Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

In Win Chopin Zwart Review

Phuncz 19 september 2016, laatste update op 19 september 2016, 247 views

In Win Chopin Zwart

Deze "Small Form Factor" case is een leuke oplossing voor mensen die een PC zonder aparte grafische kaart willen, in een compacte en elegante vormgeving. Gecombineerd met een AMD APU zijn interessante lichte gaming PC's zelfs mogelijk, maar een goede processorkoeler is een belangrijke factor.

Pluspunten

• Afwerking en bouwkwaliteit
  • Efficient vormgegeven
  • Meegeleverde voeding
  • Zwarte draden en kabels
  • Vier meegeleverde kleur-accenten (+ zwart)

Minpunten

• CPU koeler tot max ~46mm hoogte
  • Moederbord installeren is krap
  • Verloopje nodig (meegeleverd) voor meer dan 1 SATA device
  • Voeding formaat is 'proprietary'
  • Geen toegang tot de achterkant van het moederbord

Kwaliteit voeding Score: 3
Deze case staat op een bijzondere plaats door de combinatie van een paar eigenschappen:
  • compacte en ruime voeding meegeleverd (ingebouwd)
  • bovengemiddeld afwerkingsniveau dankzij materialen en design
  • zeer compacte en efficiënte vormgeving, zelfs voor mITX
  • goede ventilatie voor het formaat (<5L)

Disclaimer

Laten we met de deur in huis vallen: dit is een zeer kleine behuizing, vier en een halve liter in volume. Een pak ontbijtgranen, een NES, de kleinste Ikea Lack plank, het is allemaal groter dan dit mooi vormgegeven brokje aluminium en staal.

Dit heeft ook zijn nadelen: mensen die ruimte nodig (denken te) hebben voor het inbouwen van een moederbord of terugdeinzen van kabels strategisch routeren zodat het past: kijk elders. Dit is een case voor mensen die hardware in hun PC willen in plaats van grote hoeveelheden lucht. Dit is voor zij die denken in millimeters, niet centimeters. Als je jezelf hierin herkent, lees verder.

Meegeleverd

In de doos zitten naast de case zelf ook nog vier sets van twee zelfklevende kleuren-strips (rood, oranje, groen en blauw) om de kast een kleuraccent te geven ("gaming" heet dat blijkbaar), een SATA splitter, schroeven voor storage en wat uitleg.

Extern design

De stalen case heeft een 4mm dikke aluminium omhulsel, gebogen als een C-vorm over de case (1). Als hij rechtopstaat, waar hij voor lijkt bedoeld te zijn aangezien je alleen dan rubberen voetjes hebt, loopt het aluminium ontwerpelement van boven naar voren en naar onder.
Vooraan zie je een elegant "IN WIN" logo (2) in chromé letters. Aan de linkerkant vooraan vind je twee USB 3.0 poorten en hoofdtelefoon en microfoon aansluitingen, evenals de power-knop. Op dit gedeelte zijn de kleuren-stripsets te bevestigen, één voor beide zijden van de case. Aan de voorkant heb je twee miniscule uitsparingen (zie derde foto) voor de power en HDD LEDs. De power LED is wit, van het type "schijnwerper", de HDD LED heb ik nooit zien aangaan en kan ik dus niet beoordelen.

Het zijpaneel wat het moederbord, processor, RAM, kabels en voeding verstopt, is voorzien van een stuk geperforeerd zwart metaal, dat een 7mm uitsteekt ten opzichte van het paneel zelf. Dit zorgt dat je intern 6mm extra ruimte hebt voor processorkoeling waardoor je meer opties krijgt hiervoor. Je kan dit complete paneel losmaken door een enkele schroef los te draaien en aan het plastic deeltje goed naar achteren te trekken. Dit had men mooier en steviger kunnen afwerken in mijn ogen, heel stevig voelt dit plastic stuk niet aan en het steekt ook een beetje af qua vormgeving.

Intern design

Als je éénmaal dit paneel verwijderd hebt, dringt de uitdaging tot je door: het zal krap worden om zelfs een mITX moederbordje te plaatsen. Het kan er maar op één manier in:
  1. I/O backplate plaatsen
  2. kabels uit de case laten hangen (let op met het aluminium !)
  3. moederbord gekanteld in de kast plaatsen, met de achterste aansluitingen eerst
  4. terwijl je het moederbord laat zakken, de kabels zo plat mogelijk tegen de randen van de case maken
  5. het moederbord terug eruit halen als je vergeten was de CPU cooler backplate eerst te plaatsen :X
De CPU cooler lijst die past is niet gigantisch, maar een Noctua NH-L9i of NH-L9a (37mm hoog) past zonder problemen en is ook aan te raden voor deze case. Een Alpenföhn Silvretta heb ik eerst geprobeerd (45mm hoog) maar deze is ontoereikend voor CPUs boven 45W TDP (ondanks 95W claim van de fabrikant) en mijn exemplaar maakt een vervelend geluid zelfs op de laagste toerentallen. Andere opties zijn de Zalman CNPS2X (27mm hoog) en Scythe Kozuti (40mm hoog) bijvoorbeeld. Wat ik heb kunnen meten is 46mm haalbaar, de specificaties duiden 43mm aan, maar een veilige marge is 45mm waar je al wat meer keuze hebt.

