Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002) Review

Lboers 8 september 2016, laatste update op 8 september 2016, 219 views

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)

Een muis die fijn in de hand ligt, er goed uit ziet en op het oog goede features heeft. Helaas is de duurzaamheid wat ondermaats.

Pluspunten

• ligt goed in de hand
  • windows knop bediening
  • solide

Minpunten

• levensduur linker muisknop
  • kwaliteit van rubberlaag
  • bluetooth valt soms in slaap

overweging & reden aanschaf

Na een langere zoektocht naar een muis die aan mijn wensenlijst voldeed vond ik deze sculpt comfort mouse van Microsoft.
Deze muis is een confortable fullsize muis, voorzien van een ergonomisch doordacht ontwerp. Samen met de bluetooth verbinding en extra knop had ik voldoende reden tot aanschaf. Per slot van rekening had ik drie compacte krampmuizen achter de rug.

eigenschappen muis

De muis geeft meteen een natuurlijk gevoel. De hand valt heerlijk om de muis. Hij is groot waardoor je geen last hebt van kramp. Na uren aansluitend gebruik met mijn grote handen voelt de muis nog steeds fijn aan, er ontstaat helemaal geen kramp. Het rubberachtige plastic gaat na langer gebruik helaas wel zweten en de muis is vingerafdruk & vetgevoelig.
De toevoeging van een windows knop is een fijne aanvulling. Het bedienen met veeggebaren voelt natuurlijker dan kliktoetsen zoals bij een muis met knoppen zoals een M705 van Logitech. Om het potentieel van de knoppen optimaal te benutten is het wel nodig om extra software te installeren.
De muis voelt solide. Het scrollwiel scrollt ook naar links en rechts.
Stroom krijgt de muis door twee AA batterijen. Deze twee batterijen zijn beide nodig om de muis te laten werken, op een enkel exemplaar doet de muis het niet.
Op vrijwel alle normale oppervlakken werkt de muis. Glanzend witte tegels is voor de sensor geen probleem, matglas wel.

Het verbinden met bluetooth apparaten ging gemakkelijk. Helaas blijkt een minpunt van de bluetooth verbinding het wisselen tussen meerdere apparaten. Het is alleen mogelijk om met een enkel apparaat (talet/laptop/pc) verbonden te zijn. Een geheugen met vertrouwde apparaten was fijn geweest zodat je niet de hele tijd in instellingen de muis opnieuw moet koppelen als je tussen apparaten gewisseld hebt.
De bluetooth module in de muis lijkt na een tijdje in een slaapstand te gaan. Het is jammer dat er voor het wakker worden uit slaapstand wel wat meer nodig is dan gewoon gebruik. Even stevig bewegen is nodig.

Duurzaamheid

In de maanden na de unboxing bleef het en fijne muis, maar gaandeweg ontstonden er enkele gebreken. De levensduur van de meegeleverde batterijen was met meer dan een jaar tot leeg aangenaam. Helaas is niet over ieder onderdeel van deze muis even goed (als de batterijduur) nagedacht. Na een jaar begon de rubber achtige laag bij de duim los te laten. Uiteindelijk was het gebruik van secondelijm nodig om dit deel van de muis op zijn plaats te houden.

Een andere tekortkoming is de duurzaamheid van de linker muisknop schakelaar. Na anderhalf jaar intensief gebruik begint deze enkele aanslagen te missen. In deze prijsklasse had ik toch meer duurzamere componenten verwacht. Het is niet heel hinderlijk en overkoombaar, maar je zou het niet moeten verwachten in deze prijsklasse.

oordeel

De sculpt comfort mouse is uiteindelijk een fijne muis, maar in de prijsklasse van 35 euro is een meer duurzaam product van Microsoft gewenst.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)?

Bizar, heb echt exact dezelfde ervaring, batterijen een jaar, en linker muisknop naar ander half jaar alleen werkzaam met hard indrukken. Wel direct nieuwe gekregen van Media Markt met nieuwe bon, dus we kunnen weer vooruit. Verre weg de meest comfortabele Bluetooth muis imho, zeker in tegenstelling tot al die kleine draadloze muizen.
Dankje, ik ga ook een garantieclaim aanvragen. Heb de muis toevallig ook bij de media markt gekocht. Deze muis is inderdaad superieur in gevoel dan die kleine RSI muizen.

Heb jij ook last van een een slaapstand in de bluetooth?
Daar heb ik er nu twee van gehad en beide begonnen na een aantal maanden muisklikken te missen, ook links. Zonde, want het is een superfijne muis verder.
Fijn om te weten dat ook andere muizen van Microsoft hetzelfde euvel hebben.
Vervelend om te horen!
Ik heb dezelfde ervaring met de grotere broer van deze muis, de Microsoft Sculpt Ergonomic Mouse....
...Fijn om te weten dat ook andere muizen van Microsoft hetzelfde euvel hebben.
Vervelend om te horen!
Ik vind het eerder zonde van de moeite die Microsoft in het ontwerpen en maken van het apparaat steekt, de niet geringe prijs die wij er voor betalen en dat de (verder goede) muizen dan falen op een paar schakelaars. Daar komen garantie claims van en gaat goodwill mee weg. |:(

Volgende keer koop ik denk ik een knaagdier van de bekende Zwitserse muizenboer.