Specificaties Actioncam, max 3840x2160 @ 30fps, wifi, gps - Bekijk alle specificaties

GoPro Hero 5 Black Edition Zwart Review

skatebiker 12 oktober 2016, 1.904 views

GoPro Hero 5 Black Edition Zwart

Heel leuk cameraatje met uitstekende kwaliteit

Pluspunten

• Zeer klein en compact
  • Mooi grote beeldhoek
  • Uitstekende kwaliteit voor zo'n klein cameraatje
  • Slowmotion te maken tot 240 fps
  • Afstandsbediening via Android app
  • Waterdicht
  • Intuitief aanraakscherm(pje)

Minpunten

• Geen wifi via de router
  • Klepje over USB gaat moeilijk open
  • Registreren verplicht voor Capture en Quik app

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Dit cameraatje heb ik vorige week bij Kamera-Express besteld, binnen een dag binnen.
Meteen geprobeerd, bevalt prima. Veel mogelijkheden.
Ik heb een Canon EOS 6 maar voor sommige dingen is zo'n licht cameraatje wel welkom al is het alleen al voor de slo-mo filmpjes. Of in bijv. het auto/bus/trein/liegtuig met een zuignap tegen het raam plakken.

Je kunt ook rectilineaire beelden maken ipv de standaard fisheye, in dat eerste geval heb ik hem vergeleken met de Canon 6D met de Samyang 14 waarbij de Gopro in rectilineaire stand een iets kleinere beeldhoek.
Hij kan bij 4K tot 30fps, maar bij 1080p tot 120fps en dan nog in wide angle mode. Bij 240fps kun je alleen in narrow mode, vergelijkbaar met 35mm op Fullframe. Al met al niet verkeerd dus.

Het klepje voor de USB poort (is USB-C ipv Micro USB) is moeilijk te openen. Toen schoot dat klepje helemaal los en kon het er niet meer op krijgen :-(
Terug naar de winkel waar ze uitlegden (was voor de verkoper ook nieuw, hij had de Hero 5 nog nooit in zijn handen gehad) dat je een schuifje moest verschuiven en dan gaat die wel dicht. Gelukkig, niks gemold dus :)

Capture app

Met de 'Capture' app (Android) kon ik zo verbinding maken, alleen moet je eerst inloggen, ook al gebruik je hun cloud omgeving niet eens. Dus maar een registratie gedaan naar een nep-email adres, vervolgens via AFWall+ de internet verbinding uitgezet voor deze app (want je weet niet wat ze spioneren), en alles werkt prima. Gewoon op afstand bedienen en je filmpjes op je Android opslaan.

Je kunt echter niet via de router met de Gopro verbinden maar alleen met de eigen hotspot wat voor buiten (geen wifi) handig is, maar als je wel wifi hebt is dat onhandig (omschakelen). Minpuntje dus. Misschien wordt dit opgelost met een firmware update.

Quik app

Onder macOS heb ik de Gopro Studio geinstalleerd, ging prima (geen login) maar wat bleek ? Ik kon de filmpjes van de Gopro niet laden / bewerken maar die met Canon gemaakt wel ???? Kennelijk gemaakt voor de Hero 4.
Toen Quik gedownload en toen weer die stomme login, nou ik had een dummy account, en dat werkte wel. En GP Studio deed het nu ook met de Hero 5 filmpjes (kennelijk meteen een update).
Via USB kun je ze binnenharken maar hat werkt niet met 'Mass Storage' want in de Finder (of een ander macOS file browser) zag ik hem niet, en ook geen gemounte folder in /Volumes.
Maar de micro SD kun je er ook uittrekken en met een adapter in de SD kaart / USB steken van een computer.

Heb jij ook een GoPro Hero 5 Black Edition Zwart?

