Specificaties iOS compatibel en 45,6g - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit) Review

Rimboeloper 15 oktober 2016, laatste update op 28 maart 2017, 1.570 views

Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit)

Deze Watch had eigenlijk het eerste model van Apple moeten zijn. De anderhalf jaar geleden gelanceerde modellen werden te snel op de markt gebracht en hadden daardoor te kampen met te veel kinderziektes. Voor mij een goed moment om met dit model in de Smart Watch wereld te stappen.

Pluspunten

• Keramische kast met horlogeglas van Safierkristal en daardoor kras- en slijtage vast
  • Snelle Apple S2 Chipset
  • Amoeled scherm met maximale helderheid van 1000 nits
  • Waterdicht
  • GPS-chip
  • Drie i.p.v. twee jaar Applecare ondersteuning

Minpunten

• Korte technische levensduur van maximaal 3 jaar
  • Te duur (ruim ¤1500 !) in de markt gezet
  • Geleverd met een wit sportbandje i.p.v. een leren- of roestvrijstalenhorlogeband
  • Geen zelfstandige 3G/4G-chip en daardoor te veel afhankelijk van de iPhone
  • Werkt alleen met de nieuwste iPhone (5 en nieuwer)

Korte inleiding over de Apple Watch
De AppleWatch bestaat uit drie series, genaamd series 0, 1 en 2. De series 0 werd anderhalf jaar geleden uitgebracht en was Apples eerste Smart Watch. De series 1 en 2 werden afgelopen september uitgebracht waarbij de series 1 een upgegrade is van de 0 en de series 2 de "echte" opvolger is. Vervolgens zijn de Apple Watches ook nog in verschillende uitvoeringen uitgebracht, namelijk de Sport- (series 1 & 2), Watch- (series 2) en de Editionversie (series 2). Het sportmodel was het instapmodel en bestond uit een aluminium kast met daarop een horlogeglas van gehard Ion-X mineraalglas. Een treetje hoger bestond uit het Watchmodel waarvan de kast gemaakt was van roestvrijstaal (316L) met daar bovenop een glas van safierkristal. En “Last but not least” de Editionmodellen die uitgebracht werden met een keramische kast.

De gereviewde Apple Watch 42MM-Keramiek met zwarte schakelarmband.

Leveringsproblemen
Omdat de reviews over het eerste Apple Watchmodel niet altijd positief waren, besloot ik te wachten op z’n opvolger. Achteraf een goede keuze omdat de series 0 van de Apple Watch in mijn ogen nog te veel kinderziektes heeft. Een te trage processor en een onvoldoende waterdichtheid waren voor mij de grootste tekortkomingen van die serie. Het door mij gewenste model werd in september dit jaar gelanceerd en kwam een maandje later op de Nederlandse markt. Het koste mij nog heel veel moeite om de betreffende Apple Watch in mijn bezit te krijgen. Uren wachten en een nachtje doorhalen voor de Applestore in Amsterdam bood op de dag van de Nederlandse lancering geen soelaas waardoor ik alsnog aangewezen was op de nabezorgdienst. Uiteindelijk werd mijn geliefde klokje 6 weken (!) later met de UPS-pakketdienst op maandagmiddag (31 oktober 2016) bij mij thuis bezorgt. Het grote genieten en testen kan nu eindelijk beginnen!

Als een junk lag ik tussen de andere Applefans in een portiek voor de Applestore om op tijd te zijn voor de Apple Watch lancering.

Uitpakken
Ik was zo blij als een klein kind toen de postbezorger mij het pakketje met daarin de Apple Watch overhandigde. De Apple Watch met het extra meebestelde horlogebandje was stevig ingepakt en de doos zag er goed uit. Hierdoor is de kans op transportschade minimaal.

Mijn bestelling is degelijk en professioneel ingepakt door de pakketdienst UPS.

Je ziet gelijk dat het bedrijf Apple veel aandacht heeft besteed aan de verpakking van hun producten. Zowel het horloge als het apart meebestelde bandje is liefdevol ingepakt in een stijlvolle doos waardoor het een feest is om de betreffende producten uit te pakken.

Apple besteed veel zorg aan het inpakken van hun producten.

