Specificaties 15,4" (1680x1050), 320GB - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad SL500 (NRJAQmh) Review

Powerburner 14 oktober 2009, laatste update op 18 maart 2010, 879 views

Lenovo ThinkPad SL500 (NRJAQmh)

Pluspunten

• Lage warmteontwikkeling
  • Zeer complete featureset
  • Laag energieverbruik
  • Fijn toetsenbord

Minpunten

• Overbodige software geinstalleerd

Nadat mijn vorige laptop (Asus A6T) de videochip het voor de 3e keer begaf en niet meer in de garantie viel, besloot ik om een nieuwe laptop te kopen. Gezien het feit dat ik geen desktop meer heb en alles met een laptop doe moest het daarom dit keer maar een wat degelijkere worden. Aangezien Lenovo degelijk laptops maakt ben ik maar eens gaan kijken of er een betaalbaar model tussen zit. Gelukkig heeft Lenovo nu een model voor 'small business' gebruikers op de markt. Hoewel het in dit geval dus ook prima is voor een consument die iets veeleisender is en wat degelijks zoekt.

Eerste indruk
De laptop zit netjes verpakt in een kartonnen doos en wordt op z'n plaats gehouden door styrofoam houders aan beide kanten. Er worden gedrukte handleidingen in een aantal talen meegeleverd voor de mensen die graag iets tastbaars in hun handen hebben. Een recovery cd wordt niet meegeleverd, maar deze moet je zelf branden met de Rescue & Recovery utility van Lenovo.
De laptop zelf ziet er sober en degelijk uit hoewel de bouwkwaliteit voor dit geld toch ietsjes minder is dan van de 'echte' thinkpads. Er is o.a. bezuinigd op het think light zoals die wel op de duurdere thinkpads zit.
En ook het deksel van de laptop is van glimmende zwarte lak gemaakt (fijn om vingerafdrukken te plaatsen).
Een nadeel van deze laptop is net zoals bij andere merken: crapware! Gelukkig een stuk minder dan ik bij andere merken heb gezien....maar toch.

Hardware
Op de featureset is niks aan te merken. Netjes gigabit ethernet, bluetooth 2.0 en 802.11n (en zelfs wwan - hsdpa modem in mijn model) en natuurlijk een ouderwets modem. Verder nog een vingerafdruk lezer, 4x USB 2.0, 1x HDMI, 1x VGA, een cardreader, expresscard slot en een DVD brander.
Naast het alom bekende touchpad wat op iedere laptop wel aanwezig is zit er ook nog een trackpoint op.
Het scherm tenslotte is niet van het HD (ready) type, maar heeft een resolutie van 1680x1050. En wat ook fijn is: het is een mat scherm, dus geen glossy laag die spiegelt. Maar dit is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Werkervaring
De SL500 wordt in tegenstelling tot mijn vorige laptop een stuk minder warm. Hij blijft lekker koel en is dus gewoon op schoot te gebruiken. De processor blijft bij normaal gebruik onder de 30 graden (aangezien het een P model Core2Duo is). Dus ook gelijk energiezuinig! De fan is daarom ook alleen te horen wanneer het muisstil is om je heen.
Het toetsenbord op deze laptop is prima om mee te typen en voelt stevig aan zoals je verwacht van een degelijk product.
Ook gamen kan prima op deze laptop mits je geen al te hoge eisen stelt of de allernieuwste spellen wil spelen aangezien er een Geforce 9300M in zit. Ter indicatie: ik kon Half Life 2 op een resolutie van 1680x1050 prima spelen zonder schokken.
Ik heb voor wat betere prestaties er 2GB geheugen bij besteld en er Vista 64bit op gezet.

Een erg fijne laptop die ik voor iedere dag kan gebruiken en als ik dat wil af en toe een spelletje kan spelen.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad SL500 (NRJAQmh)?

Netjes ,en inderdaad zoals veel geklaagd,die overbodige software ,wat dus voor jouw ook een minpunt is.Nu moet ik wel zeggen ,als je weinig tot geen verstand van pc en software hebt,kan zo`n pakketje aan graties software best interesant zijn.Als je er wel vertand van hebt,kan het best irritant zijn,zeker als het niet de software van je keus is,die op je nieuwe laptop/pc staad geinstaleerd.leuke review :) ,duidelijke info.3***.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 14 oktober 2009 10:08]

Inderdaad. Mensen die geen of weinig verstand hebben van computers zullen best blij zijn dat ze 30 dagen alvast beschermd worden door Norton of iets anders. Voor tweakers die graag eigen voorkeuren hebben is dit niet zo fijn.
Maar goed, na een backup van de oem key en het certificaat gewoon een eigen vista install disc maken en installeren. Het geheel is dan schoon en het werkt ook een stuk vlotter. :)