×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 12,5" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" Review

kanem0chi 21 september 2016, laatste update op 6 maart 2017, 29.245 views

Xiaomi Mi Notebook Air 12.5"

De Mi Notebook Air is Xiaomi's eerste laptop, waarmee het bedrijf het ultrabook segment met een heel strategische en een goede prijstechnische verhouding ten aanval gaat, voor omgerekend ¤477,- (3499rmb)

Pluspunten

• Trackpad is erg goed, accuraat en voelt goed aan.
  • Uitbreidbare SSD slot om meer en goedkopere opslag te creëren.
  • De kwaliteit van het scherm is erg goed, kijkhoeken zijn goed en ook de behuizing en end-to-end glazen scherm is goed
  • Behuizing is compact, zeer licht (1,07kg) en voelt degelijk aan en doet niet onder wat betreft de MacBook kwaliteit
  • Veel aansluitmogelijkheden. Twee verschillende USB (normaal + type C) poorten en een volledige HDMI poort.
  • Erg interessante prijs om de laptop te importeren
  • Laptop is heel erg stil en de warmte productie valt mee
  • Erg geschikt voor school doeleinden, alsook administratief werk of laptop voor onderweg

Minpunten

• Toetsenbord verlichting kan alleen aan/uit. Niet handmatig de sterkte instellen van de lampjes
  • Vergeleken met mijn MacBook Air 2013 kunnen de speaker harder, maar is het geluid minder 'vol'.
  • Originele OS stond volledig in het Chinees
  • Muis gevoeligheid kan niet hoog worden ingesteld

De Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" is een laptop die toch niet de meest gebruikelijke China laptop is, en beter een ultrabook genoemd kan worden. Daarentegen is het zeker een interessante laptop met een juiste prijs/kwaliteit ratio wat je uit China mag verwachten, helemaal bij het steeds bekender wordende merk Xiaomi. Vele kennen mij als Xiaomi liefhebber en reviewer, en heb ik samen met Banggood.com kunnen regelen dat ik bij de eerste batch van 50 stuks zat. Ik heb de Mi Notebook 12.5" zelf aangeschaft, om te zien of het mijn Macbook kan vervangen. In onderstaande review is mijn mening te lezen over de laptop, welke nu iets meer dan vier weken is gebruikt en zal voornamelijk op de gebruikerservaring gefocust zijn. Weet Xiaomi mij te overtuigen om mijn MacBook van de hand te doen.. aan de uitgebreide en grootte van de review kan je het waarschijnlijk al zien :D

In 1 zin de Xiaomi Mi NoteBook: Een laptop die in twee interessante versies komt, waarbij niet alleen veel gebruikers van de prijs blij zullen worden, maar vooral van de uitgewerkte laptops waar je meer dan waar voor je geld krijgt. Het overwegen waard!

Xiaomi heeft zijn eerste twee laptops getoond op 27 juli 2016 tijdens een evenement in China. De grootste Notebook Air heeft een 13.3"-scherm terwijl de kleinere een 12.5"-scherm heeft en zijn ze beide volledig van aluminium gemaakt.

De kleinere Notebook Air heeft een 1080p-scherm van 12,5" en is slechts 12,9mm dik. Deze uitvoering krijgt een zuiniger maar minder krachtiger Intel Core m3. Xiaomi levert 4GB lpddr3 intern geheugen mee en er is een ssd van 128GB met de mogelijkheid de opslaghoeveelheid uit te breiden met een andere ssd. Deze variant heeft een accu van 37Wh die 11,5 uur mee zou moeten kunnen.

De grotere 13.3"-laptop heeft ook een full-hd-scherm en maakt de Mi Notebook Air gebruik van een Nvidia GeForce 940MX voor de grafische weergave. De laptop is verder uitgerust met 8GB ddr4-ram en een pci-e nvme-ssd van 256GB. Ook hier is het mogelijk zelf nog een extra ssd bij te plaatsen. De Note Air 13.3" meet 309,6x210,9x14,8mm, weegt 1,28kg en draait op Windows 10. De accu van 40Wh is volgens Xiaomi goed voor een accuduur van maximaal 9,5 uur.

