Canon Pixma MP630 Review

jbouwh 14 oktober 2009, 1.937 views

Canon Pixma MP630

Pluspunten

• Dubbelzijdig printen
  • CD labels printen/kopiëren
  • Scannen naar USB-stick of geheugenkaart
  • Printen vanaf USB-stick of geheugenkaart
  • Groot LCD-display
  • Uitgebreide en gebruikersvriendelijke menu's
  • Scannen, Printen copiëren kan ook stand-alone (zonder PC) dankzij het scherm en navigatie knoppen/wiel
  • Support voor Linux (print en scandrivers)
  • Stil
  • Energiezuinig
  • Verbruikskosten van inkt laag t.o.v. merken als Epson en HP
  • Foto printen kan (excl. opstarten) in ca. 20 seconden!
  • Veel kwaliteit voor weinig geld
  • Dubbele papier invoer, zodat je voor het printen op ander materiaal niet steeds het A4 papier hoeft te verwijderen
  • Printer kan helemaal gesloten worden. De uitvoerlade gaat automatisch open wanneer de printjob start. Hierdoor kan onnodige stof vervuiling worden voorkomen

Minpunten

• De opstarttijd is vrij lang (éérste print), eenmaal aan het printen is de verwerkingstijd prima.
  • Bij dubbelzijdig printen kost het omdraaien van een velletje relatief veel tijd.
  • Kan er niet meer verzinnen.

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
De MP-630 is een multifunctionele printer/scanner met hoogstaande kwaliteit en uitgebreide mogelijkheden. Ik ben zeer tevreden over dit apparaat wat ik nu ongeveer een maand in mijn bezit heb.

Bediening
Door het LCD-scherm en menuknoppen is de bediening van de printer uiterst éénvoudig en gebruikersvriendelijk. Veel functies zijn mogelijk zonder dat een PC aangesloten hoeft te worden. Ik heb gemerkt dat ik hier veel gebruik van maak, meer dan ik had gedacht.

Software
De bijgeleverde software biedt aanvullende uitgebreide mogelijkheden. De software is geschikt voor Windows XP, Windows Vista of Mac OSX. Aanvullend is het mogelijk om drivers te verkrijgen voor Linux (printen en scannen).
De software driver wordt niet voor Windows 7 meegeleverd, maar de printer wordt wel native ondersteund in Windows 7, dit heb ik getest.

CD/DVD label printing
De bijgeleverde CD tray maakt het label printen van CD/DVD's mogelijk. Naast het printen van CD/DVD-labels via de PC kunnen labels van bestaande schijfjes ook worden gekopïeerd.
Zelf ik ik het kopiëren geprobeerd (stand-alone). Dit werkt uitstekend en zeer nauwkeurig.

Scanner
De fladbed scanner biedt een uitstekende kwaliteit en performance. Scannen kan zonder PC naar USB-stick of gekeugenkaart. De geheugenkaart kan kan evt via de USB-kabel van de printer worden uitgelezen (alleen lezen).

Printen
Printen gaat prima. Dubbelzijdig kost naar verhouding meer tijd door her trage omkeren. Ook de opstart tijd is relatief lang. Invoer van papier kan via de cassette (A4) en achterin (A4 en andere formaten, fotopapier e.d. Dubbelzijdig printen kan alleen via de cassette.

Kopieëren
Er zijn aparte knoppen voor zwart wit of kleur kopieën. Een preview kan worden gegeven voordat wordt afgedrukt. Snelheid van kopiëren is goed (excl. opstart)

Netwerk printen
Hoewel de Ethernetpoort en WiFI mist op dit model was dit geen reden om voor de MP-620 te kiezen. Hoewel de MP-620 wel een Netwerkkaart heeft, kan deze printer geen dubbelzijdige prints aan.
Door gebruikt te maken van mijn NAS (Synology DS-109) als printserver kan de printer prima via het netwerk worden aangestuurd.

Heb jij ook een Canon Pixma MP630?

Heb zelf een CD label gekopieerd. En dat ging echt heel gemakkelijk en nauwkeurig. Ik heb daarbij geen PC gebruikt. Het apparaat zoekt zelf uit waar het CD-tje zich op de glasplaat bevindt.

Verder heb ik een aantal foto's afgedrukt en dat levert een uitstekende kwaliteit afdrukken op, voor ca. 20 sec per afdruk.

Het afdrukken vanaf een mobieltje is me gelukt via infrarood, maar ik moest daarvoor wel eerst de printer in de ontvangststand zetten.

