Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K845BT (Zwart) Review

Getest 11 september 2016, laatste update op 12 september 2016, 1.005 views

AKG K845BT (Zwart)

Goede draadloze hoofdtelefoon met weinig poespas, eenvoudig in gebruik. Zowel het uiterlijk als het geluidsbeeld zijn lekker neutraal. De draadloze verbinding is stabiel en de accuduur is goed. Eigenlijk doet de hoofdtelefoon dus niets verkeerd, behalve dat mijn exemplaar stuk is gegaan. Lees verder voor de hele review.

Pluspunten

• Geluid
  • Bouwkwaliteit
  • Kantelbare oorschelpen
  • Draagcomfort
  • Accuduur
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Defect na 2 jaar
  • Geen knop voor volgend/vorig nummer
  • Microfoon werkt niet goed

In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met de AKG K845BT, een draadloze over-ear hoofdtelefoon die ik de afgelopen twee jaar vrijwel dagelijks heb gebruikt. De hoofdtelefoon is verkrijgbaar voor een prijs rond de ¤ 250.

Laat ik beginnen met dat het mij verbaast dat ik deze hoofdtelefoon geen één keer ben tegengekomen op straat, terwijl hij een hele hoop dingen hartstikke goed doet voor een acceptabele prijs.

Mijn exemplaar is helaas na ruim twee jaar overleden (rechter speaker geeft alleen maar de lage dreunen weer, de rest van het spectrum is volledig weg gevallen). Aangezien de garantie is verlopen is het dus helaas einde verhaal voor deze hoofdtelefoon.

Specificaties

Uiterlijk en eerste indrukken

De AKG K845BT heeft een neutraal uiterlijk, wat voor mij een van de redenen was om voor deze hoofdtelefoon te kiezen.

In de doos zit:
- De hoofdtelefoon;
- 1 kabel (3,5mm naar 3,5mm);
- 1 kabel (micro USB naar USB).

De hoofdband is gemaakt van metaal, waarbij het uitschuifbare gedeelte glanzend is. Ook bij de scharnieren van de oorschelpen is gebruik gemaakt van metaal, dat er net zo stevig uit ziet als het in de praktijk is (zie ook bouwkwaliteit). Op de oorschelpen is ook zwart glanzend kunststof, met daarop het merk AKG. Dit zwart glanzende kunststof is erg gevoelig voor vingerafdrukken.

Op de linker oorschelp zie je de micro USB aansluiting. Tijdens het laden brandt een groen lampje, als hij klaar is met laden gaat dat lampje uit.

Op de rechter oorschelp zitten de bedieningsknoppen. Bij het blauwe lichtje zit de aan/uit knop. Als de hoofdtelefoon aan staat en verbonden is, knippert deze langzaam. Als de hoofdtelefoon aan staat en op zoek is naar verbinding, knippert deze snel. Naast de aan/uit knop zit de 3,5 mm jack aansluiting, voor als de accu op is.

Daarnaast zijn er knoppen voor volume omlaag / play-pauze / volume omhoog. Er is helaas geen manier om volgend/vorig nummer te kiezen.

Dit is een vooraanzicht dan de hoofdtelefoon. Hier zie je dat de metalen constructie best dik en stevig is.

Draagcomfort

Ondanks de stevige constructie oefent de hoofdtelefoon maar weinig druk uit op je hoofd. Het gewicht van de hoofdtelefoon is ook prima. De oorschelpen zijn lekker zacht en afgewerkt met 'protein leather', ik was eerlijk gezegd onder de indruk dat het nepleer was. Hoe dan ook voelt het erg comfortabel. Ik heb de hoofdtelefoon zelden langer dan 2 uur op gehad, maar dan wordt het ook wel broeierig bij je oren. Tot die tijd is het draagcomfort erg goed.

Geluid

Een van de belangrijkste aspecten van een hoofdtelefoon is toch wel het geluid. De belangrijkste omschrijving van het geluidsbeeld is 'neutraal', maar dat is niet negatief. Het geluid is helder en details komen goed uit de verf. Voor een gesloten hoofdtelefoon valt de soundstage niet tegen, maar is ook niet bijzonder groot.

Een van de speerpunten van de AKG K845BT is de 50mm drivers. De grote speakers zijn in staat om het laag op een indrukwekkende manier weer te geven, het is soms haast alsof je de lucht verplaatst voelt worden als bij een concert. Gelukkig wordt dit laag op een correcte manier toegepast, zodat je niet naar een boombox luistert.

