Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 64GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Voyo VBook V3 Review

Jonah.Knulst 20 september 2016, laatste update op 20 september 2016, 812 views

Voyo VBook V3

De Voyo Vbook V3 is een leuke laptop/tabletcombinatie die vrij nette prestaties en features neerzet voor een degelijke prijs. Zowel in laptopvorm als tabletmodus is het beestje zeer gebruiksvriendelijk te noemen. Zonder enige twijfel is de VBook V3 geschikt voor langdurig werk ťn ontspanning.

Pluspunten

• Prestaties zijn zeker niet verkeerd voor de prijs
  • Bouwkwaliteit is vrij degelijk en het schakelen tussen modi geen probleem
  • Batterijduur van vier uur, zelfs met applicaties aan
  • Gebruiksvriendelijk en comfortabel in beide modi
  • Geen bloatware aanwezig!

Minpunten

• Warmteproductie tijdens het opladen erg hoog
  • Gebrek aan versteviging zorgt voor verbuiging
  • Toetsenbord en touchpad niet apart uit te schakelen
  • Gaming is gelimiteerder dan ik dacht

Introductie
Specificaties
Showcase
Tabletmodus
Prestaties
Ervaring

Het is enige tijd geleden dat ik actief een laptop hanteerde om buiten de deur werk te verrichten. Indertijd betrof een 17 inch monster van BTO, waarmee ik onder andere kon bewerken en vooral uitgebreid kon gamen. Naarmate de tijd is verstreken, is de drang naar een dergelijke, krachtige machine aanzienlijk verminderd. Inmiddels ben ik weer toe aan een nieuwe laptop voor op de werkvloer, maar dan wel eentje die lekker compact is en toch het nodige werk kan verrichten. Om hierin te voorzien, ben ik gaan kijken naar de ultrabooks die tegenwoordig te verkrijgen zijn op de markt.

Tot mijn verbazing is die categorie aan laptops nog vrij krachtig te noemen, met name in vergelijking met wat er jaren geleden beschikbaar was. Na het nodige onderzoek ben ik ook bewust geraakt van hybride laptops, die om te vormen zijn tot een tablet. Dergelijke functionaliteit sprak mij wel aan, want wie wil de features en het gebruikersgemak van beide werelden nou niet hebben? Dit idee borrelde aardig door bij mij en na het evalueren van de opties is de keuze gevallen op de laptop/tabletcombinatie in deze review, de Voyo VBook V3.

Terug naar index

Deze laptop is een lichtgewicht beestje van slechts anderhalve kilogram en in dit geval betreft het de oranje variant. Het is mogelijk om een keuze te maken tussen een installatie van Windows 10 of een dual boot-versie met Android 5.1 erbij. In laatstgenoemde optie had ik geen interesse, dus de VBook V3 die hier ter sprake is, bevat enkel de 64 bit-variant van Windows 10 Home. Het besturingssysteem wordt geleverd op een flashopslag (eMMC) van 64GB en aangedreven door een Cherrytrail Z8300-processor van Intel die geklokt is op 1,44GHz. Als laatste is er 4GB aan werkgeheugen aanwezig.

Aan de voor- en achterzijde van de laptop is een 2.0MP camera te vinden, waarbij ook een microfoon geÔntegreerd is. Over de opnamekwaliteit van de camera ben ik niet heel erg te spreken. Video is gelimiteerd tot 30 frames per seconde en de kwaliteit van foto's valt, vooral in donkere omgevingen, zwaar tegen. Het beeld is simpelweg niet scherp genoeg voor het maken van goede opnames, maar voor een videogesprek op een lagere resolutie voldoet de camera op zich wel. De microfoon klinkt gelukkig helder en kan probleemloos gebruikt worden voor voicechat via zowel Skype als TeamSpeak.

Als het om aansluitingen gaat, is de VBook V3 van enkele markten thuis. Er is een uitgaande poort voor Mini HDMI aanwezig, twee USB-poorten, waarvan ťťn 2.0 en de ander 3.0, en uiteindelijk nog een 3.5mm poort voor audio. Hierbij is ook gebruik te maken van Bluetooth 4.0 en indien er extra opslag benodigd is, kan een TF-kaart van maximaal 128GB gebruikt worden. Uiteindelijk is er nog de zwaartekrachtsensor, die samenwerkt met het capacitief touchscreen van 13.3 inch. Dit scherm ondersteunt ten slotte een maximale resolutie van 1920x1080 pixels en komt tot leven via een geÔntegreerde Intel HD Graphics-kaart.

Waar het aan ontbreekt in de laptop is een LAN-aansluiting en logischerwijs een DVD-station. Een eventuele herinstallatie van Windows zal dus via een USB-apparaat moeten verlopen. Hoewel de aanwezige installatie van Windows 10 Engelstalig is en ik normaliter Nederlandstalig hanteer, achtte ik een herinstallatie zeker niet nodig. Dit kwam door het volledige gebrek aan ook maar een enkele vorm van bloatware, nou ja, met als uitzondering een Candy Crush dan. Afgezien van die game en wat apps die standaard bij Windows meegeleverd worden, was er weinig opschoning benodigd. Petje af dus voor Voyo.