Als alles eenmaal uitgepakt is zie je dat het bedrijf uit Cupertino niet bespaard heeft op accessoires. Zo werd de Apple Watch geleverd met maarliefst twee opladers. Een gewone oplader en een luxe nachtkastoplader die het horloge in de landscapemode plaatst. Verder zit er een prachtige beknopte luxe handleiding bij die de basisfuncties en het complexe productieproces van de Apple Watch beschrijft. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt er ook nog een mooie opbergdoos meegeleverd waarin je het horloge prima bij transport kunt opbergen. Daarnaast is het witte sportbandje nog voorzien van een extra kort bandelementje voor mensen met kleine polsen. De apart meebestelde zwarte schakelarmband werd ook geleverd met de nodige extra’s. Zo zat er bij dat bandje een paar extra schakels, verpakt in een prachtig fluwelen tasje, voor mensen met grote polsen.

Apple is niet bepaald karig met het meeleveren van accessoires. Hier kunnen andere bedrijven een voorbeeld aannemen!

Beschrijving Apple Watch 42MM-Keramiekmodel
Het horloge zelf ziet er goed en degelijk uit. Het heeft geen los zittende knopjes en voelt zowel met het standaard witte sportbandje als met het extra meebestelde zwarte schakelarmbandje minimalistisch aan en heeft daardoor een hoog draagcomfort. Daarnaast ziet het horloge er niet “duur” of “patserig” uit zoals bij de glimmende roestvrijstalen modellen. Het gebruikte keramische materiaal is op z’n minst even duurzaam en maarliefst vier keer krasvaster dan het sterke roestvrije 316L-staal! Een leuke bijkomstigheid is dat het Bluetoothbereik (van de vierde generatie) extra groot is doordat het gebruikte materiaal van de horlogekast relatief poreus is en daardoor de Wifistralen makkelijker doorlaat. Als ik mijn telefoon (iPhone 6plus 128GB-Grijs) op de salontafel neerleg heb ik met mijn horloge nog steeds Bleutoothbereik als ik op de eerste etage sta! Buiten in de tuin, zonder storende obstakels zoals dikke muren, mag mijn afstand tussen mijn horloge en de telefoon met gemak ruim 20 meter (!) bedragen zonder dat de Apple Watch het contact met mijn telefoon verliest. Ik snap dan ook werkelijk niet waarom Apple z’n telefoons niet voorziet van een keramische i.p.v. een aluminium kast.

Keramiek, het materiaal van de toekomst?

Het horloge is voorzien van de snufjes die anno 2016 voor smart watches gebruikelijk zijn. Zo is het horloge waterdicht tot een druk van 5 bar (50 N.cm^-2) wat er op neerkomt dat je het horloge met een gerust hart kunt omhouden als je gaat zwemmen. Helaas is volgens Apple mijn meebestelde zwarte schakelarmbandje niet waterbestendig waardoor je bij eventuele avonturen in het zwemband het horloge moet voorzien van de meegeleverde sportband. Verder is de Apple Watch voorzien van Wifi (802.11 b/g/n/ 2,4 GHz) en Bleutooth (4.0). Daarnaast beschikt het klokje over een eigen GPS-chip en heeft het een versnellingsmeter, gyroscoop, omgevingslichtsensor en een hartslagmeter aan boord. Het enige wat ontbreekt is een eigen 3G/4G-chip zodat het horloge ook zonder de iPhone optimaal kan functioneren. Uit verschillende forums heb ik gelezen dat Apple deze chip in de toekomstige modellen gaat bijvoegen.

De hartslagsensor is vrij accuraat voor een smart watch en kan wedijveren met een afzonderlijke hartslagband.

De snelle Apple S2 dualcore processor is ruim 50% sneller dan de vorige generatie. Wat de precieze specificaties van Apple’s S2-processor zijn weet ik niet. Het gaat vermoedelijk om een 64bit-chip met 1GB aan RAM-geheugen. Omdat veel infosites elkaar tegen spreken en Apple niet scheutig is met informatie over haar chips kan ik hierover geen duidelijke uitspraken doen. De S2 neemt het grootste pijnpunt, de trage laadtijden van externe applicaties, van de Apple Watch weg. Hierdoor voelt het horloge snel aan met uitzondering van de routenavigatie. Als je met je horloge met de kaartenapplicatie wilt gaan navigeren heb je wel even het gevoel dat je met een beta-product te maken hebt. De betreffende App start traag op en heeft moeite om de satellietpositie te bepalen. Als dan uiteindelijk je positie bepaald is verloopt de App vervolgens wel weer heel soepel. Met subtiele tikjes aan je pols leidt het klokje je vervolgens naar de opgegeven bestemming. Ik denk dat veel problemen met het navigeren in de nabije toekomst opgelost gaat worden met een softwareupdate. De overige functies, inclusief de applicaties van derden, draaien wel heel vlot op het Watch OS3 besturingssysteem. De landscapefunctie is ook een leuke toevoeging in Watch OS3 waardoor je horloge ook dienst kan doen als nachtkastklokje bij het opladen.