Voor de 12,5"-variant moet 3499 yuan neergeteld worden, of zo'n 477 euro, terwijl voor het grotere broertje 4999 Chinese yuan, omgerekend 680 euro gevraagd word.

Zoals eerder vermeld had Xiaomi de laptops aangekondigd op 27 juli 2016 en zou de 12.5" beschikbaar zijn op 2 augustus, terwijl er geen datum werd genoemd voor de 13.3". Aangezien ik nu een MacBook Air (2013) heb en al een tijd lang een Macbook gebruiker ben, wilde ik wel eens zien of Xiaomi mij kon overtuigen. Direct bij Banggood.com een bestelling geplaatst voor de 12.5" laptop en uiteindelijk op 16 augustus kregen zijn hun eerste batch binnen waardoor mijn laptop op 17 augustus al verzonden was. Drie dagen later had ik het pakketje in huis. lekker snel! :)

Omdat de doos toch wel van een aardig formaat is, wat je kan lezen bij: 'verpakking', is het dan ook hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk om geen belasting te betalen. Gelukkig had Banggood.com wel een redelijke prijs van +- 150 euro/dollar op het pakketje neergezet, waardoor het te betalen bedrag 'maar' 46,81 euro was. Jammer dat er betaald moest worden, maar gelukkig niet het volledige bedrag want anders zou de belasting richting 130 euro gaan.

Waarom de 12.5" en niet de 13.3" zou je denken. Afgelopen twee jaar is mijn leven volledig anders gaan lopen en zit ik minimaal 1 keer per maand in het vliegtuig. Doordat ik vooral een communicatieve baan heb, waarbij content en financiën een belangrijke bijrol spelen, moet de laptop aan een paar belangrijke eisen voldoen. Dat zijn onder andere een degelijk bouw, een lange batterij duur, een handzaam formaat met redelijke specs dat mail, Excel, presentaties en video's makkelijk moet kunnen draaien. Vooral mijn Macbook Air was in het vliegtuig af en toe irritant vanwege de te kleine tafeltjes om op te werken (Tja, vlieg (nog) geen businessclass :+), en dan kom je bij de 12.5 inch uit omdat ik geen gamer ben.

Begin augustus was de laptop bestel bij Banggood, en vanaf 20 Augustus kon ik er mee spelen. Persoonlijk begint voor mij de ervaring van een product bij de unboxing, aangezien dit een soort van meetstaaf is van de kwaliteit van het product. Hebben ze kwalitatief materiaal voor de doos gebruikt? dan zal dat waarschijnlijk ook wel zo zijn voor het product. Mooi, compact en handig vormgegeven? dan is dan in heel veel gevallen ook zo bij het product. De trend van minimalistisch is ook hier heel erg herkenbaar, neem een kijkje mee met de unboxing.

Het pakketje kwam aan in de welbekende grijze zak dat voor veel pakketjes uit China word gebruikt. Eenmaal de grijze zak eraf gehaald zat er nog een laagje schuimfolie omheen om de doos en het product te beschermen tegen kleine stootjes. De bruine doos zelf is erg minimalistisch en komt met alleen wat waarschuwing labels.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de laptop gelijk in de doos zou zitten, aangezien dit wel zo was met de Xiaomi Mi Drone, maar hier zat toevallig nog een soort van piepschuim om klappen op te vangen zodat het product niet direct deze ontvangt. Eenmaal uit de doos zit er nog een plastic zak omheen en vinden we voor de rest niks speciaals in of om de doos heen. Is de plastic zak verwijderd, dan zien we dat de binnendoos een doos met een deksel is, net als de doos van een bordspel of een legpuzzel wat je bij vooral Apple laptops en Asus laptops tegen komt.