Alle specificaties van de VBook V3 zijn terug te vinden op de officiŽle productpagina van de fabrikant.

Terug naar index

De VBook V3 is aangeleverd in een vrij basale, witte doos, waarin de laptop, de oplader, een stylus en wat papieren te vinden zijn. Hieronder is een overzicht van de inhoud van de doos en een showcase van de laptop zelf. Op de officiŽle productpagina van Voyo zijn meer afbeeldingen te vinden.

Terug naar index

Zoals aangeduid in de introductie van de review ondersteunt de VBook V3 een tabletmodus, die "in te schakelen" is door het toetsenbord 360 graden naar achteren te draaien. In tegenstelling tot de behuizing die van kunststof en plastic gemaakt is, zijn de scharnieren ogenschijnlijk van aluminium. Op basis hiervan verwacht ik op de lange termijn geen problemen met slijtage, waardoor het overschakelen naar de tabletvorm mogelijk moet blijven.

Om het gebruik van het apparaat in de tabletmodus makkelijker te maken, is aan de linkerzijde een knop te vinden waarmee het toetsenbord en touchpad uitgeschakeld kunnen worden. Dit is erg fijn, maar het is jammer dat beide onderdelen tegelijkertijd uitgeschakeld worden en er niet de mogelijkheid is om enkel het touchpad uit te zetten. Tijdens het tekstverwerken in laptopvorm kom ik namelijk regelmatig met mijn polsen tegen het zojuist genoemde onderdeel aan. Dit resulteert in het onbedoeld verplaatsen van de muisaanwijzer of klikken op willekeurige onderdelen op het scherm.

Als tablet zijnde ligt het geheel wel lekker in de handen, mede dankzij het lage gewicht. Het gebruik als tablet was dan ook zeer plezant te noemen, al heb ik in Windows 10 wel de grootte van tekst teruggebracht van 150% naar 125%. Dit werkte net iets plezanter in laptopvorm en onderdelen van Windows bleven groot genoeg om met de vingers te besturen. Daarbij moet ik opmerken dat het spelen van Popcap-games zoals Bejeweled 3 een hele leuke ervaring was. 's Avonds in bed zet ik dan ook graag de tabletmodus aan en speel ik nog even een spelletje om te ontspannen.

Daarnaast ben ik vrij onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid die Windows 10 biedt, zelfs tijdens het gebruik van de zwaartekrachtsensor. Door de VBook V3 90 graden te kantelen, wordt de beeldweergave aangepast en is het mogelijk om bijvoorbeeld hele pagina's van Word-documenten te presenteren. Ik kan niet ontkennen dat het terugdraaien van het scherm soms mislukte, maar of dit aan het besturingssysteem of de zwaartekrachtsensor ligt, weet ik niet geheel zeker.

Hieronder zijn enkele foto's te vinden van het gebruik in de tabletmodus, waarbij het toetsenbord naar achteren is gevouwen.

Terug naar index

Wat de prestaties betreft is de laptop vrij indrukwekkend te noemen, maar er zijn teleurstellingen. Mijn persoonlijke doelstelling was sowieso om langdurig teksten te schrijven en afbeeldingen te bewerken. Over de tijd heen ben ik steeds uitgebreider te werk gegaan en meer programma's gaan starten. Aan het einde van een werkdag had ik PDF-bestanden, Word, Excel, diverse projecten in Photoshop, meerdere tabbladen in Microsoft Edge, een muziekspeler en een anti-virusprogramma draaiende.

Op geen enkel moment ervoer ik prestatieproblemen, tenzij ik in Photoshop bestanden begon te hanteren van meer dan een GB. Gelukkig komt dat scenario relatief weinig voor tijdens mijn werkzaamheden, dus over het algemeen heb ik vlekkeloos gewerkt. Waar ik helaas niet mee aan de slag kon, was Firefox. Dit is mijn lievelingsbrowser, maar de prestaties bleken ronduit belabberd. Zodoende heb ik mijn geloof opzij gezet en ben ik, zowaar, Microsoft Edge gaan gebruiken. Die browser werkte, tot mijn lichtelijke verbazing, dan weer wel uitstekend.

Naast het nodige werk wilde ik ook regelmatig ontspanning zoeken en door middel van de eerder genoemde tabletmodus heb ik urenlang genoten van Bejeweled 3. Ik ben echter wel geschrokken van de hoge warmteproductie tijdens het opladen, waardoor de zojuist genoemde game bijna onspeelbaar werd. De framerate zakte over de tijd langzaam in en alleen de simpelste games, zoals Bookworm, bleven goed presteren. Nou had ik niet de verwachting om uitbundige games te spelen, maar het belabberd kunnen gamen tijdens het opladen is zonde.

