Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1000X (Zwart) Review

Aiii 12 september 2016, laatste update op 20 september 2016, 20.660 views

Sony MDR-1000X (Zwart)

Met de MDR-1000x levert Sony een zeer goede wireless headset op. Met zeer goed geluid en absoluut sublieme Active Noise Cancelling. Hij zit bovendien lekker en is prima vervaardigd.

Pluspunten

• Sublieme Noice Cancelling
  • Prima draagcomfort
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Geluid nog niet op hoogste niveau

Active Noise Cancellation
Om maar meteen met de hoofdfunctie te beginnen: Sony adverteert deze headphones als industrie leidend op het gebied van noise cancellation, en dat is nogal een claim, aangezien de Bose QC35's al een tijdje de absolute kroon hebben op dit gebied en er nog geen fabrikant is die het gelukt is ze voorbij te steken. Tot nu, want Sony levert een stel headphones die je beter afsluiten van de buitenwereld dan ooit. De Sense-technologie, zoals Sony deze noemt, analyseert via een microfoon aan de binnenzijde van de earcups de vorm van je oren, eventueel het effect van je haren of een bril en past de noise cancellation vervolgens aan om deze op maat te maken voor jouw situatie. Dat levert een ervaring op die moeilijk te vergelijken is. Als beluisteraar van Audio Boeken is het al bijna onmogelijk om voorbijgaande auto's te horen, en zelfs lopende rechtstreeks naast een pompwagen leek deze slechts een ruis in de verte. Luister je muziek (zelfs op niet al te hoog volume)? Dan is je omgeving zelfs bijna- tot helemaal stil. Absoluut subliem. Vergelijk je deze headphones met Sony's andere ANC headphone, de H.ear On Wireless (MDR-100ABN), dan merk je een beduidend verschil, hoewel die ook al prima zaken deden. Wat met name een voordeel is (afgezien van het eerder genoemde feit dat deze beduidend stiller zijn) is dat de H.ear On's veel last hadden van wind die in de NC mic's blaast en zodoende de ANC verstoord en ervoor zorgt dat windgeluiden te horen zijn in de headphones zelf, de MDR-1000X verplaatst de microfoons van de onderkant van de earcups naar de bovenkant en plaatst deze achter een rooster, waardoor deze worden afgeschermd en er een stuk minder effect van wind te merken is, hoewel dat -zoals bij alle ANC headphones- natuurlijk nooit volledig te voorkomen is.

Geluid
Qua geluid belooft Sony hoge kwaliteit audio over Bluetooth, ze ondersteunen daarvoor twee verschillende codec's: de industrie-standaard aptX van Qualcomm en hun eigen LDAC. De eerste levert muziek in 16-bit kwaliteit, de laatste in HQ 24-bits. LDAC is echter alleen beschikbaar op Sony devices, zoals hun Walkman serie of bepaalde Xperia telefoons. Om ervoor te zorgen dat ook gebruikers met AptX of lager de best mogelijke kwaliteit krijgen, past Sony zogenoemde DSEE HX upscaling toe, waardoor digitaal gecomprimeerd geluid opgewaardeerd wordt tot "bijna" 24-bits waarden. Al met al zal het geluid van de Sony je niet tegenvallen. De Bose QC35 is beduidend minder, en hoewel niet op het niveau van bijvoorbeeld de Sennheiser Momentum Wireless geeft Sony je een mooi geluid dat voor mijn gevoel precies in het midden van het spectrum valt. De bass is niet te hard en hoewel natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijke smaak, lijkt het me niet dat iemand zich een buil kan vallen aan het geluid dat Sony hier presenteert.

Technische mogelijkheden en bediening
Sony heeft een aantal leuke technieken weten te verwerken in deze headphones, zo kan de noise cancellation op een aantal manieren gewijzigd worden voor de gebruiker via de Ambient Noise functie. Met een druk op de knop kun je hiermee je omgevings geluiden via de microfoons doorlaten terwijl je de headphones gebruikt, mocht je daartoe reden zien. Echt interessant wordt het echter doordat deze Ambient Noise functionaliteit twee standen heeft, de hierboven beschreven "Normal"-stand en daarnaast de "Voice"-stand, die wel alle omgevings geluiden wegfiltert, maar stem geluiden wel doorlaat. Handig als je bijvoorbeeld op het station of op het vliegveld bent en de omroeper wil horen. Daarnaast ook op kantoor of school handig, zodat je stiekem een gesprek kan volgen tussen je collega's.

