Dell USB-C naar HDMI / VGA / 1Gbps netwerk / USB 3.0 (DA200) Review

indigo79 27 september 2016, 2.960 views

Dell USB-C naar HDMI / VGA / 1Gbps netwerk / USB 3.0 (DA200)

Ideaal om mijn XPS13 onderweg aan een projector (VGA), extern beeldscherm (HDMI) of bedraad netwerk te hangen. Als docking station op een vaste werkplek zou ik iets anders kiezen (omwille van het korte kabeltje en omdat HDMI en VGA niet tegelijk gebruikt kunnen worden).

Pluspunten

• Ideaal voor onderweg: compact en met ingebouwd en inplooibaar kabeltje
  • Past qua uiterlijk perfect bij de XPS13 z'n power adapter
  • Bevat alle connecties die ik onderweg nodig heb

Minpunten

• Kabeltje te kort om als desktop docking station te gebruiken
  • Drivers installeren was nogal een gedoe (BIOS update, Thunderbolt firmware update), dus doe dat vr je bij een klant zit

Ik vind de Dell XPS 13 een fijne laptop voor onderweg, maar af en toe wil ik hem tijdens een vergadering toch aan een projector (meestal VGA, soms al HDMI) of een groot beeldscherm (meestal HDMI, soms VGA) hangen. Af en toe moet ik ook connectie maken met een bedraad netwerk (meestal voor connectie met machines), maar daar had ik al een Linksys USB3GIG adapter voor.

De Dell DA200 is een compacte USB-C naar VGA, HDMI, Gigabit Ethernet en USB3 adapter. Er zit een kort USB-C kabeltje aan vast dat je er in kan plooien. Handig voor onderweg. Hoewel de adapter een VGA en een HDMI uitgang heeft, kan je maximaal n beeldscherm aansluiten (f de VGA uitgang, f de HDMI uitgang, maar niet allebei tegelijk).

Voor een vaste werkplek zou ik een andere optie kiezen, want daar is dat korte kabeltje eigenlijk te kort voor. De netwerkkabel loopt daardoor ook naar de voorkant van je laptop (USB-C kan uiteraard omgekeerd worden, dan ligt het Dell logo onderaan en de rubberstrips bovenaan en dan steken de VGA of HDMI kabel naar voren). Het kabeltje is te kort om de adapter 90 graden gedraaid achter de laptop te leggen.

De installatie op mijn Dell XPS 13 9350 (van december 2015) was wel eventjes werk: de adapter vereiste een update van de Thunderbolt firmware die op zijn beurt een BIOS update nodig had. Niet onoverkomelijk natuurlijk, maar iets dat je best direct doet (voor je er mee bij een klant zit).

Voor mij een ideale adapter om onderweg te kunnen presenteren en te kunnen verbinden met een draadloos netwerk, maar voor op een vaste werkplek zijn er betere oplossingen (zowel van Dell zelf als van andere leveranciers).

Heb jij ook een Dell USB-C naar HDMI / VGA / 1Gbps netwerk / USB 3.0 (DA200)?

Als het kabeltje te klein is kan je van die extension cables kopen. "Mag niet volgens de standaard".

Zoiets als dit, dx link. Kijk even verder voor een mooiere. Ik heb de laptop altijd op een laptop stand en heb hem even gebruikt met het dingetje dat er dan aan hangt maar dat is nou niet echt goed voor het kabeltje. Sinds ik zo'n extension heb werkt het weer ideaal.
Dat klopt, maar ik gebruik mijn DA200 eigenlijk alleen onderweg. Als ik 'm thuis netjes zou installeren, heb ik hem gegarandeerd niet bij als ik 'm nodig heb...

