Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9090P (US Qwerty) Review

Julian 3 oktober 2016, laatste update op 5 oktober 2016, 211 views

Rapoo E9090P (US Qwerty)

Goed ogend toetsenbord met een goed touchpad, met backlit toetsen en draadloos opladen. Helaas is de bouwkwaliteit niet om over naar huis te schrijven en typt het bordje niet erg best.

Pluspunten

• Oogt op het eerste gezicht goed
  • Grote en accurate touchpad
  • Draadloos opladen

Minpunten

• Typt niet best
  • Bouwkwaliteit onder de maat
  • Touchpad is niet in te drukken

Deze draadloze ramplank met touchpad dient als vervanging voor mijn Logitech TK820, waarmee ik mijn PC in de huiskamer bediende. De Logitech typt uitstekend, maar heeft naar mijn mening een zeer slechte touchpad, wat in het dagelijks gebruik behoorlijk gaat irriteren. Ook oogt de Logitech goedkoop, omdat hij in zijn geheel van dof plastic is gemaakt. Na lang zoeken kwam ik uit op de Rapoo E9090P als vervanger. Deze heb ik nu een maand in gebruik.

Het eerste dat opvalt is het uiterlijk. De Rapoo is vrijwel geheel van metaal gemaakt, wat erg goed oogt. De bovenkant is van donkergrijs geanodiseerd aluminium, de onderkant grotendeels van ijzer. De toetsen en enkele andere onderdelen zijn van plastic. Daarbij heeft de Rapoo een erg groot touchpad, wat ook goed staat.

Qua functionaliteit ook geen klachten; draadloos laden en de toetsen zijn backlit. De hoeveelheid licht is in te stellen en uit te schakelen.

Het in gebruik nemen van het toetsenbord is een kwestie van inprikken van de ontvanger / zender en gaan, althans onder Windows 10.

Dan de dagelijkse praktijk van het gebruik. Aangezien het slechte touchpad van de Logitech voor mij een reden was om iets anders te zoeken, ging daar mijn eerste aandacht naar uit. Gelukkig is het touchpad van de Rapoo erg goed. Het is accuraat en gevoelig, ook als je vingers niet super schoon of helemaal droog zijn. Scrollen met twee vingers gaat perfect. Dit alles in scherp contrast met de Logitech.

Wat wel minder prettig is in gebruik, is dat het touchpad niet is in te drukken. Om iets te selecteren zal je dus moeten dubbeltappen. Daar is mee te leven maar het is duidelijk minder handig dan een touchpad dat wel die functionaliteit biedt, naar mijn mening.

Dan het tweede belangrijke punt, het typwerk. Dat viel helaas behoorlijk tegen. Het eerste waar je tegenaan loopt is dat de rechter shift toets op een verrassende plek zit en erg klein is. Als je blind typt zal je altijd het pijltje naar boven raken in plaats van de shift-toets, totdat je aan de vreemde layout gewend bent.

Het tweede dat opvalt is dat de toetsen te ver het toetsenbord in verdwijnen bij het typen. Daardoor raak je de randjes eromheen en mis je soms een aanslag omdat je de toets niet ver genoeg hebt ingedrukt.

Een ander minder goed detail is dat je de Fn-toets moet gebruiken voor veel gebruikte toetsen zoals die voor het regelen van het volume. Dat was bij de Logitech niet het geval.

De overige functionaliteit is in orde. Het draadloos laden werkt prima.

Dan nog de bouwkwaliteit. Die is behoorlijk onder de maat. Ik noemde al de te diep wegzakkende toetsen. De spatiebalk is krom en de toetsen hebben niet allemaal dezelfde hoogte. Verder is het metaal bijzonder dun. Ik merkte na enige weken dat het toetsenbord wat verbogen was door regulier gebruik. Er zit weinig anders op dan hem nu en dan weer recht te buigen.

Verder moest mijn eerste exemplaar helaas na twee weken retour, omdat de letters b en n en het pijltje omlaag steeds minder goed gingen functioneren. Het toetsenbord werd door Levix razendsnel omgeruild voor een nieuwe.

Goede punten aan de bouwkwaliteit zijn de draadloze oplader (die voelt wel degelijk aan) en de rubber voetjes onder de lader en het toetsenbord.

Al met al prefereer ik dit toetsenbord toch nog boven de Logitech. Aangezien ik vooral consumeer en minder produceer, is de touchpad toch belangrijker dan het toetsenbord. Bovendien is er met het toetsenbord van de Rapoo nog wel te leven, met het touchpad van de Logitech echter niet.

Heb jij ook een Rapoo E9090P (US Qwerty)?

Ik heb deze ook gehad. De usbpoort van de lader is erg fragiel. Mijn zoontje had deze gesloopt en opnieuw solderen is een nachtmerrie.

Verder liet bij mij het touchpad los. Wellicht niet goed verlijmd. Ik gebruikte het keyboard voor HTPC doeleinden. Door het metaal is hij ook zwaar. Dus minder geschikt voor HTPC doeleinden.
Dank voor de aanvullingen! Bizar dat het touchpad los liet......