Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

Obiter dictum 9 juni 2010, laatste update op 17 november 2015, 5.168 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• ergonomie
  • bedraad
  • zachte polssteun
  • alle versies van Windows ondersteund

Minpunten

• spatiebalk
  • ongebruikte toetsen
  • software nog niet 100%

Jaren geleden, toen ik nog bij mijn ouders woonden, typte ik altijd op een logitech gespleten toetsenbord, en toen al wou ik nooit meer anders. Tot ik op kamers ging, en eigenlijk gewoon het goedkoopste desktopje aanschafte dat beschikbaar was. Hoewel in de loop der jaren de hardware stap voor stap aanzienlijk is verbeterd, ben ik altijd blijven haken bij het goedkope Compaq toetsenbordje. Tot een maandje geleden; ik kreeg de Microsoft Ergonomic 4000 in huis.

Ontvangen en installeren
Easy as 1-2-3. De toetsenbord is goed verpakt, en is in een stevige doos geleverd. In deze doos zat vervolgens nog een doos; die van de ramplank zelf. Het is een USB toetsenbord, dus helaas wel weer een usb poort opgeslikt. Het snoer is lang genoeg om je kast eventueel naast je bureau te hebben, dus ik had geen verlengkabeltje nodig. Na het inpluggen van de kabel kon je direct gaan typen met alle standaard functies, maar de extra functie’s (grijze knoppen, zoom slider tussen toetsenblokken en back-forward onder spatiebalk) hebben een installatie nodig van de bijgeleverde software.

De software
Zowel meegeleverd op cd als eenvoudig te vinden op de Microsoft webstek. Op de site staat Windows 7 keurig als keuzemogelijkheid, en zelfs een x64 versie. Zeer netjes. De software zelf is betrekkelijk simpel, je kunt aan verschillende toetsen verschillende functies toewijzen. Deze kun je dan als configuratie opslaan, om per game je favoriete toetsenbordlayout te gebruiken. Nu game ik niet, dus ik heb er nog geen gebruik van gemaakt, maar het zal ongetwijfeld een doelgroep hebben. Hoewel de download maar 15mb groot was, is hij niet toegespitst op dit toetsenbord; alle planken van MS staan ertussen. Nu is het absoluut niet zo dat het je computer bloat, maar het had anders gekund en ik had het liever ook anders gezien.

Het toetsenbord in eerste gebruik
Dus, alles was er klaar voor. Mijn handen jeukten om mijn eerste zinnetjes te gaan typen, mijn vingers kriebelden… Dus daar ging ik… en gok eens… Rampzalig! De spatiebar klonk als een oude typemachine, en ik kreeg hem de helft van de tijd niet fatsoenlijk ingedrukt. Typefout na typefout; nog nooit zoveel rood onderstreepte woordjes gezien. Hoewel de typefoutjes gelijdelijk minder werden, bleef die spatiebalk… ik kreeg hem niet fatsoenlijk ingedrukt. Eens opzoeken of het aan mijn exemplaar zou liggen dan maar. Helaas; ik was niet de enige die erover viel, het lag niet aan mijn exemplaar.

Het toetsenbord in verder gebruik
Ik had me al voorgenomen niet direct een review te schrijven, juist omdat alles even wennen is aan zo’n radicaal nieuw toetsenbord. En gelukkig. Ik ben nu ongeveer een maand aan het typen op de plank, en wat een verademing. Mijn polsen doen minder zeer na een dag typen, en ik maak minder typefouten. Mijn handen rusten zoals ze moeten rusten, en zelfs mijn vriendin sluit de plank wel eens aan op haar laptop wanneer zij last heeft van haar polsen.
De toetsen voelen van hoge kwaliteit, en zijn aangenaam stil wanneer ze ingedrukt worden. Als je je vingers erop laat rusten, voelt het haast alsof er een soort heel dun rubberen coating overheen zit, wat trouwens niet het geval is.