Wanneer de deksel er af gehaald word, dan komt direct de laptop tevoorschijn. Deze zit ook weer in een plastic omhelzing om zo krassen te voorkomen. In de deksel zelf is nog een zacht, zwart materiaal te vinden, wat ook weer de laptop beschermt en is goed op de grote foto hieronder te zien. Wanneer je de laptop uit de doos haalt, kom je daaronder een envelop tegen met de handleiding, garantiekaart en wat algemene informatie. Daaronder zit weer de voeding en dat is alles wat er in de doos te vinden is.

De 12.5" en 13.3" verschillen qua behuizing bijna niks, op de afmetingen na. Onder de motorkap zijn er wel degelijk verschillen te vinden, welke ik hieronder kort en bondig in een tabel presenteer om zo duidelijk te maken waar dan het verschil in zit, alsook de prijs.
SpecsXiaomi Mi Notebook Air 12.5"http://c1.mifile.cn/f/i/16/mibookair/specs/img4.png Xiaomi Mi Notebook Air 13.3"http://c1.mifile.cn/f/i/16/mibookair/specs/img5.png
Schermdiagonaal:12.5" (1080p) 13.3" (1080p)
CPU/SoC:Intel Core m3-6Y30 Intel Core i5-6200U
Klokfrequentie:1,1GHz 2,3GHz
Videochip:Intel HD Graphics 515 GeForce GT940MX
Geheugengrootte:4GB 8GB
Geheugen type:DDR3L (SODIMM) DDR4L (SODIMM)
Opslag:128 GB SSD 256GB SSD
Video uit:HDMI HDMI
Verbinding:1x USB 3.0, 1x USB 3.1 (Type-C, G1, 5Gb/s) 2x USB 3.0, USB 3.1 (Type-C, G1, 5Gb/s)
Wi-Fi:802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GH-z:Ja Ja
Bluetooth:4.1 4.1
Afmetingen:292 x 202 x 12,9 mm & 1.07KG 310 x 211 x 14,8 mm & 1.28KG
Kleuren:Zilver / Goud Zilver / Goud

De laptop is minimalistisch, heel erg minimalistisch in design. Er zit zelfs geen branding op de bovenkant van de laptop. Wat is er dan wel op of aan te merken aan de behuizing? Dat lees je hieronder.

Xiaomi heeft erg veel aandacht besteed aan het uiterlijk, om zo toch een eigen draai aan de laptop te geven, maar toch een Apple 'gevoel/draai' kan geven. Het aluminium waar de laptop van is gemaakt voelt degelijk en kwalitatief goed aan en doet niet onder voor mijn Macbook. Als de laptop word opengeklapt dan voelt de scharnier goed en soepel aan maar biedt het ook genoeg veerkracht en tegendruk. Er zit een klein beetje ruimte bij de scharnier, omdat je een metalen/stalen pin kan zien zitten. Bij het opklappen blijft de laptop gewoon 'staan' en til je dus niet de laptop op zoals bij goedkopere laptops. Een klein puntje, maar vind dit wel fijn om met 1 hand de laptop te kunnen openen. De scharnier neemt ongeveer 80% in beslag van de gehele breedte en valt niet uit de toon omdat deze ook van aluminium is gemaakt. Ze hebben zelf de gehele scharnier ook in plastic verpakt, wat laat zien dat ze er veel aandacht aan hebben besteed. Als laatste kan de laptop ongeveer 125ē naar achteren.

Het scherm, toetsenbord en touchpad bespreken we in het volgende hoofdstuk. Dan blijven de zijkanten en onderkant nog over om te bespreken, aangezien de bovenkant helemaal kaal is. De laptop heeft aan de voor en achterzijde geen aansluitingen. De voorzijde is hiervoor te dun en het beeldscherm kantelt bij het openen voor de achterzijde.

Aan de rechterzijkant van de laptop bevinden zich van achteren naar voren een aan-uit indicator/batterij laad indicator, een 3.1 USB type-C aansluiting (welke ook dienst doet als voedingsaansluiting) en een USB 3.0 aansluiting. Aan de linkerkant vinden we een 3.5 mm jack plug koptelefoonaansluiting en een volledige HDMI-aansluiting.