Daarnaast heeft de rechter-earcup een aanraak-gevoelige zijkant, die we eerder al zagen in de MDR-1ABT. Door naar boven of onder, of naar links of rechts, te vegen kun je het volume aanpassen en de previous en next functies aanroepen. Door twee maal te tikken pauzeer je. Wat echter nieuw is bij de MDR-1000X, is dat je je volledige hand over de earpad kunt leggen, hierdoor demp je meteen je muziek en schakel je de Noise Cancelling uit. Vervolgens zetten de microfoons geluiden uit je omgeving door. Hierdoor kun je dus snel reageren als iemand je aanspreekt of als je iets wil horen om je heen. Zeer handig. Enige nadeel van deze aanraak-gevoelige zijkant is dat het erg eenvoudig is om per ongeluk je muziek aan of uit te zetten als je bijvoorbeeld je headphones op en af zet, of als je deze anders op je hoofd zet, een kleine ergernis die hopelijk na een gewenningsperiode weer over gaat.

Koppelen via Bluetooth kan naast traditionele wijze ook via NFC, dat op de linker earpad is geplaatst. Simpelweg je telefoon tegen het oor aan houden volstaat om te verbinden.

De headphones geven spraak gestuurde feedback (via een vriendelijke dames-stem) die je vertellen dat Bluetooth connected of disconnected is, of Voice Control aan of uitgeschakeld wordt, welke Ambient modus je aanzet, of door een extra druk op de power-knop, wat het batterijniveau is.

Bouwkwaliteit en materialen
De MDR-1000x is verkrijgbaar in twee kleuren: zwart en champagne (beige), waarbij de gebruikte materialen verder identiek zijn. De headphone is gemaakt met (hoogwaardig) plastic, (faux) leer en aluminium metaal voor de hoofdband. Het geheel zit strak in elkaar, is stug en kan tegen een stootje als je de headset bijvoorbeeld in je tas meeneemt. Ondanks dat er plastic gebruikt wordt zijn er geen kraakgeluiden waar te nemen tijdens het dragen en zit het geheel strak op je hoofd. Je hebt geen moment het gevoel dat de headphone van je hoofd kan vallen, zelfs bij meer intensieve activiteiten. Het draagcomfort is prima en hoewel niet heel licht met 275 gram is uren achter elkaar luisteren geen enkel probleem. De met leer omgeven foam earpads zijn lekker zacht en er zit zacht stof over de 40mm drivers aan binnenzijde. De headphones zijn inklapbaar, en draaibaar. Zodat je ze zowel naar binnen kunt vouwen en plat kunt leggen, al naar gelang wat je voorkeur heeft.

Accuduur
Sony belooft 20 uur accuduur met ANC ingeschakeld. In de praktijk zat ik daar zelfs nog iets boven, dit is ruim voldoende bij normaal gebruik om meerdere dagen tot een week mee door te komen. Reis je veel dan zou je hoe dan ook uit moeten komen, zelfs op lange vliegreizen. Mocht je onverhoopt toch door je batterij heen geraken dan is de headphone ook via traditionele 3.5mm aansluiting te gebruiken als een normale wired headset, de kabel hiervoor wordt meegeleverd. De batterij wordt in circa 4 uur volledig opgeladen via een Micro-USB aansluiting.

Verpakking en toebehoren
De MDR-1000X wordt in een mooie doos geleverd, na het verwijderen van de sleeve is deze open te klappen als een boek. Aan rechterzijde vindt men de headphones in een vormvaste travelcase, die is uitgevoerd in hetzelfde faux leer als op de headpones zelf te vinden is. Hierin kan de headphones ingeklapt en plat veilig vervoerd worden. Aan linkerzijde is in een compartement de documentatie te vinden, en ook de meegeleverde accessoires. De eerder genoemde 3.5mm AUX kabel is 1,5m lang en uitgevoerd in de kleur van de headphones, daarnaast vindt je een vliegtuig-adapter en een micro-USB kabel om op te laden.
Sony levert met de MDR-1000X af wat ze beloven, een wireless headphone met de beste ANC die tot nu toe in de markt aanwezig is. De gebruikte technieken doen wat ze beloven en sluiten je zo goed mogelijk af van de buitenwereld. Het geluid is prima en een stuk beter dan die van de directe concurent, de Bose QuietComfort 35.

