Specificaties Android, iOS compatibel en 63g - Bekijk alle specificaties

Polar M600 Zwart (Zwart) Review

LoermansA 22 september 2016, laatste update op 12 oktober 2016, 947 views

Polar M600 Zwart (Zwart)

Prima, maar groot horloge met voor zover ik kan beoordelen, een goed werkende HR sensor. De mogelijkheden voor krachttraining is beperkt.

Pluspunten

• HR meten aan de pols
  • Polar flow software
  • Android Wear
  • Zonder telefoon te gebruiken

Minpunten

• Dik
  • Geen 'terug naar start'
  • Mogelijkheden voor krachttraining beperkt
  • Geen profielen voor bijvoorbeeld de nacht

Sinds de aanschaf van een Samsung Galaxy S7 Edge loop ik tegen wat connectiviteitsproblemen aan met met mijn oude, vertrouwde Sony Smartwatch 2. Bij CoolBlue hebben ze 2e kans producten en via dit programma heb ik met een mooie korting de M600 aangeschaft (zonder gebruikerssporen, alleen het doosje was wat beschadigd). Ik was dus op zoek naar een vervanging voor de SW2 en dus een smartwatch, maar wilde ook wel graag een sporthorloge. Activity tracking was een nice-to-have, maar niet belangrijk voor de keuze.

Wat ik van mijn (sport)horloge verwacht is een aantal basis features;
  • Starten en stoppen van een training
  • Starten/pauzeren/skippen/volume van muziek
  • Statistieken over de training onderweg
De Sony SW2 gebruikte ik in combinatie met Runtastic en die ondersteunt de SW2 prima. Bedienen van de meeste mediaspelers was ook geen probleem. Het belangrijkste is dus dat ik voor, tijdens en meteen na mijn telefoon niet tevoorschijn hoef te halen. Datzelfde is wel het minimum wat ik eis van de M600.

De meeste sporthorloge fabrikanten bieden sporthorloges met smartwatch functionaliteit. Polar doet het andersom. Een Android Wear (AW) gebaseerde smartwatch, vanuit het perspectief van een sporthorloge fabrikant. Het is dus een volledig AW smartwatch waaraan Polar een extra knop, de Polar app en wat watchfaces heeft toegevoegd.

Deze review is een beetje een Work in Progress. Wanneer je vragen hebt; stel ze hieronder en ik zal ze zo snel mogelijk beantwoorden en in de review verwerken (waar nodig).

In de doos

Ik zou zeggen; google hier maar op, anderen hebben dat uitgebreid gedaan. Wat nog wel interessant kan zijn; je krijgt het horloge en een USB laadkabel (geen oplader) in de doos. Op zich geen probleem, laders zat thuis, maar voor ¤ 350 euro was een oplader wel gepast.
Uiterlijk en hardware
Zoals je in de foto kan zien is het een flink horloge. Niet iets dat lekker zit onder een strakke manchet van een overhemd of een nauwsluitend motorpak. Ik heb niet al te dikke polsen en hij is flink aanwezig. Of je dat mooi vindt moet je zelf weten. Ik kan het wel waarderen, ik hou van robuust maar ook voor mij is het een grensgeval. Groot pluspunt is dat de achterkant gebogen is en het horloge eenmaal om de pols, erg comfortabel zit. De behuizing is stevig en het bandje is flexibel genoeg.

Het horloge heeft een standaard AW knop aan de zijkant en een Polar specifieke knop onder het display. Die laatste knop gebruik je om een training te starten of te pauzeren/stoppen. Het display is overigens Gorilla Glass 3 voor wat dat waard is en meet 1,3 inch/3,3 cm. Resolutie is 240x240 en is mooi helder en goed leesbaar. Onder de motorkap doet een dualcore Mediatek het werk en deze heeft een 500mAh batterij tot zijn beschikking. Het horloge is waterdicht en bevat 4Gb geheugen die je kan vullen met muziek zodat je kan sporten terwijl je je telefoon thuis laat (met een bluetooth headset). Er zit een gps/glonass ontvanger in en ook zwemmen kan worden ge-tracked (niet getest). Volgens Polar haalt het horloge 2 dagen en dat lukt ook wel, zeker met het scherm niet continu aan en Wifi op spaarstand. Hij moet 8 uur meegaan (mits vol) wanneer je gps gebruikt en de hartslagsensor gebruikt. Ook dat lijkt wel te kloppen. Langste tocht (mtb) die ik heb gedaan was 6 uur en ondanks dat hij niet helemaal vol zat bij vertrek had ik nog een paar procent over aan het einde. Meer dan genoeg voor mij.

De HR sensor is een nieuw type met 6 leds, terwijl de meeste pols hr sensoren 2 of 3 leds gebruiken. Ik kan weinig zeggen over de nauwkeurigheid, maar voor zover ik kan beoordelen is dat wel in orde.

Gebruik

Vanaf het moment dat je het horloge de eerste keer aanzet is duidelijk dat het een smartwatch is. Je doorloopt de standaard Wear instelprocedure. Hoe die werkt en hoe AW in het algemeen werkt ga ik niet herhalen. Daar is genoeg over te vinden. Het gaat hier alleen maar om het Polar sausje.