De landscapefunctie is een leuke toevoeging in Watch OS3.

Net zoals iedere tweaker ben ik benieuwd naar de “binnenkant” van het horloge. Op de site van Ifixit vond ik een prachtige foto van de mooie onderdelen waaruit het inwendige van de Apple Watch uit opgebouwd is. Wat voor functie iedere onderdeeltje afzonderlijk heeft weet ik niet, en het voert ook veel te ver voor deze gebruikersreview. Daarnaast beschik ik niet over de kennis om daarover wat zinnigs over op te schrijven. Wat ik wel kan mededelen is dat de meeste ruimte ingenomen wordt door de batterij. Dat mag ook wel omdat het horloge met zijn zeer heldere Oled-display van 1000 nits nogal wat stroom verbruikt ten opzichte van andere smartwatches. Zo gaat de Time Steel van Pebble ruim 10 dagen mee op een enkele batterijlading. Daar staat dan wel weer tegenover dat je flink moet inboeten op de schermkwaliteit omdat een e-inktscherm veel fletser oogt en minder kleurdiepte heeft dan de Apple Watch schermen. Daarnaast is dat horloge veel minder veelzijdig en ontbreekt een hartslagsensor. In de praktijk haal ik met mijn Apple Watch makkelijk het einde van de dag en is voormij een batterijduur van 18 uur vooralsnog ruim voldoende.

De batterij vormt het grootste inwendige onderdeel van de Apple Watch. Deze foto is afkomstig van de site www.ifixit.com.

Het gebruik
De interactie met je iPhone verloopt echt geweldig en vormt het ideale verlengstuk van je telefoon. Zo kun je al je inkomende berichten van je telefoon op je Apple Watch ontvangen. Het beantwoorden van de berichten gaat een heel stuk lastiger en heb ik nog niet volledig onder de knie omdat ik, op moment van schrijven, het horloge nog maar een paar dagen in mijn bezit heb. Daarnaast ondersteunt een deel van de applicaties geen replayfunctie waardoor je alsnog je telefoon erbij moet pakken. Op zich vind ik dat helemaal niet erg omdat je alsnog met het slimme horloge veel minder naar de telefoon hoeft te grijpen. Het horloge wordt geleverd met een aantal digitale wijzerplaten waardoor je je horloge helemaal op smaak kan inrichten. Daarnaast kun je de wijzerplaat ook nog helemaal naar je hand zetten. Zo ken je de wijzers een ander kleurtje geven en kun je de lege hoeken van het uurwerk opvullen met handige widgets. Het navigeren op de Apple Watch gaat, in tegenstellen wat andere reviews beweren, heel gebruiksvriendelijk. Via een soort honingraat kun je de betreffende applicatie activeren waarbij de klokfunctie altijd in het midden van het veld bevindt. Hierdoor kun je je makkelijker in het applicatieveld oriënteren. Voor de tien meest gebruikte App’s kun je snelkoppelingen maken die je activeert door de langwerpige knop rechtsonder in te drukken. Wat ik echt heel ideaal vind is de weerapplicatie. Met die applicatie kun je in een oogopslag zien hoe het weerbeeld zich de komende uren gaat ontwikkelen. Dat is heel erg handig voor buitenactiviteiten. Voor zulke praktische functies is de Apple Watch ideaal waardoor je in een regenbui niet na je telefoon hoeft te grijpen omdat de waterdichte Apple Watch voldoet.

De applicaties op de series 2 werken beduidend sneller dan op de series 0.

De Apple Watch houdt ook je activiteit bij d.m.v. een soort cirkeldiagram. De bovenste rode cirkelband geeft je bewegingsactiviteit weer die je kunt finetunen naar het aantal stappen en/of afgelegde kilometers. De middelste groene cirkel geeft de duur en mate van intense activiteiten weer waar een verhoogde hartslag bij komt kijken zoals traplopen, rennen en snel fietsen. Ook eventuele workouts worden in die ring opgenomen. De blauwe cirkelband geeft tenslotte de sta-periodes weer zodat het horloge er voor waakt dat je niet te lang achter elkaar stil zit. De Apple Watch is als het ware een smart watch en een fitnesstracker in een! Het horloge is ook voorzien van een hele handige agendafunctie waarmee je in een oogopslag kunt zien welke afspraken je hebt staan. De applicatie synchroniseert via de iCloud al je afspraken die je op je Macintosh, iPad en iPhone hebt staan. Het navigeren op de Apple watch is ook een hele bijzondere ervaring. Hoewel het starten van de kaartenapplicatie wel heel erg traag gaat, functioneert het wel als het geheel goed opgestart is. Via Siri, de spraakassistent, spreek je je bestemming in en het horloge stuurt je via subtiele tikjes aan de pols naar de ingevoerde locatie toe. Linksaf en rechtsaf is makkelijk te herkennen aan het tikverschil zodat je bij het navigeren niet op het kleine horlogescherm hoeft te kijken.

