Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Trust bluetooth toetsenbord Review

Lboers 26 september 2016, laatste update op 7 november 2016, 847 views

Trust bluetooth toetsenbord

Een leuk OEM toetsenbord van Trust voor 10 euro. Verwacht geen wonderen van dit toetsenbordje. Als secundair mobiel toestenbord zijn de paar onvolkomenheden wel te vergeven.

Pluspunten

• niet zwaar
  • goedkoop
  • scissor toetsen

Minpunten

• ghosting
  • weinig travel
  • Behuizing is te buigen
  • Del knop alleen via fn toets te gebruiken

Bouw

Op het eerste lijkt het een leuk compact maar compleet plastic toetsenbordje zonder numpad. Het toetsenbord traditioneel ingedeeld, met uitzondering van de bovenste rij. Hier zijn de functietoetsen gecombineerd met toetsen voor het bedienen van media, helderheid, zoeken etc. De F1-12, Esc en Del toets worden aangeroepen in combinatie met de fn toets linksonder. De bovenkant bevat verder nog een ledlamp die de bluetooth koppeling en batterijstatus aangeeft. De onderkant heeft op ieder hoekpunt een rubberen bolletje op het toetsenbord op je bureau op zijn plaats te houden. Op de onderkant, onder de spatiebalk zit een plastic steunstripje. Dit steunstripje zit er niet zonder reden, want het toetsenbord heeft de neiging om door te buigen. Hij trekt niet krom maar is met weinig moeite te buigen. Op de achterkant zit een opbouw voor de batterijen. Op deze opbouw zit ook een aan/uit schakelaar een een connect knop. Het batterijluikje geeft toegang tot de plek om de batterijen in te doen en een opbergvakje voor een kleine usb ontvanger. Dat is gek want die ontvanger heb je met bluetooth meestal niet nodig en wordt ook niet meegeleverd.

Er zitten twee stickers op het toetsenbord. Een grote met het adres van Trust, adres, type en serienummer plus een andere curieuze sticker met QC pass.
Deze zette mij aan het denken en verrade na een kleine zoektocht de herkomst van het toetsenbord.
Dit is namelijk een OEM model wat Trust van zijn opdruk heeft laten voorzien. Bij webshops in (bijvoorbeeld dx) Azië is het toetsenbord bekend als de BK3002-w. In een productvideo lijken de toetsenborden vrijwel identiek te zijn. Ook een toetsenbord in de lidl webshop lijkt verdacht gelijk.

Gebruik

Het toetenbordje wordt geleverd zonder twee batterijen, dus het werkt niet meteen uit de doos.
Het verbinden werkt meestal wel redelijk snel. Het typen met het toetsenbord is redelijk aangenaam, al had ik liever een andere hoek van het plankje gezien. Het resultaat van het typen is helaas af en toe onderhevig aan een korte vertraging of ghosting. Het komt niet vaak voor, maar jammer is het wel. Tijdens het typen maakt het toetsenbord meer geluid dan ik gewend ben.

De keuze van extra toetsen is overduidelijk een compromis tussen de verschillende apparaten waarmee je dit toetsenbord kan gebruiken. De Home, End, Page up/down knoppen gebruik ik regelmatig en die zitten hier niet op. Wel een viertal toetsen waarvan 1 alleen een F toets is en de andere drie specifiek voor Mac / ios zijn en in windows geen functie hebben. Dat vind ik jammer. Daarnaast moet je de Del toets met de functietoets linksonder aanroepen omdat die gecombineerd is met vergrendelknop voor mac's.

Het toestsenbord is klein en compact, maar ik zou hem niet zonder bescherming mee nemen op reis. Daarvoor lijkt hij mij wat te fragiel.

Over duurzaamheid over langere tijd kan ik nu nog niets zeggen, want gezien bovenstaande ervaringen gebruik ik hem af en toe als extra toetsenbordje bij mijn tablet.

Dit toetsenbord is gekocht bij de action voor 10 euro.

Getest met Windows, Android, Ubuntu

Heb jij ook een Trust bluetooth toetsenbord?

Ben het grotendeels met Lboers eens.

Ook voor mij koopje bij Action. Had vooral in gedachte eens te proberen met telefoon of TV. Gebruik nu vooral als reserve met PC waar ik met het oorspronkelijke toetsenbord een probleem heb.

Ziet er leuk uit, licht, compact, goedkoop.

Maar voor mij teleurstellend:
- Belangrijk probleem blijkt te zijn dat veel aanslagen niet doorkomen. Het lijkt of ik echt op de toetsen moet hameren om meer zekerheid te krijgen. Misschien faalt zelfs speciaal de eerste toets die ik aansla na hem even niet gebruikt te hebben.
- Een algemeen probleem op mijn PC met Windows 10 is dat het koppelen nogal eens moeizaam gaat. Om Bluetooth goed te kunnen krijgen moet ik soms eerst een login via het schermtoetsenbord doen .
- De functietoetsen zijn 'verkeerd om' geconfigureerd. Ik wil DIRECT functies als F1, F5 en 'Del' kunnen benaderen (zonder een fn-toets) en heb eigenlijk helemaal géén behoefte aan de functies die wel direct benaderbaar zijn.
- Daarbij zit de fn-toets ook nog eens op de verkeerde plaats, namelijk verwisseld met 'control' die ik veel gebruik voor o.a. kopiëren en plakken.
- Verder mis ik belangrijke toetsen als 'home' en 'end'.
- Mis ook een indicatie voor de 'caps lock'.
- Ik ben er nog niet uit hoe ik sommige mogelijkheden moet benaderen. Zo staat er 2 (!) keer een ¤-teken op.

Met het bewuste toetsenbordje getikt .

[Reactie gewijzigd door Bertjus op 1 mei 2017 23:59]

ik gebruik dit toetsenbord nu 4 dagen,met Linux Xubuntu 16.4
werkt zeer goed en snel. reageert goed op elke toets
tot nog toe zeer tevreden over dit product,zeker voor deze prijs. :)

er zou nog wel bij vermeld moeten worden dat deze toetsenbord ook goed werkt onder Linux alle versies :)
ha, dank. BT is op mijn dual boot computer stuk, dus niet kunnen testen helaas. :o
Ik heb het toetsenbord ook net aangeschaft, inderdaad ik merk soms ook what ghosting. Soms wel, soms niet. Misschien ligt er aan dat de bluetooth chip in de imac niet van de nieuwste generatie is... Binnenkort even op de windows laptop proberen.