Aan de onderkant vinden we een 5-tal rubberen voetjes en is de onderzijde bevestigd met 7 Torx schroefjes (type T5) aan de rest van de behuizing. Eigenlijk zijn het er 8, want de laatste bevindt zich onder het voetje boven het Mi logo. Wil je de bodem loshalen, dan heb je dus wat te peuteren en los te schroeven. Voordeel is wel dat door het gebruik van aluminium geen verende klik verbindingen zijn gebruikt die kapot kunnen. Na het losschroeven wipt de bodem met behulp van een plectrum of een andere opening tool eenvoudig openen om de SSD te vervangen of een extra SSD toe te voegen.

In de linker- en rechterflank van de bodem zijn bovendien ook de speakers verwerkt alsmede ook een warmte uitlaat punt (denk ik). Op de bodem zijn verder een laptop typeaanduiding geprint en zijn een opgeplakt serienummer en Windows 10 logo te zien alsook de Audio stickers.

Het toetsenbord is net zoals bij de Macbook air een klein beetje verzonken en in de behuizing aangebracht. Het oppervlak van de toetsen komt zo niet boven het oppervlak van de behuizing uit zodat in dichtgeklapte toestand de toetsen het scherm niet kunnen raken. Voor de zekerheid bij levering van de laptop doen ze altijd nog een beschermend laagje katoen tussen, zodat de laptop zonder ook maar een krasje word geleverd.

De layout van het toetsenbord kent 6 rijen toetsen. De onderste 5 rijen toetsen hebben allemaal een normale hoogte, de bovenste rij toetsen heeft een halve hoogte. De pijltjestoetsen hebben zelf een halve hoogte en om deze reden kon de onderste rij dan ook dezelfde hoogte hebben als de andere rijden (op de bovenste na).

Het toetsenbord is het beste te omschrijven als een goede combinatie tussen de Macbook Air en de Macbook 12". De toetsen kunnen gemakkelijk worden ingedrukt en de afstand die je moet afleggen om een aanslag te hebben is minimaal. Hierdoor hoeven je vingers minder hard te drukken en te werken voordat er aanslagen worden geregistreerd. Aangezien het een internationaal toetsenbord is moest ik eventjes wennen dat de 'enter' knop niet verticaal maar horizontaal ligt, maar dat is puur een stukje gewenning.

Verder vinden we op het aan/uit knopje ook een klein lampje, welke een indicatie geeft of de laptop aanstaat of in slaapstand is. Helaas is de implementatie van het toetsenbord op 1 knopje na niet helemaal perfect. In de foto hieronder zie je dat het aan/uit knopje veel speling heeft, en al half ingedrukt is. Hierdoor ontvang je niet dezelfde feedback als bij alle andere toetsen. Aan de andere kant, dit knopje heb ik tot nu toe alleen gebruikt bij de eerste keer opstarten en het testen van dit knopje, en werkt hij wel gewoon goed, maar voelt deze niet aan zoals de andere toetsen. Banggood heeft wel aangegeven dit te willen onderzoeken en te repareren als ik de laptop opstuur, maar aangezien de kosten voor verzenden hoog zijn neem ik dit voor lief, maar wel evengoed een top service. :)

Op de Mi Notebook Air is ook toetsenbord verlichting aangebracht, wat heerlijk en handig is tijdens het werk in de avond uurtjes of een avondje films kijken. De lichtjes achter de toetsen zijn fel waardoor het toetsenbord goed zichtbaar is. Helaas is de felheid zelf niet in te stellen, met als resultaat dat deze alleen aan / uit gezet kunnen worden. Op mijn Macbook kan deze in 10 verschillende standen gezet worden, en dat is toch wel fijn. Desalniettemin wel erg fijn dat Xiaomi dit er in verwerkt heeft.

