Specificaties Vesa 75mm, Vesa 100mm , maximale schermgrootte 27" - Bekijk alle specificaties

Arctic Z2 3D (EU) monitor arm + 4Port USB3.0 Hub Review

vynertje 5 oktober 2016, laatste update op 5 oktober 2016, 572 views

Arctic Z2 3D (EU) monitor arm + 4Port USB3.0 Hub

Zeer degelijk gebouwde monitorarm die dankzij het gebruik van een gasveer erg eenvoudig te verstellen is in drie dimenties (vandaar de naam). Wel zijn er maar beperkt mogelijkheden om je kabels weg te werken en duurt de installatie wat langer dan misschien gewenst.

Pluspunten

• Solide constructie
  • Gebruik van een gasveer maakt het ter plekke verstellen eenvoudig
  • Zeer veel stelmogelijkheden; verticaal, horizontaal en tilt
  • Powered USB 3.0 hub
  • Uiterst redelijke prijs

Minpunten

• Omslachtige installatie en soms onduidelijke handleiding
  • Kabelmanagement wat gelimiteerd

Monitorarmen zijn over het algemeen niet de meest interessante dingen om over te schrijven, maar omdat de juiste keuze maken in je aankoop van een monitorarm zo belangrijk is komt hierbij dus een korte review over de Arctic Z2 3D. In deze review zal ik de dingen bespreken die komen kijken bij de aankoop van deze monitorarm, beginnend bij de installatie en de bouwkwaliteit, eindigend met de verschillende features en stelmogelijkheden.

Installatie

Het allereerst dat me opviel bij de installatie was dat het als volledig bouwpakket geleverd wordt. Op zich is dat geen probleem, maar je moet er wel wat tijd voor uit trekken omdat het redelijk omslachtig is door de vele losse onderdelen. De installatie is verder gewoon in je eentje te doen, in ieder geval met mijn twee relatief lichte 24-25" monitoren. Twee zware 27" monitoren zouden misschien wat lastig worden, maar in principe zou het gewoon te doen moeten zijn. Uiteindelijk heb ik over het installeren en afstellen ongeveer 45 minuten gedaan.

De handleiding is verder okay-ish, al dan nog niet Ikea-niveau duidelijkheid. Het is vooral van belang dat je alles van tevoren goed door leest; ik heb een of twee keer niet helemaal goed opgelet waardoor ik bijna compleet de mist in ging.

Als laatste toevoeging, in de handleiding staat een set tafelbladen die ze niet zouden aanraden om te gebruiken in combinatie met deze monitorarm. Omdat deze nergens anders te vinden zijn (ook niet op hun productpagina zelf) heb ik die hieronder nog even gezet. Zo kwam ik er dus achter dat ze mijn bureaublad eigenlijk niet aanraden, maar voorlopig lijkt dit stevig genoeg voor de twee relatief lichte monitoren.

Nadat je de alles geďnstalleerd hebt kan je alles naar wens verstellen. Hiervoor zijn er een stuk of drie hex-keys die je naar wens (minder-) ver aan kan draaien, met als resultaat dat de monitoren dan (minder-) makkelijk te verstellen zijn. Ik heb zelf gekozen om ze redelijk licht verstelbaar te houden omdat ik ze regelmatig draai om een film te kijken vanuit bed, maar als je wilt dat ze niet te bewegen zijn kan dat ook. Ook zal je de gasveer af moeten stellen op het gewicht van je monitoren, zodat de armen zelf niet instorten of constant omhoog veren. Mijn indruk is dat het gewicht dat deze armen aan kunnen meer dan voldoende is voor de zwaardere én zeer lichte monitoren, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Bouwkwaliteit

Al bij het uitpakken van alle losse onderdelen merk je dat de constructie van deze monitorarm prima in orde is. Het zijn allemaal zware, metalen onderdelen die prima zware monitoren kunnen houden. Ik zie dan ook geen reden om me hier zorgen over te maken. Een klein kritiekpuntje is wel dat de voet er op het eerste gezicht er meer als plastic uit ziet en daardoor niet zo stevig oogt als het aanvoelt. Ook de afwerking van de verticale metalen middenbuis vind ik persoonlijk niet al te gelikt, het glanzende past toch net niet bij de zwarte afwerking van de rest.