Allround zijn de prestaties gelukkig niet slecht. Opstarten tot aan het inlogscherm duurt zeventien seconden en binnen een halve minuut na het inloggen is het besturingssysteem bruikbaar. Ondanks het gebruik van veel programma's, een actieve WiFi-verbinding en hoge helderheidsinstellingen voor het beeldscherm, wist ik gemiddeld zo'n vier uur uit de batterij te halen. Dat is naar mijn mening zeer netjes en bij zuiniger gebruik durf ik te stellen dat er minimaal vijf uur gewerkt zou kunnen worden op de batterij. Voor mijn intenties in elk geval voldoende tijd.

Terug naar index

Waar ik erg te spreken over ben, is het gemak waarmee ik het geÔntegreerde toetsenbord heb gebruikt. Binnen een mum van tijd was ik al in staat om blind te typen en dat heb ik bij lange na niet met alle laptops. Het gebrek aan een scrollzijde op het touchpad is jammer, want het gebruik van twee vingers om te scrollen vind ik niet prettig. Qua functionaliteit doet het toetsenbord ook niet onder; met de Fn-toets zijn typerende onderdelen, zoals volume, media en helderheid, te besturen. Het ontbreekt alleen aan een numeriek gedeelte, maar dat is voor mij geen gemis.

Hoewel het toetsenbord erg stevig ingelegd is, is de omhelzende behuizing een tikkeltje vatbaar voor buigingen. Na de laptop enkele malen meegenomen te hebben in mijn tas is een hele kleine kromming ontstaan. Het is niets dat zorgwekkend te noemen is, maar het lage gewicht betekent wel dat er weinig versteviging is in de vorm van aluminium. In de nabije of verre toekomst verwacht ik geen problemen, maar de bouwkwaliteit had toch net iets beter gemogen. Ik zou er zelfs geen bezwaar tegen hebben om daar iets meer geld voor neer te leggen.

De bijgeleverde stylus heb ik vooralsnog helaas niet aan de praat gekregen, hetzij via Bluetooth of een USB-verbinding. Dit heeft allicht te maken met Windows 10, gezien dat besturingssysteem wel de nodige problemen heeft op het gebied van stylussen. Dit is een probleem dat ik hopelijk in de toekomst op kan lossen, want voor het plaatsen van handtekeningen en maken van notities vind ik de pen aantrekkelijk. Vooralsnog heeft het mijn algehele ervaring niet gehinderd en zowel op de werkvloer als in mijn thuisomgeving heb ik gebruik kunnen maken van alle verdere functies.

Terug naar index

Al met al is de Voyo VBook V3 een product waar ik zeer tevreden over ben, met name dankzij het gebruikersgemak en de degelijke prestaties. In zowel Office-applicaties als bewerkingsprogramma's zoals Photoshop kon ik vrijwel vlekkeloos te werk gaan. Bij het verwerken van zeer grote bestanden moest de laptop toch even een stapje terugnemen en op het gebied van features had ik graag twee USB 3.0-poorten gezien en de mogelijkheid om enkel het touchpad uit te schakelen. De hoge warmteproductie tijdens het opladen, resulterende in een verslechtering van prestaties tijdens het gamen, werkt ook niet echt mee.

Dit zijn de grenzen en lichtelijke gebreken van het apparaat die ik inmiddels wel geaccepteerd heb. Voor 200 euro zijn er maar weinig alternatieven te vinden op de markt met vergelijkbare specificaties, al helemaal als het gaat om hybride laptops. Mijn streven met de VBook V3 was in elk geval om urenlang comfortabel te kunnen werken en op dat gebied ben ik zeker niet teleurgesteld. Ik ben zelfs aangenaam verrast door hetgeen wat Voyo in elkaar gesleuteld heeft. Kortom, voor dat doeleinde kan ik het oranje beestje ongetwijfeld aanraden en als er behoefte is aan een potje Bejeweled, dan zit je ook zeker goed.

Heb jij ook een Voyo VBook V3?

Fijn te lezen review, dank!

Inzake Firefox: was je ingelogd op je Firefox account?
Heb op een "normale W10" desktop meegemaakt dat het daar fout ging (browser werd traag) door dat ik ingelogd was. Probleem opgelost door Firefox opnieuw te installeren en in te loggen.

Waarom dit het oploste durf ik niet te zeggen, maar het werkt.
Ik vind toch dat deze review iets te positief is.
Vind, ondanks de lage prijs, vooral de netwerkkaart tegenvallen. Wij kunnen hier meestal geen filmpjes of live streams zonder haperingen op kijken omdat het wifisignaal continu wegvalt.
Keyboard tikt niet soepel, en dan bedoel ik niet het ongewone formaat van 13.3", maar het indrukken van de toetsen zelf, gewoon stug.

Adapter binnen 9 maanden stuk! Normaal gebruik, niks mee gedaan.

Positieve is uiterlijk en batterij.
Ik zou het 2 * 2,5* geven.