Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002) Review

The_Worst 16 september 2016, 263 views

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)

Prima product voor een aardige prijs. Voelt stevig en solide aan en met een Surface Pro 4 en Windows 10 werden alle functies direct ondersteunt. Wil je andere functies toewijzen heb je wel software nodig van Microsoft. De blauwe knop is swipe-gevoelig, van boven naar beneden.

Pluspunten

• Robuust
  • Werkt direct
  • Uitgebreid instelbaar maar alleen met extra software
  • Swipeknop met feedback
  • Duracell-batterijen

Minpunten

• Glanzend en daardoor wellicht krasgevoelig

Ik was niet direct op zoek naar een muis voor mijn Surface Pro 4 maar na een tijdje begon de touchpad toch te irriteren. De convertible heeft Bluetooth ingebouwd en slechts 1 USB-poort dus een draadloze muis met Bluetooth had de voorkeur.

Na een beetje rondkijken op de Pricewatch is mijn oog uiteindelijk gevallen op de Microsoft Sculpt Comfort Mouse. Muis zag er stevig uit, had Bluetooth en de blauwe knop vond ik juist wel weer een leuke afwijking.

De doos

De muis komt in een simpele driehoekige doos die je aan de achterkant kan open klikken door een plastic scharnier. De doos vouwt open en de muist ligt bovenop. Aan de onderkant zitten twee AA Duracell-batterijen verpakt. Ik kan het niet met feiten onderbouwen maar voor mijn gevoel zijn Duracell de betere batterijen die verkrijgbaar zijn op de markt en het verraste mij dat deze werden meegeleverd in plaats van een ander onbekend Chinees merk.
Inhoud van de doos
  • Muis
  • 2 AA-batterijen
  • Meertalige handleiding

De muis

Het is een zwaardere muis. Hierdoor voelt deze robuuster aan en dat vind ik persoonlijk wel fijn. Het voelt daardoor, ondanks dat de hele muis van plastic is, niet goedkoop aan. De hele muis is glanzend plastic en daardoor wellicht krasgevoelig. Voor mij is dit een non-issue omdat je hand er toch op ligt en de muis geen esthetisch object is zoals een dure telefoon. De zijkant van de muis is bekleed met een zacht rubberachtige stof en aan de linkerkant zit een blauwe Windows Touch Tab ©. Er zit een aan/uit-knop aan de onderkant van de muis.

De bovenkant van de muis kan je eraf halen en hieronder worden de AA-batterijen geplaatst. Een aantal andere mensen merkten op dat dit erg fragiel is maar ik vind het enorm meevallen. Als je nagaat dat het om een plastic kapje gaat voelt het toch relatief stevig aan.

Installatie

De installatie is eenvoudig. Je installeert de batterijen door het klepje te verwijderen door op een knopje te drukken bovenop de muis. Je opent de Bluetooth-configuratie in Windows 10 en aan de onderkant van de muis druk je op de pair-knop. De muis wordt direct herkend en is meteen te gebruiken zonder extra software te installeren.

Bediening

De muis ligt goed in de hand maar mocht je grote handen hebben dan kan je wellicht beter kiezen voor een grote muis. De Windows Touch Tab © ligt vrij en als je deze wil bedienen met de duim kan het zijn dat je de hele hand moet verplaatsen. De muis heeft alle benodigde knoppen: links, rechts, 5-zijdigscroll-wieltje en de Touch Tab ©.

Nu ga ik niet zo heel erg diep in op de standaardbediening want die functioneer goed. De knoppen geven een zachte klik en het scroll-wieltje geeft tijdens het scrollen duidelijke maar geen storende feedback. De Touch Tab © vind ik wel iets interessanter omdat, zoals de naam al zegt, deze reageert op touch. Veeg met je vinger van boven naar beneden om terug te gaan in de browser of omhoog om vooruit te gaan. Zodra de muis een swipe registreert geeft deze een korte tril. Het klinkt misschien onwennig maar het werkt verrassend goed. Mocht je de tril vervelend vinden dan kan je deze uitzetten met de software.

De Touch Tab © is ook nog een gewone knop en als je deze indrukt dan open het start menu.

Aanpassen

In andere reviews werd er gezegd dat er drivers geļnstalleerd moeten worden. In Windows 10 is dit niet het geval. Je koppelt de muis en deze is direct bruikbaar. Mocht je andere functies willen toewijzen aan de knoppen dan moet je het "Microsoft Mouse and Keyboard Center" downloaden vanaf de Microsoft-website.

Je kan veel functies kiezen om toe te wijzen. Er is goede integratie met Windows 10. De muisknoppen kan je alleen omdraaien maar de andere knoppen, de scroll-knop en de Windows Touch Tab © kan je instellen naar wens: Cortana openen, naar de volgende of vorige desktop, toetscombinatie toewijzen, kopiėren, plakken, precisie verhogen, programma afsluiten, macro toewijzen, etc. etc. etc. Het zijn echt teveel opties om op te noemen. Je kan voor deze knoppen ook nog per applicatie andere functies toewijzen.

Highlights:
  • Quick Turn: laat je in-game instant omdraaien.
  • Precision Booster: vertraagt de muis tijdelijk voor verhoogde precisie
  • Gaming Toggle: hier kan je een key-sequence opnemen, tot 64 toetsen, en deze later in-game weer afspelen. De muis kan er 2 onthouden.

Precisie

Ik kan hier vrij moeilijk een oordeel over vellen. De muis is op vrij egale ondergrond, waar andere muizen moeite mee hadden, zeer precies. Ik gebruik de muis alleen voor kantoorwerk en niet in-game. Heel veel meer kan ik er dus niet over zeggen.

Batterijduur

Muis heb ik nu een week in gebruik en de batterijen doen het nog steeds. Ook hier nog niet lang genoeg meer gewerkt om er een oordeel over te kunnen vellen.

Het is een stevige robuuste muis voor mensen met een normale hand. Mocht je een grotere hand hebben of lange vingers wellicht een andere muis overwegen. Veel instelmogelijkheden maar daar is dan wel extra software voor nodig.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)?

Over de krasgevoeligheid gesproken: na zo'n 2 jaar dagelijks onderweg, zonder bescherming in mijn rugzak, wel de nodige krasjes. Maar geen diepe krassen. Goed product.
Hoe zit het met de batterijduur ?