Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm (Grijs, Zwart) Review

Barth89 11 september 2016, 388 views

Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm (Grijs, Zwart)

Oldschool, goed geluid en comfortabel. Headset is groot, volgens sommigen lelijk maar als je ze op hebt, zie je ze toch niet. De 80Ohm versie komt standaard met velours pads, is prima geschikt voor gebruik op PC en mobiel. Het geluid dat je dan hoort is kraakhelder.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Over-Ear dempt omgevingsgeluid
  • Elk onderdeel apart vervangbaar

Minpunten

• Geen afneembare kabel
  • Geen bediening

Reden van aankoop:
Mijn oude trouwe headset viel na zo'n vijf jaar trouwe dienst uit elkaar. Deze headset werd dagelijks gemiddeld 2 uur gebruikt voor gamen / muziek luisteren achter mijn pc. Daarom moest ik opzoek naar een alternatief.

Van Astro A40, via Sennheiser Momentum 2.0 (on ear), naar Beyerdynamic DT770
Na een korte zoektocht en het lezen van wat reviews besloot ik een Astro A40 aan te schaffen inclusief Pro AMP.

Al vrij snel kreeg ik vele kritieken van vrienden online die zeiden dat ik gek klonk. Ik zocht uit of anderen hier ook last van hadden en nam ook mijn eigen stem op. Door mijn audiovisuele achtergrond (werk bij productiebedrijf), ken ik mijn eigen stemgeluid een beetje en het klonk echt heel anders door de microfoon van de A40. Het slechte geluid van de A40 wordt (waarschijnlijk) veroorzaakt door de meegeleverde AMP module. Er stonden wel oplossingen (zoals splitsen gegeluidskabel en microfoon direct via pc inpluggen), maar voor een bedrag van rond de 250 euro wil je iets dat out-of-the-box goed functioneerd.

Daarna opnieuw gezocht naar een alternatief. Ditmaal kwam ik uit bij de Sennheiser Momentum 2.0 (on ear), mede via deze reviewer. De Sennheiser is mooi, subtiel en het geluid was goed. Maar het on-ear beviel niet. Mijn PC staat in de huiskamer en ik hoorde teveel geluid rondom mij heen. Ook kreeg ik hoofdpijn van het on-ear model.
Deze ging dus (ook) terug naar de winkel. Even twijfelde ik nog over de Momentum 2.0 OVER-ear, maar 130 euro meer dan de on-ear versie (en die is al 200e) vond ik toch teveel van het goede... Over het geluid van de Momentum 2.0 over-ear valt echter niet te twisten. Wordt zeer goed gereviewd. Mijn broer heeft er toevallig eentje en toen ik die voor het eerst opzette was ik zeer onder de indruk.

Toch een DT770
En toen kocht ik toch een DT770. Via een collega kon ik deze testen en zelfs zonder geluid merk je hoe dicht deze headset is. Je kunt 'm bijna gebruiken als gehoorbescherming mocht je gaan drillen in de stoep bij de voordeur!

De DT770 stond al langer op mijn lijstje. Want bewezen goed geluid, niet te duur en duurzaam: ieder onderdeel op de koptelefoon kun je los halen en los bijbestellen. Ik ga er vanuit dat ik hier de komende 3 jaar geen gebruik van hoef te maken...

Maar een DT770 is toch geen headset?
Daarom heb ik deze microfoon gekocht. In het eerste potje counter-strike dat ik speelde zei een andere speler ineens: 'You're that streamer?!' Streamen heb ik nog nooit gedaan maar de beste jongen was ervan overtuigd dat ik het was. Opzich is mijn algemene ervaring dat (bekende) streamers goede microfoons hebben, dus ik zag het maar als compliment. Ook mijn vrienden bevestigden dat dit een prima microfoon was.

Terug naar de Koptelefoon:
Eerst twijfelde ik nog tussen de 32 en de 80 Ohm versie. De 32 Ohm is echter duurder dan de 80 Ohm versie (scheelt zo'n 15 euro bij Bax-Shop). Ook heeft de 32 Ohm geen velour pads. Die zijn lelijk, want grijs, maar zitten veel comfortabeler dan de leren variant. Uiteraard kun je de pads vervangen van de 32 Ohm versie, maar dat kost dan wel weer 20 euro waarmee de 32 Ohm versie uiteindelijk 35 euro duurder wordt dan de 80 Ohm versie terwijl je prima 80 Ohm kunt gebruiken op pc of mobiel.

Mijn mobiel stond op ongeveer 30/40% hardheid, met de DT770 80 Ohm moest ik dit opschroeven naar 50/60%. Mijn pc volume stond met oude headset rond de 7/100 en staat nu op 10/100...

Conclusie:
Ben je opzoek naar een nieuwe headset bij je pc? Koop dan een koptelefoon icm een losse microfoon. En met de DT770 koptelefoon haal je gewoon een robuust, bekend en goed model in huis.

PS: Nee, ik heb geen aandelen Beyerdynamic.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm (Grijs, Zwart)?