Het touchpad is nagenoeg identiek aan die van een Macbook. Ook het touchpad is net als het toetsenbord verzonken, en in de behuizing aangebracht. Het touchpad is echter zo royaal van afmetingen dat je vingers niet snel tegen haar randen zullen aanlopen. Net als bij de Macbook's, heeft Xiaomi ook hier een aantal veeg bewegingen overgenomen om het gebruik van het touchpad te optimaliseren.

Het touchpad is zeker goed en makkelijk te bedienen, registreert aanrakingen snel en accuraat maar je kan merken dat Windows zelf moeilijkheden heeft om dit goed te verwerken. Zo reageren de zoom in / zoom out bewegingen bij voor windows programma's te agressief en werkt het swipen met 3 vingers wel, maar word soms de andere actie uitgevoerd. Een stukje wat ik persoonlijk mis van mijn Macbook ervaringen is dat met drie vingers naar een ander bureaublad kan worden geswiped om zo alle taken open te hebben staan, en daardoor een 'vrij' bureaublad te houden.

Van links naar rechts:
1: Twee vingers swipen horizontaal/verticaal - het scrollen door pagina's, documenten etc
2: Twee vingers naar elkaar toe of elkaar af - zoom in / zoom out
3: Drie vingers tikken - Roept Microsoft Cortana op
4: Drie vingers swipen - Laat alle open taken zien / wisselt tussen applicaties
5: Vier vingers tikken - Roept het 'Task Centre' van microsoft op

Om eerlijk te zijn gebruik ik de webcam bijna nooit, alleen voor een Skype gesprek met familie als ik voor langere tijd van huis ben. Aangezien de kwaliteit dan niet hoog op het lijstje staat, hecht ik hier dan ook niet heel veel waarde aan. Naast de webcam is overigens wel een microfoon te vinden.

Het scherm is een IPS paneel dat een resolutie heeft van 1080p. Voor het scherm zit een glasplaat waar maar een afstand van 0.2mm (tegen de gebruikte 0.8mm) tussen zit, waardoor de kleuren minder vervormen en de felheid beter word. De glasplaat voor het scherm heeft een hardheid waarde van 7H (Mohs Hardness Waarde) en is maar liefst 0.55 mm dun. Verder bestaat de gehele voorkant van glas en laat dit de laptop er in zijn geheel stukken strakker uitzien.

Wat betreft het contrast, het scherm laat een maximale contrast zien van 800:1 ratio, wat vooral goed op de tweede foto te zien is. Met een PPI van ~177 zijn de pixels te tellen als je dicht bij het scherm komt, maar met een normale kijkafstand is dit een hele verademing als je van een 900x1440 resolutie afkomt met een matte afwerking. Alles spat van het scherm af!

De maximale Nits waarde ligt op de 300 en in buitenlicht is dit meer dan voldoende om goed in de buitenlucht te werken. Het zou mooi zijn geweest als het hoger kon, al zou dat wel zwaar ten kosten gaan van de batterij. De eerste foto is tijdens bewolking gemaakt, terwijl de tweede foto in volledig zonlicht is gemaakt.

De maximale kijkhoek is 170° en kleuren blijven vanwege het IPS paneel overal en onder elke hoek goed eruit zien.

Het was een beetje lastig om dit goed vast te leggen (veel reflecties vast gelegd), maar het scherm heeft een heel klein beetje last van backlight bleeding. Maar bij dagelijks gebruik merk je hier helemaal niks van.

Voor de speakers word gebruik gemaakt van Realtek ALC255 sound via een AKG speaker. Om eerlijk te zijn klinkt mijn MacBook Air uit 2013 voller en is er meer 'bass' te horen, al is het verschil wel minimaal. Als de laptops niet naast elkaar zet dan is het in vergelijking met andere Windows laptops wel stukken beter, maar aangezien Xiaomi de MacBooks als target heeft, wilde ik het toch eventjes graag hiermee vergelijken.