Tenslotte wil ik nog aanvullen, dat lukte helaas niet gelijk (omdat mijn laptop accu op was en ik in de trein zat ;) ) dat ik bij de MP-630 de ethernet kaart niet mis.
Ik gebruikt de MP-630 gekoppeld aan een Synology DS-109 die als printserver fungeert. Dit werkt uitstekend, ook vanaf mijn 2 OpenSUSE machines.
Je zegt dat je de MP630 op je DS109 hebt gekoppeld en dat dit prima werkt.

Ik heb hier ook een MP630 staan en deze aangesloten op een DS209, maar ik krijg vervolgens geen printjes uit mijn printer. Ik zie de printer prima, ik kan m ook toevoegen etc, maar zodra ik een bestand probeer te printen krijg ik telkens een error 'Printer busy or error'. Heb jij nog 'aparte dingen' moeten doen of instellen waardoor het bij jou werkt?
Sorry voor de erg late reactie.

Als je de MP630 op een synology aansluit wordt deze als printer 'usbprinter' gekoppeld.
Er zijn 2 methodes om de printer aan te sturen:
  • SMB (Windows Netwerk)
  • LPD
Beide methoden werken. Vanaf Linux werkt LPD het prettigst.
Op Windows kun je kiezen, maar moet je wel een account aanmaken voor de printende gebruiker op de Synology met het zelfde wachtwoord. Als je voor LPD kiest is dat niet noodzakelijk.

Let er nog wel even op dat, als je de Synology firewall gebruikt, de printer poort openzet (TCP 515). De queuenaam is 'usbprinter' of bij een 2e printer 'usbprinter2'.
Je beschrijft in je review eigenlijk alleen wat de printer allemaal kan (en dat is een boel). Ik mis dus wat je ervaringen daarmee zijn, bijvoorbeeld bij het printen van cd's. Hoe makkelijk gaat dat, hoe snel en wat voor kwaliteit krijg je ervoor terug? Dat soort dingen.

Als je dat nog toevoegt, wordt het echt een review.
Hebben jullie ook last van het lange opstarten? Het duurt soms wel 5 minuten voor ie eindelijk begint te printen
Opstarten duurt inderdaad wel aan de lange kant. Zelf laat ik de printer aanstaan, dat scheelt een hoop.
Bij meerdere prints achter elkaar heb je geen last van vertraging.
Al met al maakt dit alles voor mij niet zoveel uit.

In middels heb ik ook de eerste cartridges vervangen. Ik heb wel ontdekt dat je nog best een poos kunt door printen terwijl de printer zegt dat een cartridge op is. In dat geval moet je éénmalig op OK drukken, en de printer negeert de cartridge.
Hoewel ik weinig foto's afdruk is mij gebleken dat de kleuren cartridges het eerste op zijn. Eerst Magenta, toen blauw, daarna geel en de 521 zwart.

Ik heb jaren inkt bijgevuld in een Epson, maar daar ga ik niet meer aan beginnen. Uiteindelijk was dat, mijns inziens helemaal niet voordeliger.

Conclusie: Ik ben nog steeds dik tevreden met mijn MP 630 en zou hem nog steeds aanbevelen. Wellicht dat op dit moment de MP 640, met zijn Ethernet poort meer aanspreekt. Maar voor wie zijn printer aan een Synology hangt is deze netwerkpoort echt geen noodzakelijkheid.
@Jbouwh:

Ik citeer: "Wel hinderlijk is dat bij duplex printen het even duurt voordat de printer verder gaat met de achterkant."

Ik bezit de mp630 ook (tot volle tevredenheid) en ik herken je probleem. Je kunt deze wachttijd ook uitzetten. De reden dat de printer wacht voor hij de achterzijde bedrukt is dat de inkt nog nat is en als hij dan te snel terug draait je zowel je printje verprutst als de rollen in de printer bevuild. Het draaien zelf in namelijk zo gebeurd. (max 2 sec.)

Met andere woorden, ik denk dat dit 'probleem' onmogelijk te voorkomen is met welke inktjet printer dan ook.

Je kunt natuurlijk wel is kijken wat er gebeurd als je deze tijd verkort!

Wat ik verder nog kwijt wil is dat ik merk met deze priner tientallen euro's per maand minder kwijt te zijn aan inkt als zijn voorganger (een epson). Persoonlijk vind ik dit een erg sterk punt van deze printer. Ik kan 100den zwart pagina's afdrukken voor het patroon leeg is en ook foto's zijn (al blijft het natuurlijk een stuk duurder als het kruidvat oid) een stuk leuker om thuis te gaan afdrukken als je er een paar hebt uitgezocht.

Gr, Ranney