Ergonomie – de belangrijkste toetsen
Natuurlijk de belangrijkste reden dat iemand deze plank aanschaft. Hij is uitstekend. Je polsen rusten merkbaar natuurlijker dan bij een standaard ramplak. De zachte, licht indrukbare rubberen zwarte rand onder de plank nodigt uit om je handen op te laten rusten, waardoor je vingers precies boven de toetsen uitkomen waar ze horen; ongeacht de gebruiker en dat is slim gedaan. Ik heb aanzienlijk grotere handen dan mijn vriendin, maar de zwarte polsrust is groot genoeg zodat zij wat dichterbij, en wat verderaf van het bord mijn polsen kan laten rusten om in dezelfde natuurlijke positie uit te komen.
Het toetsenbord wordt geleverd met een extra “ding” die de voorkant van het toetsenbord omhoog tilt. Ik heb hem er een tijdje onder gehad, maar voor mij werkt het niet. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik een erg goedkope, niet verstelbare stoel heb die veels te laag is voor mijn bureau waardoor mijn armen met het “ding” eronder haast de lucht in getild worden… Wanneer ik een nieuwe stoel heb ga ik er weer naar kijken!

Naast de gebroken toetsen, is er ook een golving in de plank zelf. Naarmate de toetsen meer naar de het midden van de plank komen (dus T, G, B van de linkerhelft, Y, H, N van de rechterhelft) komen de toetsen in een minder horizontale positie te staan, en worden ze enigszins “gericht” op je vingers wanneer je typt. Ook dit voelt natuurlijk aan na een korte wenningsperiode.
Het numpad is voorzien van vier extra knoppen boven de normale knoppen, te weten een =, (, ) en ~[backspace]. Omdat je het niet gewend bent zul je deze in het begin waarschijnlijk wat links laten liggen, maar na een tijdje begon ik ze vaker te gebruiken en nu zelfs altijd wanneer ik de functies nodig heb wanneer ik het numpad gebruik. Eigenlijk ook logisch dat ze er zitten, de functies zijn even basis als de immer aanwezige + en -. Resultaat is dat je voor backspace bijvoorbeeld je rechterhand kunt laten liggen boven het numpad, en niet eerst naar links om de backspace te zoeken, en vervolgens weer terug en het numpad weer zoeken. Wanneer ik achter een ander toetsenbord zit tegenwoordig, ram ik structureel op de lege ruimte boven het numpad, wat wel eens rare blikken kan opleveren, maar een teken is dat MS goed werk heeft geleverd door de knoppen daar te plaatsen.

Ergonomie – de extra toetsen
Microsoft verklaart in hun boekje en software dat door het toevoegen van een zoomslider, back/forward knoppen en een aantal functietoetsen bovenaan je minder je muis zult gebruiken. Dit is helaas niet waar gebleken. Back/forward gebruik je wanneer je internet, en deze toetsen zijn niet instelbaar. Wanneer je internet zul je te vaak je rechterhand op je muis hebben rusten om structureel te wennen aan de knoppen op de plank, waardoor ze volledig genegeerd worden. Hetzelfde geldt voor de zoom functionaliteit; met je muis en scrollwiel kun je vaak “gericht” zoomen op het tempo waarop jij dat wenst. Ook de zoomknop wordt genegeerd. De functietoetsen als de sneltoets naar de rekenmachine hebben de nare eigenschap het geopende venster niet geselecteerd te openen, waardoor je nadat je op de rekenmachineknop hebt gedrukt éérst met de muis de rekenmachine zult moeten selecteren waarna je pas kunt gaan typen. Hier valt zeker nog het één en ander te verbeteren.

Het grootste nadeel; de spatiebalk
Godzijdank, hij is beter. Ik weet niet of ik eraan gewend ben, of dat hij wat meer is ingesleten, maar hij drukt beter in dan in het begin. Helaas is de typerende typemachine “knal” nog immer aanwezig, maar als dat het grootste nadeel is dan heb ik dat er meer dan ruim voor over.

Het bord is even wennen, maar ik ben hooked. Hoewel de extra knoppen vrijwel stuk voor stuk volledig genegeerd worden, rechtvaardigt de hele vorm van de plank de prijs meer dan voldoende. De bouwkwaliteit is meer dan goed, en het wennen aan de plank gaat vrij snel. Ik zou het bord dan ook zeker aanraden aan vriend, familie en tweaker.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Heb 2 van deze keyboards gekocht als vervanging van mijn oude beige naturals. 1 voor werk en 1 voor thuis.

Nu viel het mij al op dat op beide nieuwe keyboards de letter 'S' al niet helemaal netjes was.
Nu 7 maanden later zijn op mijn thuis keyboard de volgende toetsen al bijna weggesleten:

Shift, CTRL en WSAD.

