Dell Inspiron 9300 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 17"TFT; WXP Home) Review

lgrijsen 11 oktober 2009, laatste update op 12 oktober 2009, 1.106 views

Dell Inspiron 9300 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 17"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• multimediaal, snelheid, mogelijkheden, groot scherm, gebruikersgemak, goed toetsenbord, bediening knoppen voorop, geluid

Minpunten

• kwaliteit beeldscherm, gewicht, accuduur, stofgevoelig,

Featureset
Deze laptop is een echte multimediale laptop. 6 USB sloten, cardreader, twee beeldschermaansluitingen etc. De beelddiagonaal is 17 inch, best heel breed voor een laptop. De resolutie max voor deze laptop is 1440 * 900. Brander is meegeleverd (hoewel die bij mij na drie jaar kapot is gegaan..).
Voorop zitten een aantal multimedia knoppen die erg handig zijn in gebruik. (play, stop, pause, volume etc.)

Prestaties
Redelijk snel, mijn uitvoering had 1024MB intern; dat scheelt toch wel even. XP draait prima, voor Vista zou ik me ten zeerste afvragen of dat wel verstandig is. Wat mij opviel is dat de Wi-Fi het gewoon altijd goed doet, goed bereik, hoge snelheid. Dat kan ook anders bij laptops waar soms slechte netwerkkaarten in zitten.

Het geluid van deze laptop moet apart besproken worden. Dit vind ik zelf namelijk een positief punt. Vaak hebben laptops een zacht en blikkerig geluid. Deze laptop kan gewoon echt hard gezet worden met mooi helder geluid! Hulde!

Beeldkwaliteit
In het begin was het beeld gewoon erg scherp, wel altijd stofgevoelig. Na 3 jaar is de stand als volgt: aantal dode pixels en flauwe lichtsterkte. Geen superlange levensduur voor het scherm dus.

Mobiliteit
De laptop is erg zwaar en groot. Dat komt mede door de grootte van het scherm, maar ook door gebruikte materialen (soort aluminium ipv plastic). De accuduur bij aankoop was 2,5 - 3 uur, wel aardig dus. Na veel opladen en 3 jaar gebruik gaat de accu nog een uur mee, maximaal. Sterke afname dus.

Heb jij ook een Dell Inspiron 9300 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 17"TFT; WXP Home)?

beetje karig review na 2/3 jaar gebruik had meer van verwacht eigenlijk. Accuduur lijkt mij wel redelijk gezien het feit dat je "veel opladen" vermeld ook gezien het een 17 inch scherm betreft.

Bij beeldkwaliteit heb je 3 jaar gebruik en accu 2 jaar. Betekend dit dat je na 1 jaar een nieuwe accu nodig had?
Inconsistentie verwijderd; het moet in beide gevallen drie jaar zijn.

Verder, je vindt het karig? Krijg graag opbouwende kritiek ;-)
Wat had je meer verwacht dan?