beschikbaar, helaas. Nu valt de hi-fi set regelmatig weg op het moment dat de wifi energie gaat besparen. Liefst heb ik beide; stabiele verbinding en een laag energie gebruik. Helaas lukt dat nu niet, de repeater leert er helaas ook niet van; het uitval gedrag blijft. Ik had gehoopt dat als hij merkt dat bepaalde devices uitvallen en reconnecten na een energie aanpassing onder een bepaald niveau, dat dat dan de bodem wordt wanneer die devices verbonden zijn.
Wie weet dat een volgende update dit zal verhelpen, anders wordt het kabels trekken (15meter).
Responsive GUI
Fritz! Blijft hard werken aan zijn producten. Ook is deze reapeater al 2 jaar op de markt, de hele user interface is aangepakt, en is nu helemaal responsive. Je kunt hem nu dus ook makkelijk instellen vanaf je mobiel. Bijvoorbeeld handig als je de QR code wilt delen met een nieuw device van een vriend, of als je ff een device wilt toevoegen of verwijderen.
Opstelling
Bij mij wordt de repeater via kabel voorzien van internet om zo een zo snel mogelijk signaal bij de reapeter te krijgen. De router in de meterkast komt anders met moeite door het staal en beton tot in de woonkamer waar de repeater hangt.
Al met al een fijne repeater met goed bereik en duidelijk GUI die met zijn tijd mee blijft gaan. Voor WIFI AC devices is dit echt een aanrader!

Let wel dat guest mode alleen gescheiden is van de rest van het netwerk, als je ook een Fritz!Box router hebt.

De hi-fi set valt helaas regelmatig weg door een WIFI energie aanpassing (no wifi connection, reconnecting...), dat kwam na een software update van de repeater, ik hoop dat dit verholpen wordt in een volgende update.

update: De 5GHz is een stabiele verbinding, werkt direct en zonder uitval, ook als je je verplaatst in huis. Wellicht is er te veel ruis op 2,4GHz (bluetooh, magnetron etc.)

Heb jij ook een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International?

dat disconnect-en is wel een issue

maar je hebt een repeater gekocht je praat in je eerste zin over een router en je stelt hem in als een ap ??
misschien ff aanpassen :)
voor de rest ben ik het helemaal met je eens top ding
Thanks voor de tip!
Ik heb de tekst aangepast, en ik hoop dus ook iets duidelijker :)

Ik heb het issue inmiddels gemeld via de interface van de repeater aan de leverancier, dus ik hoop dat het snel gefixt kan worden.

Ze hebben bij elk device een knop om dit soort dingen te melden, gaaf toch?

[Reactie gewijzigd door djwice op 6 november 2016 12:13]

enige wat ik wel minder vind is de uitgave van de internationale firmware's voor de 7490 die zijn erg traag(de release's) de duitse versie komt uiteraard een stuk sneller op de markt maar daar is nu ook al weer een beta voor en als ik bel of mail met wanneer komt deze dan zeggen de tja weet ik niet
maar ook dit apparaat is een top ding
Twee opmerkingen.
De guest feature is uiteraard afhankelijk van de DHCP uitgedeeld door de router. Als de router geen guest-feature heeft, dan zal ook een accesspoint dit niet kunnen doorgeven. Daarnaast is dit in tegenstelling tot WPA2, WPA, WEP, 802.11ac, 802.11n, 802.11g, 802.11a, ... geen standaard. Ondersteund jouw ZyXEL router dus een guest-network naast het basisnetwork, dan kun je verwachten dat dit enkel op die ZyXEL router werkt, of als je geluk hebt, ook met een ZyXEL access point. Verschillende fabrikanten zullen elkaars extra functies niet herkennen tenzij ze beide/allemaal gebruik maken van hetzelfde OS (bv DD-WRT of OpenWrt of Mikrotik RouterOS) en vermoedelijk ook dezelfde versie (dat is dan zowiezo aan te bevelen. Opdat DD-WRT en OpenWtr beide open source zijn, kan het zijn dat die toch samenwerken omdat ze dezelfde protocollen gebruiken maar met zoiets als Cisco's iOS en Mikrotic RouterOS of Fritz!OS gaat dat niet samen).

Tweede punt is het issue met de energiebespaarfunctie in de software-update die jij gedaan hebt. Dit roept voor mij twee vragen op:
1 is die functie niet uit te zetten? Dit zou ik als eerste doen.
2 welke software-versie heb je gekregen met die update (en welke had je daarvoor, al kun je dit waarschijnlijk niet meer terug halen).

