Specificaties Android, iOS compatibel en 50g - Bekijk alle specificaties

No.1 G5 (Zwart) Review

mission 23 september 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 304 views

No.1 G5 (Zwart) (Product volledig gesponsord)

Voor het geld kan je er bijna geen buil aanvallen maar helaas stelt de watch erg teleur.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Goedkoop
  • design

Minpunten

• Bluetooth valt soms weg
  • Resolutie te laag
  • Geen uitbreidingen

Afgelopen week viel er een pakketje op de mat met daarin een "cadeautje" van Geekbuying.com. Het bleek een smartwatch te zijn die ze aan het promoten waren en waarvan de meeste reviews erg goed waren. Echter ben ik al enige tijd veroordeeld tot het ontvangen van goedkope troep dus ik werd niet meteen enthousiast van een super goedkope smartwatch, sowieso vind ik smartwatches altijd overbodige dingen die niks toevoegen. Maar ik had er ook nooit een gehad dus wie weet kon het nog wel wat worden.

De specs waren lastig te vinden, geen enkele webshop of review geeft de zelfde specs weer, zelfs de fabrikant niet maar al met al heb ik de juiste lijst gevonden.

Bluetooth version: V4.0
Waterproof rating: Life waterproof
Sensor: Gravity Sensor, Heart Rate Sensor
Display Screen type: 1.2 inch
Screen resolution: 240*240 pixel
Screen type: Capacitive touch screen (Multi-touch)
Battery Battery type: Lithium polymer battery
Battery capacity: 380mAh
Compatability: Android 4.3 / iOS 7.0 or above
Language: Chinese, English, French, Russian, German, Spanish, Portuguese, Italian, Turkish
Available Colors: Black, Gold, Silver
Case material: 316L stainless steel
Band material: TPU
Weight and Size Product Size (L x W x H): 51*42*9.9 mm

Ik heb nog nooit een smartwatch gehad dus ik kan over resolutie, ram en rom nog niet veel zinnigs zeggen, het klinkt allemaal veel te krap en matig maar wie weet draait de watch wel goed. Over het OS kan ik bar weinig vinden, geen fijn vooruitzicht mochten er problemen zijn. Om over updates nog maar niet te spreken.

Maar laat ik maar eerst het ding maar eens uitpakken en gaan gebruiken.

De eerste indrukken

De watch komt in een klein wit doosje welke redelijk vrij van opdruk is. Bovenop zien we de merknaam en aan de zijkant een beknopte specsheet.

In de doos vinden we de watch, een usb kabel en een handleiding. Verrassend om eens een handleiding te krijgen die niet alleen chinees is. Niet dat ik die dingen ooit lees maar dan is die arme boom tenminste niet helemaal voor niks gestorven.

Het horloge ziet er sportief uit, volledig zwart, enkel de sluiting van de polsband is blank metaal. op de voorkant zien we wat opdruk rondom het scherm, we zien de windrichtigen en een nummering die van 05 tot 60 loopt. De achterkant is voorzien van een goedkoop aanvoelende plastic plaat met hierin de sensoren voor de hartslag meter en aan de zijkant van het horloge zitten 3 knoppen. De polsband is rubber met een metalen sluiting. Het past goed bij de sportieve uitstraling van het horloge en persoonlijk vind ik dit type polsband ook erg fijn maar desalniettemin voelt het horloge en de polsband erg "plastic fantastic" aan.

Het gebruik van de watch

Ik doe praktisch altijd mijn research en daarom weet ik globaal al hoe de watch werkt, waar de knoppen voor dienen en al dat soort dingen maar ik heb toch even een ontdekkingstocht gedaan om te zien of mijn model nog lijken in de kast zou hebben en om te zien hoe gebruiksvriendelijk het horloge is.

Want een smartwatch van dit geld kan een leuk cadeau zijn aan familie maar niet als ik dan vervolgens dagelijks voor 1e lijn support kan gaan spelen omdat het product zo ingewikkeld is.

De drie knoppen zijn een powerbutton, een knop om direct naar de stopwatch functie te gaan en een knop om direct naar de stappenteller te gaan. Ik kan alvast vertellen dat de watch erg intuitief werkt dus ik ga niet helemaal in detail over welk menu waar en wat doet. Je kunt out of the box kiezen voor de volgende watch faces:

Persoonlijk vind ik ze allemaal niks. Xiaomitoday schrijft "No words to say about the User Interface. You can’t even distinguish the original Analog clock and the No.1 G5 smartwatch. It shows both Analog and Digital clock. Personally, I loved the Analog style, it looks so stunning that it seems like that it actually has physical hands pointing towards the numbers." maar in werkelijkheid is de resolutie is te laag waardoor de meeste extra info niet leesbaar is, de analoge klokken vind ik persoonlijk niet super duidelijk en korrelig en het ergste is nog wel de gruwelijke spelfout die sommige faces hebben (Of dient smartwatch gespeld te worden als samrtwatch). Als we door het menu bladeren komen we de volgende tabbladen tegen:

De app genaamd app brengt je naar een QR code welke je naar een app in de playstore brengt, en wel de Fundo app. Deze app regelt de verbinding, fitness functies en de gegevens overdracht. De app spreekt redelijk voor zich maar je moet helaas wel verplicht een account aanmaken om de app te gebruiken.