Leuk is dat alle kabels en draden zwart zijn uitgevoerd, wat helpt bij het esthetisch aspect natuurlijk. Ik ben een stap verder gegaan en heb kabels weggewerkt in de plastic behuizing waar de front I/O aanwezig is. Ook zat de 4+4 EPS connector met twee draden verwoven in de 24-pin kabelbundel, deze heb ik losgehaald en terug geplaatst zodat ik iets meer lengte had. Het overschot van de 24-pin kabelbundel heb ik door de opening van de niet-ondersteunde optische drive (dat is voor een ander model case) weggewerkt om de bundel binnenin de kast te vermijden. Hiervoor moet jehet plastic gedeelte aan de voorkant van de kast losmaken, deze zit vast met vijf plastic clips. Het resultaat van mijn "cable-management" zie je op de vierde foto.

Aan de andere zijkant van de behuizing bevindt zich nog een verwijderbaar paneel, dit is de ruimte onder het moederbord. Helaas kan je hier niet aan de achterkant van het moederbord voor het plaatsen of verwijderen van een CPU cooler backplate of M.2 of mSATA SSD. Houd hier dus rekening mee vóórdat je het moederbord plaatst. Wat je hier wel kan doen is tot maximaal twee 2,5" drives plaatsen via de voorziene brackets. Hou er rekening mee dat je de kabels alvast voorziet in deze ruimte. Standaard heeft de voeding een enkele SATA aansluiting, een extra aansluiting kan via een meegeleverde SATA splitter.

De voeding

De voeding is van het onbekende merk "Power Man" en is volgens de sticker "made for In Win". Het is een 150W 80+ Bronze voeding, maar volgens de specificaties is 141W eerder het maximaal continu belastbare. Maar maak je geen zorgen, de voeding zal je niet zomaar overbelasten tenzij je een processor gebruikt met een TDP boven de 95W (sowieso is koeling ook een limiterende factor hier) of als je 3 apparaten via USB 3.0 laadt aan 2A elk, tegelijk.

Zelf heb ik er een ASRock Z87E-ITX moederbord in gebruikt, met een Intel Pentium G3258 (ja die OC processor), twee latjes RAM en een SATA SSD. Zelfs met een redelijke overclock met 20% meer voltage op de CPU was het systeem urenlang stabiel met Prime95, voordat ik het genoeg vond. De voeding wordt gekoeld mits een 40mm ventilatortje, dat aan de onderkant vooraan in de case uitmond. Deze heb ik nog niet gehoord boven de CPU cooler maar volgens andere reviews zou deze wel hoorbaar kunnen zijn onder load.

Koelingsprestaties

Dit zal heel erg afhankelijk zijn van de CPU cooler en de hoeveelheid geluid waar je wel of niet mee kan leven, in combinatie met de gebruikte CPU. Houd zeker de TDP rating van de processoren die je overweegt of wilt gebruiken in acht, want boven de 65W TDP wordt het moeilijk om de CPU koel te houden zonder een hoorbare of storende koeling nodig te hebben. De CPU cooler die ik voor deze case aanraad is de Noctua NH-L9i (Intel) of NH-L9a (AMD), deze heeft de grootste massa (gewicht heatsink) met een ruime marge ten opzichte van alle andere coolers die passen, gecombineerd met een kwaliteitsventilator die geen bizarre geluiden maakt buiten de luchtverplaatsing zelf. Als je onder de 50W TDP gaat, zijn er andere opties mogelijk en dan zou ik de Zalman CNPS2X of Scythe Kozuti aanraden, beide zouden moeten voldoen zolang de belasting niet steeds 100% is.

Side notes

(1) Een advies is om de aluminium omkasting te verwijderen bij het plaatsen van hardware of dit tenminste op een zachte ondergrond te doen zoals een doek of een muismat, om krassen op de anodisering te vermijden. Dit deel zit vast met drie Torx (T15) schroeven aan de buitekant (uiterste hoeken) en 2 kruisschroeven aan de binnenkant vooraan (2,5" drive ruimte).

(2) Dit logo kan je makkelijk verwijderen met geduld, scherp en vlak mesje en wasbenzine of aceton. Zie foto's, de eerste laat zien hoe je met een kleine hoek onder de letters kunt snijden, de tweede toont de lijmsporen, de derde toont een propere voorkant. Wees voorzichtig niet op de hoeken van het mesje te drukken, anders kan je krassen maken, geheel op eigen risico !

Heb jij ook een In Win Chopin Zwart?

Mooie review en toch ook maar de InWin besteld door o.a. deze review. Erg mooi kastje, nu nog de rest van de hardware. Ik had ook een vraagje mbt tot de CPU cooler:

Je beschrijft een max van ~46mm voor de CPU cooler. Volgens InWin zelf is dit 43mm, ongetwijfeld om een veilige marge te houden. Heb je enig idee of de Cryorig C7 van 47mm ook zou kunnen passen? Op de site van InWin zie ik ook een Intel stock cooler van 45mm in gebruik, dus het is sowieso meer dan 43mm en dat valt ook te lezen uit je review. Vraag is dus of 2mm meer ook kan.

Blijkbaar past het net?

[Reactie gewijzigd door Wulffje op 4 juli 2017 21:14]

Het zou kunnen dat door kleine variaties in de bouw dat je soms 45mm en soms 47mm hebt. Ik durf er mijn handen niet voor in het voor te steken, maar gelukkig meten sommige cooler-fabrikanten ook met een kleine marge. Het metalen rooster kan ook wel ietsje meegeven maar hierdoor kan je resonantie krijgen door de vibratie van de fan.

Zelf had ik ook deze cooler op het oog maar heb ik uiteindelijk niet de gok gewaagd. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring als je toch zou gaan voor de C7.