Zeker indien het antwoord op vraag 1 negatief is lijkt me dit (2) relevant. Hoewel ik niet op voorhand zou willen aanraden om (als een nieuw aangeschaft exemplaar die nog heeft) de oude versie te blijven gebruiken (vanwege mogelijke security-issues) zou ik dat zeker overwegen. Ook kun je dan als koper nagaan of er inmiddels een nieuwe software-versie is uitgekomen (naar ik begrijp is Fritz! hier redelijk vlot mee, zeker als er security-issues spelen) en of het probleem daarmee is opgelost.

Ten slotte, @Mr-D. dit ding staat in de pricewatch benoemd als 'wlan-repeater' maar in het veld 'Netwerkproduct' staat vermeld: "Access Point, Bridge, Range Extender" en als je dus een ap zoekt, dan komt deze naar voren. De range-extender/repeater-functie is mijn inziens de minst interessante functie, juist omdat dit (in het algemeen) vaak niet goed functioneert (er hangt hier op kantoor ook zo'n ding maar dat doet hoegenaamd niets) en ook als het ('goed') werkt zowiezo je snelheid minstens halveert.

Samen met de Netgear WAC510 is dit volgens mij het goedkoopste betrouwbare/meest interesante ap in de pricewatch. Genoemde is echter 33% duurder. De overige, goedkopere modellen, zoals de HP Procurve 350 cloud-managed 802.11n ap, MikroTik wAP ac, Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (en de andere apparaten in deze serie), TP-Link EAP225 Access Point AC1200 vereisen respectievelijk een betaalde Cloud-network licentie, een stijle leercurve voor MikroTik RouterOS (niet iedereen heeft daar zin in en tijd voor), installatie van Java op een PC (beveiligings-issue), een server of pc die software draait voor de volledige featureset (heel leuk als je zelf een OS draait waarvoor die software er niet is) waarbij mijn ervaring met een TP-link router niet bijster positief was (net als de Asus die ik daarvoor had, werd deze zo heet dat die niet meer aan te raken was, waardoor na een jaar gebruik de Wifi-chip niet meer werkte en het apparaat dagelijks en later meerdere malen per dag herstart moest worden) Bij goedkopere modellen verlies je de 5Ghz, of de 802.11n
1) dat weet ik inderdaad inmiddels, bij aankoop is dat voor een consument niet triviaal.
2) Jep is niet uit te zetten. Ik heb inmiddels een switch gekocht en diverse apparaten bedraad, ook een oplossing. Een heel dun (1 draad hoog) netwerk snoertje, smaller dan de plint in de kleur van de plint maakt dat relatief elegant mogelijk. :)
Als de hifi-set (of een ander apparaat, bv de printer) continu wegvalt, of na even niet gebruiken de verbinding kwijt is, dan lijkt me dat zeker een issue en dat zou voor mij een reden zijn om dan toch dit apparaat niet te kopen.

Ik plan al een tijdje om een dergelijk apparaat te kopen omdat we thuis op de 1e verdieping al geen signaal hebben met 3 telefoons in huis (Mediatek soc's, de twee met snapdragon hebben wel signaal) en evenmin met een laptop. (Om het nog leuker te maken, de 4G van Hollands Nieuwe doet het daar ook niet met een Mediatek soc, met de snapdragon nog net).

Mocht het ding inderdaad wel een fatsoenlijk signaal geven door het hele huis zet ik de wifi van het modem misschien wel uit. Deze Fritz! stond kandidaat maar moest nog even wachten vanwege de financiŽn. Bij de Netgear ontbreekt een powersupply (maar een 12V voeding heb ik nog wel liggen) maar kost dus weer §25 meer. De TP-link is zelfs goedkoper maar ik ben nogal huiverig geworden ten opzichte van dit merk.
Ik ben zeer te spreken over de Fritz! hoor, ik heb hem tegenwoordig horizontaal, dan heb ik hogere snelheid op 5GHz, geen idee waarom overigens. De 2,4 band is bij ons ook gewoon overvol, ruim 25 sterke hotspots continu, op sommige plekken in huis zelfs het dubbele; daar is WIFI eigenlijk niet op gebouwd.

De printer wordt nog steeds goed bereikt (8Mbit) door 2 betonnen vloeren heen, ondanks die vele buren en 2,4 band :)

[Reactie gewijzigd door djwice op 7 december 2017 23:03]