In de app vinden we enkele extra apps om aan de watch te toevoegen. Helaas kun je nergens extra apps downloaden dus je zult het maar moeten doen met wat je krijgt, enkele extra watch faces en de Yahoo weather app. Tussen de watchfaces zat een face die ikzelf wel mooi vond;

Lekker duidelijke digitale klok in diep rood. alleen jammer dat het ding niet schermvullend is. Inmiddels kwam ik al twee problemen tegen, de watch verliest af en toe random de verbinding en nadat het ding automatisch opnieuw gekoppeld heeft start hij de camera remote, welke niet werkt, in plaats van een foto te nemen verhoogt het belvolume op de telefoon, iets wat andere reviewers ook al opmerkten. Het tweede is het geheugen. De Yahoo app is te groot om er ook nog een extra watchface bij te nemen en je kunt de stock apps niet verwijderen. De Yahoo weather app werkt niet, als het ding als start dan blijft hij uren zoeken en laden maar vind geen enkele plaats.

De notificatie meldingen werken ook niet super, Je kan wel instellen welke apps je wel en niet wilt zien maar niet welke notificaties je wel en niet wilt ontvangen. Als ik bijvoorbeeld in Messenger een chathead open dan krijg ik daar op de watch een melding van. Als ik op Whatsapp een chat open heb staan en aan het typen ben, dan krijg ik daar notificaties van. Nu is dat niet een heel groot probleem maar dan staan er soms wel 20 meldingen in de watch en de enige manier om ze weg te krijgen is door ze een voor een te openen.

Laat ik dan de fitness functies eens gaan testen. Mijn hartslag is volgens de watch 84 bpm als ik op de bank niks zit te doen, maar als ik dan opsta en tien minuten ga hardlopen dan is mijn hartslag ineens 64 a 70 bpm, niet echt betrouwbaar dus. Optische sensoren zijn nooit heel betrouwbaar maar dit is wel erg triest. Dan de stappenteller, volgens de watch is het 320 meter als ik van de garage naar mijn woonkamer loop, terwijl dit slechts 6 meter in het echt is. Maar als ik dan 5 kilometer wandel dan geeft hij aan dat ik maar 200 meter gelopen heb. Ook niet heel betrouwbaar dus. Wat mij doet denken aan een eigenaardigheid in de settings van de watch. Ik kan mijn afmetingen op drie plekken instellen en alle drie de menu's gebruiken een andere eenheid, dus daar is geen touw aan vast te knopen.

Ik heb de sleeptracker niet eens getest, ik zie niet gebeuren dat die wel werkt, bovendien lijkt mij slapen met een horloge om ook niet prettig. Sowieso kun je de watch niet altijd om hebben want hoewel ze adverteren met "Life waterproof" en "Sportswatch", het ding is niet water of zweet bestendig.

Ik heb de watch nu een paar dagen in gebruik en het bereik van de watch valt vies tegen, als ik 4 a 5 meter van mijn telefoon wegloop dat is de verbinding weg. De verbinding is sowieso vaak weg omdat zowel de watch als de app last hebben van random crashes, ook als ik het ding helemaal niet gebruik. Ook is het apparaat traag, soms moet je echt tig keer op een app drukken voor deze start en ik heb zelfs de rekenmachine al laten crashen. De accu houdt het makkelijk twee dagen vol, dat is wel een pluspunt, maar dit word vast minder als je uren gaat sporten.

Hoe langer ik het ding gebruik hoe irritanter ik het ding vind worden. Dus op de vraag "Leuk of meuk?" moet ik concluderen dat de watch meuk is. Als de functies nu beter geimplementeerd waren dan had het een zeer interesant apparaat kunnen zijn, maar dat is het dus helaas niet.

Maar mischien verwacht ik ook wel teveel van een smartwatch, mischien dat ik ooit een duurder model ga proberen om te kijken of deze watch gewoon ruk is, of dat het hele concept gewoon niks voor mij is.

(Oh en sorry voor de wat matige foto's, mijn camera is aan het overlijden)

Heb jij ook een No.1 G5 (Zwart)?

Je foto's draaien zou handig zijn.
Duidelijke review verder.
Ik weet niet hoe ik ze kan draaien? Bij het uploaden stonden ze goed.
De BT camera (remote camera app) werkt wel. Als je je telefoon gebruikt verhoogt deze app bij het gebruik inderdaad je beltoon. Je moet echter met je telefoon in de camera app gaan en dan werkt het gewoon prima. Dit komt omdat als je normaal in de camera app zit en je gebruikt de volume knoppen op je telefoon dan maakt hij ook foto's / video's. De horloge werkt op dezelfde manier. Verder is de horloge niet traag en crashen de apps die erop staan nooit
Ook als ik in de camera app van de telefoon zit werkt het niet.

Fijn dat jou exemplaar niet crasht of traag is maar mijne was dit wel.