Heb jij ook een Sony MDR-1000X (Zwart)?

Iets waar ik mee zit, en eigenlijk enorm belangrijk vind is het koppelen met twee apparaten tegelijk, ik weet dat dit een feature is van de Bose, en is iets wat me tegenhoud om de Sony te nemen (welke allemaal erg handige features heeft voor het gebruik op bureau).
Kan jij me zeggen of het enigszins mogelijk is twee apparaten tegelijk te verbinden (bv.: laptop & smartphone), waarbij de smartphone op "stand-by" staat en ik kan opnemen zonder (handmatig) van bron te wisselen?
Nee, dat is niet mogelijk helaas.
Kleine correctie. Dit is wel mogelijk. Ik heb zelf de MDR 1000X en heb deze tegelijkertijd verbonden met mijn smartphone voor telefoonoproepen en mijn laptop voor muziek/YouTube/etc. Word ik gebeld dan hoor ik dit en kan via de headset gesprekken aannemen. Zie voor uitleg hoe de verbindingen te realiseren: http://helpguide.sony.net...ontents/TP0001176140.html
Hallo,

ik lees inderdaad ook op veel sites en tijdens reviews dat er maar met 1 apparaat tegelijk verbinding gemaakt kan worden.

Super op te horen dat dit dus wel met 2 apparaten kan.

Twee kleine vraagjes.
Is volgend multipoint scenario dan mogelijk?

Verbonden met de pc, waarop ik spotify luister, maar ook waar er softphone software opstaat (jabber, skype).
EN TEGELIJK verbonden met mijn smartphone.

Kan ik dan naar muziek luisteren op de pc en op de pc ook telefoongesprekken doen via jabber of skype.
EN als mijn gsm overgaat, dat ik dat gesprek kan opnemen?

Wat zijn jou ervaringen met omgevingsgeluid tijdens het bellen voor de andere partij in het gesprek?
Ik zou de headset gebruiken in mijn open werkplek, maar heb wat vrees dat het omgevingsgeluid van mijn collegas door de andere partij gehoord gaat worden.
Dit zou ik ook graag willen weten :)
@Aiii
Bedankt voor deze uitgebreide review!
Ik ben al een tijd op zoek naar de perfecte wireless met ANC en grote kans dat deze hem gaat worden :D
Geen probleem, hij gaat je zeker bevallen, absoluut de marktleider op dit gebied.
Is de sennheiser momentum dan wel beter in geluid en hoe en hoeveel ?
Weet hier iemand al een antwoord op?
What-Hifi stelt dat de MDX1000X momenteel de aanrader is qua bluetooth koptelefoons onder de 400 pond. Hier valt de Momentum 2 Wireless ook onder.

Ik heb ze zelf ook vergeleken. Het is voor mij meer de signatuur waar het verschil zit als je even alleen kijkt naar het geluid (qua active noise cancellation blijft de momentum sowieso achter tov de Sony en ook de QC35 van Bose (beste wireless koptelefoon onder 300 pond volgens WhatHifi). Maar het is lastig omschrijven hoe het verschil precies is. Ik zou zeggen dat de Sony wat dynamischer klinkt, en de Sennheiser wat neutraler doch 'warmer' met een nadruk op bas. De Bose is momenteel wat goedkoper en heeft gewoon een echt neutraal signatuur.

Dus het antwoord, om kort te gaan, is dus nee. Volgens WhatHifi is de Sony beter dan de Sennheiser, iig als totaalpakket. Naar mijn mening is het geluid in kwaliteit niet verschillend, wel in signatuur.
@Aiii

Is de sennheiser momentum dan wel beter in geluid bedoel je ? En hoe en hoeveel beter ?
Geluidsbeleving is persoonlijk, ik kan je er dus onmogelijk een goed antwoord op geven buiten dat wat ik al heb geschreven in de recensie. De Sennheisers zijn iets meer mijn smaak, de Sony heeft een prima geluid dat een beetje in het midden hangt. Afhankelijk van de muziek die je luistert kan dat net zo goed beter als slechter zijn dan de Sennheiser. In mijn geval prefereer ik de Momentum omdat de Sennheiser iets meer kracht achter zijn bass heeft dan de MDR-1000X.

