Huawei P9 Lite Dual Sim (3GB) Zwart Review

beschuitfluiter 13 oktober 2016, laatste update op 13 oktober 2016, 1.860 views

Huawei P9 Lite Dual Sim (3GB) Zwart

Prima allround toestel voor het geld

Pluspunten

• formaat precies goed
  • hardware snel genoeg voor alledaags gebruik
  • 3000mAh accu
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• EMUI is toch wel wat minder
  • geen gyro dus géén VR/360 mogelijkheid
  • geen quickcharge mogelijkheden

De telefoon is in oktober 2016 aangeschaft omdat de WiFi van mijn oude vertrouwde Nexus 5 overleden was.

Ik had gehoopt dat de Google Pixels betaalbaar zouden worden, maar helaas; niet te doen. De Oneplus3 vond ik te groot en had toch wat twijfels bij het bedrijf dus op zoek gegaan naar een betaalbare midrange telefoon.

Uiteindelijk voor de Huawei P9 lite gegaan.

bouw / hardware
De telefoon heeft een aluminium rand met plastic achterkant. De rand voelt lekker degelijk aan en ook de knoppen zijn zuiver en rammelen niet. De plastic achterkant is natuurlijk nét even wat minder dan zijn duurdere broer, de P9, maar ik gebruik toch een hoesje, dus daar stoor ik me verder niet aan. Let wel op; dit toestel heeft geen gyroscoop! Hierdoor is het niet mogelijk om met een bril op de 360 graden VR filmpjes te bekijken. Voor mij was dit op dit moment geen dealbreaker, maar ik kan me anno 2016 voorstellen dat dit toch een vereiste is. Dit toestel is gezien zijn prijs een prima toestel voor de "jongeren" om het zo maar te zeggen, dus het zou vervelend zijn als ze voor deze verrassing komen te staan dus bij deze; u bent gewaarschuwd! Het toestel heeft een ouderwetse micro-USB aansluiting dus je kunt je berg kabels en accesoires blijven gebruiken. Verder zit er nog een headsetje bij welke verrassend net geluid produceert. De USB zou geen OTG ondersteunen, maar ik kreeg het gewoon aan de praat door de USB opties op "bestanden" te zetten nadat ik de HiSuite geďnstalleerd had dus op zich geen problemen met bestanden verplaatsen via de verkenner.

fingerprint sensor
De sensor is lekker snel en accuraat. Binnen een seconde unlocked de telefoon.
De sensor zit aan de achterkant en ik vind dat een prima plek. Ik draag de telefoon vaak met het scherm naar mijn been in mijn broekzak waardoor je bij het eruit halen haast automatisch je wijsvinger op de sensor hebt liggen. Dus tijdens het eruit halen, is hij al unlocked. Je kunt tevens de sensor gebruiken om de notificationbar naar beneden te sliden of te swipen door je foto's; leuke feauture vind ik!

scherm
Het scherm is een 5,2" FHD (1080p) lcd scherm. Ik mis geen resolutie tijdens dagelijks gebruik en de keuze om geen QHD/4k scherm te nemen is natuurlijk goed nieuws voor de accuduur. Helaas geem AMOLED, maar voor deze prijs kun je niet alles verwachten natuurlijk. Het formaat is voor mij prima. Ik wilde eigenlijk niet groter dan 5" gaan maar dit gaat nog nét. Het scherm kan helder genoeg om overdag goed alles te zien, al moet ik natuurlijk nog even een zomerdag afwachten. Kijkhoek en contrast zijn prima. Filmpjes zien er prima uit en ik heb nog geen backlight bleeding kunnen ontdekken bij donkere scenes. De kleurtemperatuur kun je zelf nog aanpassen. Ik vond hem out of the box ietwat warm afgesteld. Het touchscreen werkt zoals je verwacht en een pluspunt was dat er vanaf de fabriek al een screenprotector geplaatst was zonder stofdeeltjes of bubbeltjes!

software
Zoals bekend draaien Huawei/Honor toestellen op de eigen skin EMUI. Op dit moment over Android 6.0 heen. Persoonlijk vond ik dat een nadeel; ik mistte de stock android look and feel en met name de app drawer. Daarom heb ik direct Nova Launcher geďnstalleerd waarmee dit issue direct verholpen is. Helaas blijf je wel zitten met de eigen settings schermen van EMUI, maar na een paar dagen begint dit wel te wennen. Qua bloatware viel het mee; wat eigen health en muziek apps en wat games kwam ik tegen. Voor de rest lijkt het niet al te vervuild te zijn door Huawei. Je kunt verder je knoppen onderin indelen; home, terug, multitasker en een knop voor de notificationbar; je kunt het precies instellen zoals je wilt. Je kunt ook instellen dat, wanneer je van links naar rechts swiped, het scherm even wat kleiner wordt als je hand net te klein is om iets in de bovenhoek te selecteren. Voor de rest draait alles gewoon soepel en snel. De processor icm 3GB ram zijn prima in staat om alles lekker snappy te draaien dus daarover niets te klagen.

camera
Het toestel bevat een 13MP rear camera en een 8MP front camera.
Beiden lijken tot nu toe prima beelden af te leveren al moet ik hier nog even wat meer shots voor maken om hier een echt kritisch oordeel over te vellen. Er zitten voldoende mogelijkheden op de standaard meegeleverde camera app van Huawei kon ik al zien. Al is de "beauty-mode" echt hilarisch. Net een slecht snapchat filter ;)

accu
En last but not least; de accu. 3000mAh icm een bescheiden resolutie en zuinige SOC zorgen ervoor dat je makkelijk de dag doorkomt. Het toestel heeft geen quickcharge. Dat is wel een nadeel, dus je zult e.e.a. wel even wat beter moeten plannen. Ik geloof dat volledig opladen van 5% naar 100% toch wel zo'n 3,5 uur duurt.
Maar zoals ik het nu zie, is dit een ideaal toestel om 's-avonds aan de lader te hangen en 's-ochtends er weer af om er de hele dag mee vooruit te kunnen; een steeds zeldzamer wordende eigenschap als je het mij vraagt.

final thoughts
In dit segment is veel concurrentie op moment van schrijven.
De belangrijkste punten voor mij waren; redelijk snelle hardware, niet te groot en een goede accu.
Dan vallen een aantal toestellen automatisch al af zoals de Nexus 5x omdat die maar 2GB ram heeft en zeer matige accu. Ik zal niet alle andere opties af gaan, maar voor het geld haal je een zeer capabel toestel in huis wat voor alledaags (zakelijk) gebruik zeker niet zal tegenvallen.

Heb jij ook een Huawei P9 Lite Dual Sim (3GB) Zwart?

Prima review, maar een paar fotootjes erbij zou het net wat beter maken.
Dank je, zal kijken of ik eerdaags even wat shotjes kan maken.
Nog specifieke verzoekjes? ;)
Aansluitmogelijkheden, clos-ups, screenshots...
Zoveel, maar dat laat ik natuurlijk ook graag aan de reviewer over. ;)
De nova launcher geinstaleerd door jouw, wat voor en nadelen heeft deze.
Voordelen zijn dat je weer je app drawer kunt gebruiken en dat je de standaard android logo's etc weer hebt. Je hoeft dan dus niet á la iOS alle iconen op je hoofdschermen te hebben staan. Nadeel is dat het een extra stukje software is weer. Dus je hebt Android --> EMUI --> Nova, maar het draait allemaal zeer strak. Ik zou het zeker eens proberen.