Ook het hoog stelt niet teleur. De hoofdtelefoon houdt zich niet in en weet het juiste geluidsbeeld te produceren. Persoonlijke bias: ik heb ook ervaring met de Bose QC25 en persoonlijk vind ik het hoog van die hoofdtelefoon mooier, dat haast gepolijst klinkt wat mij aan het buizengeluid doet denken.

Draadloze verbinding en accuduur

De draadloze verbinding en accuduur zijn beide belangrijke aspecten voor de gebruikerservaring. Als de hoofdtelefoon eenmaal gepaird is, maakt hij snel verbinding. Wel heeft het nog even een kleine 10 seconden nodig om stabiel te worden, maar daarna blijft dat het ook. Ik heb de afgelopen twee jaar geen noemenswaardige storingen meegemaakt.

De accuduur is ronduit goed. AKG adverteert met een speelduur van 8 uur, maar -hoewel ik het nooit exact heb gemeten- komt dit eerder in de buurt van de 15 uur. Tegen de tijd dat de accu op begint te raken, krijg je een waarschuwing door middel van een geluid dat zich regelmatig herhaalt.

Indrukken op de langere termijn

Zoals gezegd heb ik de AKG K845BT meer dan twee jaar vrijwel dagelijks gebruikt. Ik zal dus ook mijn ervaringen op de langere termijn delen.
Weer, wind, regen, sneeuw en zon.
De hoofdtelefoon is eigenlijk niet echt geschikt om mee in de regen te lopen, zo is bijvoorbeeld de micro USB aansluiting niet afgesloten en is het in principe mogelijk dat daar water naar binnen komt. De aansluiting bevindt zich echter aan de onderkant van de hoofdtelefoon. Ik heb mij daar dus niets van aan getrokken en ben door wind, regen, sneeuw en zon met de hoofdtelefoon gereisd zonder problemen.
Bouwkwaliteit
Laat ik voorop stellen dat ik niet zuinig ben omgegaan met de hoofdtelefoon. Ik stop hem los in mijn tas, dus daar komt regelmatig druk op te staan. Ik ben er zelfs een keer keihard op mijn hoofdtelefoon gevallen toen mijn fiets onder mij vandaan gleed (ijzel).. En al die tijd heeft het frame geen kik gegeven.
Microfoon
De AKG K845BT heeft een ingebouwde microfoon, waar ik vaker mee heb geprobeerd te bellen. Ik kreeg alleen elke keer te horen dat ik slecht verstaanbaar was en telefoongesprekken waren dus eigenlijk geen optie. De microfoon is dus eigenlijk waardeloos.
Slijtage oorkussens
Na ca. 1,5 jaar merkte ik dat de oorkussens minder comfortabel gingen zitten. Ze zijn gevoerd met een soort foam, wat zijn oorspronkelijke vorm begon te verliezen, het werd compacter en dat zit minder lekker en warmt sneller op. Gelukkig zijn de oorkussens eenvoudig te verwisselen.
Defect
De hoofdtelefoon heeft het helaas na meer dan twee jaar begeven. De rechter kant geeft alleen nog maar laag gedreun weer, de rest van het spectrum is helemaal weggevallen. Ik weet helaas niet waar dit defect vandaan komt en de garantie is verlopen.

De AKG K845BT is zowel qua uiterlijk als geluidsbeeld mooi neutraal. De verbinding is stabiel en de accuduur is goed. Ook de prijs van ¤ 250 is best ingetogen voor een draadloze hoofdtelefoon met een dergelijk geluid. Helemaal zonder minpunten is de hoofdtelefoon echter niet, namelijk de belabberde microfoon en het gebrek aan een knop voor volgend/vorig nummer.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Heb je vragen / opmerkingen? Ik hoor het graag!

Heb jij ook een AKG K845BT (Zwart)?

Nu deze hoofdtelefoon een stuk goedkoper is geworden ben ik ook benieuwd naar deze hoofdtelefoon. Ben je hier nog steeds tevreden mee?
Wat zijn je bevindingen over een lange(re) periode?
-EDIT: Hij is dus stuk. Volgende keer beter lezen O-)

[Reactie gewijzigd door needenaar25 op 12 april 2017 11:33]

Ik heb er ook een....zeer tevreden....eigenlijk een no brainer voor een huidige prijs van 149 euro...