Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-251 (1GB) Review

RoRoo 19 september 2016, 317 views

QNAP TS-251 (1GB)

Een fijne NAS die een hoop functies heeft en zeker geschikt als mediaserver. Qua prijs en functionaliteit doet deze zeker mee met de concurrentie.

Pluspunten

• Makkelijke, gebruikersvriendelijke interface
  • Grote diversiteit in pakketten
  • Genoeg aansluitingen inc. HDMI en iR

Minpunten

• Standaard media mappen niet te verwijderen
  • Filesysteem wat vreemd opgebouwd

Deze NAS destijds gekocht na lang wikken en wegen tussen een Synology en deze.

Uiteindelijke door de hoeveelheid gigabit netwerkaansluitingen (2) en de mogelijkheid tot aansluiten van je TV + de uitbreidbaarheid van het geheugen tot max 8GB gekozen voor de Qnap.

Wat mij meteen opviel was de afwerking.
Alhoewel het een degelijk kastje is, zijn bijv. de drivebays wat lomp afgewerkt en moet je deze toch wel grof losrukken.
De eerste keer was ik echt bang dat ik wat afgebroken had, maar blijkbaar hoort het zo :)

De setup is extreem simpel en je kan snel aan de slag met het aanmaken van je shares.
Daar viel me direct het (voor mij) grootste minpunt op van het apparaat.

De standaard shares kan je niet verwijderen. Dit aangezien de standaard video addons e.d. hier hard aan gekoppeld zijn.
Wil je ze niet gebruiken, kan je ze hiden of met veel moeite weghalen, maar dan kan je dus wel foutmeldingen in je logs krijgen aangezien er onder water toch naar gezocht wordt.

Het installeren van Add-Ons ging eigenlijk simpel en foutloos, al moet je sommige add-ons wel handmatig installeren via de website van Q-Nap.

Ik had bijv. veel problemen met Sickrage en via een linkje op de site kwam ik op een andere build uit die uiteindelijk wel netjes installeerde.

Uiteindelijk gebruik ik het apparaatje voor de volgende add-ons:
  • NZBGet
  • SickRage
  • CouchPotato
  • OwnCloud
  • Plex Media Server
Deze functies draaien soepeltjes en zonder problemen.
Ik heb heel even getest met Kodi native geinstalleerd op het device met de output naar HDMI, en ook dat ging eigenlijk zonder veel problemen. Maar aangezien ik liever een apart apparaat gebruik om mee te kijken is de NAS weer naar de meterkast gegaan en is er Plex Media Server op gekomen.

De virtuele machines heb ik tot op heden nog niet kunnen testen aangezien je daar minimaal 2GB RAM voor nodig hebt en er zit maar standaard 1GB in.
Prima voor alle taken die je het apparaat laat doen, maar niet genoeg voor de virtualisatie.

Plex direct play naar diverse apparaten (Raspberry Pi, Chromecast 2 of een Sony SmartTV op een 2e locatie) gaat prima en kan allemaal tegelijk. 1080P DTS Transcoding op bijv. een PS4 of Xbox 360 gaat niet lekker stottert dan toch. 1080P met AC3 audio gaat wel soepel.
Transcoding naar bijv. mijn Sony Xperia Z3 Compact daarentegen gaat prima.

Ondanks dat ik zeer te spreken ben over dit apparaatje krijgt ie toch niet de volledige score. Puur omdat ik de default shares niet verwijderen kan en mijn shares niet in kan richten hoe ik het wil.

Boeit dat laatste je niet zoveel, sjah... dan heb je een perfecte NAS die echt niet onder doet voor een Synology en naar mijn mening ook nog beter presteert op multimedia vlakken ook.

Heb jij ook een QNAP TS-251 (1GB)?