Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 1,628TB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer P7643 (30020576, Qwerty) Review

giantjordi 11 september 2016, laatste update op 15 september 2016, 2.223 views

Medion Erazer P7643 (30020576, Qwerty)

Mooie Snelle laptop met hier en daar wat schoonheids foutjes. De Videokaart is erg snel en kan spellen zoals Fallout 4 op Medium-High instellingen draaien. De behuizing ziet er ietwat goedkoop uit, maar is verder erg degelijk.

Pluspunten

• Ligt lekker op je schoot.
  • Mooie afwerking van de laptop.
  • Krachtige videokaart.
  • Toetsenbord werkt erg fijn.
  • Erg licht voor een 17 inch laptop. (2,4kg).

Minpunten

• Snel vlekken op de laptop.
  • W + SHIFT + SPATIE combinatie werkt niet tijdens spellen
  • Onderkant scherm TE flexibel.
  • Prijs ligt veel te hoog.
  • Backlight-bleeding

Inleding

(Dit zijn mijn ervaringen met deze laptop) (Ik hoop ten zeerste dat andere gebruikers wel mogen genieten van deze laptop)
Nadat ik de Medion Erazer P7643 binnen had gekregen, wilde ik direct de laptop onder de loep nemen. Ikzelf heb namelijk altijd een ASUS gehad. Nu ben ik geen MEDION hater maar ik heb geen goede ervaringen met deze laptop. In deze review vertel ik jullie wat ik allemaal heb getest, en wat ik er van vind.
Featureset
De laptop wordt standaard geleverd met een Adapter en handleiding. De laptop zelf zit netjes verpakt en heeft extra bescherming op het scherm en toetsenbord.
Deze laptop beschikt naast 2x USB 2.0 en 1x USB 3.0 Ook over een USB 3.1C port. Deze heb ik zelf helaas niet kunnen testen.
Wat opvalt is dat de adapter een aan/uit knop heeft wat voor sommige mensen heel handig kan zijn. Er had wel een USB-C stick van bijvoorbeeld 4gb bij gemogen voor de prijs die je betaald.
Prestaties
De prestaties van deze laptop zijn over het algemeen vrij goed. Bij spellen zoals fallout 4 kan je met de juiste instellingen toch nog op HIGH spelen zonder dat je onder de 30 fps komt. De laptop wordt tijdens mijn fallout 4 sessie niet heel warm, wat fijn is als je er met je pols op steunt.
De i5-6200U processor is voor de prijsklasse aan de lage kant. Dit merk je bijvoorbeeld als je Chrome aan hebt, en meerdere handelingen aan het verrichten bent zoals applicaties installeren (dit komt waarschijnlijk omdat ik een Quad-core gewend ben). Tijdens het spelen heb je hier echter geen last van.
een sterk minpunt vind ik dat tijdens fallout 4 mij is opgevallen dat je niet W + SHIFT + SPATIE tegelijk in kan drukken. Dit is een combinatie die veel wordt gebruikt om rennend te springen in games.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit doet wat het moet doen. Door het IPS-paneel geeft Het scherm mooie warme kleuren, en irriteert niet aan je ogen. De matte coating zorgt ervoor dat er geen reflecties op het scherm komen wanneer de zon schijnt. Een kleine minpunt is dat het scherm last heeft van backlight bleeding. Met zwart beeld kun je onderin en aan de zijkant van het scherm witte licht vlekken zien. Dit is te zien tijdens films kijken. Als je vervolgens het beeldscherm onder aan raakt, wordt dit erger.
Bouwkwaliteit & Robuustheid
De bouwkwaliteit van deze laptop ziet er op het eerste gezicht vrij sterk uit. Wanneer je aan het typen bent, buigt Het toetsenboord vrijwel niet mee. Echter als je de onderkant van het scherm aanraakt (bij het Medion teken), veert hij al snel in. Dit is een punt waar naar mijn mening snel iets stuk kan gaan.
Verder voelt de laptop goed stevig aan. Een groot pluspunt vind ik dat de laptop er tijdloos uitziet.
Internet
Tijdens het welkomstscherm mocht ik mijn draadloze verbinding zoeken. Mooi dacht ik, mijn draadloze internet staat er tussen! Nadat het welkomstscherm voorbij was, ging ik direct even naar www.tweakers.net om wat nieuws te lezen.
Toen bleek het dat mijn internet connectie het niet deed. Nadat ik in de Wifi lijst keek viel mij op dat er geen draadloze verbinding te bekennen was. dit is op mijn LG G3 echter wel het geval. Omdat ik dit al met eerdere laptops heb gehad, heb ik deze laptop direct op een LAN-kabel aangesloten.
Ja hoor, hij moest het een en ander updaten. Hierna was het nog steeds niet opgelost. Ligt dit aan mijn laptop, of hebben meerdere mensen hier last van?