Maar nogmaals, het geluid is prima en of je de een beter of slechter vindt zal eerder een kwestie van smaak zijn.

De Sony is qua ANC mijlen beter dan de Sennheiser's, dus hoe dan ook raad ik deze aan boven de Momentum Wireless.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 9 oktober 2016 21:23]

Ik heb de PXC 550 deze is volgens Sehnheiser zelf ook beter dan de momentum, hij dempt geloof ik 5 decibel meer, maar het is in elk geval ook een genot om naar te luisteren.
Bedankt voor de review! Hmm, of niet, nou staat er weer een extra 400 apparaat op mijn verlanglijstje :)

Wat ik me afvraag: Is er een manier om het volume te dempen als je het snoertje gebruikt? Het belangrijkst doel is namelijk voor in het vliegtuig, en het volume wat daar uit de entertainment systemen komt is vaak vl te hard voor een echte koptelefoon.
Nee, dat kan niet. Maar dat zou zelfs niet kunnen met een snoertje met volume controls als je source het volume niet aanpasbaar maakt.
Werkt de noise cancellation ook niet via het snoertje? Werkt hij dan passief?
Stel dat ik hem met 3.5mm snoertje aansluit op een ouderwetse Ipod dan zou het wel mooi zijn als de noise cancellation nog werkt?
Even als rechtstreekse reactie maar inhakend op de reactie van Aiii hierop;
Je zou eens naar de Griffin Smartshare kunnen kijken.
Die heeft een analoge volumeregeling.
Het is eigenlijk een signaalsplitter voor 2 headphones,
waarbij iedere headphone onafhankelijk van de andere het volume kan bedienen.
Dit middels een analoog schuifje op het female aansluitcontact.
Ter illustratie:
[img]http://i.fosfor.se/i06/060807_2.jpg[/img]
Heeft het zin om deze koptelefoon in te laten spelen voor gebruik en zo ja hoelang en bij welk volume?
Ik geloof zelf niet in inspelen. Maar er zijn mensen die producten kopen om kabeltjes omhoog te houden van de vloer omdat ze ervan overtuigd zijn dat dat betere geluidskwaliteit oplevert voor hun 1000 euro kostende "platinum" verrijkte audiokabels... dus wat weet ik?
Ook ik geloof in de meeste gevallen niet in inspelen.
Vroeger, toen produkten nog met de hand geassembleerd werden, of tegenwoordig bij niche produkten die niet in massa geproduceerd worden (hetzij machinaal hetzij met de hand) kan ik me nog wel iets bij inspelen indenken: Produkten die 'defective by design' worden geleverd, waarbij na enige tijd gebruik bepaalde onderdelen op de juiste plaats vallen of de juiste rekbaarheid krijgen.
Echter bij deze hoofdtelefoon, en ookal zal hij niet zo massaal geproduceerd worden als zegmaar earbuds van een tientje of twee, denk ik dat er geen sprake zal zijn van de noodzaak tot inspelen: Sony zal per assemblageronde ongetwijfeld 10.000'en van dit model van de band laten rollen om vervolgens wereldwijd te verspreiden onder wellicht evenveel retailers. Bij dergelijke massaproduktie mag 'defect by design' geen onderwerp van discussie zijn natuurlijk en zal het produkt netjes conform specificaties afgeleverd worden.
Wat je dan overhoudt na een inspeelperiode is hopelijk (en naar je mag verwachten bij een dergelijk bedrag voor aanschaf) een produkt met dezelfde specificaties als toen je hem voor het eerst gebruikte - en anders een produkt dat je als de wiedeweerga ter RMA moet aanbieden bij je leverancier(!) ;)
Ik heb mijn oog op deze hoofdtelefoon voornamelijk omdat deze voor 260 euro te krijgen is in de ING Rentepuntenwinkel. Dus voor alle ING leden met 13.000 rente punten is dit een mooie deal!
Alleen de levertijd is wel 5 werkdagen dus vandaag besteld, volgende week in huis :|.

