Dell Studio 15 (N0453504) Review

F.West98 1 december 2009, 5.228 views

Dell Studio 15 (N0453504)

Pluspunten

• Snelheid
  • Beeldkwaliteit
  • Warmte en Geluid
  • Features
  • Prestatie-index

Minpunten

• Accuduur
  • Stevigheid
  • Ergonomie

De Dell Studio 15 is een erg goede laptop. Snelheid, beeld, enz.

Negatieve eigenschappen
  • Accuduur
  • Stevigheid
  • Ergonomie
Accuduur
De accuduur is normaal ongeveer 4 uur. Als je daarna programs draait en de processor minimaal belast is het nog maar iets van 2 uur. Slechte kwaliteit dus. Dat is wel jammer. Anders zou het echt een 'laptop' zijn. Want een laptop met 2 uur accutijd is bijna niks. Bleek te liggen aan van alles. Nu is het alweer 4 uur ;) Het opladen duurt langer dan het ontladen. Je kan het dan beter een PC noemen...

Stevigheid
Het jammere is dat je het beeld makkelijk kan 'buigen' en kan indrukken als ie dicht is. Dat vind ik wel een beetje slapjes. Ook het toetsenbord is niet het stevigste wat ik ooit heb gezien. En het plastic om het toetsenbord heen is ook een beetje onstevig. Jammer. Ik vind na langdurig gebruik van het toetsenbord het nu wel een beetje irriteren dat er knoppen zijn die je gauw mist. Je maakt gauw typfouten.

Ergonomie
De ergonomie is ook wel redelijk slecht. Er is een opstaande rand die je irriteert.

Positieve eigenschappen
  • Snelheid
  • Beeldkwaliteit
  • Warmte en geluid
  • Features
  • Prestatie-index
Snelheid
De snelheid is het eerste wat opvalt als je de computer start. De opstarttijd van ongeveer een minuut is echt snel. En de snelheid waarmee IE wordt geopend is ongelooflijk. Vanwege de snelheid willen andere familieleden deze laptop ook, maar dan met de Core i7's. ;)

Beeldkwaliteit
Ook de beeldkwaliteit is erg hoog. Je kan een hoge resolutie instellen. Mooi hoor! Mijn moeder heeft de full-HD resolutie, die ze echter niet gebruikt, -veel te klein- en staat nu op standaard. Ik heb standaard, en ik gebruik dat met plezier.

Warmte & Geluid
Ook de productie van warmte en geluid is erg laag. Alleen het touchpad wordt erg warm. Verder heel weinig voorkomende geruisloze fans, weinig hitte. Ik merk dat als ik gewoon een game speel, dat ie gaat blazen. Vreselijk. Het is net een stofzuiger. Wat ook raar is, hij gaat nauwelijks draaien als je op accuduur speelt, maar als je hem aansluit op netstroom gaat ie vreselijk blazen...

Ook de prijs is erg goed voor zo'n laptop.

Features
Mooi afgewerkte laptop en mooi weggewerkte onderdelen.

Prestatie-index
De prestatie-index:
OnderdeelScore
Processor5,0
Geheugen (RAM)5,0
Grafisch5,0 5,1
Grafische weergave voor spellen5,3
Vaste schijf5,4 5,5

Ik heb nu de bepaling opnieuw uitgevoert, en je kan de veranderingen zien.
Mijn moeder heeft natuurlijk andere beoordeling op HDD, Processor enz. Met haar Core i7, maar deze kan ik nog niet laten zien. Waarschijnlijk voeg ik deze later toe.

Specs
Ik heb als specs:
  • Core 2 Duo T6500
  • 4 GB RAM
  • 320 GB HDD
  • ATi Radeon HD4570
  • Vista Ultimate SP1 x64 + Upgrade Windows 7
  • Intel WiFi Link 5100
  • Standaard resolutie (zie dell.nl voor de resolutie)
Mijn moeder heeft als specs:
  • Core i7 Mobile 720QM
  • 4 GB RAM
  • 500 GB HDD
  • ATi Radeon HD4570
  • Vista Home Premium SP1 x64 + Upgrade Windows 7
  • Intel WiFi Link 5300
  • Full-HD resolutie die ze echter niet gebruikt (zie dell.nl voor de resolutie)
Alemene Beoordeling van mijn moeder
Goed voor fotosoftware, snel, alles! Mijn moeder is zo blij dat ze van die oude af is! Nu kan ze eindelijk de foto's weer bewerken zonder crash, enz. Ze kan nu ook muziek ophebben, mail open hebben staan, word, internet explorer, powerpoint, enz. tegelijk open. Het enige jammere bij de Studio 1557 het scherm kan niet halfopen blijven staan. Hij klapt dan dicht. Dit is bij de Studio 1555 niet zo.

