Specificaties Rad. HD5870 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5870 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) Review

Dani86 26 oktober 2009, laatste update op 1 november 2009, 6.511 views

Sapphire HD5870 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluidsproductie idle
  • Eerste DX11 kaart

Minpunten

• Warmteproductie bij gamen
  • Op het moment zeer slecht leverbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 3
23 september kwam de ATi Radeon HD5870 uit. Als ATi fanb0i wilde ik er als eerste bij zijn natuurlijk, en het was een mooie upgrade van mijn HD4850 die ik hiervoor had.

De leverbaarheid van de 5800 series is op het moment van schrijven slecht. AMD kan maar moeilijk aan de vraag voldoen. Na het cancelen van een order bij Azerty en het goed in de gaten houden van de pricewatch en GoT de Sapphire besteld bij Max ICT. Vrijdag 9 oktober had ik hem dan eindelijk.

Featureset

Zeer goed. De kaart heeft 2xDVI, HDMI en een displayport aansluiting. Deze kaart ondersteunt eyefinity tot 3 monitors. Het is de eerste DX11 kaart.

Inkloedud:

DiRT2 coupon
Driver-CD
Casebadge

Prestaties

Zeer goed. Zoals je kan verwachten van deze kaart. Benchmarks zijn er genoeg voorhanden, dus daaruit kan je de conclusie trekken dat dit echt een hele snelle kaart is. Dit kan met betere drivers alleen nog maar beter worden.

Edit:

Op verzoek van TerW Dan wat benchmarks gedraaid.
World in Conflict

Alles maxed out.
4x AA
16x AF

Benchmark Pine valley FPS:

Min: 15 Max: 168 Avg: 42

Bij de atoombom zakt de framerate in. Verder is de framerate heel constant.
-----------------------------------------------------------------------
Grand Theft Auto IV - Benchmark met FRAPS

Texture quality: High
Texture filtering quality: Very high
De rest very high

viewdistance: 50
detaildistance: 70 (om geen pop up van gebouwen ed. te krijgen, hoger dan viewdistance)

Een chase van 5 minuten door Broker en vuurgevechten met de politie bij het vliegveld ('s morgens ingame) FPS:
Max FPS capped door Vsync@75Hz?

Min: 31 Max: 75 Avg: 43,67
----------------------------------------------------------------------------
Arma 2 - FRAPS

Alles medium
3d detail 100%
AA disabled
Post Process effects: High
Viewdistance: 4000m

5 Minuten benchmark tijdens de missie "Counterattack", waarin Russische motor rifle troops een dorp van de CDF proberen terug te veroveren. De framerate zakt bij ArmA2 soms extreem in. Iets waar ik bij mijn 4850 geen last van had.

FPS:

Min: 2 Max: 53 Avg: 31.41
-------------------------------------------------------------------------------
Operation Flashpoint: Dragon Rising - FRAPS

1440*900
Alles very high
16xAF
8xMSAA

5 fraps- bench-minuten bij missie 3 van de campaign. Het strand clearen van PLA forces.
Max FPS capped door vsync@75Hz?

Min: 62 Max:75 Avg:71
Crysis - Fraps Cat 9.10

1440*900
Alles High
8x AA

3x 5 minuten benchmark met vuurgevechten, rijden en schieten met een jeep etc. Ik heb hiervan het gemiddelde genomen

Min: 31 Max: 85 Avg: 59,7
3Dmark06

De standaard settings op 1280x1024

20856 3dmarks
3DMark Vantage Windows 7 x64

Trial version default

P16340
Hopelijk hebben jullie er wat aan :P

Driverondersteuning

De drivers die bij de kaart zitten zijn niet echt super, sommige games showen rare bugs/artifacts. De prestaties in OPF2 Dragon Rising, World In Conflict en GTA IV zijn echt super. GTA IV toont echter wel een aantal glitches. ArmA2 is dramatisch, maar dat ligt voor een groot gedeelte ook aan Bohemia Interactive.

We zijn nu bijna halverwege oktober en Catalyst 9.10 is er nog steeds niet. Een driver dedicated aan de 5800 series is nog niet voorhanden op de AMD website. De chip staat niet eens in de lijst.
Tot nu toe dus een voldoende.

Update: Catalyst 9.10 scheelt een heleboel. Het is een hele verbetering.

Geluid en warmteproductie

Hoog. De kaart is heel stil, bij de fanspeed op AUTO draait de fan op 21% (Onhoorbaar!) idle en wordt hij rond de 40 graden.
Bij gamen gaat de fanspeed naar 34% en blijft hij vrij stil, maar dan wordt de GPU max 82 graden. Dit is voor een GPU wel te doen, maar persoonlijk vind ik het heet. De fanspeed hoger dan 34% zetten in CCC haalt de temperatuur wel wat omlaag, maar dan is de herrie naar mijn mening teveel.

Voldoende. Wel wat hoger dan de HD4800 series bij de launch, maar alsnog wel goed. Deze kaart staat voor rond de 300EUR in de pricewatch. Ik heb er echter 360EUR voor betaald. Dit komt door de slechte leverbaarheid die de prijs opdrijft. Shops die voorraad hebben rekenen hogere prijzen.

Tot slot

Overklok en modbaarheid heb ik open gelaten. Ik ga de kaart voorlopig niet overklokken, want hij is snel genoeg zo. Wat betreft de modbaarheid: Hier kom ik nog op terug, want er zijn nog geen koelers die officieel passen. Ik heb wel interesse in de Scythe Musashi.