Wat jammer is, is dat de speakers zich bevinden aan de onderkant van de laptop. Hierdoor komt het geluid niet direct in je oor terecht en klinkt het geluid dan ook anders dan wanneer de speakers naar je toe gericht zijn. Desalniettemin is het wel het melden waard dat er niet op de speakers bespaard zijn, want voor deze product- en prijsklasse is het meer dan voldoende.

Als een van de weinige fabrikanten geeft Xiaomi haar gebruikers de mogelijkheid om zelf te 'knutselen' aan de laptop. Zo promoot Xiaomi de laptop dat het zelf mogelijk is om een extra SSD toe te voegen, mocht je hier behoefte aan hebben. Dit zal misschien te maken hebben met de prijstelling die zij proberen te hanteren, en de prijs dus iets lager blijft om een grotere afzetmark te bereiken.

Pas wel goed op als je een extra SSD erin wilt zetten, heb is namelijk niet een normale SSD SATA 3, maar een PCIe SSD schijfje.

De Intel Core m3-6Y30 processor is een zeer energiezuinig dual-core SoC gebaseerd op de Skylake architectuur en is geīntroduceerd afgelopen september 2015. Dankzij de extreem lage TDP (ook wel Thermal Design Power) , kan de CPU vooral worden gevonden in passief gekoelde tablets en ultrabooks. Naast de twee CPU-cores met Hyper-Threading die geklokt zijn tussen 0,9-2,2 GHz (2 cores: max. 2,0 GHz), heeft de chip ook een geīntegreerde HD Graphics 515 GPU videokaart en een dual-channel LPDDR3-1866 / DDR3L-1600 memory controller. De chip wordt gebakken op 14 nm.

Dat de Xiaomi Mi Notebook geen hoogvlieger is voor gaming mag dan ook niet verbazen. Daar is deze laptop ook niet voor bedoeld. Nu lijken mij Sky Diver, Cloud Gate en Fire Strike meer GPU intensief, en is Ice Storm Extreme meer CPU intensief als men gaat kijken naar de performance.

In de Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" is een Samsung SSD geplaatst, van het type 'MZNTY128HDHP' met een opslag van 128GB. Als we naar de SSD gaan kijken, dan zien we dat de schrijf en lees snelheden aardig positief zijn, terwijl de rest als een middenmoter presteert naar mijn idee. Kijkende naar verschillende tweakers reviews (zoals productreview: Asus Zenbook UX305CA-FC004T review door teacup welke bijna dezelfde setup heeft) is deze SSD meer dan goed voor het dagelijkse werk. Harddrivebenchmarks.com heeft deze SSD ook getest en toont wat extra informatie. Alle resultaten zijn behaalt zonder aan het net aangesloten te zijn, dit vanwege het feit dat de laptop 90% van de gevallen zonder netvoeding gebruikt word, en dit het beste een overzicht geeft hoe de laptop presteert.

Uiteindelijk blijven het allemaal nummertjes, en dat is niet mijn sterkste kant, en gaat het om gebruiksgemak en wat voor ervaring je hebt met een laptop. Als we naar gebruiksgemak van de SSD gaan kijken, dan zien we dat deze in de praktijk snel genoeg is voor de gemiddelde consument, omdat de laptop binnen 10 seconde opstart wanneer deze helemaal uit staat.

Een laptop dat een leuke concurrent van de 12.5" NoteBook Air is, is de Asus Zenbook UX305CA welke hier uitgebreid gereviewd word door Teacup. Beide Laptops hebben veel overeenkomsten zoals dezelfde Processor, Video Kaart, Opslag, Werkgeheugen etc, maar als de benchmarks erbij worden gehaald dan zien we dat de Xiaomi laptop op veel vlakken veel beter scoort.

Hoe het komt dat er soms redelijk grote verschillen tussen zitten heb ik geen idee van, omdat ze beide heel veel overeenkomsten hebben. Het kan zijn een stukje optimalisatie, alsook ander type werkgeheugen dat is gebruikt of de energie toevoer bijvoorbeeld. De laptop is zoals je ziet niet gemaakt voor gaming, maar voor de eerder genoemde zaken welk ik in de opening noemde. Omdat ik geen gamer ben en de laptop hier ook niet goed geschikt voor is sla ik dit stukje dan ook over.