Goedemorgen Skatebiker,

Ik ben nieuwsgierig hoe de digitale beeldstabilisatie is? Ik ben namelijk zelf in bezit van de Gopro 3 waar ik best tevreden mee ben allen bij het skiŽn mis ik wel echt de stabilisatie en om dit achteraf te doen met software ging ten koste van de kwaliteit.

Ik ben van plan om een gropro 5 aan te gaan schaffen omdat ik voor de gopro 3 diverse accessoires heb. Alleen als de beeldstabilisatie er niet is of niet goed werk ga ik misschien voor een sony. ik heb namelijk een keer met de hdr- as20 mogen spelen en deze beelden vond ik merkbaar rustiger.

met vriendelijke groet,

Bllizzard
Hoi,

Ziet er prima uit, maar als je echte beeldstabilisatie wil, kun je beter een Sony nemen, Daar zit optische stabilisatie in.
Ok bedankt voor je reactie.
Helemaal mee eens, is goed maar niet top zoals bij een Sony. Is ook mijn ervaring.
Ik ben niet echt onder de indruk van de beeldstabilisatie.
Soms zie ik veel trillingen/vibraties in het beeld. Kan door de El Cheapo GoPro imitatie "3 Way Stand" ding komen ( https://www.amazon.de/Lux...&sr=8-5&keywords=luxebell )

Heb daarom ook erg veel interesse in de Karma Gimbal.
Goedeavond skatebiker,

Ik heb ook een Gopro 5 gehaald en ik heb vaak dat hij uit het niets gaat rebooten.
Tevens heb ik ook dat ik echt 20x opnieuw moet connecten met mijn Surface pro 4 (w10) voordat het programma Quik hem herkend.

heb jij daar ook last van of ligt het aan mij kan er niks op internet over vinden.

Gr Adimoo
Ik heb dat een paar keer (dus zeker geen 20x) gehad, maar nu werkt die prima (heb Macbook Pro).

Ik zou zeggen: probeer het op een andere computer en anders teruggaan naar de winkel, met je Surface Pro. Die spontane reboots (heb ik dus niet) zou meteen al een reden zijn om er mee terug te gaan. Een beetje klantvriendelijke winkel ruilt hem zo om voor een wel werkend exemplaar (dan wel in de winkel ff uitproberen voor je weer naar huis gaat).

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 16 oktober 2016 12:48]

Ik heb ook grote problemen gehad met deze GoPro bij timelapse video van 24 uur. Waar de GoPro 4 zich altijd voorbeeldig gedroeg, kreeg ik met deze GoPro 5 diverse frames die een enorm groene tint hebben. Ook wisselde de exposure per shot en als klap op de vuurpijl zaten er ook regelmatig groepen frames tussen waarbij een groot deel van het beeld zwart was alsof er een enorme contrast curve was toegepast. M.a.w compleet ruk. :(

Dit alles was met de laatste firmware van eind november... Verder deed de camera het prima, maar met zo'n faal is ie direct retour naar winkel gegaan.
Hoe is het geluid van de opname van de GoPro 5?

Want als je de GoPro 4 hebt. En je doet de waterbeschermende hoes om de camera neemt hij dof geluid op. Hoe zit dit met deze camera? Er zit geen waterbeschermende hoes omheen (omdat dit niet nodig is). Maar is het geluid na opname wel goed?

Ook lees ik (Engels talige reviews) dat de camera snel heet wordt na filmen. Klopt dit?

[Reactie gewijzigd door Ltje79 op 19 december 2016 23:10]

Hoe is het geluid van de opname van de GoPro 5?

Boven water wel maar onder water heb ik niet getest.
Geen last van. Werkt prima. Nu film ik geen 4K (veel te grote bestanden en trage verwerking en verschil met HD zie je toch niet, ik heb geen 2m brede TV thuis en ook geen VR).
Bedankt voor je reactie.

Heb de camera inmiddels ook. Heb onderwater nog niet getest.
Maar boven water is het geluid inderdaad prima.
Prima camera.

[Reactie gewijzigd door Ltje79 op 9 januari 2017 22:52]