TomTom Runner 2 Cardio + Music Large Zwart (Zwart) Review

Dreamvoid 11 september 2016, laatste update op 11 september 2016, 687 views

TomTom Runner 2 Cardio + Music Large Zwart (Zwart)

Zo'n beetje het enige (betaalbare) sporthorloge met zowel hartslagmeter als muziek aan boord. Verder een vrij no-nonsense ding, doet exact wat hij moet doen, en de regelmatige updates hebben over het afgelopen jaar wat kleine features toegevoegd en de meeste bugs opgelost.

Pluspunten

• prijs
  • muziek + hartslagmeter
  • regelmatige updates/bugfixes

Minpunten

• rubber bandje scheurt
  • trage initiele gps fix
  • geen resume met podcasts en DJ mixes

Zo'n beetje het enige (betaalbare) sporthorloge met zowel hartslagmeter als muziek aan boord. Werkt in de praktijk prima, ik heb hem nu negen maanden en sport er vier keer per week mee (hardlopen).

De initiŽle GPS fix is ronduit traag maar daarna nauwkeurig genoeg. De hartslagmeter laat vooralsnog geen gekke waarden of pieken zien, al heb ik geen referentie.

Ik gebruik 'm met goedkope MPOW Cheetah bluetooth sport oordopjes (20 euro), en dat werkt zonder klachten.

De updates gedurende het afgelopen jaar hebben wat kleine features toegevoegd, en de muziekcontrols verbeterd, zeker nu je sinds 1.3.160 ook tijdens het sporten kan zien op het display welk nummer er speelt, en muziek kan skippen/pauzeren vanaf het horloge zelf.

Muziek werkt zoals je zou verwachten, enige echte nadeel is dat de telefoon tussen activiteiten niet de positie binnen het nummer onthoudt dus als je bv een 2-uur DJ mix of podcast hebt staan, begint hij altijd bij het begin.

Ik gebruik de Runner 2 niet met een telefoon, enkel sync-via-kabel naar mijn Mac. De TomTom software voor de Mac is niet briljant, maar op zich goed bruikbaar. De koppeling van TomTom's eigen account met mijn Runkeeper account gaat vooralsnog vlekkeloos, alle activiteiten worden netjes met beide accounts gesynct.

Display is zwartwit maar duidelijk en met met grote kijkhoeken afleesbaar. De backlight springt aan als je je hand over het toestel houdt, dat is een mooie feature. Accuduur is rond de 2.5-3 uur (met gps, hartslagmeter en muziek aan).

Ik draag de telefoon nu maandenlang de hele dag (en nacht) door, en dat lijkt toch iets teveel van het goede: de band is inmiddels stukgegaan (de plastic gesp is van het rubber afgescheurd), dus ik heb voor 20 euro een nieuwe moeten kopen. Het schijnt overigens dat het bandje van de nieuwe Runner 3 die vanaf Oktober te koop is een stuk steviger is, en deze is compatible met de Runner 2.

Heb jij ook een TomTom Runner 2 Cardio + Music Large Zwart (Zwart)?

Als de initiŽle GPS fix traag is staat dan in het info scherm wel een vinkje bij quickfix? Zo nee, dan ff synchroniseren met smartphone of Pc/Mac om de GPS quickfix te updaten voor een snelle GPS fix.

Het vreemde is dat ie dat sinds de firmware update naar 1.3.160 niet meer lijkt te werken.

Verder vind ik de accuduur beperkt
Volgens de TomTom site zijn de volgende specs:
Gebruiksduur batterij

Activity tracking: tot 3 weken, GPS: tot 11 uur, GPS + hartslag + muziek: tot 5 uur

(https://www.tomtom.com/nl...r-2/scuba-blue-red-large/)

Verder hoop ik met de komst van de Runner 3 en/of adventure dat er nog wel updates voor deze versie komen.

Voor de MultiSport 1 van mijn vrouw zijn er de laatste tijd geen updates meer.

Verder goede review, ben nog wel benieuwd naar de andere functies zo als interval training (met 4x lopen per week vast wel gebruikt?) en bv de race functie? Of ervaringen met trainen (bv in een bepaalde zone trainen)

Hoe zijn de ervaringen met de ontvangst vd koptelefoon? Andere reviews geven aan de de koptelefoon keuze nog wel kritisch is. Met wat type koptelefoon gebruik je de TomTom?

[Reactie gewijzigd door RedHead op 11 september 2016 20:13]

Staat in de review, koptelefoon is een MPOW Cheetah, da's een el-cheapo dingetje van 20 euro.

Quickfix heb ik eigenlijk nooit naar gekeken, ik wacht gewoon elke keer op een fix. Soms is dat na twee seconden, soms duurt het wel een minuut.

Wat de updates betreft, die waren in het begin wel nodig, maar ik zie eigenlijk niet zoveel puntjes meer die er beter kunnen (buiten compleet nieuwe features), hij is eigenlijk wel 'af' wat mij betreft.

Fancy dingen als interval training doe ik niet echt, ik ren gewoon een vast traject van tien kilometer, tegenwoordig van vier naar zeven dagen per week. Ik ben denk ik niet helemaal de juiste hardcore sporter om echt een in-depth review te schrijven :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 september 2016 22:56]

Betreft de accuduur,

Staat je displayverlichting continue aan?
Probeer eens om deze uit te zetten. Tijdens gebruik kun je de verlichting aan zetten door je vrije hand eventjes op het display te houden.
Bij mij verlengde dit de accuduur enorm!
Mmm.. zal het eens checken bij de volgende run.