Het uiterlijk heb ik al even aangestipt, wat nog te melden valt is dat je het horloge, wanneer je gaat sporten even wat strakker moet doen ivm de hartslag sensor. Die is nauwkeuriger wanneer de sensor strakker op de huid zit; er valt dan minder licht naar binnen.

Beginnen met een work-out is heel makkelijk. In je telefoon Polar app kan je instellen welke sportprofielen je wilt gebruiken. Dat doe je eenmalig. Wanneer je dan daadwerkelijk gaat sporten druk je op de knop onder het display en de Polar software wordt actief. Je kan dan kiezen tussen 'Training' en 'Mijn dag'. Met de eerste optie ga je naar een overzicht van alle door jou gekozen sportprofielen en met de tweede optie krijg je de statistieken van je dag tot nu toe. Je ziet dan in hoeverre je al aan je dagelijkse doel hebt voldaan en zo niet, wat je moet doen om daar alsnog aan te komen. Voor sommige sportprofielen gebruik je gps én de hr sensor (hardlopen, fietsen, enz), voor sommigen alleen de hr sensor (krachttraining). Het horloge trilt kort wanneer hij betrouwbare resultaten uit de relevante sensoren heeft en je kan beginnen met je training. Dat beginnen kan je doen door het scherm nog een keer aan te tikken of op de Polar knop te drukken. Dat laatste is erg handig kwam ik recent achter. Wanneer je sport met volledige handschoenen en je daardoor het scherm niet kan bedienen is het wel zo prettig dat je met een simpele druk op de knop de training kan starten. De eerste druk maakt het horloge wakker en start de Polar app, de tweede druk activeert de Training en selecteert het laatst gebruikte sportprofiel en een derde druk start de training.

Wanneer je klaar bent houd je de knop onder het display 3 seconden ingedrukt om de training te stoppen of korter om hem te pauzeren. Dat werkt prima. Na de training kan je de resultaten op je horloge bekijken of op de polar app op je telefoon. Alle gegevens worden gesync'd met de Polar website zodat je daar trainingsprogramma e.d. kan maken en voortgang kan bekijken.

Fijn

• Android Wear
  • Goed werkende HR sensor
  • Ingebouwde GPS
  • Relatief (we hebben het hier wel over een Android Wear smartwatch) goede batterij duur
  • Veel trainingsprogramma's
  • Polar Flow. De Polar website en het dashboard is bijzonder uitgebreid en compleet
  • Magnetische connector voor opladen. Weliswaar een Polar eigen aansluiting maar het werkt erg goed en geeft minder kans op stukgaan van de aansluiting
  • 'Niet storen' op het horloge instellen wordt ook door de telefoon overgenomen
  • Polar knop onder beeldscherm

Minder fijn

Er is een aantal features die de M600 mist of die (nog) niet goed werken. De ene feature is wat belangrijker dan de andere:
  • Geen continue HR meting. Dit maakt hem minder geschikt als algemene activity tracker
  • Geen 'back to start'. Wanneer je je op onbekend gebied bevindt kan het makkelijk zijn om automatisch terug naar je startpunt begeleid te worden. Je kan natuurlijk ook Google Maps gebruiken, maar sommige sporthorloges bieden deze functionaliteit wel
  • Geen krachttraining programma. Je kan krachttraining kiezen als activiteit, maar het horloge helpt je niet door bijv. het ideale moment dat je aan een nieuwe set moet beginnen te kiezen.
  • Geen advies/mogelijkheden/statistieken mtb herstel na een training. Wanneer de training (cardio of kracht) is afgelopen, stopt de registatie. Dat is best jammer omdat er veel informatie te halen is uit het verloop van je herstel
  • Na verloop van tijd verliest de telefoon de bluetooth verbinding met het horloge. Wanneer wifi uit gaat ivm power saving komen daardoor geen notificaties meer door. Na herstarten van het horloge zien ze elkaar weer.
  • Geen lader in de doos. Alleen een usb laadsnoer
  • Geen profielen; ik zou graag kunnen instellen dat 's nachts het scherm default uit staat en niet reageert op gestures (horloge naar je toe draaien). Dat kan ik alleen maar handmatig instellen en moet ik doen wanneer ik naar bed ga en terugdraaien wanneer ik opsta
  • Trillen van het horloge is amper voelbaar
  • Bandje trekt stof en pluisjes aan

Het horloge heeft wat schoonheidsfoutjes waarvan een deel via software verholpen kan worden (Polar schijnt goed te luisteren naar haar gebruikers). Het feit dat het een flinke jongen is kan niet worden genegeerd en dat zal voor sommigen een dealbreaker zijn. Voor mij persoonlijk kan het, maar het is een grensgeval. Kwa functionaliteit en hardware is er weinig te klagen. Vrijwel alles werkt zoals je verwacht en het horloge gaat relatief lang mee met een batterij lading. Het bandje is comfortabel en het scherm is prima.

Heb jij ook een Polar M600 Zwart (Zwart)?