Sony NW-HD1, 20GB Review

Puff_Danny 18 oktober 2005, 1.684 views

Sony NW-HD1, 20GB

Pluspunten

• Uitmuntend geluid (d.i., met Sennheiser PMX100)
  • Strak, sjiek design w.o.de 'weer-eens-wat-anders' horizontale layout
  • Afmetingen
  • Batterijduur
  • 20GB capaciteit; ook als external HDD

Minpunten

• GEEN mp3 ondersteuning
  • alleen aan te sluiten met dockingstation
  • Karige featureset
  • Bijgeleverde software

Geluidskwaliteit Score: 4
Deze NW-HD1 heb ik gekocht omdat hij in de aanbieding was (en ik er nog wat extra af kon bedisselen ; ) ) en daarmee één van de goedkoopste HDD-spelers met een capaciteit van 20GB is, niets meer, niets minder.

Het apparaat kan eigenlijk alleen muziek afspelen. De geluidskwaliteit is zonder meer goed, hoewel ik in plaats van de bijgeleverde oortelefoontjes wel een Sennheiser PMX100 gebruik,
hetgeen natuurlijk de geluidskwaliteit extra postief beïnvloedt.

Ik heb nog geen test gedaan er op, maar het schijnt dat de batterij belachelijk lang meegaat. Pluspunt dus, wat mij betreft.

De vormgeving is erg strak, het apparaat is niet groter dan een half pakje speelkaarten (of sigaretten) en past dus makkelijk in je broekzak, beschermd tegen krassen op het sjieke zwarte front door het bijgeleverde zwarte sokje. Dat zwarte frontje steekt mooi af tegen de polished aluminium behuizing.
De aparte horizontale layout vind ik errug gaaf. het is net een klein geavanceerd (MD)walkmannetje en wijkt lekker af van de verticale massa (hoewel de HD5 daar alweer aan conformeert :( ) Hulde, ik vindt het een supersjiek apparaatje en een lust voor het oog.

Het kleine display'tje is groen en instelbaar of je zwarte letters op een groene backlight wil, of andersom. Echt mooi is dat geen van beide, maar het voldoet prima en imho past het wel bij Sony, maar voor zo'n sjiek uiterlijk was helderblauw of wit toch mooier geweest.
Het display biedt verder vijf regels tussen de kop- en voetregel, bovenin staat wat je aan het doen bent, of welke track je afspeelt, onderin staat informatie over de status van de speler, zoals batterij en afspeelmodus. Daartussen detailinformatie over de huidige track of een lijst met groepen/artiesten/albums et cetera.

Geen kleurige albumhoezen dus, maar persoonlijk vindt ik dat: boeieuh! Deze speler kan best zonder kleurenscherm en boet niets in aan overzichtelijkheid of schoonheid.

Qua bediening is het apparaat echt een Sony walkman, en zelfs dezelfde Sony-bliepjes (die je overigens kunt uitzetten) bespeurde ik als op mijn antieke Discman. Je kan je muziek gesorteerd weergegeven zien op artiest, album, groep, genre, groep of een (door de speler gemaakte) selectie van nieuwe tracks of bookmarks. Je kan lineair playen of shuffelen, en 'Unit' shuffelen of playen: hij shuffelt dan op 'unit' niveau waarbij 'unit' de gekozen sorteermodus is (groep, artiest, album..)

De NW-HD1 mist een aantal grote en kleine, maar zeer belangrijke zaken om een goede 'digitale muziek'speler te zijn.

Een zeer groot gemis is native afspelen van MP3tjes. Zoals inmiddels bekend ondersteund de firmware alleen OMA (OpenMG Audio, what's in a name) als geluidsformaat, dus je kan lekker al je mp3's en wma's (en ogg's en...) gaan converteren. Gelukkig is de conversie optioneel 'on the fly' dus je originele muziekcollectie blijft wel intact. Je kan 'm alleen niet écht meenemen: de SonicStage software geïnstallerd bij mijn vriendin detecteerde dat de muziek (die als onherkenbaar geïndexeerde bestanden op de HDD van de speler staat) van een andere computer (duh, mijn eigen) afkomstig is en weigerde dit te importeren. copy-pasten van een omaatje kan wel, maar geen speler die het (toch op de een of andere manier versleutelde :S ?) bestandje aankan.

Een groot gemis is de mogelijkheid om je muziekcollectie te beheren. Je kan alleen maar tracks zoeken en ze afspelen, en nog wat kleinigheidjes instellen zoals audio presets. Afspeellijsten on-the-go maken is er niet bij, twerwijl je in de simpelste Discmans vroeger toch ook een 'program'mode had...

Een laatste gemis is de aansluitmogelijkheden. De speler wordt geleverd met een dockingstation, oplader en usb-kabel, maar de laatste twee zijn alléén aan te sluiten op de docking - en die dan weer op de speler. wil je het apparaat dus op een andere computer aansluiten, dan moet je ook het dockingstation meezeulen.

De dockingstation is voorzien van een 'release'-mechanisme - erg vervelend, want ik wil 'm er gewoon uit kunnen trekken. de knopjes op de speler zelf voelen niet echt super, maar ook niet heel slecht. Afspelen/stoppen zit in het midden, in een ring eromheen linksomhoogrechtsomlaag. bovenop zit volume, menu en mode, en onderop twee - haast niet te bedienen - schuifjes: batterij aan/uit schuifje (waaromzou iemand dat ooit willen gebruiken :S) en de 'hold' schuif. Korte uitweiding:
Je wilt niet dat je broekzak knopjes kan indrukken, daarvoor gebruik je de 'Hold'schuif. Maar je wil ook niet dat steeds je knopjes aan-of uitgaan, daardoor is de 'Hold'schuif haast onbedienbaar. Mi is dit overbodig prutswerk.

een klein pluspuntje is dat, mits aangesloten met docking, je 'm wel als externe hdd kan gebruiken. Kon ik ten minste gewoon de mp3tjes van mn vriendin draganddroppen en ze toch nog meenemen naar mijn computer ;) .

Nog een klein puntje over de SonicStage software: dit is trage, processorintensieve en geheugenvretende onzin, die alleen maar nodig is om een conversie te maken (die ook nog eens tijd vreet) waar imho niemand op zit te wachten. Ik WIL ook helemaal geen programma om mijn 'muziekbibliotheek' bij te houden, daar maak ik toch dirs voor aan!!?? Sony, stap nou toch eens af van dat r*kkende ATRAC3 en maak een speler waar je gewoon dirs met mp3's / wma's op kan droppen.
(Een vriend van me heeft de NW-HD5, en jawel..nog steeds ATRAC3).

Als latente Sony-fan kan ik de NW-HD1 dus bewonderen om z'n sjieke vormgeving en uitstekende geluidskwaliteit, maar.. als 'mp3'speler Z**GT dit ding verschrikkelijk hard. Er zijn voor inmiddels hetzelfde geld, of iets meer, veel betere te koop. (Ipod Nano, anyone?)

Heb jij ook een Sony NW-HD1, 20GB?