Op mijn werk hetzelfde verhaal, maar daar game ik toch echt NIET. Wel veel CTRL + S.

Baal hier toch flink van, want had deze problemen nooit bij al mijn witte keyboards.
Ben nu op zoek naar vervangende stickers, want dit is wel het prettigste keyboard wat ik ooit heb gehad.
Heb bijna het zelfde probleem maar dan als ik niet zelf achter mijn toetsenbord zit.
Ik kan redelijk blind typen, dus vrienden vragen altijd: Waar is de S? 8)7

Het makkelijkst is volgens mij door de toetsen te graveren en dan met witte verf op te vullen.
Hierdoor schuur je niet over de letters heen.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 26 september 2010 02:24]

Mooie review :)

Ik heb dezelfde toetsenbord maar heb geen last van de spatiebalk zoals jij het omschrijft. Hij maakt wel iets meer geluid ja, maar hij typt wel hartstikke fijn. Het erge aan ergonomische toetsenborden vind ik dat er te weinig van zijn :P Ik kan niet meer fatsoenlijk op een normaal toetsenbord typen, want zoals op het plaatje te zien is, bevinden mijn handen zich in een onnatuurlijke houding. Al met al ben ik ontzettend tevreden met mijn toetsenbord en zou meteen een nieuwe halen als deze kapot zou gaan (maar deze gaat nog wel even mee denk ik ;) ).
Dankjewel :)

Voor wat betreft de spatiebalk, ik ben niet de enige, google... Het spatiebalk probleem hangt ervanaf waar je ramt, in het begin sloeg ik met mn rechterduim in de rechterbovenhoek van de balk en dan krijg je vaak de contactpunten in het midden niet naar benenden hoewel het voelt alsof je de balk hebt ingedrukt. Nu heb ik mezelf aangeleerd het midden van de balk te raken en dan gaat het beter, maar beter was geweest als MS de balk in bijvoorbeeld twee of drie knoppen had gesplitst, om hem eenvoudiger indrukbaar te maken...
Je bent inderdaad niet de enige, ik erger(de) me er ook aan. Ik ging van een 10 jaar oud beige toetsenbord, waar de knoppen zo stroef gingen dat je kracht moest zetten om ze in te drukken, naar dit dingetje. Ik was verbaasd hoe soepel de toetsen in gedrukt konden worden, tot ik de spatiebalk probeerde. Wat een ellende, iedere keer zo'n harde klap uitdelen op dat zwarte balkje. Na een tijdje begon het wat te wennen, en wat een fijn toetsenbord is het eigenlijk. Als ik een keer op een ander toetsenbord moet typen, voel ik mn polsen al na een kwartier. Ik game trouwens wel, maar ik heb nog nooit de functie toetsen gebruikt voor een game.
Ik heb hem inmiddels ook. Spatiebalk is even wennen, ook vanwege het geluidje en de beweging richting sommige toetsen is ook verder dan met mijn oude toetsenbord. Gek genoeg tikt de spatiebalk alleen met de rechterduim. Met links heb ik er geen last van maar links gebruik ik nooit voor de spatie helaas.
Heb nog een oude natural pro multimedia en ook last van die F-lock ongein maar daar is een reg tweak voor te vinden evenals eentje die dat weer ongedaan maakt mocht je dat wensen.
Onbegrijpelijk dat Microsoft dat zo geconfigureerd heeft.
De reg tweaks waren overigens voor XP, geen idee of die er ook voor Win7 is.

Mij lijkt dit wel een aardige upgrade maar het niet kunnen configureren van de vorige vooruit en scroll toetsen weerhoud me er vooralsnog van.

Toetsen ben ik natuurlijk al jaren aan gewend maar de bouwkwaliteit zoals van die oude "kale" Microsoft gebroken toetsenbordjes is helaas echt iets waar sindsdien geen enkel bordje meer aan kan tippen.

[Reactie gewijzigd door mietde op 9 juni 2010 17:13]

Mooie review. Helaas is degene op me werk een paar weken geleden overleden. De linker Control toets als nummer 4 deden het niet meer. Deze op me werk nu vervangen door een Natural 7000 desktopset. Deze bevalt ook prima!