Als tip zou ik willen zeggen: Wacht met het kopen van een 58xx tot ze goed leverbaard zijn. De fanboys hebben er inmiddels wel één. Het is het wachten wel waard in ieder geval ;)

changes: 13-10-09: Benchmarks, tiepvauten. 26-10: Benchmark Crysis.

Nog te doen: Benchmarks doen onder Windows 7 x64

Heb jij ook een Sapphire HD5870 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)?

Bedankt voor je bijdrage.... (makkelijk in mijn zoektocht voor een nieuwe kaart)de warmte vindt ik op dit moment ook nog een kleine struikelblok.
De beschikbaarheid zal wel snel verbeteren... gok ik.

Sluit me verder aan bij TERW_DAN over de benches
Sluit een extra fan aan die lucht van buiten de pc direct op de fan-in van de videokaart blaast

Dit scheelt zo 12 graden

ps: je krijgt wel veel stof in je pc maar dit kan je voorkomen doormiddel van een panty

[Reactie gewijzigd door guidonno op 14 oktober 2009 10:03]

Wat guidonno zegt kan heel erg goed. Maar wat mij beter lijkt is de warme lucht uit de GPU zuigen. Cooler Master doet dit al bij een big tower.

Linkje: http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=5777

Als je goed kijkt zit er op de achterkant een zwarte koker. Als je deze weet te bemachtigen, ben je volgens mij klaar. (zelf geen ervaring mee, maar het klinkt heel erg logisch)
Mooie review, hoewel hier en daar wat afbeeldingen erbij plus de benchmark screens zou wel mooi zijn geweest!

Zie dat er inmiddels HDMI uitgangen op de kaart zitten, wat natuurlijk handig is voor moderner monitoren en tv's!
Maar dan de vraag, hoe gaat het dan met geluid? Als je deze bijvoorbeeld met de HDMI uitgang op een tv aansluit, zal de kaart het geluid doorsturen naar de tv? (aangezien HDMI beeld & geluid kan doorsturen)

En weet jij zo of de vga koeler te vervangen is met de Scythe Musashi VGA Cooler, of is er een andere cooler die met deze kaart compatible is? :-)
Sound voor HDMI wordt lekker door de kaart gestuurd via de ATI HDMI sound driver. Geen enkel probleem dus.

Overal lees je dat de stock koeler voldoende en zeker niet extreem luid is. Dus vervangen hoeft echt niet. Kost alleen maar meer centjes. Zou eerder geld in een deftige case met goede airflow steken.
Heb je zelf ook wat benches gedraaid?
Ik vind het altijd wel boeiend om te zien hoe de kaarten presteren die niet door een reviewer getest zijn, maar gewoon door een eindgebruiker. Dat geeft toch een wat completer plaatje :)
Zal ik voor je doen :)
Op verzoek een aantal benches gedraaid met de games die ik speel.

Als iemand nog benches van een specifieke game wilt post het hier en ik zal kijken wat ik kan doen.
Dat is snel gedaan !!
Thanks, ga ze eens op me gemak morgen vergelijken..
Als ik nog een request heb of wil vergelijken kom ik hier zeker op terug ! :P
Zit zelf te kijken naar een soortgelijke setup. Heb je toevallig een stroom meter bij de hand? Ben benieuwd wat jouw systeem idle/load doet.
Ik heb geen idee. Ik denk zo rond de 400W
Leuke review.

Is het misschien tijd voor een high res monitor? Deze kaart is eigenlijk veel te snel voor 1440x900 imho. Beetje jammer eigenlijk.

1440x900= 1296000 pixels

1280x1024=1310720 pixels

Volgens mij moet je je CPU flink op gaan voeren om het maximale uit de kaart te halen. Op 1280x1024 en lager heb je met zo'n monster namelijk een vette CPU bottleneck.

Ook is het nogal jammer dat je op XP draait. Voor Vista en Windows 7 zijn de ATi drivers namelijk veel beter, en met XP haal je niet de maximale IQ uit de kaart, aangezien XP DX9 is.

Al met al haal je bij lange na niet het maximale uit de kaart, en is het imho zelfs verspilling zo'n diike kaart te gebruiken zoals jij doet. Maar goed, misschien neem je binnenkort win 7 en een hoog resolutie scherm, dat weet ik verder ook niet. :)

Desalniettemin; veel plezier ermee. Als je op de reso blijft gamen waarop jij gamed, kan je nog wel 3 of 4 jaar met de kaart vooruit. :)

[Reactie gewijzigd door Format-C op 15 oktober 2009 20:25]

Ik ga over op win7 als deze uit komt. Vista ben ik echt allergisch voor. Als je een DX11 kaart hebt, moet je hem ook gebruiken natuurlijk.

Monitor is voorlopig nog prima. Ga geen andere monitor kopen om "meer uit m'n videokaart te halen" Misschien op de dag dat geld aan bomen groeit.

CPU laat ik voorlopig stock.

Wat betreft de airflow in m'n PC: Er zit al een 120mm fan direct voor de kaart. Als je de P182 kent weet je dat die er zit ;). Verder zitten er 2x 120mm outtake fans bovenin de kast. Het is wat mij betreft gewoon een heethoofd
Krijg de XFX versie niet boven de 70 graden stressed, idle tussen de 25 en 30 graden(21% fanspeed idle).
Misschien heeft de XFX betere koelpasta, who knows. Of heb je betere airflow dan ik.