Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Race-game voor de Xbox One - Bekijk alle specificaties

Forza Horizon 3, Xbox One Review

RainwormNL 4 oktober 2016, 286 views

Forza Horizon 3, Xbox One

Geweldige graphics, ruim aanbod aan auto's en de besturing is erg verbeterd ten opzichte van Horizon 2. Lekker arcade met geweldig veel beloningen ingame.

Pluspunten

• Aanbod auto's
  • Motorgeluiden zijn erg goed
  • Perfecte soundtrack
  • Grote map
  • Tuning weer verbeterd

Minpunten

• Niet erg realistisch
  • Meteen DLC bij uitgave

Stabiliteit Score: 4
Gameplay Score: 5

Forza Horizon 3

Gameplay
Het begin
De game start in een mooie highspeed race door het hele landschap. In een Lamborghini Centenario race je door het verschillende landschap van AustraliŽ. Hiermee wordt meteen de setting duidelijk en krijg je een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in Forza Horizon 3. Eenmaal aangekomen bij het festival in Byron Bay begin je meteen met een Showcase race. Heerlijk fast pace en adembenemend mooi.
Je speelt de eigenaar van het festival, en jij bepaalt dus wat voor races er gereden worden. Je kunt zelfs je eigen avatar en nickname kiezen. Toch een leuke toevoeging en dit maakt het spel net iets persoonlijker.
Je begint na de showcase aan een serie races om je festival te upgraden. Hoe meer races je rijdt, hoe meer fans/bezoekers je krijgt. Bij genoeg fans/bezoekers kun je je festival upgraden. De ene keer speel je een verhoogd level vrij voor een festival, andere keer een nieuwe locatie en soms speel je een showcase event vrij.
Wat nog meer te doen?
Buiten racen kun je ook heel veel andere dingen doen in de game. Denk aan het zoeken van bonus boards of gekke jumps opzoeken. Die laatstgenoemde speel je vrij door een festival locatie te upgraden. Bij zo'n upgrade speel je dus niet alleen races vrij maar ook punten van interesse. Er zijn Danger Signs (stunt jumps), bucketlist opdrachten, flitsers en traject controles. Hoe meer je racet en speelt, hoe meer van dit soort dingen je vrij speelt.
Street Races
Er zijn ook weer street races, maar anders dan voorgaande Horizon´s is dit in een nieuw jasje gestoken. Je racet voornamelijk al dan niet altijd in de nacht. Zichtbaarheid is soms moeilijk, dit komt door de geweldige graphics. Het lijkt net alsof je s'nachts in de auto zit en geen enkel licht ziet behalve je eigen koplampen. Dit maakt het racen net iets moeilijker. Daar komt bij dat er gewoon verkeer op de weg rijd dus je moet erg goed opletten. Deze races staan los van de races die je voor het festival doet. Ze worden namelijk niet helemaal goedgekeurd door de festival-begeleiding. Maar als eigenaar van het Horizon festival heb je daar natuurlijk geen boodschap aan.
Speler-level
Je kunt jezelf net als in de voorgaande Horizon's levelen. Bij elke stunt, drift of jump die je doet krijg je punten. Door te levelen krijg je Skill Points. Deze kun je besteden aan leuke extra's. Bijvoorbeeld een gratis Wheelspin of een extra bonus als je drift.
Deze levels zijn onbegrensd naar mijn weten. Als je een auto een beetje onder de knie hebt kun je sneller levelen. Hoe meer skills je in een serie doet, hoe hoger de multiplier voor je skill score. Dit kan uiteindelijk oplopen tot hoge combo's. Al helemaal als er een skill song aan het spelen is op de radio. Dit wordt aangekondigd ingame en verdubbeld alle skill punten tijdens dat liedje.
Ook krijg je per level een Wheelspin, dit soort rad van fortuin geeft je een bonus. Dit kan een geldprijs zijn of een nieuwe wagen voor in je wagenpark.
Spelwereld
Zoals eerder vernoemd speelt het spel zich af in AustraliŽ. Van de prachtige kust van Byron Bay tot de uitgestrekte outback. De regio's zijn groot genoeg om voor een tijdje in een regio te blijven rijden. Maar niet te groot dat het een uur duurt voordat je ergens bent. Het uitzicht wat je hebt van achter het stuur van je favoriete auto is prachtig. De jungle is geweldig vormgegeven en de stad voelt echt als een stad aan. De verbetering ten opzichte van Horizon 2 is duidelijk te merken. Ik merk na een weekje spelen dat ik nog steeds soms mijn auto stilzet om te kijken naar het uitzicht.
De weer-engine is erg goed. Je hebt echt het gevoel dat je in de regen rijdt als het met bakken uit de hemel komt vallen. Maar in mijn ogen gebeurd de magie van de graphics 's nachts. Alles om je heen is pikkedonker en het enige wat je voor je ziet is het stukje weg wat wordt geraakt door je eigen koplampen. Dit maakt 's nachts rijden net wat moeilijker.
Besturing
Ik speel de game zelf met een Xbox Elite Controller. Dit is een controller met 4 extra knoppen aan de achterkant. Deze zijn makkelijk te bedienen als je met je vingers vaak aan de triggers zit. Ik heb ze zo ingesteld dat het up- en downschakelen met deze knoppen gebeurt. Dit werkt geweldig en is prettiger rijden dan automatisch schakelen. Graag zou ik met een stuurtje werken maar helaas heb ik daar geen plek voor. Dit wordt overigens wel ondersteund en helpt uiteraard mee aan een meer realistische ervaring.
DLC
Een probleem wat tegenwoordig elke game bijna heeft: DLC.
Bijna standaard bij een release van een game wordt er vanaf begin af aan DLC aangeboden. Ik moet zeggen dat ik vaak de Ultimate Edition koop dus dat dit er dan bij zit, maar ik vindt het vaak oneerlijk tegenover andere spelers. Je krijgt bij Horizon 3 een duo auto-pakketten met daarin totaal 15 auto's. Deze zijn als je de Ultimate Edition koopt meteen beschikbaar zodra de autoshow open is. Je zit dus meteen met een scala aan wagens die je kunt rijden. Er zijn voor een na-delen aan DLC. Ik vind zelf dat een game beter wat langer kan wachten met het aanbieden ervan.
Forza Horizon 3 is weer zoals je gewend bent van de vorige versies. Goeie soundtrack, prachtige graphics en een ruim aanbod aan auto's. De Australische setting doet de game veel goed. In alle opzichten een verbetering ten opzichte van Horizon 2. In mijn ogen een aanrader. Voor de gamers die van realisme houden is het geen pareltje. Met je peperdure Ferrari door de outback heen scheuren is nou niet bepaald realistisch.

Heb jij ook een Forza Horizon 3, Xbox One?