In tegenstelling tot veel laptop laders welke uit 2 stukken bestaan, bestaat deze lader maar uit 1 stuk. Niet alleen dat, deze laptop maakt gebruik van de USB Type-C poort om de laptop op te laden. Erg future proof en een goede keuze, omdat tegenwoordig steeds meer personen een USB type C lader bij hun hebben.

Als we gaan kijken naar de capaciteit van de accu, dan komt dat neer op 45 Wh wat meer dan redelijk is voor een lichte laptop zoals deze. Zelf claimt Xiaomi dat de batterij tot 11.5 uur mee kan, maar hoe, welke stand, welke voorwaarden daar aan zijn verworden word niet vermeld. Aangezien Tweakers.net de laptop binnenkort ook gaat reviewen, is het beter om eventjes te wachten op hun resultaten, zodat dit gelijk vergeleken kan worden met andere laptops van dezelfde klasse. Desalniettemin moet het gebruik van de Core m3 processor samen met een SSD het lage gebruik bewerkstelligen.

Voor de taken die ik voornamelijk deed op de laptop komt men aardig dicht in de buurt van 10-11 uur. Zo is het werk nog niet begonnen en is het voornamelijk films en series kijken op de laptop, tijdens de avond uurtjes op een lage helderheid. Verdere benchmarks heb ik nog niet echt, maar Tweakers komt binnenkort met een uitgebreide review over deze laptop.

Het laden van de accu gaat redelijk vlot, binnen 1 uur en 30 minuten is het mogelijk om de gehele accu tot 100% op te laden.

Op sommige vlakken lijkt de Macbook heel erg op de NoteBook, maar op sommige vlakken ook weer totaal niet. Als je de laptops naast elkaar zet, dan zie je duidelijk dat er wel degelijk een verschil in zit, al komt dat alleen al door de zwarte bezel van de Mi NoteBook air. Sommige elementen, zoals de Touchpad, hebben precies dezelfde afmetingen en is dan ook geen enkel verschil te vinden.

Qua aansluitpunten zijn er wel veel verschillen te vinden, onder andere vanwege de volledige HDMI poort en USB type-C poort. Als we naar het beeldscherm gaan kijken, dan zien we dat de Macbook een beetje een gelige tint heeft, of de Xiaomi een iets wat blauwige tint. Maar, zoals eerder aangehaald in het hoofdstuk scherm, zien we dat de kleuren productie aardig goed is.

Het toetsenbord daarentegen heeft al meer overeenkomsten op de FN knoppen na. Beide toetsenborden typen goed en lekker, al gaat het net wat smoother op de NoteBook. Als we als laatste naar de afwerking gaan kijken, dan zien we bijna nagenoeg dezelfde materialen die zijn gebruikt. Zo is het aluminium van nagenoeg dezelfde kleur en kwaliteit, is de scharnier op dezelfde manier in de behuizing verwerkt en zijn de rondingen alleen bij de Macbook wat ronder. Uiteraard is het niet alleen uiterlijke kenmerken, een OS kan een device maken of kraken. Gelukkig is de laptop met Windows 10 uitgerust, al is de Touchpad nog net niet zoals bij Apple, maar komt het wel aardig in de buurt.

Dat Xiaomi de laptop markt is gaan betreden is een aparte keuze. De gehele computer markt heeft al jaren last van mindere verkoop en steeds meer fabrikanten ervaren dan ook moeilijkheden. Dat Xiaomi deze markt betreed met twee interessante laptops kan misschien wel weer voor een frisse wind zorgen. Die frisse wind kan misschien wel komen door de vrijheid die Xiaomi geeft aan haar gebruikers, zo is het onder andere mogelijk om zelf gemakkelijk de strak gedesignde laptop te openen en een extra SSD te plaatsen.

