BitDefender Total Security 2016 Retail (1 Jaar / 5 Users) Review

themaxpoelman1 23 september 2016, 1.243 views

BitDefender Total Security 2016 Retail (1 Jaar / 5 Users)

Zie uitgebreid verhaal.

Pluspunten

• Snelle Installatie

Minpunten

• Zie verhaal, dan is het wel duidelijk.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 2
Voor dat ik dit antiviruspakket heb gekocht, zat ik altijd bij Norton Antivirus. Norton beviel me altijd prima, maar volgens verschillende sites moest Bitdefender beter zijn in het opsporen, tegenhouden en verwijderen van virussen en ander melicious software. Dus na dat mijn abonnement was verlopen bij Norten heb ik dit pakket aangekocht. Installatie ging prima en ook nog eens snel. Maar schijn bedriegt. Na de installatie kon ik niet op meer surfer via mijn default browser "Mozilla Firefox", want er moest een onveilige verbinding zijn geconstateerd. Wel vreemd want 3 minuten gelden was alles nog veilig. Dus ben gaan proberen met de overige browsers die ik op een pc had. Maar die werkte wel prima... Raar?! Na deze constatering ben ik even gaan zoeken in de instellingen van Firefox, of Bitdefender misschien iets daarmee had gedaan. Daar kon ik ook niks vinden. Dus dan maar even Googlen met IE :( . Bleek dat Bitdefender een instelling bij zichzelf had aanstaan dat hij mijn browser ging beveiligen, en zo op SSL ging scannen. Dit vind Firefox dus niet zo leuk. Goed… En vinkje uitzetten om te browsen is niet een ramp. maar toch… Het is niet nodig lijkt mij.

Na een weekje dit softwarepakket te gebruiken kwam ik samen met nog een gebruiker er achter dat onze supersnelle laptop's/desktop nu wel erg lang er over deden om op te starten. En nee ik gebruik geen Pentium met een 5300 rpm HDD. Al mijn systemen beschikken over minimaal een i5 tot i7 met hoogwaardige SSD. Dus daar kon het niet aan liggen. Dan maar weer even Googlen. Maar nu wel op Firefox ;) . Vele forums heb ik moeten bezoeken, maar helaas met weinig resultaat. Dus ja dan wist ik het zelf ook even niet meer. Dan maar Bitdefender bellen. Na het bellen met Bitdenfender moest ik hun Support executable draaien. Dit stukje software zou een .zip bestand aanmaken met allemaal info en logfiles van mijn systeem. Dit moest ik vervolgens ook opsturen naar hun via de mail. Vervolgens zou hun technische dienst er naar kijken. Dit moest ik zo’n 2 keer doen om dus eindelijk de oplossing zien te bemachtigen. Het bleek dus weer dat Bitdefender een instelling had aangezet om de pc bij opstart te laten scannen. :(

Ik ben nu dus na 3 weken voorlopig eindelijk zo ver dat mijn systeem zo loopt als vroeger. Deze review die ik nu heb geschreven gaat dus niet over hoe Bitdefender zijn scan resultaten zijn. Deze review is echt mijn eerste ervaringen van dit antivirus pakket.

Ik hoop dat Bitdefender deze problemen gaat fixen met een komende patch/update, want mijn beslissing die ik nu zal nemen na het aflopen van het op Bitdefender abonnementen is dus niet VERLENGEN.

Heb jij ook een BitDefender Total Security 2016 Retail (1 Jaar / 5 Users)?

Ik heb een 10-tal jaar geleden een gelijkaardige ervaring gekend, ook met Bitdefender.
De PC werd volledig onwerkbaar. De reacties van hun support brachten geen oplossing.
Ik heb het pakket toen kunnen terugbrengen naar de winkel en geld teruggekregen (met de info van de support bij me).

Wat ik toen vooral heb geleerd is om eerst een proefversie te installeren (bij voorkeur op meerdere PC's) en pas later over te gaan tot de aankoop.
Een totaal onherkenbaar verhaal. Ik draai meerdere edities van Bitdefender op meerdere systemen en kan de problemen die jij ondervind niet onderschrijven. Zo is bijvoorbeeld SSL scanning in samenwerking met Firefox geen probleem.

Zaken als "Het bleek dus weer dat Bitdefender een instelling had aangezet om de pc bij opstart te laten scannen. " komen bij onbekend voor. Als je de auto pilot functie niet gebruikt veranderd de software echt geen instellingen. Ikzelf merk bij het opstarten ook geen merkbare vertraging.

Jouw review is meer en rant over een enkel issue dan een echte review. Ik lees graag meer ervaringen over de andere belangrijke zaken zoals updates, detectiegraad etc.

Heb je voor installatie Norton helemaal goed verwijderd (met de daarvoor bedoelde tool van Symantec?) Het soort issues die jij beschrijft krijg je vaak wanneer er meerdere antivirus producten naast elkaar draaien of als er nog het eea is achtergebleven van een oude installatie van een ander product.

[Reactie gewijzigd door Bor op 13 oktober 2016 09:32]

Een wel degelijk herkenbaar verhaal. Bitdefender veranderd regelmatig spontaan instellingen.. Zowel de 2016 als 2017 hebben vreemde kuren. Dit varieert van bluescreens met verlies van alle instellingen in bitdefender, zoals gekozen uitsluitingen (dit heb ik meerdere keren gehad met de 2016 versie) tot een gedeeltelijk verlies van instellingen. De 2017 versie had bij mij nu weer spontaan het scannen aan gezet tijdens het booten. Met als gevolg het beruchte lang blijven staan op het zwarte scherm tijdens boot. Terwijl ik dit toch echt uit had gezet in aangepast bij de antivirus module. Nu wil die weer niet op aangepast blijven staan en springt steeds terug naar normaal bij de antivirus module!

En dan heb ik het nog niet over vreemde dingen bij installatie, wat gelukkig in de 2017 versie wel goed gaat. Ik heb bij het opnieuw installeren met 2016 gehad dat de downloader alleen de 32 bit versie wilde installeren. Dit kon ik alleen oplossen door een systeemherstel terug naar de 2015 versie en toen opnieuw beginnen. Toen wilde hij weer wel een 64 bit ophalen.

Ik ben absoluut niet te spreken over de kwaliteit van de interface en de werking. De beveiliging is het enige plus punt. Dat is de rede dat ik er nog mee werk. Maar dit is wel het laatste jaar.