Het hoofdnavigatieveld is in tegenstelling wat andere reviewers beweren vrij inituatief.

Of de Apple Watch nou een echte toevoeging is in het ecosysteem van Apple, laat ik even in het midden. Deze gadget is typisch een gevalletje van, “als je het niet kent, dan mis je het niet”. Al na een paar dagen wil je niet meer zonder ondanks dat je nagenoeg alle functies ook alleen met je iPhone kunt doen. Vandaar dat ik de Apple Watch ook aan iedereen aanraad die beschikt over de nieuwste iPhone. Helaas ondersteund het horloge niet de oudere iPhone modellen waardoor je in het bezit moet zijn van tenminste een iPhone 5. Daarnaast moet je rekening houden met een vrij grote afschrijving. De technische levensduur is van dit horloge zeker vijf jaar omdat keramiek en saffierkristal gewoon sterke materialen zijn. De economische levensduur daar in tegen ligt slechts op twee uiterlijk drie jaar waardoor je wel met een vrij grote afschrijving te maken hebt. Daar staat dan wel weer tegen over dat producten van Apple lang hun waarde houden. Zo is mijn bijna drie jaar oude Mac Pro (Hexacore 2013-model) nog steeds ruim drieduizend euro waard als ik de tweedehandsprijzen van mijn configuratie op Marktplaats of E-bay zie!

De iPhone en de Apple Watch vormen het perfecte duo!

Heb jij ook een Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit)?

Dit is geen productreview. Een typische productreview gaat over een product waar je een review over schrijft. Je hebt de Apple Watch niet in bezit op dit moment, ik snap dit verhaal dan ook niet. Misschien is dit iets voor een blogpost.
Als ik mijn bestelde horloge (Apple Watch 42MM-Keramiek met spacezwarte schakelband) rond begin november binnen heb, wordt mijn review helemaal geüpdate en aangepast. Dan zal de nadruk wel veel meer gaan liggen op mijn gebruikservaring met het product. Aangezien ik het betreffende horloge, op moment van schrijven, nog niet in mijn bezit heb, lag de nadruk in deze review op de grote logistieke chaos. Deze chaos die momenteel bij Apple verantwoordelijk is voor de problematische lancering van de nieuwe Apple Watch i.c.m. de grote moeite en ongemakken die ik daardoor moest doorstaan tijdens het bestelproces. Ik wacht nu inmiddels al weer ruim drie weken op mijn bestelling terwijl ik wel direct betaald heb. Gelukkig verzacht de tegoedbon van de Applestore in Amsterdam, die ik een paar dagen geleden via de post ontvangen heb, eenigzins de pijn voor het ontstaande ongemak.
Misschien heb jij gelijk want ik begrijp niet waarom deze review zo matig door de lezers beoordeeld is. Slechts een "0" terwijl mijn andere reviews, die veel minder uitgebreid zijn, beoordeeld worden met een +1 of zelfs een +2!
Ik begrijp nog steeds niet wat mensen toch bezielt om anderhalve werkdag in de kou voor een winkel te gaan liggen om een stukje techniek te kopen die je net zo eenvoudig online kunt bestellen. Dan maar een paar dagen of weken wachten, het is niet alsof dat ding ophoudt te bestaan. Moet je ook nog alle meewarige blikken van voorbijgangers kunnen verdragen... Heel eerlijk gezegd vind ik het nogal sneu.

Maar goed, ik ben enigszins benieuwd naar je review en ik hoop oprecht dat die objectief gaat zijn, maar ergens durf ik dat te betwijfelen.
Dacht eerst dat deze 'review' een prank was, om te duiden hoe volstrekt geïndoctrineerd iemand kan raken door het marketinggeweld van een firma. Maar het lijkt erop dat het nog allemaal serieus is ook...