Niet alleen is het een naar mijn idee strak gedesignde laptop, ook de keuze voor het type materiaal is goed geweest. Stevig aluminium welke een druk tot 30KG kan weerstaan en toch weegt de laptop in zijn geheel maar 1.07KG. In het strakke design is een end-to-end glazen scherm te vinden welke goede kijkhoeken heeft en naar mijn idee goede kleuren weergeeft.

Om alles aan te sturen zijn er verschillende opties beschikbaar, zo is het touchpad goed geīmplementeerd, al heeft het wel veel trekjes van apple's touchpad en is er nog wat optimalisatie in Windows nodig om dit helemaal goed te hebben. Niet alleen het touchpad, maar ook de mogelijkheid om verschillende types USB aan te sluiten is goed en maakt de laptop weer meer 'future-proof'.

Dat de laptop niet voor iedereen geschikt is, is al snel op te maken uit de specificaties. Er word weinig tot geen geluid geproduceerd bij normale activiteiten en ook de warmte productie is normaal. Word de laptop gebruikt voor meer intensieve taken, dan word de laptop voornamelijk warm rechts boven bij het toetsenbord en slaan de twee kleine ventilatoren aan. Waar de 13.3" versie meer geschikt is voor zwaardere taken en games, is de 12.5" meer geschikt voor communicatieve doeleinden, video's, presentaties en Excel & Word activiteiten. Voor deze doeleinden (Universiteit, klein spelletje, administratief en communicatief werk) presteert de laptop erg goed.

Een paar aandachtspuntjes waar Xiaomi toch net wat meer aandacht aan kon besteden was bijvoorbeeld het zelf instellen van de toetsenbord verplichting felheid. Als je de speakers gaat vergelijken met die van mijn MacBook Air, dan hoor je duidelijker dat het minder 'vol' is. Wanneer je dit weer met andere windows laptops van ongeveer dezelfde prijsklasse gaat vergelijken, dan is het juist weer goed. Dit alles maak de laptop dan ook lastig om te beoordelen. Moet je het blijven vergelijken met de MacBook? dan zal het op bepaalde punten veel beter doen, maar op sommige punten ook stukken minder.

Waar Xiaomi wel heer en meester in blijft is een ontzettende strakke prijs van 3499rmb (¤477,-) neer te zetten. Met meer dan de helft goedkoper dan een MacBook, is dit een zeer degelijk alternatief wat mij weer terug wilt brengen naar Windows. Of de grootte van het scherm mij bevalt, voor nu zeker wel. Ik twijfel nog steeds of ik niet liever de 13.3" heb vanwege de specs, maar dat het een Xiaomi laptop word met Windows is wel al zeker. :+

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de NoteBook 12.5" vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi Notebook Air 12.5"?

Nette uitgebreide review.

Maar ben het met dit stukje niet helemaal eens.
Als je de markt in China bekijkt is er voor die prijs veel te krijgen van gerenommeerde merken zoals Asus, Lenovo bijv. De Xiaomi is niet echt goedkoop geprijst.
Navraag bij een tweetal Mi Flagship stores (hun eigen winkels) krijgen ze een hoop mensen die even komen kijken maar verkoopt het niet echt lekker. (kan ook meespelen dat Mi's saftersales niet echt goed staat aangeschreven in China op dit moment)
Ben bang dat dit heel hard de Mi Pad achter nagaat. Ze brengen het uit en laten het dan vervolgens links liggen (zie bijv de weinige updates voor de eerste Mi Pad).
Dit is vrij standaard voor Chinese notebooks, mijn Haier heeft 2 bays bijv. Op JD.com is het bij sommige merken zelfs gedeeltelijk BTO te bestellen.

Aangezien jij de eerste batch hebt is het waarschijnlijk een Wistron model. De huidige batch wordt gemaakt door Tian Mi , een partner van Xiaomi net zoals Xiaoyi en 1More. Ben benieuwd of er verschillen in gaan zitten, meeste reviews die ik gezien heb zijn van de eerste batch.