MSI Mega Player 533, 256MB (USB 2.0) Review

QUICKzAND 17 oktober 2005, 870 views

MSI Mega Player 533, 256MB (USB 2.0)

Pluspunten

• Klein
  • Geheugen uitbreidbaar
  • Goede klank
  • Niet duur

Minpunten

• Oortelefoontje klinkt niet lekker
  • kleine foutjes in de afwerking
  • Korte aansluitkabel

Geluidskwaliteit Score: 5
Het apparaat wordt geleverd in een eenvoudige verpakking zonder veel poespas, maar wel alles wat je verwacht zit erbij. In het doosje tref je het volgende aan:

- de Mega Player 533 zelf
- een oortelefoontje
- een aansluitkabeltje
- een batterij
- een handleiding
- een cd met software/drivers

Allereerst een compliment voor de batterij, het bijgeleverde exemplaar was in mijn geval een Duracell, in tegenstelling tot de zink/kool batterijen die vaak bij de goedkopere apperaten worden meegeleverd.

Het USB aansluitkabeltje dan megeleverd wordt is maar een cm of 30 lang. Voor mij geen probleem met front USB op mijn cmputer (die net even boven mijn bureau staat. Maar voor iemand die alleen een USB aansluiting achterop zijn machine heeft is het niet erg praktisch. Gelukkig is het een vrij standaard USB-mini USB kabeltje, en een langer exemplaar is makkelijk te vinden.

Het oortelefoontje voelt stevig aan en is netjes afgewerkt, maar helaas is de klank wat minder. Muziek klinkt hiermee erg vlak bassweergave is er simpelweg niet. Ik verwacht nooit veel van meegeleverde oortelefoontjes, dus mijn trouwe Koss UR-40 en Koss the Plug lagen al klaar. Ik was erg blij dat het niet aan de speler lag :) Ondanks dat de klank niet echt naar mijn wens was, is het oortelefoontje van een veel betere kwaliteit dan wat je meestal bij de goedkopere spelers aantreft.

De handleiding heb ik niet nodig gehad, de bediening van het apparaat spreekt voor zich (mits je natuurlijk geen "12 o'clock flasher" bent. Natuurlijk voor het volledige van de survey wel even de handleiding doorgelezen. Deze kort en bondig en in zeer veel talen.

De software/drivers cd heb ik niet gebruikt, aangezien het apparaat onder Windows XP automatisch herkend wordt als verwisselbare harde schijf.

Dan nu hetgeen waar het werkelijk om gaat. De speler zelf. Deze is lekker compact van bouw. De 2 helften van de behuizing sluiten bij mijn exemplaar alleen niet helemaal netjes op elkaar aan aan de kant van de hoofdtelefoon en USB aansluiting. Niet hinderlijk, maar in het donker zie je een streepje licht van de displayverlichting. Ik zie het maar als indicatielichtje voor de aansluitingen :).
Het apparaatje is nauwelijks breder dan de ruimte die er nodig is om er een AAA batterij in te stoppen, dit geld ook voor de dikte. Alles bij elkaar is het ding niet veel groter dan een luciferdoosje.
Voorop het apparaat vindt je de display en 4 bedieningstoetsen (mode, power/play/pause, rewind/back en fast forward/next. Aan de bovenzijde van het apparaat vind je de volumeregeling en op de achterzijde een schuifknop voor de hold functie. De bediening van de toetsen is ongeveer gelijk aan die van andere MP3 spelers die ik gebruikt heb.
Wanneer je aan de achterzijde het batterijklepje verwijderd, vind je natuurlijk plaats voor de batterij, maar ook een slot voor de SD/MMC kaart. Het apparaat ondersteund in ieder geval 1 GB SD kaartjes, dus aan opslagcapaciteit geen gebrek. Erg netjes dat het geheugenkaartje goed beschermd zit onder de batterijklep, in tegenstelling tot andere mp3 spelers met uitbreidingsslot waar het geheugenkaartje soms zelfs wel eens uitsteekt.
De display is overzichtelijk ingedeeld, met linksboven 3 icoontjes die aangeven of het apparaat in de afspeel of opname modus staat, en of er gelezen wordt uit intern geheugen of van een geheugenkaart. daarnaast een stukje vrije ruimte waar icoontjes verschijnen bij het doorbladeren van het menu. Daar weer naast een balkje met afspeel info (play/pause), equalizer setting en de batterijindicator. Onder dat alles scrollt de songtitel voorbij. De display is voorzien van een in helderheid instelbare oranje backlight.
De geluidskwaliteit van de speler is erg goed. Zelfs met mijn Koss UR-40 koptelefoon geen ruisje te bekennen wat er niet hoorde. de hoge tonen zijn zuiver en de bassen diep. Ook de middentonen klinken goed. Het klinkt als een goed gebalanceerd geheel. Wat nog wat naar eigen smaak aan te passen is met de equalizer voorkeuze instelling.

Heb jij ook een MSI Mega Player 533, 256MB (USB 2.0)?