Thuis heb ik hem nog wel en die doet het nog uitstekend. Ik vind de spatiebalk trouwens geen probleem, maar ik moet wel zeggen, dat ik zelf nog nooit een logitech ramplank heb gebruikt en daarom misschien meer gewend ben aan de spatiebalk.
Ik heb dit toetsenbord voor een jaar gebruikt, en toen was hij compleet versleten :)

Kwaliteit van dit product is beneden alle pijl. Na week gamen waren de WASD keys al compleet verdwenen.

Voor de rest is het wel een fijn toetsenbord.
Volgens mij ligt dat echt wel aan jezelf of heb je net pech gehad. Ik heb er 2 (1 voor thuis en 1 voor op het werk ) en ze zien er beide nog uit als nieuw. Die van thuis heb ik meteen gekocht zodra het toetsenbord uitkwam en die op het werk is ook al 1,5 jaar oud en wordt 8 uur per dag heel intensief gebruikt.
Nja, ik heb juist vanwege die spatiebalk (had m in de MM bekeken en vergeleken) niet de 4000 maar de 2000 gekocht.. vond dat geluid echt niet te harden. Maar een goede review :)

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 3 oktober 2009 13:20]

Als jarenlange natural keyboard user (zowel Microsoft als Logitech varianten) heb ik dit toetsenboard momenteel op mijn werk in gebruik (software ontwikkeling).

Maar hij valt me eigenlijk nogal tegen.
De toetsen naar het midden toe werken niet altijd, vooral de y heeft er last van, maar de n ook. Eerst dat ik dat het aan mijn exemplaar lag, maar 4 andere collega's hebben hetzelfde toetsenbord en hebben hetzelfde probleem. Daarnaast hebben ze soms last van hangende crtl, shift of alt toetsen. Maar daar heeft die van mij dan weer geen last van.

Dus pas op, voordat je misschien een toetsenbord koopt, waar je niet echt goed mee kan typen.
Dat ding wat je onderaan je keyboard kunt zetten zorgt ervoor dat ie op een verhoging komt te staan. De voorkant bij de F1 t/m F12 knoppen ligt dan naar beneden toe en de spatiebalk omhoog. Toen ik net mijn exemplaar had gebruikte ik dat onderzetgeval ook niet. Maar na twee maanden heb ik die er ondergeklikt en het geeft voor je handen een nog fijnere positie. Want zonder dat ding eronder typ je op dezelfde manier als normale standaard keyboarden. Het enige verschil is dat dit keyboard dan een andere structuur heeft met twee gebroken helften + oplopende toetsen naar de rand toe van 1 zo'n gebroken helft.

De eerste twee weken had ik zelf enorm last van mijn polsen. Ook ik maakte typfout na typfout. Maar dat is gewenning van je polsen. Die zijn jarenlang de standaard toetsenbordjes gewend met bijbehorende structuur. Vind je het gek dat ze flink laten weten ook dat dit nieuw is voor hen? Ik iig niet. De grap is juist dat wanneer ik zo nu en dan op school achter een school computer zit met standaard toetsenbord, dat ik juist daar typfouten op maak :P Omdat ik nu gewend ben aan dit toetsenbord thuis.

Tis verder net hoe radicaal je de verandering wilt aanpakken. Wil je meteen een extreme verandering hebben, koop dit toetsenbord en klik die verhoging eronder vast. Wil je eerst wennen aan de structuur van het toetsenbord zelf, laat dat verhoogding in de doos liggen en zet die er na een maand ofzo onder. Kun je wat geleidelijker wennen aan het verschil.
Die extra grote spatiebalk is kennelijk een probleempje bij dit soort toetsenborden - in elk geval bij die van Microsoft (twee eerdere types vind ik niet veel anders). Zelf kan ik me er niet druk om maken, maar wanneer er eens een collega achter mijn toetsenbord zit, dan hoor ik er wel over.

Wat ik wel ergerlijk vind is de F-lock, die je na elke systeemstart moet indrukken om F1-F12 hun normale werk te laten doen. Wat blijkt: bij dit toetsenbord staat F-lock standaard aan, totdat je de driver software installeert. Lekker laten zitten dus; activeert toch slechts wat toeters en bellen die je nooit gebruikt.

Verder slijt de tekst naar mijn mening te snel van de knoppen; de "e" ben ik al bijna volledig kwijt, iets wat me bij geen enkel ander toetsenbord eerder is overkomen.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 3 oktober 2009 17:45]