Stelmogelijkheden

Een van de belangrijkste selling points van de 3D over de goedkopere versies van Arctic is het gebruik van een gasveer in beide armen. Een gasveer maakt het mogelijk om de monitor stevig op een plek te houden, maar tegelijkertijd makkelijk te verstellen zijn. Bij goedkopere versies moet je de monitoren vaak vast zetten en die zijn daarna niet eenvoudig/tool-less te verstellen. Omdat dit hier wel kan is het zeer flexibel in gebruik. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om beide beeldschermen in een handomdraai in portrait-stand te zetten of ze wat verder of juist minder ver van je af te zetten.

Wat wel belangrijk is om in je achterhoofd te houden is dat het juist stellen een minuutje kan duren omdat je met zo veel verschillende armen werkt. Zo is het even puzzelen om de twee armen in de precies goede plek te krijgen. Even van tevoren plannen is dus best handig, vooral omdat je de mogelijkheid hebt om de extra armen niet te gebruiken (dit maakt het vooral makkelijker om de monitoren dicht bij de base te plaatsen).

Afhankelijk van je eigen voorkeur kan je de schermen dus 360 graden draaien, horizontaal ongeveer in een straal van een meter om de as en verticaal 36 centimeter om de as (die zelf ook ongeveer 30cm verstelbaar is) verstellen. Daarnaast kan je beide schermen ook nog 45 graden tilten in beide richtingen. In andere woorden komt het er op neer dat hoe je je schermen ook wilt gebruiken, met dit setje kan je niet fout gaan. Ik heb het uiteindelijk als volgt ingesteld:

Al met al ziet het er zo aardig netjes uit en veel beter dan in de situatie hiervoor (tweede foto boven). Ik heb uiteindelijk redelijk wat bureauruimte vrij kunnen maken en ik ben dan ook zeer tevreden met het eindresultaat.

Kabelmanagement en extra's

Als laatste nog een paar korte dingen over het kabelmanagement van deze set. Onderaan beide twee gasveren zitten twee kleine haakjes waar je de power en video kabels doorheen kan laten lopen. Dit is redelijk netjes, maar de kleinere armen hebben dit niet. Hierdoor zijn de kabels toch net niet zo netjes weg te werken als je zou willen, dit is ook te zien op het eindresultaat hierboven. In principe kan je zip-ties gebruiken om de kabels aan de andere armen vast te maken en ze via daar naar de extra clip om de base te leiden, maar out-of-the-box is het dus net iets te beperkt.

Een fijne toevoeging is verder wel de powered USB 3.0 hub. Er zijn totaal 4 USB poorten die met behulp van een extra power input prima te gebruiken zijn voor het opladen van een smartphone. De locatie van de poorten is ook erg geschikt voor bijvoorbeeld het aansluiten van je muis, toetsenbord of webcam.

Al met al ben ik erg tevreden over de Arctic Z2 3D en zou ik deze iedereen die een makkelijk verstelbare monitorarm voor 2 middelgrote schermen zoekt aanraden. De bouwkwaliteit is uitstekend, de monitoren zijn makkelijk te verstellen en aan te passen voor je persoonlijk gebruik en de USB hub is een leuke extra. In Nederlandse webshops staat deze voor ongeveer 110¤ te koop, maar elders is hij nog goedkoper te krijgen. Voor die prijs krijg je een zeer compleet setje die prima kan concurreren met de duurdere setjes die de buren van HWI recent reviewden. Zo heeft Silverstone ook een monitorarm met een gasveer in hun assortiment, maar daar betaal je al veel meer voor. De paar kleine minpunten doen dan ook uiteindelijk weinig van het nette eindproduct af.

Heb jij ook een Arctic Z2 3D (EU) monitor arm + 4Port USB3.0 Hub?