Algemene Beoordeling van mij
Snel, goede thuislaptop. Voor de Gamers niet echt fantastisch.
Je kan er wel simpel een spelletje mee spelen zoals Rollercoaster Tycoon, alleen begint ie dan al behoorlijk te blazen. Maar voor de hard-gamers (Grand Theft blablabla, enz.) is dit niet echt aan te bevelen. Ik zou dan de Studio 17 kiezen, die heeft nl. een 1GB grafische kaart. De HD4650 als ik het me goed herrinner. Die heeft sinds een paar weken ook een touchscreen.
Verder een goede en snelle laptop en zou deze aan alle thuisgebruikers aanraden.

Heb jij ook een Dell Studio 15 (N0453504)?

Je hebt behoorlijk stevige specs, daarbij is het toch niet zo vreemd dat je accu het 2 uur uithoudt? Wil je een lange accuduur zul je iets moeten kopen als een ULV, niet een mobiele i7 met een flinke videochip.

Kun je wat meer vertellen over de omstandigheden waaronder je de accuduur haalt? Draai je met de brightness van je scherm op 100% of op minder (dit scheelt namelijk best veel, bij mijn ledschermpje scheelt het 3.2W tussen brightness op 20%, of brightness op 100%. Lijkt weinig, maar op een totaal verbruik van 12.1W is 3.2W best veel. zie ook productreview: MSI X-Slim X340-025NL review door TERW_DAN
ik heb het scherm idd. op 100% staan, als ik hem daarintegen op 50% zet, is er minder accuduur. En de laptop met de core i7 gebruiken we als systeemeenheid, niet als laptop. De C2D gebruiken we wel als laptop
Ik denk dat je je hier fout uitdrukt, scherm op 50% brightness ipv 100% zou moeten resulteren in een langere/meer accuduur.
dat dacht ik ook!!! maar toch is het zo!!! laagste kwaliteit: 1.35 uur 83% resterend, hoogst: 1.40 uur 83% resterend
Zou je misschien ook kunnen testen wat de accuduur is van de i7 laptop met normaal internetten?
Ik wil deze laptop misschien ook aanschaffen, maar ik twijfel vanwege de onbekende accuduur!
Ik zal eens kijken!!
Raar verhaal van die batterijduur, heb er 1 begin July van dit jaar ( en velen met mij vanwege goede aanbieding, zie [Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 1) met P8600 besteld voor een familielid.

Deze begint met 4 uur volledig opgeladen., wat ik met simpele taken ook haalde.
Denk dat je even moet gaan kijken naar het powermanagement, of je batterij is niet helemaal lekker.
toen ik hem uit de verpakking haalde, was ie ook 4 uur. daarna ging ik Office 2007, en allemaal zooi installeren. Daardoor wordt ie langzaam. Ik wil ook een paar opstartprograms niet laten opstarten, maar die optie is grijs in Defender.
Misschien heb je geen rechten om in Defender dat te mogen aanpassen ?
Zoek even, en je vindt gauw resultaten dat Defender Vista behoorlijk langzaam (kan) maken.

Tevens kan je ook eea proberen te regelen met MSConfig ( Start>Run/Uitvoeren )
Zou ook wel handig zijn als je je review bijwerkt waar en wanneer nodig, nu geeft het wel een vertekenend beeld imo van de batterijduur. Je leest en reageert wel op de reactie's, dat is alvast positief.

Tip, lees je eigen review nog is na, zitten hier en daar nog spelfoutjes zoals "belst" en "eetje".
het is al opgelost. via msconfig lukte het allemaal. Hij is nu binnen een minuut gebruiksklaar. (behalve als er updates zijn) Ik mijn review op spelfouten bekeken, en heb hier en daar wat dingen veranderd

[Reactie gewijzigd door F.West98 op 30 oktober 2009 20:43]

2 uur minimaal en max 4 uur vindt ik een aardige prestatie voor een dergelijke config. Maar ieder zijn mening ;) Hoe zo is dit geen goede laptop voor gamers? Kun je dit wat meer onderbouwen? Ik noem mijzelf geen doorgewinterde gamer, maar op z'n tijd een spelletje moet toch wel mogelijk zijn met een i7 met een HD4570. En als laatst ben ik benieuwd welke resolutie je in deze laptops hebt zitten; de standaard of de full-HD. Overigens bedankt voor de review :D
nou, ik (de reviewer) heb de Core 2 duo. Mijn moeder gebruikt de i7 voor foto's (en wat is ie snel, en wat is ie snel!!!) En ja, die HD4570 kan je wel ergens voor gebruiken, alleen maakt ie dan wel heel wat lawaai. De standaard Rollercoaster Tycoon 3 kan ie makkelijk aan. Ik heb trouwens de standaard reso, mijn moeder de full-HD. (en dat vond ze weer te klein, dus staat ie nu op standaard. ;) ) Ik zal de review trouwens even wat editen...
Ik was een tekst aan et schrijven, IE crasht.
ik heb ook deze laptop (nou ja, mijn zus dan ;) )
ik heb er goede ervaringen mee, ook wat betreft accuduur...
interesant ;) .Mooi gedaan.3***