Apple MacBook Air 1,86GHz (mid 2009) Review

Ryber 20 april 2010, laatste update op 20 april 2010, 2.618 views

Apple MacBook Air 1,86GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Beeldscherm!
  • Gewicht
  • Vormgeving

Minpunten

• Geen CD/DVD
  • Hitte ( en downclock daardoor )

Dit is mijn eerste review dus laat even weten wat jullie ervan vinden!

Uiterlijk

De MacBook Air staat bekend om zijn vormgeving. Ik kan zeggen na 2 maandjes vrolijk te tikken op deze prachtige laptop, kan ik niets meer zeggen dat het ontwerpteam van Apple goed zijn best heeft gedaan.
Onafhankelijk van welke hoek je de laptop bekijkt, hij is gewoon mooi, strak, goed afgewerkt en geen kraakjes of piepjes. De externe poorten zijn verborgen achter een klepje en zo blijven de lijnen mooi intact.
Zodra de laptop opengeklapt is zie je een groot multi-touch touchpad, 1 button, een toetsenbord ingewerkt in de body, een webcam en het mooie LED 13,3" scherm.

Features

Mijn versie heeft de volgende specificaties:
Intel Core2Duo 1.83Ghz
2GB DDR3 1067Mhz
Nvidia 9400M met 256Mb shared
120GB Harde schijf

Voor het geld is het geen snelheidsmonster, echter is hij wel fluisterstil ( het enige geluid wat hij maakt is de harde schijf, en dus n.v.t. op het SSD model ). Ikzelf game er af en toe op. Denk aan spellen als C&C Red Alert 3, AOE 3 en COD IV, deze spellen doen het redelijk mits op niet te hoge instellingen. AOE draait op 1280x800 en alles op High, waarbij C&C en COD het enkel doen met de GFX op low.
Ook word hij tijdens het gamen WEL warm, maar dit vind ik persoonlijk meer dan logisch.

Verder draait photoshop CS4 Extended perfect naast Firefox, MSN, iTunes, uTorrent en Word. Dus multi-tasken is zeker goed mogelijk.

Het 13,3" scherm is voor mij van ongekende kwaliteit, geen enkele windows laptop die ik tot nu toe ben tegengekomen heeft zo'n helder scherm als de MBA, zelfs met zoninval op het scherm is het perfect leesbaar. Films kijken is heel goed te doen met zijn 1280x800 resolutie, met erg mooie heldere kleuren.

Leuke gimmick is trouwens de toetsenbordverlichting, maar aangezien het scherm genoeg licht maakt om het toetsenbord te verlichten, een vrij nutteloze gadget. Het is daarentegen wel handig als je 's avonds op bed nog even aan het internetten bent en het scherm wat minder fel hebt.

Als ik hem volledig oplaad en een dag mee naar school, actief gebruik dus, dan doe ik er ruim 2,5 uur mee. Mits ik er een film op wil kijken op de trein kan ik hem helemaal afkijken en dan heb ik nog een uur accuduur over, dan staat de bluetooth en wifi wel uit. Idle doet hij het 5,5 uur, met BT en Wifi uit.

De nadelen vind ik de "bang for your buck", want voor 1350 euro kan je een veel zwaardere laptop kopen, echter maakt hij dit op veel vlakken wel weer goed. Ook vind ik de videokaart erg matig, hij is echt een stuk minder als de 9600M die in MBPro's worden gebruikt. De CD/DVD mis ik ook, je bent nu vaak gebonden aan de inhoud van de CD/DVD bij iemand anders op een externe HD te zetten en thuis op je MBA draaien.

Software

Als ex-windows gebruiker moet ik zeggen dat de overstap van windows 7 naar OS X goed te doen was. Zodra je do ordening van de bestanden doorhebt, en alle shortcuts ( gestures ) merk je al snel dat het allemaal veel strakker in elkaar zit, en soepeler werkt. En dankzij de steeds betere support van developers naar OS X toe zijn de meeste Windows programma's ook op de OS X terug te vinden. Denk aan het Office pakket, Adobe pakket, veel games, en natuurlijk hele goede windows virtualisatieprogramma's. ( tip CrossOver ).

Update 20-04-2010
Inmiddels zijn we 9 maanden verder, en ik moet zeggen, ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn aankoop.
Ondertussen is hij wel 1 keer RMA moeten gaan wegens plotselinge bad sectors op de harde schijf en schroefjes die los waren getrilt. Ook heb ik wat probleempjes gehad met Speedstep ( lees: downclock naar 900Mhz single core en het niet terug willen gaan naar max kloksnelheid ), echter heb ik dit met een tweak weten te verhelpen.
Ook word hij vrij warm ( tussen de 70 en 85 graden volgens CoolBook, soms warmer als je gamed ).

Heb jij ook een Apple MacBook Air 1,86GHz (mid 2009)?

De videokaart is al een hele vooruitgang op de X3100 die er hiervoor inzat ;)
Mijn MacBook Unibody (niet air!) met 9400M kan ik namelijk wel COD4 op High draaien, dus ik denk dat je harde schijf/processor hier de bottleneck is, de videokaart kan het namelijk aan.
Is het ook inderdaad, maar er zit een normaal 4200RPM schijfje in hoor, dus dat hoort geen bottleneck te vormen. Op de SSD versie draait hij namelijk ook niet goed :), en dat is met een 2.13Ghz CPU.
sure, lijkt me niet he of draai je op een heel lage resolutie?

3sterren.
Ja, sure.

Wil je screens van me settings? Zowel op het scherm van de MacBook zelf, 1280x800 als me externe scherm van 1680x1050. Al wil hij bij grote slagvelden met veel rook en explosies op me externe scherm soms stotteren, maar meer ook echt niet.
Onzin, dan neem jij genoeg met een FPS van gemiddeld 15-20.

Mijn 9600GS met 2,53GHz en 7200RPM schijf draait het redelijk, maar stottert af en toe ook nog.
Vraagje, hoe zit het bij jou met het afspelen van HD content op Youtube?
Ik heb dezelfde Air als jij en als ik een HD filmpje afspeel stottert hij om de 2 seconden :-(

Hoort toch niet met de 9400M Videokaart erin en een duo processor ?!?
Strak review, helaas staan er een paar min puntjes in.
Even om te quoten wat je zegt bij voor en nadelen voordeel:"bouwkwaliteit" nadeel:"hitte"
Volgens mij duidt die hitte er dus op dat de bouwkwaliteit niet denderend is, ik bedoel daar waren ze vast wel achter gekomen bij het testen.Helaas hebben ze er niks aan gedaan. "met een procesor die op 1.83Ghz draait, tenzij je hem belast waardoor die downclocked " dat stelt toch ook niet zo veel voor.

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 20 april 2010 18:24]

HD Content ben ik ook nog niet helemaal over uit..
Bij mij speelt alles wel soepel mits alle andere applicaties gesloten heb.
En anders moet je via boot camp in Windows eens proberen, mijn video performance was/is onder windows beter!