ASRock ION 330-BD (Black) Review

S2K 8 oktober 2009, 5.523 views

ASRock ION 330-BD (Black)

Pluspunten

• Klein
  • Voordelig
  • Voor de toepassing perfect
  • Geen onnodig OS bijgeleverd, ik draai toch Linux

Minpunten

• Ik kan het apparaat nog niet via remote opstarten (Edit: inmiddels opgelost)
  • Er is standaard geen remote control bijgeleverd
  • Er is geen USB aansluiting aan voorkant
  • BluRay wordt nog niet ondersteund onder XBMC voor Linux

Features Score: 5
Ik had interesse in een Media Centre oplossing. In een ver verleden heb ik een Xbox aangeschaft om XBMC naar volle tevredenheid te draaien, maar die had toch een beperking dat er alleen SD formaat media gebruikt kon worden.

Daarna kwam een WD TV Mediaplayer, maar die kan standaard niet met een netwerk omgaan en kon DTS niet naar stereo signaal omzetten. Met de PS3 en PS3 MediaServer toch teveel problemen met bestandsformaten.

De behoefte was om toch wat meer te kunnen en eventueel een oplossing die ook als een lowpower/lowcost thuisservertje dienst kan doen. XBMC is in de loop der tijd verder ontwikkeld en is de Xbox ontstegen en is op PC hardware te draaien onder zowel Windows als Linux. Het was duidelijk dat dit voor mij de oplossing was. Maar ja op welke hardware moet het draaien? De volgende requirements waren voor mij van belang:
- Klein, moet onder de TV passen
- Weinig stroom gebruiken, het apparaat zal veelvuldig aanstaan
- Stil, hij staat in de woonkamer
- In staat om minimaal 720P/1080i te draaien (1080P is ok voor toekomst) via HDMI
- Interne harddisk ruimte is prettig, niet noodzakelijk want de medialibrary staat op externe USB en op netwerk

Na enig spitten werd het duidelijk dat het Nvidia ION platform ism Intel Atom 330 de beste keuze was. Als Tweaker denk je meteen dit zelf uit onderdelen te bouwen, maar na onderzoek kwam ik tot de conclusie dat een kant en klaar systeempje een betere oplossing zou zijn. Er zijn een beperkt aantal systemen en de Asrock sprong daar uit qua features en prijs. Alle bovenstaande punten worden perfect ingevuld door dit apparaat. Ik gebruik XBMC Live en het systeem was echt binnen 15 minuten ge´nstalleerd.

Standaard ondersteund de Asrock geen afstandbediening, maar ik heb tevens een Philips OVU412000 IR Receiver voor 15Ą aangeschaft bij Informatique (het product staat helaas niet in de pricewatch) en die werkt out of the box met XBMC Live. Enige was dat ik mijn Logitech Harmony afstandbediening op MCE heb moeten configureren en het werkt.

De Intel Atom is niet supersnel, maar voor deze toepassing ruim voldoende, XBMC ondersteunt de NVidia ION zodat 1080P media prima ondersteunt wordt.

Dit apparaat heeft een BluRay speler aan boord, maar BluRay video wordt nog niet ondersteund onder XBMC. Ik heb overigens het apparaat zonder BluRay besteld, maar leverancier (Informatique) heeft deze geleverd (ik kwam er pas achter nadat ik alles had ge´nstalleerd en het logo op de drive zag staan).

Conclusie: als je een mediacenter zoekt is dit de oplossing. Apparatuur als Popcorn, WD, etc zijn leuk, maar zijn toch qua software beperkt. XBMC icm deze Asrock rocks!

******* Edit
Even een update:
- Er is een nieuwe bios v1.60 (v1.50 was standaard). De belangrijkste verbetering is een optie om de blauwe led uit te zetten. Die led is erg fel en is een beetje storend.
- Suspend werkt, echter krijg ik af en toe een X midden in beeld staan, ga nog uitzoeken hoe dat op te lossen

• Philips OVU412000 IR Receiver
  • Linux

Heb jij ook een ASRock ION 330-BD (Black)?

Ik heb de review geschreven met de combinatie van de Asrock en XBMC in gedachten en vanuit die optiek is het een negatief punt. Maar voor mij was het ook geen requirement, ik heb de DVD versie besteld en de BlueRay versie ontvangen.
Wow, dat is een goede deal!
Ja een prima deal, ik heb ze ge´nformeerd, anders krijgen ze vreemde voorraadverschillen.
Ik snap die negatieve eigenschap niet van XBMC.. Dat heeft toch niets met het Asrock apparaat te maken? Zelfde geldt voor het remote opstarten...
- BlueRay wordt nog niet ondersteund onder XBMC voor Linux

Dit kun je natuurlijk niet als negatieve eigenschap voor dit apparaat geven, dat is inherent aan de gebruikte software, wat los staat van dit apparaat. XBMC ondersteunt uberhaubt geen BluRay spelers, niet slechts deze.

Verder heb ik zelf de niet-BD versie (heb al een standalone bluray speler), en werkt echter perfect als mediacenter met XBMC Live. Klein, stil, zuinig, goedkoop, ideaal!
Het is Blu-ray, niet Blueray :+
Tsja, als je een PopcornHour neemt dan zit daar meteen een OS bij wat het wel ondersteunt.
tsja, maar dan wil je er er nog een Blu-ray speler en harde schijf in, dan ben je wel even wat duurder uit.
Je zou nog eventueel een script kunnen gebruiken in XBMC zodat de machine in slaapstand gebracht word. Op deze manier kun je de XBMC uit de slaapstand halen met je Remote als het goed is.

Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben over je negatief puntje over het meeleveren van een remote. Het is een desktop product dus het is ook niet zo gek dat er geen remote bij zit. Maar voor de rest een leuke review. Kort en krachten en alle punten behandeld die er voor jou toe doen.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 7 oktober 2009 14:57]

Om de pc op te starten met je remote ga je in XBMC naar Settings - System - Shutdown, en stel je de optie in op 'Suspend'
Ook ik zie dit beestje als kandidaat-HTPC, maar vraag me af hoeveel kabaal de BD-drive maakt. Bij de meeste PC's is het oorverdovend, en als dat hier ook zo zou zijn, dan zou de BD een overbodige feature zijn, en kun je daar beter een los apparaat voor nemen.

Heb je hier ervaringen mee?
hoi,

leuke review van die ion asrock.

vraagje aan jou, misschien heb je de mogelijkheid daar toe.

Ik kijk uit naar zo'n systeempje maar deze moet actief tegelijk kunnen werken met de
hdmi en vga aansluiting tegelijk.

Is dat mogelijk?

computero
Ik heb een paar dingen toegevoegd aan de review.
Ben ook op zoek naar een HTPC, maar wil eigenlijk ook dat het ding dienstdoet als downloadbak voor torrents. Las ergens een review dat hij bij draaien van een paar torrents vrij snel traag wordt, heb jij daar ervaring mee?