Specificaties Rad. R9 Fury (1,05GHz), 4GB HBM - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) Review

dikkewalrus 9 oktober 2016, laatste update op 9 oktober 2016, 763 views

Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)

De Fury Nitro is een zeer goede videokaart voor 1080p gaming, of lichte 1440p gaming. Het design is strak en doet deze kaart aanvoelen als een high-end product. De koeler is zeer goed, met een custom-fancurve maximaal 66 graden bij 40% fanspeed. Daarbij zijn de fans erg stil.

Pluspunten

• Strak design, voelt high-end aan
  • Backplate
  • Goede prestatie
  • Goede koeling
  • Prijs/prestatie verhouding
  • HDMI-kabel bijgeleverd in de doos

Minpunten

• Coilwhine

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een tijdje terug zat ik te twijfelen tussen de Rx 480 en de Sapphire r9 Fury Nitro, als vervanger voor mijn Msi r9 280. Ik heb uiteindelijk voor de Fury Nitro gekozen en dat was een goede keus.
Sapphire heeft goed werk geleverd met deze kaart. Het design is erg mooi, strak en voelt high-end aan. De koeling van de kaart is zeer goed. De Tri-x koeler van Sapphire houdt de kaart goed koel. Met een custom-fancurve (gemaakt met de Sapphire TRIXX software) blijft de kaart 66 graden bij 40% fanspeed. Niet alleen is de kaart koel, maar ook stil. Mede dankzij de fanstop feature.Deze videokaart is zeer goed voor 1080p gaming, op max settings. Ook kan je lichte 1440p gaming doen met deze kaart.
Het sterkste punt van deze videokaart voor mij is de prijs/prestatie verhouding. De prijs is de afgelopen tijd flink gedaald. De kaart is momenteel te krijgen voor een paar tientjes meer dan een Rx 480 (8gb versie). Dit terwijl de Fury Nitro betere prestatie levert dan de Rx 480.
Het enige nadeel wat ik heb gevonden van deze kaart is coilwhine. Dit is aanwezig tijdens intensief gamen, onder maximale load. Echter stoor ik mij hier niet aan. Ook is het niet hoorbaar als ik met mijn headset op aan het gamen ben.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Fury Nitro van Sapphire.

Heb jij ook een Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)?

Zelf in het bezit van deze kaart, het is echter wel zo dat deze kaart juist beter tot z'n recht komt op resoluties boven de 1080p.
Goede tip m.b.t. de fanprofiel! Op dit moment vind ik de kaart juist lawaaiig, de 970gtx die ik hiervoor had maakte minder lawaai ingame, en dat zou volgens de reviews niet zo moeten zijn...

Veel plezier met je Sapphire!
Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik zelf een 1080p monitor, daarom ben ik voorzichtig met de uitspraak over performance op resoluties boven 1080p. Het maken van een fancurve is erg makkelijk met de Sapphire TRIXX software (of elk andere overclock programma). Je kan inderdaad het geluid verminderen en natuurlijk de temperatuur. Hier verleng je mogelijk ook de levensduur van je vidoekaart mee, mooi meegenomen.
Las net een topic over undervolten, dat schijnt ook heel goed te kunnen met dit model. Minder warmte, gebruik en lawaai;-)

Ik ga vanavond eens in Afterburner kijken wat ik kan instellen qua fanprofiel en 'undervolting'
Is het gelukt om de kaart te undervolten? Ik kan helaas bij de Sapphire TRIXX software niks doen moet gpu voltage....
Ik heb het gisteren geprobeerd maar het lukte mij niet, hierbij trouwens de link met info:

Erg interessant natuurlijk, binnenkort nog keer doorlezen: ik zie ongetwijfeld wat over het hoofd ;)