Link: (Elektronica --> Hoofdtelefoons --> 2e product)

Veel plezier er mee! :)

[Reactie gewijzigd door ViP_Frederick op 14 december 2016 19:58]

Thanks voor de rentepunten tip! Moest even wachten tot er weer voorraad was, maar heb hem in inmiddels in huis en ben erg tevreden met deze headphone, helemaal met 140 euro korting :P
Hallo MankE,

Ik wacht nu al 2 maand voordat die leverbaar was krijg steeds de melding maar ben steeds te laat hahaha.
Afgelopen weekend heb ik ze nog 30min na dat ik de mail kreeg gebeld.
Maar toen waren ze alweer op :(.

Dus ik help u graag maar zit nu zelf met de gebakken peren hahahaha.

Gr.
Frederick
Balen man!

Ze hebben echt weinig voorraad, ik had mij ingeschreven zodat ik een notificatie zou krijgen. Toen ik na een week een melding kreeg, heb ik binnen een uur besteld en een half uur later was de voorraad weer op!

Hopelijk heb je volgende keer ook geluk :-)
Toppie, had hem bijna gekocht bij de winkel maar dit scheelt me toch weer even 125,- die rentepunten maak ik toch nooit op!
Hallo Aii,

Ik heb een vraag, is het mogelijk de Sony MDR-1000x te verbinden met de xbox one via de bijgeleverde audio kabel? Kan hij dan ook gebruikt worden als een headset (tegen je medespelers praten)? Als niet, weet je dan misschien een hoofdtelefoon die wel compatibel is met zowel xbox one als headset en als hoofdtelefoon voor: iPad, Samsung, etc.
Ik heb geen Xbox One, dus dat kan ik je niet vertellen. De kabel werkt met alle 3.5mm jacks, maar alleen voor audio. Tenzij je Xbox One Bluetooth headsets ondersteund, kun je deze niet als headset gebruiken.

Gaming headsets zijn er genoeg, en nagenoeg allemaal werken ze, of leveren ze een adapter/kabel mee, met een gewone headphone aansluiting.
Hoi Aiii,

Ik heb sinds gisteren ook deze Sony MDR-1000x thuis liggen (samen met een Bose QC35 om te testen), maar wat mij opviel is dat er bij de Sony toch redelijk wat geluids 'lekkage' is. Merk jij dit ook, of beter gezegd, merkt jouw omgeving dit ook ;)?

Ik gebruik hem samen met een iPhone SE + Spotify en volume staat dan op 30-40%, wat in mijn optiek niet luid is. Ik wil hem uiteindelijk op kantoor gebruiken, dus vandaar dat dit wel een afwegingspuntje is.
Kan hem op werk makkelijk tot 50% zitten, volgens de collega's hebben ze er geen last van. Op dat niveau hoor ik mijn eigen telefoon al niet meer overgaan tenzij ik de ambient noise functie aanzet, dus wat dat betreft voor mij persoonlijk meer dan hard genoeg.

Je kan proberen het rooster bovenop de earcup af te plakken, maar of dat je geluid ten goede komt betwijfel ik.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 25 januari 2017 10:35]

Het is ook gewoon een kwestie van proberen en kijken wanneer er klachten komen haha ;) vandaag de Bose meegenomen, morgen de Sony even proberen.

Thanks voor je antwoord en ook voor je prima review!
Nog een vraagje aan bezitters: is het ook gewoon mogelijk om deze koptelefoon met je stereoset te verbinden? Ik zou hem graag thuis willen gebruiken, heb een Marantz SR7005 receiver en er zou dus iets van een zender moeten zijn die in de koptelefoonuitgang moet worden geplugd. Zoals ik het zie dan, of zijn er andere mogelijkheden?
Gewoon via de kabel of via een Bluetooth AUX transmitter.
Ok, dank! Ik wist niet dat er bluetooth AUX transmitters bestonden. Da's mooi!
Hallo,

Ik lees bij andere reviews op Internet dat er bij sommige MDRs 1000x tijdens het beluisteren een krakend geluid te horen is afkomstig van de scharnieren of hoofdband. Hebben jullie dit ook? Ik twijfel tussen deze en de QC35...

Gezien de service zou ik nooit meer een sony willen kopen.