EDIT: Ik heb bij een mede tweaker gelezen dat bij de Erazer de WiFi antenne nog wel is los wilt zitten.
Ergonomie
Ergonomisch ligt deze laptop erg lekker. Juist doordat deze laptop 17'inch is zou je denken dat hij in de weg zit, maar dit was voor mij totaal niet het geval.. Als je kijkt naar de randen van de laptop, zie je dat deze rond afbuigen waardoor je geen
irritant gevoel krijgt in je pols als deze tegen de laptop rust. Het toetsenbord voelt erg goed aan tijdens lange typ sessies waardoor je zorgeloos je verslagen of schoolwerk uit kunt typen. Het touchpad is vrij groot, maar zit niet in de weg.
Hardeschijven
De laptop heeft één SSD en één HDD. De SSD is 128GB enwordt gebruikt als boot schijf. De HDD is echter 1,5TB en heeft hiermee genoeg opslag capaciteit voor al je games/films/programma's. Beide Harde schijven zijn door de CrystalDiskMark heen gegaan met de volgende resultaten.
Warmte en geluidsproductie
Bij normaal gebruik van de laptop (denk aan internetten) heeft de laptop een lage geluidsproductie. Echter wanneer er een spel wordt opgestart gaat de fan een stuk sneller draaien, maar dat is logisch. Tijdens mijn game sessie op The elder scrolls: Skyrim heb ik met MSI Afterburner opgemeten wat de warmtes zijn en dit viel heel erg mee. Zo was de CPU gemiddeld 55 graden en de GPU 65 graden.
Diskdrive
Nadat ik al het stof van mijn CD'tje af had gehaald deed ik deze in de disk drive. Geweldig om te zien dat hij het ook echt deed! De disk drive maakte enigzins een nogal hard geluid, maar dit was niet hinderlijk. Als er mensen zijn die geen disk drive willen en nog meer ruimte willen dan dat er al is kunnen zij deze verwijderen en doormiddel van een HDD Caddy een extra hardeschijf plaatsen. Typisch geval van OVERKILL.
mobiliteit en accuduur
Bij het testen van de accuduur heb ik zonder oplader ingesteld dat hij 100% gebruikt. Bij normale omstandigheden kan de batterij 3-4 uur mee. Ga je echter spelletjes spelen dan kan dit drastisch teruglopen naar 1,5 uur / 2 uur.
Dit maakt niet uit voor mensen die even onderweg een leuke gamesessie willen beleven.
prijs
De prijs ( ¤1079,- ) vindt ik aan de hoge kant liggen als je kijkt naar wat er in deze review besproken is. Zo heeft de laptop een Dual-core CPU en heeft het een goedkoop toetsenbord.
Een betere prijs voor deze laptop had ik gevonden: ¤750 - ¤850 euro.

EDIT: (15-09-2016)
Inmiddels zijn er websites met de prijs ¤899,-. dit vind ik al een hele grote stap i nde goede richting.

Heb jij ook een Medion Erazer P7643 (30020576, Qwerty)?

In je review schrijf je dat de wifi van de laptop niet werkt. Is dit uiteindelijk opgelost? Verder prima review:-)
De laptop is inmiddels weer terug aangezien ik deze alleen getest hebt. Ik heb de laptop dus niet open kunnen maken. In een andere erazer review stond dat diegene zijn wifi antenne los zat. Ik vermoed dat dit bij mij hetzelfde probleem was.
ah ok, bedankt voor je reply. Dat zou voor mij wel echt een nadeel zijn, een vriend van mij wil misschien deze laptop kopen maar ik zal hem dit wel doorgeven.
Opzich is een WiFi antenne die los zit niet erg. Even de onderkant openschroeven en het stekkertje er op klikken en klaar. Het nadeel vind ik wel dat MEDION dit kan laten gebeuren. Ik kreeg eerder precies de zelfde laptop, en daar was het beeldscherm van kapot bij aankomst.
Last van backlight bleeding of IPS glow? Het lijkt wel wat op elkaar.
Backlight bleed. Als je aan de onderkant bijvoorbeeld het flexibele deel van het scherm aanraakt, dan kan het erger worden.