Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit Review

roelbb 11 oktober 2009, laatste update op 2 augustus 2010, 36.321 views

Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Ingebouwd stopcontact
  • mac en linux support

Minpunten

• Groot formaat
  • software spartaans

Beheerbaarheid Score: 3
Inleiding:
Laat ik beginnen met dat ik de KPN uitvoering van deze set heb geïnstalleerd. Deze zijn voor 99% gelijk aan de devolo sets.
Ik heb deze geïnstalleerd bij vrienden die ook KPN glasvezel in hun huis hebben laten aanleggen. Het huis is totaal niet geschikt om fatsoenlijk kabels te kunnen leggen voor internet en iptv (welke twee gescheiden netwerken zijn).
De monteur stelde toen voor om devolo's in te gaan zetten. Ik was er in het begin nogal huiverig voor gezien de 'verhalen' die ik vernomen had uit fora en van bekenden die met eerste generatie homeplug werken.

De sets bied KPN glasvezel aan voor € 85 per set (hun inkoopprijs zeggen ze.....)

De setup.
in totaal zijn er 3 sets geleverd, 2 sets voor 3 iptv boxen en 1 set om de internet verbinding naar de andere kant van het huis te brengen om daar het bestaande netwerk van 4 computers aan te sluiten.

In de verpakking.
In de doos bevind zich twee devolo's en een poster die d.m.v plaatjes aangeeft hoe je het moet installeren.

De 1% verschil.
Het verschil tussen de originele devolo en de KPN uitvoering naast het KPN logo op de behuizing is: het ontbreken van software. Gelukkig kun je de software makkelijk downloaden van de devolo site. KPN levert de devolo's altijd als paartje. Door het ontbreken van de software kun je er ook geen netwerk mee opzetten. Met behulp van de software kan dit dus wel. Dit houd dus in: De KPN monteur kan dus niets veranderen in deze sets.

De installatie.
KPN heeft het als volgt opgeleverd:
1 set vanaf de experia box voor internet verkeer naar de andere kant van het huis. 2 sets via een switch aan de experia box voor de iptv ontvangers in het huis. Aangezien het glas in de woonkamer was opgeleverd stond er een gigantische zooi aan kabels en apparatuur in het zicht. (glas modem, experia box, 3 devolo's en een swtich.)

Aangezien deze allemaal een stopcontact erin hebben zitten, zou je ze dus graag op elkaar willen door prikken zodat je 1 stapel hebt. Dit wordt te zeerste afgeraden. De performance stort compleet in. (als je al een verbinding krijgt.)

Om het een en ander toch nog wat fatsoenlijk weg te werken heb ik met behulp van de software 3 devolo's in een netwerk gezet wat nu het IPTV verkeer afhandeld. Dit spaart me een switch en 1 devolo uit wat gezien de afmetingen van beide weer wat ruimte oplevert en minder kabel zooi.

Een van de adapters had nogal eens de neiging om weg te vallen van het netwerk. Als je er met je handen tegen duwde dan kwam hij weer tot leven, maar dat kon daarna ook weer zo weg vallen. Leek wel een "los contact" Deze heb ik open gemaakt en de pinnen die tegen het printje aan liggen en van spanning voorzien, weer recht gebogen zodat het los contact weer verholpen is.

Performance & verbruik.
De informer software geeft waardes in de twee netwerken tussen de 120 en 170 Mbps. Echt testen kan ik het niet. Maar de meting van de 30/3 Mbps internet gaf aan dat we een mooie 25 Mbps downstream hadden.

ze verbruiken 5 watt / stuk, niet gecontroleerd.

Tot slot.
Na verhalen zoals "slechte performance" en "het moet wel allemaal in dezelfde groep zitten" ben ik zeer te spreken over het totaal van doorvoer snelheid als mede ook het gemak waarmee je e.e.a. kunt instellen.
Problemen met verschillende elektra groepen heb ik niet gehad (in de woning hebben ze 9 verschillende groepen.) dit werkte allemaal zonder problemen.
Wat een mooie uitbreiding zou zijn als ze ook een devolo maken metingebouwde switch. (zyxel heeft o.a. eentje met 4 ethernet poorten) Dit zou me nog een switch kunnen uitsparen in het netwerk.
De software tot slot is niet echt top. Deze zou sowieso gecombineerd kunnen worden tot 1 programma en mag wel wat duidelijker in elkaar gezet worden, minder spartaans. Het lijkt een beetje op een zondag middag programmeer klus. Wel een plus, ze hebben mac en linux versies.

Heb jij ook een Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit?