Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 128GB Zwart - Reviews

Apple iPhone 7 128GB Zwart Review

funk-e 27 september 2016, laatste update op 17 december 2016, 7.718 views

Apple iPhone 7 128GB Zwart

De iPhone 7 is geëvolueerd tot een smartphone waar weinig op aan te merken is. Het design is hetzelfde gebleven, maar met 2 nieuwe zwarte kleuren onderscheidt de iPhone 7 zich toch van zijn voorgangers. De razendsnelle processors, het geweldige scherm en camera's maken dit tot een top toestel.

Pluspunten

• Razendsnel
  • Energiezuinig (app-afhankelijk)
  • Waterproof
  • Nieuwe kleuren
  • Hoog afwerkingsniveau
  • Combinatie met iOS10
  • Hoge restwaarde

Minpunten

• Design bijna niet gewijzigd sinds 2014
  • Geen oplossing voor laden + bedraad luisteren
  • Niet zelfde opties als de 7 Plus (dubbele camera)

Upgrade vanaf iPhone 6

Mijn eerste iPhone was een iPhone 3G en vanaf dat jaar heb ik elke twee jaar de iPhone vervangen voor het nieuwste model (3G>4>5). In 2014 heb ik gekozen voor de iPhone 6 Plus, maar die heb ik na een jaar omgeruild voor de kleinere versie van de 6. Omdat ik de 6S heb overgeslagen zijn de volgende features ook nieuw voor mij:
  • tweede generatie Touch ID
  • Force Touch
  • Live Photo's
  • 1080p slowmotion
De nieuwe TouchID werkt 2 keer zo snel als de eerste generatie. Force Touch gebruik ik meer dan ik had verwacht (mede door iOS10). Live Photo's vind ik ook echt een toegevoegde waarde, vooral omdat bijvoorbeeld Google Photo's er leuke dingen mee kan doen. En eindelijk kan ik mijn slow-motion filmpjes goed gebruiken in 1080p.

Design

Het is opmerkelijk om te zien hoeveel er de laatste jaren is veranderd in het high-end-smartphonesegment. Apple was een aantal jaren geleden nog onderscheidend door het gebruik van hoogwaardige materialen als glas en aluminium. De concurrentie moest het toen nog doen met behuizingen van plastic. Inmiddels is er veel veranderd en is op het gebied van bouwkwaliteit en materiaalgebruik weinig verschil meer te ontdekken tussen de verschillende high-end smartphones. De concurrentie zit echter niet stil. Samsung heeft vorig jaar met de Samsung Galaxy S6 Edge qua design echt iets vernieuwends geďntroduceerd. Als je dat toestel (en de opvolger) naast een iPhone legt, dan ziet de iPhone er gedateerd uit. En dan te bedenken dat we met de iPhone 7 het derde jaar in gaan met hetzelfde design. Met de introductie van de 2 nieuwe kleuren (Black en Jet Black) heeft Apple toch een manier gevonden om iets vernieuwends te doen qua design. Dat heeft bij deze toestellen de maken met het feit dat de antennelijnen dezelfde kleur hebben als het toestel zelf (zwart). Hierdoor lijkt de achterkant van het toestel uit één geheel te bestaan. Mede door de introductie van deze nieuwe kleuren vind ik dat Apple het kan maken om nog eenmaal hetzelfde design te gebruiken.

Nieuw in iPhone 7

Naast de nieuwe kleuren en het verwijderen van de antenne-banden op de achterzijde heeft de iPhone 7 nieuwe processors, een vernieuwde home-button, een nieuw scherm en 2 nieuwe cameramodules. Daarnaast is het toestel waterproof en is de hoofdtelefoonaansluiting verwijderd.

Nieuwe processors
Doordat de iPhone nu 4 processors heeft, schakelt hij automatisch naar de 2 energiezuinige processors wanneer er geen CPU-intensieve taken uitgevoerd worden. Bij normaal gebruik (e-mail, whatsapp, muziek luisteren (via EarPods) en twitter) merk ik dat deze iPhone aanzienlijk zuiniger is dan mijn iPhone 6. Aan het einde van mijn werkdag heb ik nog +- 65% accu over. Dit was met mijn iPhone 6 nog niet eens de helft daarvan. Wat wel erg veel accu kost is het luisteren van muziek over de ingebouwde (vernieuwde) speakers. Dit is erg jammer, want de vernieuwde speakers klinken veel beter dan de oude en ik zal ze daarom vaker gaan gebruiken.

Vernieuwde home-button
Als ik verschillende reviews lees, valt het me op dat de vernieuwde home-button heel verschillend wordt ontvangen. Ik vind dit echt een verbetering en zou niet meer terug willen naar de oude home-button. Het voelt allemaal veel stabieler en na een paar uur gebruik ben je er helemaal aan gewend.

Verdwijnen van de hoofdtelefoonaansluiting
Dit is een van de meest besproken 'features' van de iPhone 7. Ik heb de afgelopen week vaak moeten uitleggen wat dit nu precies inhoudt, want het blijkt dat mensen nieuwsberichten maar half lezen [shocker!] ;). Ik vind praktisch alle bezwaren die andere reviewers hebben onzin, met uitzondering van het gelijktijdig laden en bedraad muziek luisteren. Ik luister zelf meestal muziek met de bijgeleverde EarPods (met lightning). Ik heb nog een paar oordopjes (beats) die ik af en toe gebruik, en daaraan zit nu standaard mijn lightning-to-jack-adapter die wordt meegeleverd bij de iPhone 7. Ik begrijp dus niet waarom mensen er zoveel problemen mee hebben dat deze poort is verwijderd: Hoeveel verschillende (bedrade) hoofdtelefoons gebruiken deze mensen? Als het meer dan 1 is (naast de bijgeleverde EarPods) dan kun je voor ¤9,- een adapter erbij kopen en die laat je dan aan je hoofdtelefoon zitten: probleem opgelost lijkt me. Het gelijktijdig luisteren en laden is op dit moment wel een legitieme reden om te klagen. Voor mij is dit echter geen probleem, aangezien ik nooit tegelijk muziek luister en mijn telefoon oplaad. Op dit moment ben ik me ook aan het oriënteren op bluetooth hoofdtelefoons, maar daarin heb ik nog geen keuze gemaakt.

Scherm
Het scherm is aanzienlijk verbeterd doordat hij meer kleuren kan weergeven. Dit was duidelijk te zien naast de iPhone 6. Daarnaast is het scherm veel beter af te lezen in zonlicht omdat de brightness extra hoog wordt ingesteld. Het aantal pixels is gelijk gebleven (1334*750) en met 326ppi is dat prima te doen. Een hogere ppi vind ik persoonlijk alleen maar nodig als je VR wilt 'doen'. Wellicht is dat iets voor de toekomst, maar onnodig voor mij op dit moment.

Vernieuwde camera's
De frontcamera is ge-upgrade naar een 7 megapixel camera en dat is ten opzichte van de iPhone 6 een verschil tussen dag en nacht. Daarnaast kun je met deze camera nu ook 1080p filmen en dat is voor mij erg belangrijk.

De achterste camera is voornamelijk in low-light extreem verbeterd. Als ik de foto's in het donker vergelijk met de iPhone 6S van mijn vriendin dan zie je echt een enorm verschil. Optical image stabilization is ook een aangename verandering. Ik heb nog geen ervaring opgedaan met de 4K setting omdat ik dit niet kan bekijken of bewerken met mijn huidige systemen.

Voorbeelden (klik voor groot)

Onderstaande foto's zijn de afgelopen week gemaakt met mijn iPhone 7. Er heeft geen bewerking op deze foto's plaatsgevonden:

Al met al heeft Apple met de iPhone 7 weer een top smartphone in de markt gezet. Alle verbeteringen zorgen voor een nog betere gebruikerservaring. Vooral als je in het eco-systeem van Apple zit natuurlijk. Ik zou persoonlijk het liefste zien dat er bij de volgende iPhone geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen de normale en de plus-versie. Ik had namelijk graag de camera van de 7 Plus in mijn iPhone 7 gehad. Ik kan deze iPhone echter alleen maar beoordelen op wat er wel in zit, en dat is een hele goede camera die zijn werk perfect doet.

Ik denk dat een upgrade vanaf de 6S voor veel mensen wellicht niet de moeite waard is, maar als je van een oudere iPhone komt is dit zeker de upgrade waard. Wat vaak niet meegenomen wordt in reviews is de enorme restwaarde die een iPhone heeft. In mijn geval heb ik mijn (refurbished) iPhone 6 64GB voor ¤400,- kunnen verkopen (via sobby.nl). Dat is echt ongekend voor een toestel dat 2 jaar geleden op de markt is gekomen. Als je ook dit meeneemt in de beoordeling dan kan ik de iPhone niet 'te duur' noemen en zal ik iedereen aanraden om dit toestel aan te schaffen.

Heb jij ook een Apple iPhone 7 128GB Zwart?

Meer advertenties