Ik gebruik normaal meestal mijn Linux desktop voor development en mijn laptop er naast op een stand voor Skype, om wat notities te maken... De laptop heeft geen extra scherm, een gewone powered USB3 hub voor netwerk, headset, camera's (voor computer vision), externe drives... en om toetsenbord en muis van de desktop ook voor de laptop te gebruiken, heb ik Synergy.
Ik vroeg mij altijd of wat de daadwerkelijke resolutie troughput is van die USB C to HDMI 1.4 aansluiting op die DA200.....de XPS 13 QHD ondersteund een resolutie van 3200 x 1800, maar de beeldkwaliteit die ik heb gezien op (zowel FHD als 4K) televisies met een DA100 waren echt lager dan HD. Het leek er op dat de USB poort aansturing gewoon weg een hele lage resolutie doorgaf op die Dell XPS 13 ? Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn hiermee ?

Edit voor de DA200:
The maximum resolution with an HDMI connection is 2048 x 1152 pixels, and with VGA, it’s 1600 x 1200 pixels.

[Reactie gewijzigd door Breezers op 28 september 2016 16:58]

Ik heb de XPS 13 in de 1920x1080 versie (toen was de QHD versie enkel met een glanzend scherm leverbaar en vooral op de trein en op plaatsen die niet als bureau voor computerwerk bedoeld zijn heb ik dat liever niet).

Ik heb hem hier om te testen even via een VGA kabel op mijn 1920x1080 monitor aangesloten en dat geeft een perfect scherpe desktop. Ook een film op Full HD in full screen lijkt geen enkel probleem te geven wat betreft resolutie, detail, vertraging of gedropte frames. Ik heb helaas geen monitor met hogere resolutie, maar volgens de Dell specs gaat de VGA tot 1920x1080 en de HDMI tot 2048 x 1152 (60 Hz). QHD zit er dus sowieso niet in.

Ik heb wel pas nog (een week of twee geleden) mijn BIOS en de Thunderbolt firmware geupdated (staat in de instructies bij de DA200 om de Thunderbolt firmware te updaten en die vereiste een BIOS update). Misschien is dat probleem daarmee opgelost voor ik er last van had. :-)
Volgens mij is de QHD nog steeds niet in een matte editie beschikbaar.
Edit voor de DA200:
Toevallig heb ik vandaag via HDMI mijn Dell U2517H (max. 2560x1440) aangesloten via deze DA200. Meteen viel mij op dat ik een vreemde resolutie had. Ik sloot vervolgens de HDMI kabel direct aan op mijn laptop i.p.v. via de DA200 en toen kreeg ik wel netjes de maximale resolutie.

Dit is echt balen, want ik heb de DA200 juist gekocht zodat ik maar 1 kabeltje 's ochtends in mijn laptop hoef te prikken zodra ik op de zaak kom (en voor de VGA aansluiting i.v.m. een beamer op de zaak). Nu moet ik alsnog zowel de HDMI als de adapter (voor ethernet en USB) aansluiten. Dit klinkt wel heel erg lui natuurlijk, maar waarom koop je anders zo'n adapter???

Helaas heb ik de monitor pas sinds kort en de adapter al langer, dus ik verwacht niet dat Dell de adapter retour accepteert. Daarnaast zou ik dan weer een losse adapter moeten kopen voor de ethernet aansluiting
Super fijn ding! Ik gebruik hem i.c.m. een Latitude 5175 tablet. Had daar blijkbaar al meteen de juiste BIOS en drivers want het was meteen plug & play. Wel een beetje shit dat er geen extra USB-C poort op de DA200 zit. Want nu kan ik de tablet niet opladen als ik de "dongle" gebruik.
Weet je of deze dock/adapter op andere devices dan Dell werkt?
Ik heb hier geen andere apparaten met USB-C om het te testen, dus nee, geen idee. Sorry.
De USB-poort werkt wel op een Nexus 6P. Verder nog geen ervaring met andere apparaten.
Beetje laat, maar 6P (en veel andere telefoons met USB C) ondersteunen helemaal geen beeld output, vandaar dat dat niet werkt!