Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US) Review

glnk 23 september 2016, 676 views

Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US)

Een geweldig toetsenbord met mechanische Romer-G toetsen, media keys en RGB verlichting.

Pluspunten

• Media toetsen
  • Groot volume scrollwheel
  • Stevige voetjes (2 staps) met rubber contactpunten
  • Romer-G toetsen voelen geweldig aan
  • Toepassing van RGB leds op een hoger niveau dan concurrentie

Minpunten

• Media toetsen voelen niet premium aan
  • Gebrek aan feedback bij het volume scrollwiel
  • Keycaps van matige kwaliteit, zowel de coating als het materiaal
  • RGB leds hebben moeite met bepaalde kleuren, bijvoorbeeld wit

Ik was nooit overtuigd over de meerwaarde van een mechanisch toetsenbord. De prijs lag meestal buiten mijn budget. Met een introductieprijs van 189 euro is ook dit toetsenbord stevig geprijsd. Maar Logitech kwam met een aanbieding waarbij dit toetsenbord gebundeld was met het spel Tom Clancys The Division. Een spel waar ik geen interesse in heb, maar goed verkoopbaar is aangezien dit een nieuw en populair spel is. Daar bovenop deed Logitech het toetsenbord in de aanbieding voor 119 euro en ook en gaf daarbij ook nog een gratis pizza voucher weg. Hét moment om eens wat nieuws te proberen dus ;)

Wat had ik hiervoor?
Jarenlang heb ik een Apple toetsenbord gebruikt. Deze toetsenborden hebben scissor-rubberdome-switches. De toetsen zijn daardoor extreem plat en hebben een hele korte aanslag. De feedback van deze toetsen heb ik altijd als prettig ervaren. Verder zijn deze toetsenborden simpel en komen zonder features als verlichting of media keys.

Waarom de Logitech G810?
- Media toetsen
Een groot gemis op mijn oude Apple toetsenbord was het ontbreken van dedicated media toetsen. De G810 heeft het. Het volume scrollwiel is geweldig, dat wil ik echt nooit meer missen. Daarnaast heeft het toetsenbord Play/Pause, Stop, Next, Previous en Mute media toetsen. Ideaal. Een kritiekpuntje is dat de media toetsen ietwat goedkoop aanvoelen. Het volume-scrollwiel had naar mijn mening wat zwaarder gemogen en, als we het toch over mechanische toetsenborden met bijbehorende termen hebben, tactiele feedback moeten geven bij het draaien.

- Romer-G mechanische toetsen met RGB verlichting
Zoals ik al schreef was ik prima tevreden over het gevoel van de toetsaanslag van het Apple toetsenbord. Door de hype omtrent mechanische toetsenborden ben ik toch eens gaan kijken in verschillende winkels om deze toetsenborden te proberen. Veel keuze qua fabrikanten maar niet erg veel keuze als het gaat om de verschillende toetsen. Cherry MX en Logitech Romer-G domineren de markt. Daarnaast heeft Razer nog een Chinese namaak Cherry MX. Ik ben een gamer, dus Cherry MX Red zou volgens diverse fora mijn toets moeten zijn. Ik heb deze uitgeprobeerd maar wat is dit een saaie beleving zeg. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom mensen zo graag een mechanisch toetsenbord willen en dan voor een MX Red gaan. Deze toetsen geven totaal geen feedback. Ik zal verdere diepgang op alle andere Cherry MX toetsen besparen aangezien dat elders te vinden is, maar het werd mij al snel duidelijk dat MX Brown mijn toets was. Toen probeerde ik de Logitech G810 met Romer-G. Qua gevoel lijkt de toetsaanslag het meest op de MX Brown. Het grootste verschil zit in de implementatie van RGB leds. De leds heeft Logitech geintegreerd in de toetsen waardoor de belettering in het midden op de keycaps zijn geplaatst en de verlichting een goede gelijkmatige verdeling heeft zonder een overschot aan licht rondom de toetsen. RGB toetsen zoals het bedoeld is dus, en geen lichtbak voor je neus. :)

- Fraai ontwerp, goede ergonomie
Naast de G810 heeft Logitech ook een G910 en een G410. Waarom dan toch de G810? Persoonlijk vind ik het ontwerp van de G810 een stuk fraaier dan de typische gamer uitstraling van de andere modellen. Het toetsenbord is met een afmeting van 440mm x 155mm lekker compact voor een fullsize toetsenbord. In vergelijking vind ik de G910 maar een lomp ding. Het kleinere TKL-formaat van de G410 (en de lagere adviesprijs) spreekt mij wel aan maar ontbreken van de media toetsen en het minder aantrekkelijke ontwerp is voor mij toch de reden om een paar tientjes extra bij te leggen voor een G810. Is het ontbreken van een polssteun een gemis bij de G810? Nee, ik vind van niet. Ik heb mijn polsen liever op het bureau dan op een stukje kraak plastic. Al met al ben erg tevreden met dit toetsenbord en kan ik deze aan iedereen aanbevelen.

Heb jij ook een Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US)?

Leuk een review te zien,

Zelf gebruik ik hem nu ongeveer 1 week nadat hij verkrijgbaar was en ben zeer tevreden over het toetsenbord.

Persoonlijk vind ik het juist super fijn dat de volume scrollwiel juist geen feedback geeft, mijn oude had dus een soort 'ratel' en het volume stond eigenlijk nooit zoals ik het wilde. Voor mij is de volume knop juist een pluspunt.

Maar wat is er mis met de keycaps?

Ben zelf een zeer tevreden G810 gebruiker!
Ik ben ook zeer tevreden maar probeer toch ook kritisch te zijn voor deze review. De zwarte coating van de keycaps is dun. Op één van mijn toetsen is er op de rand van de toets al een klein stukje af waardoor er licht doorschijnt. Kwestie van bijstiften maar ik vermoed dat het uiteindelijk bij meer knoppen zal gebeuren door normale slijtage. De keycaps zijn van een vrij dun en hard plastic gemaakt wat niet een erg degelijke indruk maakt. Ze zitten met 4 kleine pinnetjes op de toets welke er nogal fragiel uitzien. Misschien valt het mee maar ik ben bang dat er een keer een afbreekt bij het schoonmaken/verwijderen van de keycaps.
Ik heb mijn caps er nog niet afgehaald (was het ook niet echt van plan) Maar ik heb nog niet gezien dat er 'coating' af gaat.

Maar inderdaad kritisch zijn is goed, maar dan nog ben zeer tevree!
Ik had hetzelfde euvel na minder dan een jaar gebruik. Ik heb bij Logitech customer support een zaak geopend en foto's gestuurd van mijn afgesleten en daardoor doorschijnende shift key, en kreeg binnen een week een replacement set keycaps. Super service!