Specificaties Tower, 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

In Win 503 Review

Ructus 20 september 2016, laatste update op 21 september 2016, 166 views

In Win 503

Stijlvolle en solide case met een aantal goed doordachte features voor de bouwer en de gebruiker. Hier en daar wat kleine onvolkomenheden, maar geen echte deal breakers.

Pluspunten

• Stijlvol uiterlijk
  • Prettig bij assemblage
  • Veel mogelijkheden voor koeling

Minpunten

• Vrij weinig ruimte voor cable management
  • SSD's buiten sledes lastig aan te sluiten
  • Lelijke klem voor DVD-drive

Algemeen

Op zoek naar een midi tower kwam ik via Tweakers de InWin 503 tegen. Intussen herbergt hij mijn nieuwe pc, tijd om wat ervaringen te delen.

Uiterlijk

Het oog wil ook wat en komt bij deze strakke case niets tekort. De case is van zwart metaal met oranje accenten en een window van getint glas. De glazen voorkant heeft twee standen: omhoog, waarbij de DVD-speler is afgedekt en omlaag waarbij een ventilatierooster is afgedekt. Bewijs dat je pas echt cool bent als je geen DVD meer gebruikt.

Er is één 120mm fan bijgeleverd met een rode led, dus je hebt meteen een interessante gloed over je onderdelen. Als je een moederbord en geheugen met rode LEDs hebt, krijg je een fraai digitaal haardvuurtje om naar te kijken. Daarnaast is er een 120 mm fan zonder LED bijgeleverd, die zit ingebouwd in het frontpaneel.

Het is vreemd dat InWin heeft besloten de bevestigingsklem voor de DVD-speler in het fluorescerend geel uit te voeren. Gelukkig worden genoeg schroefjes meegeleverd om die klem overbodig te maken.

Tenslotte staat er een In-Win logo op de side window. Sommige mensen vinden dat lelijk, maar ik vind het eigenlijk wel prima zo.

Inbouw

InWin heeft een paar slimmigheidjes bedacht voor het inbouwen, maar mist hier en daar ook een steekje:
  • De PSU ligt op de bodem en kan ondersteboven gedraaid worden, de schroefgaten aan de achterkant lijnen altijd goed uit.
  • Bij het inbouwen van een ATX-moederbord heb je geen raisers nodig, de case heeft welvingen op de plek waar de schroeven zitten.
  • Er zijn vier uitneembare sledes meegeleverd waar een 3,5 inch drive in kan worden geklikt. In het accessoirezakje zitten ronde rubbertjes waarmee je de vibratie van de harddisks kunt dempen en die werken erg goed. De 2,5 inch SSD's passen ook in de sledes, maar worden vastgemaakt met vier schroefjes.
  • Op de bodem van de harddisk cage en erbovenop vind je plekjes om een 2,5 inch SSD te plaatsen. Dit werkt elegant, maar helaas moet je vervolgens flink wrikken om de SATA-aansluitingen op hun plek te krijgen, waar ze vervolgens onder spanning blijven zitten. Voor mij was dit een reden om de SSD's toch maar in de drive cage te stoppen. Een minpuntje, want het idee vind ik heel goed.
  • Er past een behoorlijk lange videokaart in deze case, want er zit geen drive cage in de weg.
  • De case heeft een verdikking aan de zijkant voor cable management, maar toch was het flink puzzelen om alles op een goede plek te krijgen. Ietsje meer ruimte was welkom geweest.

Installatiegemak

Ik heb deze case zelf geïnstalleerd en dat zegt veel over het installatiegemak. Er wordt een duidelijke handleiding in posterformaat bijgeleverd en een goedgevulde ziplock-bag met accessoires. Ik zou het mooier vinden als alle schroefjes in het zwart waren uitgevoerd als je toch met zo'n mooie kast bezig bent.
Alle onderdelen (moederbord, PSU, SSD's, HD's en DVD) kun je gemakkelijk en snel op hun plek installeren.
Het inbouwen van de twee fans aan de voorkant was helemaal een eitje: achter het stoffilter zitten twee vakken waar je ze gewoon in vastklemt. Ik was nog beducht op rammeltjes, maar die blijken er niet te zijn.

Koelingsmogelijkheden

Er wordt één "gewone" 120 mm fan meegeleverd en één met met een rood LEDje. Als je de laatste aansluit op een regelbare aansluiting van je moederbord, brandt het LEDje feller naarmate de fan harder draait. In mijn opstelling gaat hij af en toe helemaal uit bij simpel tekstverwerken en dergelijke.
Aan de voorkant is achter de stoffilters plek voor twee 120 mm fans, die je er heel simpel in kunt zetten en vastklikken. In de bovenste slot zit de genoemde 120 mm fan zonder LED.
Aan de onderkant is nog plek voor een 120 mm fan, dus die heb ik er ook maar ingezet.
Er zitten ook gaten voor waterkoeling in de case, maar daar maak ik geen gebruik van.
De airflow door de kast is wat mij betreft meer dan goed met deze vier fans. Met een beetje tweaken in de BIOS kun je ze vrijwel stil krijgen bij alles behalve heftige games.

Ik ben erg tevreden met deze case. Hij is anders dan anders: het design is minimalistisch en strak, maar ook speels door de oranje accenten, glazen voorkant en de side window. Hij valt niet uit de toon als je er serieus werk op doet, maar ook niet als je een game speelt.
Eigenlijk wil ik de case 4,5 sterren geven en na rijp beraad heb ik besloten dit af te ronden naar 5.

Heb jij ook een In Win 503?