Specificaties 10,1" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1005HA-M (Zwart, WinXP) Review

DajoR 8 oktober 2009, laatste update op 5 maart 2010, 1.744 views

Asus Eee PC 1005HA-M (Zwart, WinXP)

Pluspunten

• Accuduur
  • Prestaties
  • Uiterlijk

Minpunten

• Vingerafdrukken op de buitenkant...

Feature set.

De mogelijkheden van deze netbook zijn zeer vergelijkbaar met alle andere verkrijgbare netbooks, 1GB werkgeheugen, 160GB harde schijf, N270 processor, 10" beeldscherm etcetera maar vooral de accuduur en de prijs hebben mij overgehaald om dit model te halen. Asus beloofd een accuduur van maximaal 8,5 uur. Ook heeft deze netbook wireless N aan boord, wat voor de toekomst handig is als er meer gebruik wordt gemaakt van Wireless N. De webcam (0.3 megapixel) is acceptabel, gewoon leuk voor MSN of dergelijke maar niks bijzonders. Voor de feature set daarom een voldoende.

Prestaties.

Zelf werk ik veel op een grote en zware Dell laptop met Windows Vista, van deze netbook had ik geen al te hoge verwachtingen. Onterecht eigenlijk, alles voert hij behoorlijk snel uit, hij reageert snel en hij heeft hiermee mijn verwachtingen overtroffen. Vandaar een ruim voldoende voor de prestaties.

Beeldkwaliteit.

Gewoon voldoende, niet speciaal. Er kan worden gekozen voor de volgende resoluties: 800x600, 1024x600 en 1024x768. Bij de laatste trekt hij het beeld uit elkaar en moet je gaan scrollen om de bovenste/onderste helft te kunnen zien... 1024x600 is de beste beeldkwaliteit qua verhouding en resolutie zelf.

Bouwkwaliteit.

Deze netbook zit goed in elkaar, geen rammelende delen, scherpe hoekjes etcetera. De buitenkant van het beeldscherm is mooi glossy black, dit is wel aardig besmettelijk voor vingerafdrukken dus een doekje bij hand houden is geen overbodige luxe... Ik vind deze netbook er goed uit zien met de afgeronde hoeken en het glossy black. Asus heeft deze netbook naar een zeeschelp gevormd.

Ergonomie.

Het toetsenbord is even wennen voor mij, het is kleiner dan ik gewend ben maar dat zal geen probleem zijn. Het touchpad zie je eigenlijk niet maar dit is te voelen aan de zwarte nopjes als het ware. Het is geen erg groot gedeelte dus voor mijn grote vingers is het soms nog even zoeken. Aan de rechterkant van het touchpad zit een gedeelte waarmee je kan scrollen, ik heb wel eens laptops gezien die dat niet konden en dat is nogal irritant... De twee 'muis'toetsen zijn een mooie zilverkleurige strip onder het touchpad.

Warmte en geluidsproductie.

De netbook geeft niet veel warmte af, zeker vergeleken met grotere laptops. Alleen bij het opstarten hoor ik even de harde schijf kort brommen maar verder is hij nagenoeg volledig stil.

Mobiliteit en accuduur.

Zonet zat ik met 65% batterij op een accuduur van 5 uur (over). Dat zou omgerekend een uur of 7,6 zijn. Ik heb verder nog weinig gekeken naar instellingen die energie kunnen besparen dus de accuduur zal nog iets meer zijn. Het opladen van de accu gaat behoorlijk snel en er zit een kleine (wel zo fijn) oplader bij met kabelbinders aan de kabels. Deze netbook is makkelijk mee te nemen, hij was iets zwaarder dan ik had verwacht maar dat is geen probleem. Een sleeve is aan te raden om de netbook te beschermen.

Prijs.

De prijs was samen met de accuduur de voornaamste reden om deze netbook te halen, met een huidige prijs van ongeveer 280 euro excl. verzendkosten is deze netbook aan de goedkope kant zonder mindere specificaties. Een echte aanrader wat dat betreft.

Overige.

Software: op deze netbook wordt standaard de trial versie van Office 2007, een trial voor Norton Internet Security, Skype, een oude versie van MSN, microsoft Works, een Powerpoint reader en meer meegeleverd. Deze heb ik er snel vanaf gegooid en mijn eigen spul op gezet.

Ik ga deze netbook binnenkort nog proberen met Windows Vista en/of Windows 7, ik ben benieuwd naar hoe deze dan presteert. Daarover later meer.

Kortom: een echte aanrader!

DR.

Opmerkingen en reacties zijn zeer welkom!

Heb jij ook een Asus Eee PC 1005HA-M (Zwart, WinXP)?

Kun je wat meer zeggen over de accuduur in verschillende omstandigheden (dus in idle, onder load etc). Zoiets als ik heb gedaan in productreview: MSI X-Slim X340-025NL review door TERW_DAN

Dat vind ik vaak een van de belangrijkste dingen. Uitgaan van de fabrikant doe ik liever niet, omdat die het natuurlijk altijd de meest gunstige metingen pakken, maar liever een meting in praktijk. Dus hoe lang kun je er daadwerkelijk mee werken tot Windows ermee kapot (of net welk OS je erop hebt staan).
Accuduur:
8 uur Readers test,
4 uur battery eater normaal
5-6 uur film kijken afhankelijk van licht instelling.

gemeten met Battery Eater