Mooi lesmateriaal voor studenten in de reclame wereld, dat dan weer wel.
Ik heb onlangs van de Apple Store in Amsterdam per e-mail bevestigd gekregen dat ik mijn Apple Watch rond maandag 31 oktober per aangetekende post aangeleverd zal krijgen. Ik verheug mij er nu al op! Na een goede week testen ga ik deze review helemaal updaten en probeer ik zo objectief mogelijk te zijn. Rond 10 november zal de update van deze review van mijn hand verschijnen. Dan heb ik het horloge een week in mijn bezit en kan ik er wat meer over vertellen m.b.t. de gebruikservaring.
Ik vind dit wel een goed begin. Het is tenslotte de beleving van het product! Hoe jij dat ervaren hebt is voor de een niet interessant, echter vind ik dit wel iets voor het totaal plaatje. Ben benieuwd naar de rest van je review.
Hallo Rimboeloper,
Even buurten bij je review, hij is erg compleet geworden door je foto's. Zodra je Scrible onder de knie hebt dan gaat het wel goed, al betwijfel ik enige tijdswinst wel.

Zo te zien krijg je wel de nodige extra’s bij de duurdere variant. Ik krijg alleen de Watch met bandje en geen stand, 2e lader, Juwelen doosje en reistasje bij. Verschil moet er wezen… ;)

Even een vraagje bij de navigatie geef je aan dat de GPS traag is, maar is dat niet dat je aan het wachten bent op het inlezen van de kaarten? Mijn ervaring is, dat als ik de Navigatie opstart; hij de ‘Grid’ en GPS positie wel snel weergeeft, maar de kaarten nog moet inladen. De kaarten komen via het internet van je telefoon binnen. Als ze er eenmaal in staan dan gaat alles vloeiend voor mijn gevoel.

[Reactie gewijzigd door Q_Burton op 4 november 2016 16:12]

Wat het navigeren betreft, heb je wel gelijk. Als de kaarten eenmaal ingeladen zijn werkt het navigeren inderdaad vrij soepel. Echter wil je in de praktijk vaak niet een klein minuutje wachten totdat alles ingeladen is. Je telefoon erbij pakken is immers vaak veel sneller! Het kan misschien nog even wennen zijn omdat ik het horloge nog niet lang in mijn bezit heb, maar wat navigeren betreft pak ik nog steeds liever mijn iPhone. ;)
Nog even gekeken, je telefoon is alleen sneller als je op een snel WiFi netwerk zit, maar via 4G maakt het niet uit voor het inladen van de kaarten. Het is wel zo dat ik eigenlijk altijd op mijn telefoon de route instart, ik vermoed dat bij belangrijke waypoints de kaartjes al zijn ingeladen of klaar staan, want dan komen ze redelijk snel naar voren, terwijl even kijken waar je bent op de kaart zonder route veel langer duurt.

De Watch vond ik voorral prettig in Londen, omdat de waypoint instructies op je Watch ook werken als je geen 4G hebt (mits de route gestart is) en je dus in de Underground nog wel even snel kan kijken of je de juiste lijn binnen loopt. Ook bij het lopen door de straten kijk ik op het horloge op de kaart, als ik een loop route heb uitgezet.

Hej ik zie btw een nieuwe foto van een Stand met de Phone en de Watch naast elkaar. Die ziet er supercool uit, heb je die extra gehaalt, of zat die ook in je packet?

[Reactie gewijzigd door Q_Burton op 7 november 2016 18:13]

Die super gave oplader van Belkin wordt helaas niet meegeleverd bij de Editionserie van de Apple Watch. De Belkin Valet-oplaaddock heb ik bij mijn bestelling bij de Apple Store in Amsterdam er apart bijbesteld. De betreffende dock is verkrijgbaar in twee kleuren, namelijk in roségoud en in zilver en kost 129,95 euro. Zelf heb ik voor de zilverkleurige variant gekozen omdat dat beter bij mijn interieur past.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de oplaaddock niet de horizontale weergavemodus in Watch OS 3 ondersteund. Maar dat is voormij geen probleem omdat er al zo'n oplader bij de Editionserie meegeleverd wordt. Die oplader, "Magnetisch oplaaddock voor Apple Watch" genaamd heb ik op mijn nachtkastje staan waar de horizontale weergave echt van pas komt. Bij mijn computerbureau echter, waar ik mijn oplaaddock van Belkin heb staan, is dat immers van ondergeschikt belang. Daarnaast wil ik je nog mededelen dat de Belkin Valet-oplaaddock ook het opladen van iPhones in dikke waterdichte beschermhoesjes ondersteund omdat je het lightning-oplaadnippeltje via een speciaal wieltje op de achterkant omlaag en omhoog kan draaien! Een hele unieke feature die ik bij nog geen enkele oplaaddock tegengekomen ben.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 8 november 2016 10:33]